inslijten blokken in schijven

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
dixie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 3 okt 2005 10:19
Locatie: berghem

hallo,

een tijdje geleden heb ik de remschijven en blokken voor vervangen. (clio 1 fase 3).nu zie ik op de schijf een soort ingesleten sleufje.
niet raar, maar wel als ie midden op de schijf zit, dacht ik zo.

blokken er weer uit gehad, en de geleiding in de remklauw goed glad gemaakt. blokken waren gewoon recht afgesleten. nog steeds wordt t meer zichtbaar.

waar zou dit aan kunnen liggen? sta voor een raadsel. het zit nl niet bovenaan en niet onder aan de rand waar het blok de schijf zou raken, maar er tussenin. :S

hieronder een foto met in rood aangegeven waar de hele dunne ingelseten sleufjes zouden zitten.

ook trilt hij ligt bij het remmen. dit zal er neem ik aan mee te maken hebben?

heeft er iemand enig idee wat dit probleem is, en hoe het op te lossen is?

alvast bedankt!

[img]http://img523.imageshack.us/img523/2235/13032008002ad0.jpg[/img]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zoals je zelf aangeeft trillen de remmen, waarschijnlijk heb je het fusee niet goed schoongemaakt waar de schijf tegenaan komt en gaan de remmen daardoor trillen..

Dat inslijten gebeurd allemaal vanzelf wel.. gewoon rustig blijven remmen tot je merkt dat ze wat beter beginnen te remmen (kan wel even duren)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik zou inderdaad niet met een loupe naar de schijven kijken elke dag, sleufjes zijn normaal en dit komt door stof en zand op de weg.

trillen even afwachten als het te erg wordt kun je ze afdraaien.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

hou je je voet op de rem bij stoplicht? Zo ja dan heb je kans dat je schijf daardoor te heet is gebleven op de plek van je remblokje en daardoor kromgetrokken is. Dit kan ook gebeuren als je door een flinke plas water rijdt (te snel afkoelen van je schijf).

Die groefjes zou ik me niet druk om maken :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Remmen een paar keer flink straf geven wil ook wel helpen bij het in-rem proces :smoke:
dixie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 3 okt 2005 10:19
Locatie: berghem

ok bedankt voor de reacties.
mijn voet houdt ik vrijwel nooit op de rem voor t stoplicht.
de schijf is ok nog recht volgens mij.
zo lijkt t iig als ik m rond draai en vanboven erop kijk als het wiel eraf is.

ik wacht t gewoon even af dan denk ik.

maar dat trillen kan dus ok komen door het nog in moeten slijten?

@ ronald

bedoel jij het vlak waar de schijf tegen de naaf geplaatst wordt zeg maar? en dat ie daardoor iets wat scheef zou liggen of wat?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

trillen is niet omdat het nog moet inslijten, haal de schijven eraf, maak met een staalborstel de naven goed schoon.

schijven trillen omdat ze niet goed vlak liggen op de naaf.

als het niet helpt kun je afdraaien aan de wagen ( gemonteerd afdraaien )
dixie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 3 okt 2005 10:19
Locatie: berghem

heb vant weekend de boel eraf gehad en schoongemaakt.
in het trillen scheelt het wel al. gewoon beetje opgeschuurd met schuurpapier.

maarrr.... ik heb een probleempje wat er misschien nog mee te maken heeft.

ik hoor een soort zwiepend geluid bij de voorwielen vandaan komen.
in bochten wordt het erger en bij zacht rijden hoor je het ook.
bij stilstaan niet, en koppeling in helpt niet.
Het klinkt een beetje alsof er om de zoveel tijd 2 punten elkaar schaven.
en wanneer ik dus sneller ga rijden de geluiden sneller achter elkaar komen.

bij het wat harder rijden hoor je het niet meer.

het doet mij denken aan dat de blokken af en toe de schijf raken. schijf toch krom dan?
maar wat het rare is, is dat hij het soms helemaal niet doet.
een paar dagen geen geluid, en dan ineens wel weer een dag of zo.

heb alle topics die ik kon vinde die ermee te maken hadden doorgelezen. niks gevonden.

kon ook geen speling ontdekken.
Dit heb ik gecontroleerd door het wiel vast te pakken en omhoog en omlaag te bewegen.

iemand nog suggesties?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zijn de geleidepennen goed gangbaar en ingevet?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dixie
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 3 okt 2005 10:19
Locatie: berghem

de geleidepennen heb ik ingevet.
wel had ik het idee dat 1 er wat stroever ging dan de ander.
de pennen waren wel gewoon glad. geen bramen of uitsteeksels.
de rubberen hoesjes waren ook nog in orde.
Plaats reactie