Even een vraag aan de heren techneuten:
Mijn Clio 1.2 TCE uit oktober 2007, 6000 km gereden, staat nu bij de garage vanwege (o.a.) een 'bromtoon' tussen 2 en 3000 rpm. Dit is een monotoon geluid, verandert niet mee qua hoogte met het toerental, gebeurt bij zowel warme als koude motor, en klinkt als een resonerend stuk plastic ergens onder de motorkap.
Volgens de monteur wordt het veroorzaakt door de turbo. Ook bij een ander exemplaar Clio TCE die bij de garage staat treedt dit geluid volgens hem op.
Ik heb er daarentegen nog nooit iemand over gehoord op internet, ik kan ook via Google geen meldingen hiervan vinden.
Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand een TCE motor (Clio danwel Twingo GT) en heeft hij/zij ook last van dit bijgeluid?
Graag reactie zodat ik hiermee terug kan naar de garage als dit nodig blijkt te zijn.
Bedankt!
Clio III 1.2 TCE bromtoon?
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
met de auto heb ik verder geen ervaring.
Maar wat gebeurd er als je de motor uit zet als je rijd. Hoor je het dan ook?
Als je je gas los laat onder het rijden is het geluid dan weg. Het lijkt mij sterk dat het de turbo is.
Zal wel even wat zoeken zijn.
Succes
Maar wat gebeurd er als je de motor uit zet als je rijd. Hoor je het dan ook?
Als je je gas los laat onder het rijden is het geluid dan weg. Het lijkt mij sterk dat het de turbo is.
Zal wel even wat zoeken zijn.
Succes
Laatst gewijzigd door Edwin5gtt (Punttang) OUD op vr 29 feb 2008 8:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1744
- Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Dat misschien niet maar er kan wel iets anders zijn buiten de motor die dit geluid veroorzaakt. Door trillen van het rijden bv.zal ws wel iets anders zijn maar je weet nooit.Marcel B. schreef:als je de motor uitzet maakt ie ook geen 2-3000 rpm he
Als je turbodruk opbouwt word het geluid dan erger?
Het geluid doet zich voor bij alle snelheden en alle versnellingen. Bij geen gas hoor je het niet (dus als je van 4000 rpm teruggaat door het gas los te laten bijv).
Ook een flinke dot gas tussen de 2 en 3000 rpm lost het op.
Volgens de dealer had het inderdaad te maken met de opbouw van turbodruk.
Raar toch?
Ook een flinke dot gas tussen de 2 en 3000 rpm lost het op.
Volgens de dealer had het inderdaad te maken met de opbouw van turbodruk.
Raar toch?
-
- Berichten: 763
- Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
- Car: Laguna II 2.0 T 205
- Locatie: Nijverdal
Aanzuig buis van 't luchtfilter? hadden de Laguna's DCI's ook, die trilden ook bij een bepaald toerental, zo'n vervelende bromt.... Misschien zit 't daar wel in zit....
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
die aanzuigbuizen zitten wel uiterst beroerd vast bij die laguna dciŽs 

OK,
vandaag de auto weer opgehaald. Ook even een ritje gemaakt in een andere Clio TCE. Bij deze hoorde ik het probleem niet, maar de monteur dit keer ook niet en hij zweerde dat de auto het bij een ander ritje het wel deed. Renault Nederland wordt nu ingeschakeld. Afwachten dus.
Het geluid zou veroorzaakt worden door het 'weggooien' van lucht door de turbo als deze op toeren is gekomen (dumpvalve? waste-gate?). Bij meer gas wordt gooit 'ie meer lucht weg en is de vibratie weg, en bij minder gas gooit 'ie geen lucht weg en is er ook geen vibratie. Zou dus in de constructie van de motor/turbo zitten. Tja. Klinkt eigenlijk logisch...
Hoe denken jullie over dit verhaal?
vandaag de auto weer opgehaald. Ook even een ritje gemaakt in een andere Clio TCE. Bij deze hoorde ik het probleem niet, maar de monteur dit keer ook niet en hij zweerde dat de auto het bij een ander ritje het wel deed. Renault Nederland wordt nu ingeschakeld. Afwachten dus.
Het geluid zou veroorzaakt worden door het 'weggooien' van lucht door de turbo als deze op toeren is gekomen (dumpvalve? waste-gate?). Bij meer gas wordt gooit 'ie meer lucht weg en is de vibratie weg, en bij minder gas gooit 'ie geen lucht weg en is er ook geen vibratie. Zou dus in de constructie van de motor/turbo zitten. Tja. Klinkt eigenlijk logisch...
Hoe denken jullie over dit verhaal?
Renault Nederland heeft er naar gekeken en geluisterd. Volgens hen was het inderdaad te wijten aan de constructie van de turboklep (hoop dat ik het goed heb onthouden) maar was het bij onze auto wel erg duidelijk te horen.
Daarop heeft de dealer deze turboklep vervangen en het probleem lijkt hiermee inderdaad opgelost.
Super geregeld!
Daarop heeft de dealer deze turboklep vervangen en het probleem lijkt hiermee inderdaad opgelost.
Super geregeld!