Ik wil donderdag even de olie verversen en de filter vernieuwen.
Op het moment verbruikt de auto wel een halve liter op 1000 km. Ik weet niet of dat er ook aan kan liggen dat er best oude olie in zit en volgens mij ook wel 2 versjillende soorten olie. ook zit de filter er al dik 2 jaar in.
Ik werk zelf bij Heuts automaterialen en daar had me eentje verteld dat ik anders eens voor het olie aflaten de motor flush erin moet doen 10 minute stationair laten lopen, en dan alles aftappen en nieuwe sjit erin en dan zoon treatment erbij gooie. Dat zou dan goed zijn zodat de keeringen weer schoon worden en nog vanalles wordt aangepakt.
Echter de monteur waar ik de beurt bij ga doen zei weer dat ik dat maar beter niet erin kon gooie want hij was van mening dat dat bij een wat oudere auto juist de keerringen oplost en dat ik dalijk een groter probleem ermee zou krijgen.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee met dit soort spul??
Alvast bedankt!
Léon
(motor flush en oil treatment) vraag!
bij mijn oude bakkie's werkt het perfect!
zelfs mn gt heb ik geflushd.
wel belangrijk dat je het bij stationair tourental gebruikt!.
maar ja je hoort idd wel eens verhalen over lekkende keerringen!
ik zelf flush mn auto's bij elke olie beurt,
en dat gaat perfect.
na het verversen gooi ik er altijd een oil-fortifyer bij .
zelfs mn gt heb ik geflushd.
wel belangrijk dat je het bij stationair tourental gebruikt!.
maar ja je hoort idd wel eens verhalen over lekkende keerringen!
ik zelf flush mn auto's bij elke olie beurt,
en dat gaat perfect.
na het verversen gooi ik er altijd een oil-fortifyer bij .
als je het van forte gebruikt dan zou ik heb ruim een half uur laten
draaien hoor!
draaien hoor!
ahaa..jah ik heb spul van het merk "petromark". miss det je dat wat zegt.
heeft het spul ook effect gehad bij jou?
Moet anders maar even kijken wat ik ermee doe. niet dat ik dalijk mun keerringen ertusse uit heb ligge
heeft het spul ook effect gehad bij jou?
Moet anders maar even kijken wat ik ermee doe. niet dat ik dalijk mun keerringen ertusse uit heb ligge

ik heb forte gebruikt,en het olieverbruik van mn
vw is wel minder geworden.
vw is wel minder geworden.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer 

Wij doen het op mijn werk ook regelmatig met oudere motoren, werkt echt prima. ik gebruik dan producten van wynns, eerst met de motor warm laten draaien (stationair) met een reiniger erin, daarna olie + filter verversen en nog een toevoeging erbij. Werkt echt 

R5GTT. Drive it like you stole it
-5gt turboRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer
-vw passat
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Hij heeft indd een 19 16v ik ben na de openings meeting met leon mee terug gereden ik reed vaak achter hem hij had de tomtom aanRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer

hij heeft indd katvv en die verschijnselen die jij noemt waren zeer zichtbaar zelfs zo nu en dan een flinke vlam uit de uitlaat

zijn die klep rubbers te vernieuwen eventueel?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Ja dat is te vernieuwen. Kun je ineens ff je zittingen en kleppen laten nakijken
Als je dan toch bezig bent gelijk even distributie en de waterpomp vervangen, dan ben je daar ook meteen vanaf 



ahaa kijk eens aan.. det is nog eens nuttige informatie
Als zoiets vervangen moet worden moet dan ut blok eruit gehaald worden?
daar heb ik op ut moment ff neit zoon zin in, laat mer lopen dan, ik ben eens benieuwd wat die dalijk doet als er goeie olie inzit en weer eens sinds 2 jaar een nieuwe filter
Die flush en treatment doe ik er dan denk ik maar neit in.
we zulle zien..

Als zoiets vervangen moet worden moet dan ut blok eruit gehaald worden?
daar heb ik op ut moment ff neit zoon zin in, laat mer lopen dan, ik ben eens benieuwd wat die dalijk doet als er goeie olie inzit en weer eens sinds 2 jaar een nieuwe filter
Die flush en treatment doe ik er dan denk ik maar neit in.
we zulle zien..
Die rookgordijnen heb ik trouwens pas als ik op snelwegrijd, en auto is warm als ik dan in de 5 zit met bv 120 en dan terugschakel na de 4. verder als ik zo volle gas optrek heb ik er geen last van
Maar ik zal eens kijken wat ik ermee doe is wel iets om over na te denke!
Kan het verder kwaad als die rubbers uitgedroogd zijn of is het neit zoon ramp?
Maar ik zal eens kijken wat ik ermee doe is wel iets om over na te denke!
Kan het verder kwaad als die rubbers uitgedroogd zijn of is het neit zoon ramp?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
euhm volgens mij heb ik ook blauwe wolken gezien, jij ook LexRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer

vervangen ze die dingen eigenlijk niet meteen bij een revisiebedrijf, heb daar namelijk de cilinderkop heen gebracht om te vlakken en persen en daarbij hebben ze ook nieuwe 'klepseals' geplaatst, maar nemen ze dan die rubbers niet meteen mee?
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Ook bij 180 en 200+ en je laat het gas losLéon16v schreef:Die rookgordijnen heb ik trouwens pas als ik op snelwegrijd, en auto is warm als ik dan in de 5 zit met bv 120 en dan terugschakel na de 4. verder als ik zo volle gas optrek heb ik er geen last van![]()
Maar ik zal eens kijken wat ik ermee doe is wel iets om over na te denke!
Kan het verder kwaad als die rubbers uitgedroogd zijn of is het neit zoon ramp?

uh pluimen zondag?wie?tering jantjeGabri van der Veen schreef:euhm volgens mij heb ik ook blauwe wolken gezien, jij ook LexRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer![]()
vervangen ze die dingen eigenlijk niet meteen bij een revisiebedrijf, heb daar namelijk de cilinderkop heen gebracht om te vlakken en persen en daarbij hebben ze ook nieuwe 'klepseals' geplaatst, maar nemen ze dan die rubbers niet meteen mee?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
was ook de eerste keer dat die dat deed eigenlijk, vorige keren nergens last van gehad.
Had er zelf niet zo'n lekker gevoel bij toen ik in mn achteruitkijkspiegel keek
Had er zelf niet zo'n lekker gevoel bij toen ik in mn achteruitkijkspiegel keek

ja het was vrij bizar!
Leon, je blokje mag n liter op 1000 verbruiken, dus maak je geen vette. Je zit pas op de helft
ALs je flushed, flush met forté, dat is het geld waard omdat het werkt. Met alle respect, maar dat van winns en wat heuts heeft, heeft bij mij nooit echt bevredigende resultaten gehaalt.
Of het je olieverbruik oplost? Wha, maar t kan geen kwaad.
Gewoon beurtje om de 10.000km en lekker blijven rijden
Veel geld uitgeven kan altijd nog.

Of het je olieverbruik oplost? Wha, maar t kan geen kwaad.
Gewoon beurtje om de 10.000km en lekker blijven rijden

thnxx Riel, dat zij de monteur van me ook al dat ut neit zoon ramp was.
Ik doe morgen even olie verversen (10w40 van castrol) en een nieuwe filter en dan zal het verbruik den ik ook wel een klein beetje minder worde;)
zoon ontzettende ramp vind ik het ook nog niet. wat je zegt het reviseren van ut blok kan altijd nog ..nu loopt het nog goed dus
Jaah en bij heuts zeggen ze vaker ook meer dingen terwijl ze er geen verstand van hebbe.
Jo die normaal alles weet zij me eerst dat ik 15w40 olie moest hebbe ..mja moet toch egt een halfsyntetische 10w40 in
Ik doe morgen even olie verversen (10w40 van castrol) en een nieuwe filter en dan zal het verbruik den ik ook wel een klein beetje minder worde;)
zoon ontzettende ramp vind ik het ook nog niet. wat je zegt het reviseren van ut blok kan altijd nog ..nu loopt het nog goed dus

Jaah en bij heuts zeggen ze vaker ook meer dingen terwijl ze er geen verstand van hebbe.
Jo die normaal alles weet zij me eerst dat ik 15w40 olie moest hebbe ..mja moet toch egt een halfsyntetische 10w40 in

