Dennis' Williams --- :( :( :( ---

Vertel hier alles over je project.
Gesloten
DennisT
Moderator

Zo al een paar dagen terug van wintersport :)

Vanmiddag alvast maar wat gedaan aan de clio, ff de wielkasten helemaal uitgespoten en aan de voorkant met een afwasborstel en heel veel dreft schoongemaakt :D

Dus van we week een paar bussen bodysafe halen en de bende inprutten :)

[img]http://img266.imageshack.us/img266/7906/dsc00340ax3.jpg[/img]

[img]http://img141.imageshack.us/img141/4570/dsc00344ur4.jpg[/img]
Haas
Car: Megane RS

mooi swert is nie leluk geeeek!
DennisT
Moderator

Weet iemand trouwens hoe je kan zien/voelen of je fusee en stuurkogels versleten zijn?
Steven
Car: M536

Tis lastig, je moet een beetje wrikken met een opgekrikt wiel, maarja als ik me niet vergis kosten ze een tientje de stuk allemaal, dus je kan ze ook allemaal even meenemen.
Haas

DennisT schreef:Weet iemand trouwens hoe je kan zien/voelen of je fusee en stuurkogels versleten zijn?
kort door de bocht genomen:
fuseekogel:
auto opkrikken en voelen of je wiel vertikaal speling heeft. Als dat zo is en het is in horizontale weg niet, dan is het je stuurkogel (daargelaten of he tde binnenste of buitenste is)

stuurkogel:
zelfde als hierboven maar dan net andersom ;)

als je beide richtingen speling hebt, heb je
A allebei je kogels rot
B je wiellager naar de neuk (test: slinger het wiel rond en leg je vinger op de veer van de schokdemper. Voel je een trilling? Lager kapot, zo niet, dan issie niet stuk)
Bart V

Om kogelspeling te controleren, haal ik ze altijd gewoon los. Dat is de enige manier om echt te conroleren of de kogel (minimale) speling heeft, want aan de auto voel je dat lang niet altijd.

Stuurkogel en fuseekogel heb je zo uit de fusee. Voordeel van het loshalen van de stuurkogel, is dat je ook meteen speling op de spoortstang kan voelen.
DennisT
Moderator

Als ze maar een tientje per stuk kosten wil ik ze wel gelijk allemaal vervangen eigelijk :) Zit het meteen goed. Wat moet ik dan allemaal bestellen?
Bart V

Ik weet niet waar steven die dingen haalt, maar tientje per stuk haal je niet. Fusee kogel kost 22 euro bruto ex per stuk in de h-base. Stuurkogeltje kost 30 euro bruto ex.
Steven

Haalde ze destijds bij de Brezan voor m'n GT, misschien dat de Clio net iets duurder maatje heeft, maar wasnie echt duur iig.
DennisT
Moderator

10 of 30 euro, dat scheelt nogal :p
Laatst gewijzigd door DennisT op vr 4 apr 2008 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas

ik was 60 scheuro kwijt voor alle kogels voor..... Alleen wel special plice :D
Tom
Moderator
Car: MB

rijd echt stukken beter als je ze effe vernieuwd. Heb ik ook wel eens gedaan en kost idd niet zo gek veel.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator

Ja alle kortingen krijg ik ook wel bij Renault :)

Maar welke kogels adviseren jullie me? De afgelopen 2-3 jaar is er zeker weten niks vervangen iig en wil het gewoon goed hebben allemaal :)
Steven

Tja mooiste is fusee- en stuurkogels, om de binnenste kogels aan het stuurhuis te checken moet je eigenlijk dat hele ding demonteren.

