Een raar probleem met de clio (1.4 E-blokje). Zomaar ineens stationair besluiten 4000 rpm te gaan maken. Nu kijken wat aan de hand is: stationair stelmotortje staat maximaal naar buiten.
Contact eraf, stekkertje erop eraf etc en in een keer trekt ie m naar binnen en de boel functioneert weer. Om natuurlijk op een raar moment tijdens het rijden weer op 4000 toeren te draaien bij het stoplicht.
Het eigenaardige is, dat toen ik het contact AF had, en ik de stekker in stak, het motortje OOK ineens helemaal naar buiten ging, en toen hij op het uiterste stond tiktiktiktiktik en maar verder. Totdat ik ergens bij de relaisbak een klikje hoorde en hij weer stil bleef. Kan dat ding bekrachtigd worden als het contact eraf is?
Ik heb m weer terug gekregen op gewone stand, dus weer normaal thuis gekomen met de clio. Maar wat ik me afvraag is wat er kapot is (dat motortje lijkt me niet, hij functioneert verder prima) en op welke manier die regeling exact werkt.
Stappenmotor-eigenaardigheden Clio 1990 Energyblokje
-
ff een tijdje je accupolen eraf halen (ecu reset).
daarna de polen weer aansluiten en nog eens proberen.
daarna de polen weer aansluiten en nog eens proberen.
Ik doe de stappenmotor in de ultrasoonreininger. Hij staat dan rechtop en alleen het mechanische deel zit in de vloeistof. De spoel staat boven water. Na afloop even schoonblazen van binnen en buiten met lucht, een scheutje WD40 in de luchtopening spuiten en er zit weer leven in de stappenmotor.