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Bedoel je met klepseal de zitting? Ze hoeven die rubbers dan niet perse te vervangen, maar als je toch bezig bent.........Gabri van der Veen schreef:euhm volgens mij heb ik ook blauwe wolken gezien, jij ook LexRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer![]()
vervangen ze die dingen eigenlijk niet meteen bij een revisiebedrijf, heb daar namelijk de cilinderkop heen gebracht om te vlakken en persen en daarbij hebben ze ook nieuwe 'klepseals' geplaatst, maar nemen ze dan die rubbers niet meteen mee?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
waren van die ronde 'dingetjes' en omdat de kop toch weg moest heb ik die ook maar bij gedaan.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Kleprubbers of klepseals (beiden het zelfde) zijn inderdaad te vervangen, als je het goed wil doen moet de cilinderkop er af, kleppen er uit en de kleprubbers vervangen (zitten om de klepgeleiders heen) meteen de kleppen inschuren en het spul weer monteren..Daan2D schreef:Hij heeft indd een 19 16v ik ben na de openings meeting met leon mee terug gereden ik reed vaak achter hem hij had de tomtom aanRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer![]()
hij heeft indd katvv en die verschijnselen die jij noemt waren zeer zichtbaar zelfs zo nu en dan een flinke vlam uit de uitlaat![]()
zijn die klep rubbers te vernieuwen eventueel?
Er zijn van die tooltjes op de markt waarmee de kleprubbers vervangen kunnen worden zonder de kop er af te halen, dan zet je gewoon druk op de cilinder (op het bougiegat) zodat de klep in de zitting blijft kleven en kun je de klepveren met een speciaal gereedschap loshalen en de rubbers vervangen..
Het geeft enorme rookwolken maar kwaad kan het niet echt, enkel het oliepijl goed in de gaten houden (vooral bij een STALEN (zwart) carter, die hebben geen slingerschotten) als je de katalysator er weer onder schroeft zul je zien dat er geen enkel rookpluimpje meer vrij komt.. ik heb jaren gereden met rotte kleprubbers en gewoon af en toe bijvullen..
Als de olie er al 2 jaar in zit zou ik dat inderdaad maar eens vervangen, de drijfstanglagers zijn al niet al te betrouwbaar bij die motoren en dat heeft meestal met de olie of oliedruk te maken, tevens als je de kop laat vlakken moet je de drijfstanglagers ook even vervangen, die lopen meestal stuk door de iets verhoogde compressieverhouding
Owja, en een vlammetje uit de uitlaat is niks bijzonders bij die motoren en ligt ook niet aan het verbranden van olie.. kan niet veel kwaad, kost je hoogstwaarschijnlijk een keer een einddempertje (of 2)

- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Dankje voor de info altijd handig voor mezelf en natuurlijk voor leonRonald1916V schreef:Kleprubbers of klepseals (beiden het zelfde) zijn inderdaad te vervangen, als je het goed wil doen moet de cilinderkop er af, kleppen er uit en de kleprubbers vervangen (zitten om de klepgeleiders heen) meteen de kleppen inschuren en het spul weer monteren..Daan2D schreef:Hij heeft indd een 19 16v ik ben na de openings meeting met leon mee terug gereden ik reed vaak achter hem hij had de tomtom aanRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer![]()
hij heeft indd katvv en die verschijnselen die jij noemt waren zeer zichtbaar zelfs zo nu en dan een flinke vlam uit de uitlaat![]()
zijn die klep rubbers te vernieuwen eventueel?
Er zijn van die tooltjes op de markt waarmee de kleprubbers vervangen kunnen worden zonder de kop er af te halen, dan zet je gewoon druk op de cilinder (op het bougiegat) zodat de klep in de zitting blijft kleven en kun je de klepveren met een speciaal gereedschap loshalen en de rubbers vervangen..
Het geeft enorme rookwolken maar kwaad kan het niet echt, enkel het oliepijl goed in de gaten houden (vooral bij een STALEN (zwart) carter, die hebben geen slingerschotten) als je de katalysator er weer onder schroeft zul je zien dat er geen enkel rookpluimpje meer vrij komt.. ik heb jaren gereden met rotte kleprubbers en gewoon af en toe bijvullen..
Als de olie er al 2 jaar in zit zou ik dat inderdaad maar eens vervangen, de drijfstanglagers zijn al niet al te betrouwbaar bij die motoren en dat heeft meestal met de olie of oliedruk te maken, tevens als je de kop laat vlakken moet je de drijfstanglagers ook even vervangen, die lopen meestal stuk door de iets verhoogde compressieverhouding
Owja, en een vlammetje uit de uitlaat is niks bijzonders bij die motoren en ligt ook niet aan het verbranden van olie.. kan niet veel kwaad, kost je hoogstwaarschijnlijk een keer een einddempertje (of 2)
Maar een nieuwe kop erop kan toch ook neem ik aan?
Mijn 16v specialist zei dat het pokke werk was om die rubbertjes te doen met de kop erop

