Kortsluiting ? Problemen met motor

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
PhoenixNLx

Hey,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met renault want heb paar weken geleden een renault 19 16v phase 2 gekocht uit 1992. 167k op de teller.

vorige eigenaar heeft hem in 2004 gekocht en in 2004 ook motor gereviseerd omdat deze bij de as (ofzo) in elkaar was gedraaid door te weinig olie. daarbij de distributie vervangen etc etc... ook in 2004 helemaal opnieuw overgespoten.

in 2006 versnellingsbak gereviseerd. dat werkte allemaal goed en motor ook enzo. ziet er nog heel goed uit! bonnen ook aanwezig van alles....

nu trok ik laatst op en bij de 6000 toeren ofzo(motor was goed warm, oliedrukmeter stond niet meer pijl omhoog!) en toen ging de motor ineens haperen en schokken, toerenteller ging van 6000 toeren ineens naar 0 toen weer naar 5000 enzovoort... hij deed heel vreemd... oliedrukmeter ook helemaal naar beneden.. dus ik hem aan de kant zetten.. rook onder de motorkap vandaan... dus ik denk, koppakking of iets... dus ik motorkap omhoog, niks te zien aan de motor :S rookte nog wat na en een SOLDEER lucht...

dus ik mijn vader gebeld, die sleepte mij naar huis want durfde de motor niet meer aan te slingeren. Ik contact aan tijdens het slepen en er komt gewoon rook langs mijn contact heen... dus ik contact uit en toen stopte de rook ook.

Naar de renaultdealer gesleept, die ernaar laten kijken. na 1,5 uur zoeken niks kunnen vinden.

Enige dingen die ik gehoord heb zijn:

verdeelkap OK
benzinetoevoer OK
bobine OK
ECU niet uit te lezen (N) |:
motor loopt op 3 cilinders, na mate de toeren omhoog gaan komt hij er wel bij... cilinder verzuipt zeiden ze...
hij rookt nu uit de uitlaat(waarschijnlijk door slechte verbranding)

nu is mijn vraag aan jullie:

wat kan er mis zijn. Er is ergens kortsluiting geweest of iets... dat beinvloed de motor? of heeft iets electrisch kapot gemaakt waardoor de motor niet meer goed loopt?
geen olielekkages ofzo geconstateerd...(dus geen koppakking?)

ik hoor het graag!

groet ewout
Glenn

Der heeft ergens flink wat vermogen gelopen door een draaitje ! Die zal de naast gelegen draad ook aan het smelten gezet hebben, daardoor nog meer kortsluiting veroorzaakt heeft.

Misschien is het een injector draadje die die mee gepakt heeft.
PhoenixNLx

en waar kan ik die vinden? want daar lijkt het wel op inderdaad...

wel raar dat ze bij de officiele renaultdealer niks kunnen vinden na 1,5 uur zoeken....
Glenn

Zou kijken naar de zekering kastjes of daar niet in gebeunt is.

Dashbord los halen en toch goed neuzen naar de draadjes.

Misschien handig om iemand erbij te halen die electrische schema's( vraagbaak oid ) kan lezen en met een multimeter overweg kan.

Dat zou ik doen iig.
PhoenixNLx

maar je denkt niet dat er iets stuk is aan de motor? het is meer iets elektrisch die de motor aanstuurt die niet meer goed functioneerd?
Glenn

Kan..

Maar realiseer me opeens dat het misschien ook de dynamo kan zijn die vast is gelopen oid.
PhoenixNLx

de dynamo is pas nieuw erin gezet, jaar ofzo geleden... moet ik bon nakijken... maar ook dat kan stuk natuurlijk door kortsluiting denk ik?

de metertjes doen het trouwens wel gewoon weer... heb ook klein stukje gereden van garage naar huis, 5 min rijden ofzo...

als ik constante snelheid probeer te rijden dan stottert ie... en als ik optrek dan is hij vrij normaal...

snap er echt niks van....
cinqidriver

PhoenixNLx schreef:de dynamo is pas nieuw erin gezet, jaar ofzo geleden... moet ik bon nakijken... maar ook dat kan stuk natuurlijk door kortsluiting denk ik?

de metertjes doen het trouwens wel gewoon weer... heb ook klein stukje gereden van garage naar huis, 5 min rijden ofzo...

als ik constante snelheid probeer te rijden dan stottert ie... en als ik optrek dan is hij vrij normaal...

zit je uitlaat wel goed vast???? spruitstuk naar voorpijp
zo niet, dan krijgt je labda een verkeerde waarde waardor auto ook raar kan gaan doen.

had ik vorige week met me clio, moer losgegaan en niet meer mee te rijden.
Glenn

PhoenixNLx schreef:de dynamo is pas nieuw erin gezet, jaar ofzo geleden... moet ik bon nakijken... maar ook dat kan stuk natuurlijk door kortsluiting denk ik?

accu lampje brand niet ?

en zo te zien krijgtie way much teveel benzine.

