16v beroerd stationair

Post hier al je vragen over de Clio
Ne0nyx
Contacteer:

Ik heb een probleem met mij Clio 1800 16v uit 91. De motor loopt af en toe behoorlijk slecht. Hij begint dan zomaar te stoten en te bonken (loopt dan waarscchijnlijk maar op 3 cilinders). Dit gebeurt alleen tijdens stationair. Als ik dan gas bij geef dan houd de motor eerst in, en dan rijd die goed. Behalve waneer ik het gaspedaal weer wat verder intrap of ik weer terug naar stationair ga. Dit gebeurt niet altijd maar wel vaak.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het kan een heleboel zijn maar mischien is dit een bekend probleem? met oplossing :p .

Bougies + Bougiekabels + verdelerkap en rotor zijn al vernieuwd (dit omdat ze behoorlijk ingesleten waren)

[Het gebeurt alleen bij stationair of extra gas bij geven]

Alvast bedankt 8)
Jordi - Clio 16V

loopt hij echt op 3 cilinders of lijkt het alsof de motor wil afslaan?
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
mark 5t
Contacteer:

vocht of olie in de bougiekanalen?

even de doppen er uithalen inspuiten met brakecleaner en dan de luchtspuit er door.
Robke
Car: Lexus IS250

Kijk anders eerst even de massapunten na, vooral het massalint op de bak.
Ne0nyx
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

*Olie/water in de bougie schachten is niet het probleem (zijn schoon en droog).

*Lijkt alsof die op 3 cillinders loopt. toerental blijft wel 900-1000 ongeveer. Je hoort hem 3x gewoon normaal ontsteken (knallen) en dan even niks dan weer opnieuw. Dus laat maar zeggen 3 cillinders wel 1 niet. (zo klinkt het)

*Massapunten zouden het probleem kunen zijn. Ik heb al eerder het massalint vast moeten zetten omdat deze van de versnellingsbak los kwam. Heb hem verder niet nagekeken/gechecked. Ik zal het even nalopen allemaal.
Ne0nyx
Contacteer:

Heb het massalint (versnellingsbak chassis) erafgehad en alle bevestigingspunten en bouten opgeschuurd en terug geplaats. ook doorgemeten met de multimeter en deze verbinding was gewoon goed.

Dus massaprobleem is ook uitgesloten.

Iemand nog een suggestie?? Ik zou het zeer op prijs stellen :wink:
Robke
Car: Lexus IS250

Zijn de rotor en verdelerkap imitatie of origineel?
Ik heb vroeger met m'n Clio wel eens een imitatie rotor en verdelerkap gehaald en toen liep hij ook voor geen meter, origineel setje erop gegooid en het was weer goed.....
Jordi - Clio 16V

Ik vind het raar dat je toerental gelijk blijft, toen er een bougie bij mij stuk was liep hij helemaal niet constant
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
mark 5t
Contacteer:

vervang je 4 bougies eens
of trek als ie draait even 1 voor 1 de kabels los dan weet je zo welke het is.
Ne0nyx
Contacteer:

Er zit een rotor en verdelerkap van Facet op. pas nieuw. Ook zijn de bougiekabels van Facet en pas vervangen.

De bougies zijn ook vernieuwd en het zijn de bougies die voorgeschreven zijn door Renault (origineel dus). Heb ze gelijk nagekeken of de afstand daadwerkelijk 0.8 mm was (met voelermaatjes).

De motor loopt niet volledig op 3 cilinders. Het is alsof 1 cillinder af en toe een paar keer niet mee doet. Heel onregelmatig.

Mischien is het verstandiger om er een filmpje van te maken zodat jullie het beter kunnen begrijpen wat ik probeer uit te leggen. Denk dat het dan ook makkelijker voor jullie word om me te helpen :P

Ondertussen zijn reacties altijd welkom natuurlijk :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Laat anders eens een compressie test doen, misschien dat je een lekke koppakking hebt.

Hoe ziet het er onder je oliedop uit?, en je koelvloeistof? Als daar sproren van koelvloeistof/olie in zitten weet je ook hoe laat het is.

Succes.
Riël
Über-Spammer

Idd wel een goeie, het ze ook een paar keer gezien met een scheurtje in de kop, zelfde klachten.