Kan je wel gelijk een niet-slurpende erin fleppen ;)
DennisT
Moderator

Ja joh het kost toch al niet genoeg! :p

Maar er is niet al te lang geleden een nieuwe in gekomen, en ik stoor me ook niet zo erg aan dat geslurp hoor :)
DennisT
Moderator

Zo weer ff wat gedaan:

- Katalysator gemonteerd ivm dat er weer APK op moet als hij uit de schorsing loopt
- Subframe en bodem tot aan schakelpook in de tectyl gezet

Deze keer helaas geen foto's, ik zat echt helemaal onder met die zwarte bende doordat ik onder de auto lag :lol: Was wel grappig geweest, want ik had een oud laken om mijn hoofd en gezicht gedaan dus leek net zo'n taliban-strijder :D :D :lol:
DennisT
Moderator

Ik zie net staan op mijn APK formulier dat mijn spoorstang RV speling heeft, dus niet de stuurkogel :) Zijn dit van die rubbers waarvoor vaak ook die polyurethaan (paarse) rubbers gemonteerd worden? Zo ja wie heeft een bestel-link? :)
Danny van Duren
Car: GTT

DennisT schreef:Ik zie net staan op mijn APK formulier dat mijn spoorstang RV speling heeft, dus niet de stuurkogel :) Zijn dit van die rubbers waarvoor vaak ook die polyurethaan (paarse) rubbers gemonteerd worden? Zo ja wie heeft een bestel-link? :)
rv spporstang kunnen ze 2 dingen mee bedoelen: 1 binnenste stuurkogel (die in de stuurhuis hoes zit)
2 de buitenste stuurkogel :wink:
DennisT
Moderator

Dus toch de kogels? Ik hoorde dat die binnenste bijna niet te vervangen is?
Danny van Duren
Car: GTT

DennisT schreef:Dus toch de kogels? Ik hoorde dat die binnenste bijna niet te vervangen is?
valt wel mee heb zelf pas bij mijn r5 hem vervangen.
DennisT
Moderator

Steven schreef:Tja mooiste is fusee- en stuurkogels, om de binnenste kogels aan het stuurhuis te checken moet je eigenlijk dat hele ding demonteren.

Kan je wel gelijk een niet-slurpende erin fleppen ;)
Deze bedoel ik. Of is vervangen wel goed te doen?
Jerome16v
Contacteer:

Ik heb net alle kogels vervangen van de voorwielen bij mijn 16V, de fusee en stuurkogels zijn makkelijk te doen, voor de binnenste, dus de kogels die aan de spoostangen zitten moet je denk ik het hele stuurhuis er wel uit halen, die krengen zaten bij mij erg vast, en die had ik nooit los gekregen als alles nog ingebouwd was.
Het vervangen van de kogels zelf is easy
Groeten
Laatst gewijzigd door Jerome16v op wo 9 apr 2008 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

Ik heb het nooit gedaan bij een clio maar meestal is het wel te doen. Gewoon een kwestie van de hoes aan de kant (loshalen) en met een grote sleutel losdraaien.

En de rubbers die wel eens door powerflex (poly....) vervangen worden zijn de stabilisatorstang rubbers.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator

Jerome16v schreef:Ik heb net alle kogels vervangen van de voorwielen bij mijn 16V, de fusee en stuurkogels zijn makkelijk te doen, voor de binnenste, dus de kogels die aan de spoostangen zitten moet je denk ik het hele stuurhuis er wel uit halen, die krengen zaten bij mij erg vast, en die had ik nooit los gekregen als alles nog ingebouwd was.
Groeten
Hoeveel was je kwijt voor 4 stuurkogels?
Jerome16v
Contacteer:

DennisT schreef:
Jerome16v schreef:Ik heb net alle kogels vervangen van de voorwielen bij mijn 16V, de fusee en stuurkogels zijn makkelijk te doen, voor de binnenste, dus de kogels die aan de spoostangen zitten moet je denk ik het hele stuurhuis er wel uit halen, die krengen zaten bij mij erg vast, en die had ik nooit los gekregen als alles nog ingebouwd was.
Groeten
Hoeveel was je kwijt voor 4 stuurkogels?