Maar vind toch raar van al dat rook.

snap het totaal niet :s
PhoenixNLx

ik snap er ook niets van... renault garage ook niet? ;)

de rook was echt een soldeerlucht die je rook... iets heeft zitten smeu-en ofzo... accu lampje zou ik moeten controleren, maar volgens mij niet gezien tijdens het rijden hoor...

maar benzine was goed volgens de garage... die was normaal ofzo...

bougies zijn ook nat, tenminste ik dacht dat ie dat zei, en dat was ook goed ofzo... weet ook niet precies... ben niet zo technisch... dit gaat net iets tever ;)
PhoenixNLx

cinqidriver schreef:

zit je uitlaat wel goed vast???? spruitstuk naar voorpijp
zo niet, dan krijgt je labda een verkeerde waarde waardor auto ook raar kan gaan doen.

had ik vorige week met me clio, moer losgegaan en niet meer mee te rijden.
volgens mij is die in orde... hoor niks raars...

en labda sensor is niet boeiend bij een koude start volgens de garage ofzo...

hij doet al zo als ie koud start...
Riël
Über-Spammer

trek eerst eens die stekkerkast open onder de kap, en zoek die verbrande draden. Rook bij contactslot duidt op sluiting. Had je je mistlichten aan toevallig? Eerst dat vinden, want er loopt gegarandeerd een gesmeulde kabel ergens. Heeft echt niets met losse uitlaten of zaken te maken. Rook uit dash = niet goed :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PhoenixNLx

naar mijn weten niet mislampen aan... die zijn niet verzekert heb ik me laten vertellen... alhoewel ik dat vroeg aan de renaultgarage en die zei gewoon keihard dat ze verzekerd waren...

maar ik ga zaterdag maar eens kijken naar de draadjes...

ben zo bang dat et niet meer alleen een draadje is, maar heel me motorblok naar de ****** is... :(
Riël
Über-Spammer

GEzekerd ;) En de doorsnee dealer weet het niet meer. Ze zijn niet afgezekerd en dat geintje heeft me ook al eesn een vastgesmeulde kabelspaghetti veroorzaakt, vandaar dat ik het vroeg :)

Maak je nu maar niet al te druk over het motorblok in eerste instantie. Controleer ook even je massa-aansluitingen, maar zoek eerst uit waar de rook vandaan kwam!
PhoenixNLx

haha, ik zeg altijd verzekerd |: |: |:

zaterdag op zoek naar de gesmeulde kabel!!!

zal wel een rotklus worden! haha!

zal zaterdag meer posten!

thnx alvast iig!
cupido

bij sluiting en rook vanaf het dashoard, moet het dashboard eruit om goed te kunnen zien welke draad aangetast is en waar die vandaan komt.
PhoenixNLx

maat van me heeft zo een handleiding boek van de renault, dus we gaan zaterdag het dashboard eruit halen... wel een werkje denk ik... iemand nog suggesties hoe ik dit het beste kan doen?
PhoenixNLx

hebben nog niet heel het dashboard eruit gehaald, maar wel al achter de middenconsole en achter de kilometerteller zeg maar... daar was niks raars te vinden!

het zou ook nog een koppakking tussen cilinders kunnen zijn? of iets?
Riël
Über-Spammer

Riël Notermans schreef:trek eerst eens die stekkerkast open onder de kap, en zoek die verbrande draden. Rook bij contactslot duidt op sluiting. Had je je mistlichten aan toevallig? Eerst dat vinden, want er loopt gegarandeerd een gesmeulde kabel ergens. Heeft echt niets met losse uitlaten of zaken te maken. Rook uit dash = niet goed :)
:~
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Net als wat Riël zegt even zoeken in de relaiskast onder de kap, bij mij is de complete dashboardkabelboom incl een stukje dash afgebrand omdat de buis van mijn open luchtfilter de koplampkabelboom open geschuurd heeft op de balk linksvoor..