Wel zaak dit gauw te onderzoeken: bij een scheur in de kop mis je koeling. Het uitvreten van de cilinderwanden is dan gauw gebeurd (ik denk weer aan de 19 16v van Michael16v).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ne0nyx
Contacteer:

Ik heb nog niet zo lang koelvlst. en olie ververst. dus ik kan daar nog niet zoveel aan zien. De koelvlst ziet er nog goed uit. en in de oliedop zie ik ook zo goed als niks. Alleen een heeeeel klein beetje witte aanslag maar de auto heeft 2 maanden geleden een nieuwe koppakking gekregen omdat deze lek was, van cilinder 4? (distributie zeide) naar een koelkanaal. Hierdoor was de olie licht bruin en daar zullen nog wel resten meegekomen zijn met de nieuwe olie. (Heb hiervoor nog wel een tijdje op spoel olie gereden.)

Ik hoop echt dat het niet waar is wat jullie zeggen :P Heb toen ik de koppakking ging vervangen geen scheurtjes gezien in de kop/onderblok. En heb ook nog gekeken of hij krom was maar dat was ook niet het geval. Heb me verder aan de instructies gehouden uit de vraagbaak. Maar het zou alsnog kunnen dat hij weer lek is :( heb ik al die moeite en geld er voorniks in gestopt.....

Ik heb een filmpje gemaakt. Het is af en toe wel erger als dit maar dit is dus wat het probleem is.

http://nl.youtube.com/watch?v=qveg27E9ico
jacques

Het kan natuurlijk ook een onwillige injector zijn.
mark 5t
Contacteer:

hoeveel km heeft ie gedraaid?
het lijkt wel of ie tegen het vastlopen van een lager aanhangt want
hij klinkt ook niet echt fris meer.
Ne0nyx
Contacteer:

234000 km. En wat voor lagers zit je dan aan te denken? Drijfstang?? Krukas??. Ik denk zelf dat dit nog nooit vervangen zal zijn. Mischien verstandig om te doen?? zal alleen wel weer een hele klus worden.. en een paar nieuwe pakkingen kosten.

Volgens Renault mag de kop niet meer gevlakt worden. Dat Komt zeker doordat de compressie verhouding dan te hoog word? Kan dit dus betekenen dat de pakking hierdoor kapot gaat?? De koppakking is namelijk 20000 KM geleden ook nog vervangen bij een beungarage (door de vorige eigenaar). Ik heb deze er nu net 300 km in zitten ...
Riël
Über-Spammer

Denk kop gescheurd.

Die witte aanslag is na 300km, ofwel een keer warm gereden, eigenlijk wel weer weg. Zit dat er nu nog, dan zal wel weer een lekje zijn. COmpressie meten dan weet je t.
Ne0nyx
Contacteer:

Ik hoop zo erg dat je niet gelijk hebt... Maar ik ben er wel bang voor. Ik zal wel een compressie meting doen.

Toen ik het blok uit elkaar had liggen en de nieuwe koppakking ging monteren had ik nog gekeken of er een scheur zat of dat de kop krom was maar kon niks vinden. Mischien dat ik iets over het hoofd had gezien.. Nog tips waar ik het beste kan gaan zoeken of waar ik op moet letten??

En wat zijn de opties als de kop toch gescheurd is?? Kan het gemaakt worden? wat kost een nieuwe (kale kop) Of kan ik dan beter een 2de handse nemen?

Bedankt voor de reacties ik stel het zeer op prijs :worship:
mark 5t
Contacteer:

ander blokkie kopen is denk ik het goedkoopst.
dan direkt de riem vervangen
en vervolgens de motor wisselen.
zal je met een €400,- a €500,- klaar kunnen zijn.
als je hem zelf wisselt tenmiste
Ne0nyx
Contacteer:

Dat doe ik liever niet want ik heb al zoveel tijd en spullen in dit blok gestopt. Koppakkingsetje, Krukas oliepomp keering distributieriem + multiriemspanrol, nokkenaskeering, multiriem, Spoelolie, nieuweolie, 2x oliefilter, luchtfilter, Bougie's, bougiekabels, rotor/verdelerkap.

Deze delen bij elkaar zijn niet zo duur maar toch heb ik er wel veel tijd in gestopt en zou liever alleen de cillinderkop vervangen. hangt natuurlijk wel van af wat dat gaat kosten.

