Mijn laguna Dynamique 1.8 16V (september 2002) maakt bij 130 km/u haast 4000 toeren. Daarbij maakt hij nogal wat lawaai. Op toeren klinkt 'ie behoorlijk rauw.
Ik heb al gekeken naar een 2.0 turbo of een 3.0 24V V6 maar ik heb nog geen exemplaar kunnen vinden dat zo onberispelijk is als mijn huidige auto. Ik wil hem dan ook eigelijk nog niet kwijt.
Ik heb zitten denken aan het vervangen van de 5-bak voor de 6-bak uit de 2.0 turbo. De overbrengingsverhoudingen van die bak liggen dicht tegen die uit mijn huidige bak aan, alleen zit de zes nog boven mijn vijf. Het scheelt iets van 300-400 toeren. Dat zou betekenen dat het geluidsniveau op kruissnelheid belangrijk naar beneden zou gaan.
Mijn vraag is dus of mijn 5-bak verwisseld kan worden door de 6-bak uit de 2.0 turbo? Is het in essentie dezelfde bak met een extra tandwiel voor de zesde versnelling?
Jan-Kees
6-bak op 1.8 16v
ik denk dat je nu een jc5 bak hebt, maar dat weet ik niet zeker. misschien nog wel zelfs een pk5
die 6 bak uit een laguna 2.0 16V weet ik eigenlijk wel zeker dat het een pk6 bak is.
En of ze overeenkomen is natuurlijk lastig om te zeggen, maar Reinier, Cannonballman die moet dat wel weten. Aangezien dat een versnellingsbak reviseur is. misschien kan die zelfs een wat langere 5 voor je huidige bak opduikelen. is neem ik aan makkelijker en goedkoper.
zoek maar eens op cannonballman
die 6 bak uit een laguna 2.0 16V weet ik eigenlijk wel zeker dat het een pk6 bak is.
En of ze overeenkomen is natuurlijk lastig om te zeggen, maar Reinier, Cannonballman die moet dat wel weten. Aangezien dat een versnellingsbak reviseur is. misschien kan die zelfs een wat langere 5 voor je huidige bak opduikelen. is neem ik aan makkelijker en goedkoper.
zoek maar eens op cannonballman
Dank voor je reactie. Ik heb Menno en Canonballman al een PM gezonden. Ik hoop van ze te vernemen.
Jan-Kees
Jan-Kees
-
- Contacteer:
Je hebt nu een JR5-015 bak.
Ik ben met mijn diesel ook bezig geweest voor een 6-bak i.p.v. een 5-bak.
Mij werd verteld dat dat niet ging lukken. Ik heb ook een JR5 bak, alleen de 2e code is anders, is bij mij 012.
Ik ben met mijn diesel ook bezig geweest voor een 6-bak i.p.v. een 5-bak.
Mij werd verteld dat dat niet ging lukken. Ik heb ook een JR5 bak, alleen de 2e code is anders, is bij mij 012.
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
@Duupke: Ik zag jouw posts al over jouw bak. Hoe heb jij het een en ander nu opgelost? Ik begreep dat je een auto hebt gekocht met de verkeerde bak erin?
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de JR5008 had. Dat kom ik tenminste tegen op het internet bij Laguna's 1.8 16V uit 2002.
Ik wacht nog even op een reactie van Reinier. Ik hoop dat hij me kan helpen aan een iets langere vijf. Het klinkt niet al te ingewikkeld. Voor zeg EUR 1.000,-- zou dat toch mogelijk moeten zijn?
Groet, Jan-Kees
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de JR5008 had. Dat kom ik tenminste tegen op het internet bij Laguna's 1.8 16V uit 2002.
Ik wacht nog even op een reactie van Reinier. Ik hoop dat hij me kan helpen aan een iets langere vijf. Het klinkt niet al te ingewikkeld. Voor zeg EUR 1.000,-- zou dat toch mogelijk moeten zijn?
Groet, Jan-Kees
-
- Contacteer:
Ik heb heel lang gezocht, ten eerste naar de code
, en ten tweede naar de goede bak. Uiteindelijk via de onderdelenlijn bij Jan van den Tol een andere bak gevonden.
De verkeerde JR5 015 bak ingeruild, 750 Euri's afgetikt en met de goede bak naar huis.
Ik miste in de onderhoudshistorie ongeveer 20.000 km. Dat zal van de laatste eigenaar zijn geweest. Ik vermoed dat die de bak heeft moeten vervangen, en toen die beste man erachter kwam dat er iets niet goed zat heeft die de auto maar verkocht/ingeruild.
Moet je nagaan, jij wordt al niet goed van een benzinebrom rond de 4.000 rpm. Die toeren maakte de motor bij mij ook. En ik kan je vertellen dat een dieselbrom dan nog een heel stuk irritanter is.
Succes ermee iig.
De verkeerde JR5 015 bak ingeruild, 750 Euri's afgetikt en met de goede bak naar huis.
Ik miste in de onderhoudshistorie ongeveer 20.000 km. Dat zal van de laatste eigenaar zijn geweest. Ik vermoed dat die de bak heeft moeten vervangen, en toen die beste man erachter kwam dat er iets niet goed zat heeft die de auto maar verkocht/ingeruild.
Moet je nagaan, jij wordt al niet goed van een benzinebrom rond de 4.000 rpm. Die toeren maakte de motor bij mij ook. En ik kan je vertellen dat een dieselbrom dan nog een heel stuk irritanter is.
Succes ermee iig.

Dat kan ik me voorstellen. Je hebt natuurlijk geen diesel om eens lekker toeren te maken. Gelukkig is het goedgekomen.
Ik heb inmiddels contact gehad met Canonballman. Kennelijk is het niet zo moeilijk om een langere vijfde versnelling in te bouwen. De vraag is alleen eerst even welke bak ik precies heb. Ik moet dus ook op zoek naar de code. Heb je nog tips hoe ik aan de code kan komen?
Ik heb inmiddels contact gehad met Canonballman. Kennelijk is het niet zo moeilijk om een langere vijfde versnelling in te bouwen. De vraag is alleen eerst even welke bak ik precies heb. Ik moet dus ook op zoek naar de code. Heb je nog tips hoe ik aan de code kan komen?
-
- Contacteer:
Wanneer je de afdekplaat aan de onderkant weghaalt, moet je de code kunnen zien op het huis van de bak.
dat is een alu lipje die zit vaak ten hoogte van je aandrijfas aan de bestuurders kant. Lange 5 is echt de mooiste oplosing. Dan kun je ook nog normaal optrekken, mischien voor op de snelweg wat langer door in de 4 maar dat komt vast wel goed.
suc6
suc6
-
Abel, zet m niet op het verkeerde pad; die alu lipjes gebruiken ze al 10 jaar niet meer.