Dimlicht begon te knipperen en daarna stond de hele auto vol rook.. heb het nog uit kunnen krijgen.. ding zou me bijna afbranden :p
snap niet dat dat spul niet gezekerd is..
PhoenixNLx

sorry, heb wel gekeken ook naar verbranden draden daar, maar niks kunnen vinden.... pfff... echt waardeloos als je niet veel verstand hebt van auto's...

ik ga morgen nog wel eens kijken dan, maar hebben kastje open gehad, en daar was niks raars aan te zien...voor zover wij weten...
PhoenixNLx

Hey,

was vandaag weer even aan het sleutelen aan de R19...

de ecu bekeken, niet verbrand of iets... relaisbak nog eens bekeken niks aan de hand... dashboard is er nog niet uit, wel bijna los, MAAR

ik dacht maak even paar foto's van de ECU en van motor, maar toen zag ik de kabelboom die verfikt is... moet nog controleren welke kabelboom dat is...

hier foto, zit pal onder dat spagettispruitstuk

[img]http://img141.imageshack.us/img141/8416/kabelboomhy4.jpg[/img]

iemand idee welke kabelboom dit is?

idee waar de kabelboom zit:

[img]http://img264.imageshack.us/img264/1194/motorhb1.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door PhoenixNLx op vr 7 mar 2008 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

dat is de motorkabelboom, loopt van je ecu naar de relaisbak en ziet er niet echt fris uit zo.

Bij mij zit er op die plek een plastic omhulsel om de kabelboom heen misschien dus wel om een reden.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
PhoenixNLx

hmm, even dom vraagje, maar is dit makkelijk te vervangen???

en waardoor is het gekomen ? iemand daarvan een idee?
PhoenixNLx

iemand idee hoe dit kan komen? want ik kan het wel laten vervangen, maar als ik de oorzaak niet weet, dan kan het zo weer gebeuren natuurlijk :/ :(
Riël
Über-Spammer

check + aansluiting dynamo eens.
Menno

Als je 'm uit mekaar peutert, kan je misschien vinden welke draad er als eerste is gaan smelten; die maakt ergens kortsluiting.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Als je dat nog kan ontdekken ... ALs je de oorzaak weet draden weer allemaal los nemen en uit elkaar peuteren, en GOED aftapen, stuk voor stuk. Weer bijelkaar binden en afschermen. Leuk werkje op die plek (Y) :)
PhoenixNLx

dat ga ik in het weekend doen! het weer werkt ook niet echt mee op het moment!

ik had nog een vraagje:

de motorkabelboom die in mijn fase 2 ligt is dus doorgefikt.
nu heb ik via marktplaats een fase1 r19 16v motorkabel kunnen regelen,
kan iemand mij zeggen of dit gaat werken? volgens de verkoper ging het wel werken omdat de code C53D identiek was...

Ik heb tevens ook zijn ECU overgekocht, verwacht deze binnen enkele dagen..
Bart V

Gaat werken (Y)

Enige wat verschillend zou kunnen zijn is de stekker van de koelfan, maar dat is dan een kwestie van overzetten.
PhoenixNLx

ok dan!

chill! want de renaultdealer die had weer eens zijn twijfels erbij!
sorry dat ik et zeg hoor, maar die gasten bij de renaultdealer weten echt geen ****!!!! ze konden me niet eens een prijsindicatie geven over een nieuwe motorkabelboom... hoorde later trouwens dat deze nieuw 400 euro zijn? prijzige dingetjes....

als het goed is krijg ik de kabel vrijdag... dus als het weer meewerkt, zaterdag eens kijken of ik wat kan doen eraan :)

mis me auto !!! (U)
pierre

ik zou het zeker zelf oplossen dit soort dingen, is erg duur bij een dealer omdat het gewoon heel veel uren werk is.
PhoenixNLx

ik heb nog eens zitten kijken en vanaf dit punt begint hij volgens mij te smelten naar wat ik heb kunnen zien...:

vragen:
-waar dient dat rode ding voor? Dat kleine rode rondje is 1 draadje los(de groene) (weet niet of ik die per ongeluk los(kapot) heb gemaakt toen ik daar bezig was, maar dan was hij sowieso niet goed meer)

-en waar gaat die blauwe draad heen???

[img]http://img219.imageshack.us/img219/1903/watisditol2.jpg[/img]

Ik hoop dat het plaatje duidelijk genoeg is...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

het ziet er uit als een stekker van de thermoschakelaar in de radiateur of de fin
Gabri van der Veen
Über-Spammer

rood is het elektrische koelvloeistofpompie.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Plaats reactie