Iemand eenig idee wat een nieuwe kale cillinder kop kost.
En wat een cillinderkop 2de hands bij de sloop kost?
En of deze kop mischien gewoon te repareren is (als er een scheur in zit)
Jordi - Clio 16V

Het kunnen ook nog minder dure ding zijn, stappenmotor kun je schoonmaken, wat spelen met injectors, defecte TPS Sensor
Laatst gewijzigd door Jordi - Clio 16V op zo 6 apr 2008 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Stinkt het koelsysteem/staat er druk op/borrelt het?
Ne0nyx
Contacteer:

Het probleem is dat het zoveel kan zijn. En ik weet gewoon niet echt waar ik moet beginnen. Mischien is het wel iets heel stoms.

*De TPS heb ik nagekeken en geeft gewoon 0.15v af bij stationair en 5v bij vollast dus die is goed.

*Stappenmotor heb ik ook schoongemaakt.

*Injectors heb ik alleen een tijdje terug doorgemeten (Ohm). Verders heb ik de werking niet nagekeken en ook weet ik niet of de injectoren goed luchtdicht gemonteerd zijn. (vloeibare pakking) Als ik er met remmenreiniger opspuit gebeurt er niks dus neem aan van wel.

*Het koelsysteem stinkt wel, staat een klein beetje druk op maar na mijn weten is dit normaal, en het borrelt niet.

Heb nog eens gekeken maar er is geen witte aanslag te zien in de dop.

Door gebrek aan het juiste gereedschap heb ik mijn eigen lektest gecreeerd, door een compressor op 8bar te zetten en een luchtspuit met een rubbertje op een cillinder te houden. Dan de spuit indrukken en kwam er ~8bar in de cillinder te staan. Heb toen bij het koelsysteem gekeken/geluisterd maar kon niks zien bij alle 4 de cillinders niet. Wel hoorde je wat lucht bij de olievuldop. Maar dat is de lucht die langs de zuigerveren verdwijnd.

Ik heb ook nog eens gekeken naar de bougies maar 3 daarvan waren wit en 1 was bruinig. Nu weet ik dat bruinig goed is. Wit betekent dus te arm mengsel (teveel lucht ten opzichte van benzine). Waar zou ik dan in gaan zoeken. Geen van de bougies was schoner dan de rest (door koelvloeistof)

Compressiemeten ga ik morgen doen. als ik het gereedschap kan lenen :P
mark 5t
Contacteer:

ik blijf de km stand erg hoog vinden voor een 16V
om en nabij die km stand zijn ze allemaal aan revisie toe.

valse lucht ergens? (brake cleaner spuiten)
slechte lamda sonde?
trek de stekker er eens af zit onder de auto.
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

mark 5t schreef:ik blijf de km stand erg hoog vinden voor een 16V
om en nabij die km stand zijn ze allemaal aan revisie toe.

valse lucht ergens? (brake cleaner spuiten)
slechte lamda sonde?
trek de stekker er eens af zit onder de auto.
Nee joh, mijn 19 16v had al 263 gedraaid en liep nog steeds als een zonnetje...tis maar hoe je der mee om gaat. Je moet ze soms straffen >-)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Ne0nyx
Contacteer:

Ik denk dat ik het blok er dan nog maar eens uithaal en hem dan compleet reviseer (Lagers + kleppenfreesen) Dan weet ik teminste zeker dat ie er nog een lange tijd tegenaan kan :P. Nog suggesties wat ik nogmeer moet doen? Versnellingsbak nakijken denkik.

Ik w8 er alleen nog even mee tot na de compressietest. Dan weet ik zeker of ik ook zuigerveren etc. moet doen. Ik denk het haast niet. want de cillinderwanden hadden nog een hoon patroon erin zitten dus denk dat dat al gebeurd is niet zolang terug.
Ne0nyx
Contacteer:

Ik heb een Compressiemeting uitgevoerd en het resultaat was : alle 4 de cillinders ok. De compressie was overal gelijk. Ook heb ik nog een HC meting gedaan boven het koelvlst. reservoir en ook daar kwam niks geks uit. Dus met de kopppakking is niks mis. Of er een scheur in de kop zit weet ik nog niet (de monteurs vonden het wel heeel onwaarschijnlijk). Maar ik ga dit weekend het weer eens uitbouwen. 1 van de nokkenas lagers maakt lawaai die ga ik vervangen en ik moet bij de versnellingsbak wezens :P.

Ik ga dan ook gelijk de kop controleren op scheuren etc en de klepstoters nakijken. En meet gelijk de speling op op de krukas/drijfstang lagers.

