Clio III 1.2 TCE bromtoon?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
woelders

Even een vraag aan de heren techneuten:

Mijn Clio 1.2 TCE uit oktober 2007, 6000 km gereden, staat nu bij de garage vanwege (o.a.) een 'bromtoon' tussen 2 en 3000 rpm. Dit is een monotoon geluid, verandert niet mee qua hoogte met het toerental, gebeurt bij zowel warme als koude motor, en klinkt als een resonerend stuk plastic ergens onder de motorkap.

Volgens de monteur wordt het veroorzaakt door de turbo. Ook bij een ander exemplaar Clio TCE die bij de garage staat treedt dit geluid volgens hem op.
Ik heb er daarentegen nog nooit iemand over gehoord op internet, ik kan ook via Google geen meldingen hiervan vinden.

Komt iemand dit bekend voor? Heeft iemand een TCE motor (Clio danwel Twingo GT) en heeft hij/zij ook last van dit bijgeluid?
Graag reactie zodat ik hiermee terug kan naar de garage als dit nodig blijkt te zijn.

Bedankt!
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

met de auto heb ik verder geen ervaring.
Maar wat gebeurd er als je de motor uit zet als je rijd. Hoor je het dan ook?
Als je je gas los laat onder het rijden is het geluid dan weg. Het lijkt mij sterk dat het de turbo is.
Zal wel even wat zoeken zijn.
Succes
Laatst gewijzigd door Edwin5gtt (Punttang) OUD op vr 29 feb 2008 8:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.

als je de motor uitzet maakt ie ook geen 2-3000 rpm he ;)
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Marcel B. schreef:als je de motor uitzet maakt ie ook geen 2-3000 rpm he ;)
Dat misschien niet maar er kan wel iets anders zijn buiten de motor die dit geluid veroorzaakt. Door trillen van het rijden bv.zal ws wel iets anders zijn maar je weet nooit.
Als je turbodruk opbouwt word het geluid dan erger?
woelders

Het geluid doet zich voor bij alle snelheden en alle versnellingen. Bij geen gas hoor je het niet (dus als je van 4000 rpm teruggaat door het gas los te laten bijv).
Ook een flinke dot gas tussen de 2 en 3000 rpm lost het op.
Volgens de dealer had het inderdaad te maken met de opbouw van turbodruk.

Raar toch?
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

Aanzuig buis van 't luchtfilter? hadden de Laguna's DCI's ook, die trilden ook bij een bepaald toerental, zo'n vervelende bromt.... Misschien zit 't daar wel in zit....
Maarten-Jan
Car: R19.R

die aanzuigbuizen zitten wel uiterst beroerd vast bij die laguna dciŽs :@
woelders

OK,

vandaag de auto weer opgehaald. Ook even een ritje gemaakt in een andere Clio TCE. Bij deze hoorde ik het probleem niet, maar de monteur dit keer ook niet en hij zweerde dat de auto het bij een ander ritje het wel deed. Renault Nederland wordt nu ingeschakeld. Afwachten dus.

Het geluid zou veroorzaakt worden door het 'weggooien' van lucht door de turbo als deze op toeren is gekomen (dumpvalve? waste-gate?). Bij meer gas wordt gooit 'ie meer lucht weg en is de vibratie weg, en bij minder gas gooit 'ie geen lucht weg en is er ook geen vibratie. Zou dus in de constructie van de motor/turbo zitten. Tja. Klinkt eigenlijk logisch...

Hoe denken jullie over dit verhaal?
woelders

Renault Nederland heeft er naar gekeken en geluisterd. Volgens hen was het inderdaad te wijten aan de constructie van de turboklep (hoop dat ik het goed heb onthouden) maar was het bij onze auto wel erg duidelijk te horen.
Daarop heeft de dealer deze turboklep vervangen en het probleem lijkt hiermee inderdaad opgelost.

Super geregeld!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hopelijk blijft het weg! (Y)
Plaats reactie