Lekstroom?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Wizzle

Hey :)

Na 4x opladen van de accu benik het nu wel zat. Mijn accu loopt constant leeg. wanneer ik deze oplaad tot 12.5 volt wil het beestje (19 chamade tr) prima starten lopen, maar de volgende dag heeft de accu nog maar ongeveer 11 volt aan boord, niet genoeg om de auto te starten.
Gemeten waarden:
Accu net opgeladen: 12.5 volt
Accu met lopende motor: 13.5-14 volt
'lege' accu: 11.2 volt.

Nou dacht ik dat het mischien aan lekstroom kan liggen en ik heb geprobeerd om deze te meten, dat lukte echter niet.
ik heb de - pool losgemaakt en daartussen een multimeter gezet op gelijkstroom 200mA stond ingesteld, en krijg gewoon telkens 0.00. ook op andere standen 0. Hetzelfde geprobeerd bij de + pool, ook geen resultaat.

Weet iemand hoe ikcorrect de lekstroom kan meten?
Of is de accu gewoon dood.. Deze is pas rond de 2 jaar oud :(

alvast bedankt :)
Riël
Über-Spammer

Accu dan denk ik. O fje hebt je multimeter gesloopt met die 200mA ...

Die moet je op de 10A stand de pin op de -pool zetten, en de andere pin op de klem, en dan terwijl je de boel vasthoudt de klem van de accu afnemen om piekbelasting te voorkomen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Wizzle

oke, in welke aansluiting moet de rode pin van de multimeter dan komen?
Ik heb die 10A stand wel geprobeerd, maar toen kwam er spectaculair veel rook uit en kon ik een zekering vervangen. ik heb nu de zwarte pin in de onderste aansluiting, en de rode pin in de bovenste aansluiting.

oja, nog iets:
in ongeveer een half uur is de spanning met ongeveer 0.7 volt gedaald.. ik denk niet dat ik morgenochtend nog kan rijden;)
Abel
Über-Spammer

als je terug bent trek je de - pool los en die doe je s'ochtends er weer op.
Riël
Über-Spammer

Wizzle schreef:oke, in welke aansluiting moet de rode pin van de multimeter dan komen?
Ik heb die 10A stand wel geprobeerd, maar toen kwam er spectaculair veel rook uit en kon ik een zekering vervangen. ik heb nu de zwarte pin in de onderste aansluiting, en de rode pin in de bovenste aansluiting.

oja, nog iets:
in ongeveer een half uur is de spanning met ongeveer 0.7 volt gedaald.. ik denk niet dat ik morgenochtend nog kan rijden;)
Bij 10A gaat ie al roken? Dan heb je ongeveer alle lichten, de blower en de toeter als lekstroom denk ik :) Dat betekend dat je 200mA aansluiting al zeker helemaal fryed is ;)

Dan heb je een behoorlijke lekstroom ! Wanneer rookte die, bij uitgeschakeld contact? Dat je 0 mA meet kan uberhaupt niet, je meot er altijd zo een paar tienden meter. Had je tijdens het meter de multimeter goed aangesloten?

Rode pin op de pluspool, zwarte pin vastzetten aan de klem van de pluspool, multimeter op 10A zetten (en de juiste aansluitingen van kabels gebruiken !) en dan terwijl de zwarte pin vastzit de klem lostrekken van de pluspool zonder de rode ervanaf te halen. Dan kun je de lekstroom meten.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Wizzle schreef:oke, in welke aansluiting moet de rode pin van de multimeter dan komen?
;)
Welke bovenste en onderste pin, van de accu en waar kwam die rook vandaan? Deze kwam zeker van je meter?
Wizzle

hehe, had m inderdaad niet zo goed aangesloten :D

nieuwe poging:
Bij de -pool gemeten, op de 10A stand: 0.01
betekent dat 10mAh? ( ik heb de zekering van de radio eruit getrokken voor de zekerheid)
multimetertje doet t trouwens nog hoor:)

bij de pluspool nog niet gemeten, want dacht dat het de min moest zijn.

sta wel voor lul inde buurt, loop om t kwartier naar de auto en gooi de kap open.
Riël
Über-Spammer

Ok.

Die lekstroom is normaal. Een optie is je accu even te laten testen, dan zal hij toch de geest gegeven hebben. - of plus pool boeit niet, amperés meet je hetzelfde.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Mag de lekstroom niet iets van max 30 ma zijn? Weinig aan de hand dus. (Y)
Wizzle

chill.
zoderekt nog even proberen mét de radio aangesloten.
meen me te herrineren dat de buurvrouw ( vorige eigenaar zonder radio) er geen last van had.

wat kost zo een accu'tje anders?
Riël
Über-Spammer

Wat je wil. 30 euro voor n goedkope, 80 voor n goeie.
Wizzle

Ik leef voor goedkoop(A)
nah zal wel zien dan.

radio aangesloten. nu is de lekstroom ongeveer 0.15 op de stand 10A

dat is 15mAh als ik het goed heb? moet gewoon te doen zijn toch?

wordt dus eennieuwe accu.

heel hartelijk bedankt in ieder geval!
Robke
Car: Lexus IS250

Da's 150mA en dus teveel.
Plaats reactie