De problemen die ik heb zullen waarschijnlijk met de injectie te maken hebben (denk injectoren) of anders de Bobine zelf die aan het overlijden is.

Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet. (Y)
Bart V

Nokkenaslagers?

Er zitten geen losse lagers in. De kop bestaat uit 2 helften waar de assen tussen zitten, en waar ze gesmeerd worden. Er valt dus niets te vevangen. Waarschijnlijk hoor je een klepstoter oid.

Wat betreft scheurtjes in de kop. Ze zijn vrij scheurgevoelig tussen de kleppen, en dat levert ook behoorlijke overdruk op in je koelsysteem. Zijn vaak bijna niet te zien, dus goed op letten.
Menno

Meet eens je lambdasondesigaal, en dan bij voorkeur op de computerstekker.
rev it like a rental
Ne0nyx
Contacteer:

Over die nokkenassen. Er moeten toch wel lagers inzitten? waar glijd de nokkenas dan over?. Ik heb het verder nog nooit losgehaald maar ik kan er me niks bij voorstellen :P. En dat geluid is een gillend geluid wat van de klepdeksel/distributiezijde vandaan lijkt te komen. Je hoort het behoorlijk en lijkt me geen klepstoter.

Als ik de stekker van de Lambda sonde eraf trek dan loopt de motor nogsteeds hetzelfde. (beroerd) en als ik het signaal meet (multimeter) krijg ik ook juiste waardes.

Ik ga morgen of zaterdag de klepdeksel eraf trekken en waarschijnlijk de nokkenassen demonteren. Ik zal dan gelijk kijken voor scheuren maar ik kan me niet herinneren dat ik iets gezien had. Binnenkort heb ik vakantie en ga ik het hele blok uitbouwen. moet nog bij de versnellingsbak.. Dus dan (als ik niks heb gevonden) laat ik denkik de kop bij een motor revisie bedrijf nakijken op scheuren.
Riël
Über-Spammer

Zitten ook wel 'lagers' maar die zijn uit één stuk met de cilinderkop. Er zit een klein gaatje in waar oliedruk op staat en zo vormt zich een filmpje olie tussen kop en nokkenas: het glijlager.

Bij de krukas nemen ze daar schalen voor. In de kop niet :)
Ne0nyx
Contacteer:

okee bedankt voor de uitleg :) .
Alleen valt er dan iets aan te vervangen? Ik heb het nog niet uit elkaar gehad maar ga er morgen waarschijnlijk aan beginnen.
Frits Clio 16v

Nee, je kunt daar niks aan vervangen.
Wat wel kan is de boring voor de nokkenassen (die dus door je cilinderkop en lagerkappen loopt) laten lijnhonen.

Je hebt het over een gillend geluid wat bij je distributie vandaan komt.
Ik geloof niet dat dat van je nokkenassen afkomt.
Niet gewoon een looprol die versleten is?
martijnclio

Dat doe ik liever niet want ik heb al zoveel tijd en spullen in dit blok gestopt. Koppakkingsetje, Krukas oliepomp keering distributieriem + multiriemspanrol, nokkenaskeering, multiriem, Spoelolie, nieuweolie, 2x oliefilter, luchtfilter, Bougie's, bougiekabels, rotor/verdelerkap.
De distrubutieriem kan ook te strak liggen waardoor hij kan gillen/janken.
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Ne0nyx
Contacteer:

Het probleem is opgelost!

Ik heb vorige week de injectoren en de brandstofgallerei uitgebouwd. Ik heb toen de koudstart injector aansluiting losgedraaid van de brandstofgallerei. Toen heb ik via die aansluiting druk gemeten (brandstofpomp relais doorverbonden) en gelijk gekeken of de injectoren lekte. Toen heb ik ook nog het vacuum retour klepje gecontroleerd (onderdruk opgezet en getest) Ik had daarna nog voor de zekerheid de gallerei via de koudstart aansluiting ontlucht. Ik heb daarna alles weer in elkaar gezet. Nu rijd ik al een week zonder problemen. Het stotteren bij optrekken is weg en stationair loopt hij ook weer goed.

Het bijgeluid van de motor heb ik alleen nog niet opgelost maar ik ben daar ook nog niet echt mee bezig geweest. Dit heeft natuurlijk wel prioriteit want bijgeluiden zijn nooit goed!
Plaats reactie