[5GTE]stk`s gte 16v - de opbouw

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Goed bezig (Y)
Steven(stk) schreef: - Stuk plaat in het zijscherm gelast
Mag je nu gelijk je hele zijscherm strakmaken, of is er geen golving door het lassen ontstaan?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Martijn schreef:Goed bezig (Y)
Steven(stk) schreef: - Stuk plaat in het zijscherm gelast
Mag je nu gelijk je hele zijscherm strakmaken, of is er geen golving door het lassen ontstaan?
voor zover ik heb kunnen zien valt het wel mee, maar ik heb het nog niet in het daglicht gezien :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lijkt wel of die gte's harder roesten dan een gtt :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Staat die mooie blauwe OMP rolkooi d'r al in dan? :p
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Iedereen aan de rolkooi? :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Florus schreef:Staat die mooie blauwe OMP rolkooi d'r al in dan? :p
hehe de achterkant van de kooi staat erin ja, en het interieur staat naast de auto. (wat een gekut is dat zeg :lol)

Maar ik moet nog even op jouw foto`s spieken hoe ik die voetplaten ga maken (hoeveel mm dik etc) en hoe ik die moet lassen (helemaal dicht rondom, of een las om de cm), en de voorkant van de kooi moet er nog in.. ;)

ow en mijn las apparaat heeft kuren

iemand nog een mooi rood tapijtje kopen ? :P
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

120x90x3 mm, en dan van de lange zijde 30mm omvouwen.

Lassen moeten echt dikke proppen worden op max voltage en lekker diep inbranden. Niet van die dunne lullige rupsjes.

Floor heeft er mooie voorbeelden van.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Eerst de hele kooi erin zetten en aan elkaar bouten,dan voetplaten eronder schuiven,kooi recht richten i/d auto,voetplaten vast hechten,gelijk ff de bevestigings gaten v/d kooi overtekenen op de voetplaten......kooi er weer uit halen en dan de voetplaten aflassen,gaten boren en ev. kooi spuiten :beer: :wink:

Voetplaten 3mm dik maken,rondom aflassen(heb k bij de blauwe gt niet gedaan,maar ga k bij de zwarte nu wel doen)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

thnx (Y), eens kijken of dat gaat lukken, waar pak je de aarde voor het las apparaat, nog handige plekken ?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Gewoon zo kort mogelijk bij je laswerk,liefst gewoon op de lasplaat (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Veel plezier met de kooi. :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Arco schreef:Veel plezier met de kooi. :D
thnx , ik hoop hem niet nodig te hebben 8)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat hoop ik ook.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

goed weer eens een update.

De auto zit in weer helemaal elkaar, als laatste de uitlaat even wat verbouwd zodat ie niet meer tegen de achterbrug aan rammelt.

De lasplaten voor mijn kooi liggen klaar , maar om de kooi helemaal netjes te laten passen moet er nog wat aangepast worden.

Vrijdag even een blokje om geweest, met als conclusie dat alles werkt...

behalve de dynamo, die geeft geen enkele spanning meer , hopelijk kan ik deze week een ander regelen zodat ie vrijdag door de apk kan |:

(iemand enig idee van welke auto`s de dynamo hetzelfde is ?)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik heb nog een gloednieuwe liggen, volgens mij is die van een 16 v enzo allemaal hetzelfde?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Steven(stk) schreef:behalve de dynamo, die geeft geen enkele spanning meer ,....
Had je de accupolen los gegooit tijdens het lassen? :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Om die schade te voorkomen, moet je de accupolen juist vast laten tijdens het lassen: een accu fungeert als buffer. Waarom zou de dynamo beschermd blijven, als je enkel de accupolen los laat? De dynamo staat dan alsnog in verbinding met de carroserie ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nou, 't is anders algemeen bekend dat je bij laswerkzaamheden aan auto' s of machines de accupool los moet gooien om schade aan elektronica te voorkomen...... :biertjuh:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

De een zegt van wel, de ander zegt van niet.
Bij mij was die niet losgehaald.
Mazzel gehad?
Kan er iig nergens iets van vinden dat ze juist wel of niet los moeten.

