Mijne dames / heren,
Ik heb weer eens dom gedaan. Na een jaar was ik het regelmatige gebeuk met de hamer, om het startrelais tot actie te verleiden, beu en heb een andere startmotor gehaald. Het ding werkt, de motor startte onmiddellijk met de nieuwe startmotor. Maar in de kou, bij het monteren van het metalen plaatje waaraan de warmteisolatie vastzit, was ik vergeten dat ik de accu reeds had aangesloten en heeft het even gevonkt. Nu draait de startmotor wel rond, dito de benzinepomp zo te horen, maar de motor slaat niet aan. Alle zekeringen lijken OK, alleen werken de aanjager en het lampje van de handrem niet meer. Wie heeft enig idee waar ik het moet zoeken?
Het betreft een Renault 21 GTL uit 1991, F3N-motor, benzine, geen ABS.
Domme Ruud.
Dom gedaan - sluiting na vervanging startmotor R21
Thanks voor alle bijdragen tot dusver .....
De ene helft van het probleem was weer eens simpel op te lossen: loshangende stekker naar de injectoren, motor start dus weer.
De andere helft (kachelfan en verklikkerlampje handrem) ben ik nog niet uit. De halve middenconsole ligt er uit, maar ik kan weinig touw vastknopen aan hoe de stroom wordt geacht te lopen. Komt-ie van achter binnen op de dikke gele draad? Daar staat +12 Volt op, dus dat moet OK zijn. Maar hoe check ik de ingebouwde kachelfan, rechtstreeks op +12 Volt en massa aansluiten, welke aansluitingen en waar moet ik nemen.
Ik ben ik het bezit van een schema van de F2N-motor, ik neem aan dat de F3N vrijwel identiek is, maar als iemand nog een schema van de F3N heeft ..... ik houd mij aanbevolen.
Liefst een schema waar op ook de vele stekkerverbindingen staan aangegeven, want op mijn huidige schema is dat niet het geval.
Hoe het probleem is ontstaan met het verklikkerlampje en de kachelfan is mij een raadsel. Op de startmotor, waar het even gevonkt had, zitten 3 aansluitingen. 1) +12 Volt van de accu naar het startrelais, 2) +12 Volt van uitgang startrelais naar startmotor, en 3) schakelspanning +12 Volt vanaf het contact naar het startrelais. (Kortdurende) kortsluiting van 1 naar maasa trekt alleen de accu maar leeg. Aansluiting 3 is geisoleerd, en op 2 staat geen spanning als 3 geen spanning krijgt.
Als 1 en 3 sluiting maken, dan moet de startmotor gaan draaien. Dat was niet het geval, maar wellicht was de sluiting onvoldoende. Maar hoe dan ook, de vraag blijft: hoe zou een kortsluiting de schakeldraad naar het contact, en alles wat daar aan vast hangt, kunnen hebben beschadigd??
Wil de echte vonkentrekker opstaan .....
Ruud
De ene helft van het probleem was weer eens simpel op te lossen: loshangende stekker naar de injectoren, motor start dus weer.
De andere helft (kachelfan en verklikkerlampje handrem) ben ik nog niet uit. De halve middenconsole ligt er uit, maar ik kan weinig touw vastknopen aan hoe de stroom wordt geacht te lopen. Komt-ie van achter binnen op de dikke gele draad? Daar staat +12 Volt op, dus dat moet OK zijn. Maar hoe check ik de ingebouwde kachelfan, rechtstreeks op +12 Volt en massa aansluiten, welke aansluitingen en waar moet ik nemen.
Ik ben ik het bezit van een schema van de F2N-motor, ik neem aan dat de F3N vrijwel identiek is, maar als iemand nog een schema van de F3N heeft ..... ik houd mij aanbevolen.
Liefst een schema waar op ook de vele stekkerverbindingen staan aangegeven, want op mijn huidige schema is dat niet het geval.
Hoe het probleem is ontstaan met het verklikkerlampje en de kachelfan is mij een raadsel. Op de startmotor, waar het even gevonkt had, zitten 3 aansluitingen. 1) +12 Volt van de accu naar het startrelais, 2) +12 Volt van uitgang startrelais naar startmotor, en 3) schakelspanning +12 Volt vanaf het contact naar het startrelais. (Kortdurende) kortsluiting van 1 naar maasa trekt alleen de accu maar leeg. Aansluiting 3 is geisoleerd, en op 2 staat geen spanning als 3 geen spanning krijgt.
Als 1 en 3 sluiting maken, dan moet de startmotor gaan draaien. Dat was niet het geval, maar wellicht was de sluiting onvoldoende. Maar hoe dan ook, de vraag blijft: hoe zou een kortsluiting de schakeldraad naar het contact, en alles wat daar aan vast hangt, kunnen hebben beschadigd??
Wil de echte vonkentrekker opstaan .....
Ruud
-
- Contacteer:
heb je niet toevallig een plus losgelaten bij de accu?
zekering houders onder de kap ok?
zekering houders onder de kap ok?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Alles doet het, behalve de kachelfan en het parkeerremverklikkerlampje. De laatste heeft wellicht een defect bolletje. Het lijkt me stug dat de kachelfan een aparte accu-aansluiting heeft.
ik denk dat het niet met elkaar te maken heeft. aangezien je een sluiting naar massa hebt gemaakt, en niet naar de fan. dus als je je bedraading van de fan gewoon doorloopt zul je daar een probleem aantreffen, denk ik.
dus suc6 en check idd het lampje.
dus suc6 en check idd het lampje.
De kachelfan doet het weer. Na wat gerommeld te hebben aan de rode draad onderaan het fanhuis begon-ie spontaan te draaien. Sloopt een mens daarvoor de hele middenconsole uit elkaar
Het verklikkerlampje van de handrem laat ik maar zitten, ik weet niet hoe ik er bij kan, en met het verleggen van draden bij oude auto's heb ik minder goede ervaringen (spontane inwendige draadbreuken).

Het verklikkerlampje van de handrem laat ik maar zitten, ik weet niet hoe ik er bij kan, en met het verleggen van draden bij oude auto's heb ik minder goede ervaringen (spontane inwendige draadbreuken).
-
- Über-Spammer
als het goed is zitten er 2 aansluitingen daar onder het dashboard, 1tje voor de kachelweerstand (die nog wel eens wil sneuvelen) en dan nog degene die in de motor gaat. Je kachel doet het wel op alle 3 de standen toch.
En ik moet dit weekend ook weer onder het dashboard duiken om die kachelmotor te vervangen want die van mij heeft de geest weer eens gegeven.
En ik moet dit weekend ook weer onder het dashboard duiken om die kachelmotor te vervangen want die van mij heeft de geest weer eens gegeven.
Hij werkt op alle drie de standen, en het handremlampje deed het ook opeens weer. 't Zal hem wel aan het weer liggen. Renault + vocht = slechte combinatie.
Succes bij het vervangen.
Succes bij het vervangen.