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Een kop van de sloop o.i.d. heeft waarschijnlijk ook uitgedroogde kleprubbers, ik heb overigens nog een zeer nette F7P cilinderkop liggen met net ingeschuurde kleppen en nieuwe kleprubbers en netjes in originele kleur gespoten.. heb deze over aangezien ik met een compleet andere motor bezig benDaan2D schreef:Dankje voor de info altijd handig voor mezelf en natuurlijk voor leonRonald1916V schreef:Kleprubbers of klepseals (beiden het zelfde) zijn inderdaad te vervangen, als je het goed wil doen moet de cilinderkop er af, kleppen er uit en de kleprubbers vervangen (zitten om de klepgeleiders heen) meteen de kleppen inschuren en het spul weer monteren..Daan2D schreef:Hij heeft indd een 19 16v ik ben na de openings meeting met leon mee terug gereden ik reed vaak achter hem hij had de tomtom aanRonald1916V schreef:Aan je naam te zien heb je een Clio of 19 16V ? bij deze motoren drogen de kleprubbers nog wel eens uit wat olieverbruik tot gevolg heeft, kun je goed zien als je met een katvervanger rijd en je hoog in toeren van het gas gaat.. geeft enorme rookgordijnen, zelf zie je het nauwelijks.. de gene die achter je rijd ziet helemaal niks meer![]()
hij heeft indd katvv en die verschijnselen die jij noemt waren zeer zichtbaar zelfs zo nu en dan een flinke vlam uit de uitlaat![]()
zijn die klep rubbers te vernieuwen eventueel?
Er zijn van die tooltjes op de markt waarmee de kleprubbers vervangen kunnen worden zonder de kop er af te halen, dan zet je gewoon druk op de cilinder (op het bougiegat) zodat de klep in de zitting blijft kleven en kun je de klepveren met een speciaal gereedschap loshalen en de rubbers vervangen..
Het geeft enorme rookwolken maar kwaad kan het niet echt, enkel het oliepijl goed in de gaten houden (vooral bij een STALEN (zwart) carter, die hebben geen slingerschotten) als je de katalysator er weer onder schroeft zul je zien dat er geen enkel rookpluimpje meer vrij komt.. ik heb jaren gereden met rotte kleprubbers en gewoon af en toe bijvullen..
Als de olie er al 2 jaar in zit zou ik dat inderdaad maar eens vervangen, de drijfstanglagers zijn al niet al te betrouwbaar bij die motoren en dat heeft meestal met de olie of oliedruk te maken, tevens als je de kop laat vlakken moet je de drijfstanglagers ook even vervangen, die lopen meestal stuk door de iets verhoogde compressieverhouding
Owja, en een vlammetje uit de uitlaat is niks bijzonders bij die motoren en ligt ook niet aan het verbranden van olie.. kan niet veel kwaad, kost je hoogstwaarschijnlijk een keer een einddempertje (of 2)![]()
Maar een nieuwe kop erop kan toch ook neem ik aan?
Mijn 16v specialist zei dat het pokke werk was om die rubbertjes te doen met de kop erop

oooh die vlammen zijn wel ens leuk jah ..haha
njeh ik laat alles nog even zo zitten zoals ut zit. de kop reviseren kan altijd nog een keer;)
een beetje olieverbruik is geen ramp..dat heb je nu eenmaal met een wat oudere motor en ut is al een wat sneller blok.
@ ronald1916v thnxx voor alle nuttige informatie, weer een leuk adresje voor als we wat vragen hebbe eh
even uit nieuwsgierigheid eh , wat kost die cilinderkop dan wat je nog over hebt?
njeh ik laat alles nog even zo zitten zoals ut zit. de kop reviseren kan altijd nog een keer;)
een beetje olieverbruik is geen ramp..dat heb je nu eenmaal met een wat oudere motor en ut is al een wat sneller blok.
@ ronald1916v thnxx voor alle nuttige informatie, weer een leuk adresje voor als we wat vragen hebbe eh

even uit nieuwsgierigheid eh , wat kost die cilinderkop dan wat je nog over hebt?
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
@ Ronald: Was zeker zeer nuttige infoLéon16v schreef:oooh die vlammen zijn wel ens leuk jah ..haha
njeh ik laat alles nog even zo zitten zoals ut zit. de kop reviseren kan altijd nog een keer;)
een beetje olieverbruik is geen ramp..dat heb je nu eenmaal met een wat oudere motor en ut is al een wat sneller blok.
@ ronald1916v thnxx voor alle nuttige informatie, weer een leuk adresje voor als we wat vragen hebbe eh![]()
even uit nieuwsgierigheid eh , wat kost die cilinderkop dan wat je nog over hebt?
@ Léon gwn nieuw filter en olie en weer vlammen
moeten hem wel nog goed poeten voor zondag