Gevonden (Y)

Lassen en starthulp: piekspanningen funest voor auto-elektronica (2005-03)
maandag 10 juli 2006


Vraag: Zoals bekend kunnen piekspanningen de elektronica van een auto beschadigen. Bij het lassen aan een auto gebruiken we daarom altijd een overspanningsbeveiliging die we ‘over de accu’ monteren. Is dit voldoende? Ik heb zelfs gehoord dat het loskoppelen van een accu de stuurapparaten kan beschadigen. Biedt een overspanningsbeveiliging op de klemmen hier bescherming tegen? En welke adviezen geeft u bij gebruik van een oud type startbooster? Niemand zit immers te wachten op kostbare elektronicaschade.

Antwoord: We legden ons technisch oor te luister bij de elektronicaspecialisten van Electude. Zolang een (geladen) accu is aangesloten op het boordnet is het niet eenvoudig om even snel de spanning te verhogen. De accu probeert immers via zijn lage inwendige weerstand de spanning constant te houden. Eventuele piekspanningen afkomstig van bijvoorbeeld lassen aan de auto worden geabsorbeerd door de accu. Het is zelfs ‘gevaarlijker’ om de accu los te nemen tijdens het lassen. Er is dan geen sprake meer van absorptie door de accu en zo kunnen de piekspanningen hoger oplopen. Overspanningsbeveiligingen bieden bescherming voor het geval de accu meer of minder ontladen is.
En dan de starthulp en startbooster. Direct na het starten levert de dynamo een maximale laadstroom om de lading van de accu weer zo snel mogelijk aan te vullen. Nu wordt een starthulp meestal verleend als de accu ontladen is. Een vervelende eigenschap van een ontladen accu is de dan hoge inwendige weerstand. Hierdoor kan deze accu geen grote laadstroom opnemen. Als de ontladen accu na het aanslaan de laadstroom niet opneemt, dan gaat het grootste deel van de laadstroom naar de starthulpaccu.
Tot zover is er geen probleem. Maar als vervolgens de starthulp wordt losgenomen dan begint de ellende. De door de dynamo geleverde stroom valt hierdoor (bijvoorbeeld) terug van 80 naar 20 ampère. Deze grote stroomverandering in de windingen van de dynamo veroorzaken een enorme wisseling van het magnetisch veld in de dynamo. Dit levert weer een fikse piekspanning op in dezelfde spoelen. Door het formaat van deze spoelen zit er veel energie in deze piekspanning. Deze piekspanning kan waarden van 70 Volt en meer bereiken. Het is deze piekspanning die de voedingcircuits in menig computer kan vernielen.
Deze spanningspiek kan worden bestreden met een overspanningsbeveiliging maar ook de ‘ANWB Wegenwacht truc’ biedt soelaas. Schakel zo veel mogelijk gebruikers in voordat de starthulp wordt losgenomen. Alle laadstroom wordt zo door de auto benut zodat er geen grote stroomverandering kan zijn als de starthulp wordt losgenomen.


Apart topic over zulke dingen zou ook niet verkeerd zijn 8)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik vergeet die accupool ook nog wel es, al ist meestal als ik aan de uitlaat zit te knoeien. Kep nog geen doorgebrande zooi gehad.

M'n pa wel dat er een nieuw achterscherm in z'n LagunaII gelast was, toen was de ECU van de verlichting, die met zo'n busverbinding werkt aan puin gegaan. Hoppa daar ging het schadebedrijf ff €500 achteruit :D
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Florus schreef:
Steven(stk) schreef:behalve de dynamo, die geeft geen enkele spanning meer ,....
Had je de accupolen los gegooit tijdens het lassen? :)
ik heb ze volgens mij altijd los gehad, mgoed er is nu toch weinig aan te doen behalve vervangen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nah, het is inderdaad 'algemeen bekend'. Maar op welke manier bescherm je de electronica dan als je de accu loshaalt? :) Die hangt nog altijd aan dezelfde carroserie mijns inziens. Mijn veronderstelling was dat eerder ook, accu los, maar accu vooral lekker laten zitten schijnt toch het beste te zijn, vandaar dat ik het even meldde.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

goed dynamo laten testen, en tot mijn verbazing levert de dynamo op de tesbank keurig het aantal volts wat ie moet leveren.

Dynamo er weer op gezet even gemeten met alleen de spanningsregelaar aangesloten en de plus en min draad los (er moet minstens 12volt op staan anders doet de dynamo sowieso niks volgens de dynamo boer) .

