Ik ben nu bijna een jaar de trotse eigenaar van een Renault Laguna 2.0 16V Automaar uit 2003. Geweldige auto, het comfort is super en het rijdt gewoon lekker. De rit naar Spanje afgelopen zomer ging ook vlekkeloos.
Nu zie ik sommigen denken, hé bedieningspaneel climaatcontrol, dit wordt een inkoppertje. Ik heb inderdaad de verschillende topics gelezen over het probleem van de verlichting, helaas is dit bij mij niet het geval. Dat wil zeggen niet helemaal.
Kleine uitleg.
In het najaar van 2007 gebeurde het dat af en toe de 20A zekering van de CC erdoor ging, no big deal, nieuwe zekering erin en rijden maar weer. Tot een tijdje terug ik aan het rijden was en alles weer stilviel, verlichting uit, lampjes uit blower uit, alles uit

Uiteraard dacht ik weer aan de zekering maar dit bleek niet de oorzaak, de zekering was nog intact.
Nu heb ik de unit eruit gehaald (dankzij de duidelijke uitleg op dit forum in 3 minuten). Uiteraard toch even gekeken naar de weerstandjes (toch?) die loszaten en ja hoor 2 stuks, de bekende "101" en degene er rechts naast.
Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om deze te solderen. Maar ik ben er bang voor dat dit niet de oplossing is, ik lees in alle topics dat alleen de verlichting het niet doet, bij mij doet niets het. Dat wil zeggen, als de auto op contact gaat brandt de verlichting achter het glasplaatje wel, ik zie echter niet de LCD-figuurtjes. Ook branden verder geen van de lampjes. Doe ik de verlichting aan dan gaat de verlichting van de LCD weer uit.
(Ik ben er ook een keer achter gekomen dat als de auto liep (de CC werkte toen nog) en ik met de handrem aan het spelen was dat dan de verlichting van de CC knipperde en na wat langer spelen met de handrem ging de zekering erdoor)
Iemand misschien een idee wat de oorzaak kan zijn? Morgen ga ik bij mijn zwager even de soldeerpuntjes aanstippen en kijken of het dan werkt maar ik ben bang van niet.
Het 2e puntje is dat vanaf datzelfde moment de boordcomputer kuren heeft, elke keer als ik start begint de dagteller weer bij 0. Als ik dan rijd heb ik een verbruik van 29.9l/100Km en alle meters die daarbij horen lopen als een gek

N.B. Ik rijd LPG, er is een resetschakeling aanwezig voor de benzinemeter, deze heeft dan ook altijd gewerkt.
Ik heb gisteren (tot 2 maal toe) de zogenoemde reset van de BC uitgevoerd, op dat moment geeft ie ook aan dat de benzinetank half vol is, als ik daarna echter het contact er opnieuw opzet staat ie weer op 0.
Ik hoop dat ik met het 1e punt iets te voorbarig ben met een topic en dat morgen na het solderen alles weer werkt, toch zou ik graag tips and tricks horen als iemand die weet.
Bedankt voor de aandacht

groet,
Deaken