2 fusee en 2 stuurkogels bedoel je denk ik?,
Weet het niet eens precies meer, moet ik de bonnen er even op nakijken, maar ik was +/- 100 euro kwijt met de binnenste er ook bij, maar dat was ook special price. dus misschien een euro of 25 a 30 erbij.
DennisT
Moderator

je hebt toch 2 binnenste stuurkogels, 2 buitenste stuurkogels en 2 fuseekogels?
-PAZ-
Über-Spammer

dat klopt helemaal (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
DennisT
Moderator

Ga die dingen morgen ofzo maar eens bestellen dan :) Zijn er nog dingen die ik eigelijk ook zou moeten doen aan de voorkant of is dit het wel, ja toch?
Robke
Car: Lexus IS250

Om de binnenste stuurkogel te vervangen bij een Clio, kun je even bij de dealer een hulpstukje lenen, kun je ze zo vervangen zonder al te veel gedoe.
DennisT
Moderator

Ik heb net even gekeken, de fuseekogels zien er nog goed uit maar de buitenste stuurkogels zouden wel eens speling kunnen hebben. Ik ga dus in 1e instantie die vervangen, als de binnenste ook nog moeten doe ik dat wel een keer op de brug :)
DennisT
Moderator

Vanmiddag weer even aan het klussen geweest, helaas niet zo veel kunnen doen als ik wilde :( Wel waren gister de buitenste stuurkogels binnen gekomen en een rubber voor op het voorfront. Volgende week zijn de remblokken voor achter er. Ook moet er een nieuw rubber tussen de parafan en de voorruit, alleen die konden we niet vinden. Iemand die daar een bestelnummer van heeft?

Verder wil ik vragen of er iemand is die mij een keer wilt helpen met het aansluiten van het dash. Ik snap er helemaal niks meer van, kan nergens een losse stekker vinden ofzo, en heb ook geen idee wat voor zekeringen er nou voor mijn contactslot moeten komen. Ik had de vorige keer de grootste variant gehaald bij Renault, maar die zijn weer te breed. Opzich is de dikte enzo goed, maar de contactpunten moeten vlak naast elkaar zitten. Ik denk dat het met het alarm te maken heeft, dus dat het later is ingebouwd. Als iemand me daar een keer mee wil helpen (desnoods tegen vergoeding) zou dat echt super zijn, want wil snel weer gaan rijden aangezien de Sierra raar doet en we daar ook al niet uit komen :p

Goed dus wel de stuurkogels kunnen monteren (tering die oude zaten vast zeg) en de binnenschermenen er weer op gezet. Bokken er onder uit, dus staat nu weer op 4 pootjes.

[img]http://img397.imageshack.us/img397/2994/dsc00372nx4.jpg[/img]

[img]http://img397.imageshack.us/img397/4792/dsc00373cx5.jpg[/img]
DennisT
Moderator

Niemand die zijn hulp wil aanbieden?
DennisT
Moderator

Net weer ff bezig geweest. Ben maar begonnen met de onderlip aangezien ik niet verder kan met de binnekant. Vrolijk met de dremel aan de gang, totdat dat pokkeding er opeens mee ophield :gun: De lampen bleven gewoon branden dus de elektriciteitsrekening was betaald :p Maargoed ik was net lekker op dreef, dus dan maar met een vijl en schuurpapier verder. Gelijk even een stukkie gaas op maat geknipt/gebogen. Het gaas wil ik nog zwart spuiten, moet niet teveel opvallen.

[img]http://img245.imageshack.us/img245/8826/dsc00374mx5.jpg[/img]

[img]http://img294.imageshack.us/img294/1263/dsc00375pe9.jpg[/img]

Verder zoek ik nog steeds hulp met het dash, wees gerust ik zorg voor bier en bitterballen :wink: :lol:
canonballman

Als je fotos maakt van de stekkers waar je problemen mee hebt, kan ik misschien helpen....
Gesloten