Levert het ding 1,5 volt tussen de plus en de min aansluiting dus dat klopt nog steeds niet, en als ik de spanningsregelaar ook loshaal geeft de dynamo inderdaad niks.
Vanavond even de oude multiriem tergzetten en eens kijkenof dat wat opleverd want in de bedrading zit verder geen sluiting :~
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Komt de stuurstroom wel aan op de dynamo, want als je die niet hebt doet hij het ook niet
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Acculampje is niet kapot?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Gewoon ff de dynamo van de overbuurman lenen en dan weet je of het daar aan ligt .
Die in de stalling staat .
Simpel toch. (I)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

gtt en gte
hebben toch net een andere passing???
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

-PAZ- schreef:Komt de stuurstroom wel aan op de dynamo, want als je die niet hebt doet hij het ook niet
Op het twee polig (achter/bovenop de dynamo) stekkertje staat op beide polen iig 12volt, ik hang die vanavond even direct aan de 12v eens kijken op het uitmaakt.
Martijn schreef:Acculampje is niet kapot?
Acculampje gaat wel aan als de accu bijna leeg is, niet als ik de dynamo los heb volgens mij?.

Bij mijn oude clio ging dat lampje al branden als de dynamo te weinig spanning gaf, maar ik weet niet of dat bij een vijfje ook zo werkt ?
supercinq schreef:gtt en gte
hebben toch net een andere passing???
wat ik zo snel zag was het inderdaad een andere dynamo met andere aansluitingen.

Vanavond na werk weer verder .. het kan toch niet moeilijk zijn :P
(en als dat ding vanavond nog steeds niet voldoende stroom levert moet er maar een nieuwe dynamo op :@ )
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Acculampje brandt als de dynamo te weinig spanning levert.
Mits je die bruine stekker op de dynamo goed vast hebt !!

Trouwens, die zorgt vaak voor ellende.

Hoe weet je dat de dynamo geen spanning levert? Geeft ie 'gewoon' 12v ipv 14 volt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Riël Notermans schreef:Acculampje brandt als de dynamo te weinig spanning levert.
Mits je die bruine stekker op de dynamo goed vast hebt !!

Trouwens, die zorgt vaak voor ellende.
vanavond maar even die stekker bypassen dan :)
Riël Notermans schreef: Hoe weet je dat de dynamo geen spanning levert? Geeft ie 'gewoon' 12v ipv 14 volt?
Ik heb verschillende dingen gedaan.

- allereerst alles normaal aangesloten, multimeter op de accu en de auto gestart. Dan meet ik iets van 12,7 volt , wanneer ik gas geeft veranderd dit voltage niet en zakt het zelfs iets in.

- vervolgens hetzelfde alleen dan meet ik tussen de min van de accu en de plus van de dynamo, zelfde resultaat.

- Vervolgens de min en plus van de dynamo afgehaald en alleen die bruine stekker laten zitten. en gemeten aan de min en plus van de dynamo, dit levert iets van 0,5 -1,5 volt op afhankelijk van het toerental.

daaruit trok ik de conclusie "de dynamo is gaar", dus laten testen, en daar levert de dynamo bij 3000 rpm keurig 13,8 volt

- een testritje resulteerde (voorspelbaar) een lege accu, (slome ruitenwissers, lichten uit, geschrokken medeweggebruikers etc :P)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

toch wel laat op de avond gedaan he steven :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

I kdenk toc hdat er iets mis is met de 12v voeding cq. die stekker, of een kabelboomprobleem. Is de weerstand tussen dynamo en + van de accu bij aangesloten boel gewoon 0?

En tussen - dynamo en massa?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Steven(stk) schreef:
Martijn schreef:Acculampje is niet kapot?
Acculampje gaat wel aan als de accu bijna leeg is, niet als ik de dynamo los heb volgens mij?.

Bij mijn oude clio ging dat lampje al branden als de dynamo te weinig spanning gaf, maar ik weet niet of dat bij een vijfje ook zo werkt ?
Acculampje staat in serie met de dynamo: lampje kapot betekent niet bijladen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

True.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Riël Notermans schreef:I kdenk toc hdat er iets mis is met de 12v voeding cq. die stekker, of een kabelboomprobleem. Is de weerstand tussen dynamo en + van de accu bij aangesloten boel gewoon 0?

En tussen - dynamo en massa?
Net even 12v direct op die aanslutingen van de bruine stekker gezet, dat maakt iig geen verschil, weerstand ga ik morgen meten

Martijn schreef: Acculampje staat in serie met de dynamo: lampje kapot betekent niet bijladen.
ah dat is handig om te weten, thnx, nog wat te checken morgen :)
Plaats reactie