Gisteren tijdens het rijden trapte ik mijn koppeling in en trapte ik er doorheen. Het was me al eens een keer eerder gebeurt en toen sloeg hij af om het vervolgens gewoon weer te doen. Nu was dat echter niet het geval en bleek de koppelingskabel geknapt te zijn.
Vandaag hebben alexs en ik een nieuwe koppelingskabel gehaald en zijn we naar de doe-het-zelf garage gereden. Na veel gepruts kregen we de koppelingskabel goed en lag hij erin. Echter, ik las in andere topics dat als je hem wilt stellen dat je dan je koppeling een paar keer moest intrappen.
Echter, als je de kabel over de tandwieltjes van het stelmechanisme legt, dan voel je inderdaad weerstand, maar zodra je hem helemaal tot de bodem duwt, hoor je een krak en schiet de kabel los.
Wij hadden 2 theoriën. Ofwel het stelmechanisme is kapot en moet ik een nieuwe halen (kost 40 euro las ik in een ander topic), ofwel de koppeling is op en kan hij niet strakker staan. Wat is het meest waarschijnlijke? (De koppeling slipt overigens nooit.)
Koppelingskabel vervangen -> stellen wil niet
Als je krak hoort, dan lijkt het me dat de tandjes over elkaar heen lopen en is het stelmechanisme naar de kl0te. Heb je die goed bekeken? Zijn alle tandjes nog aanwezig? Gaat het koppelen overdreven zwaar? Weet je 100% zeker dat je de kabel goed gelegd hebt?
Het stelmechanisme staat er wel om bekend dat het problemen kan geven...

Ik weet niet of alle tandjes er nog zijn, omdat ik niet weet hoeveel er horen te zitten, ik kan het ook niet heel goed zien. Het koppelen gaat inderdaad erg zwaar, nog zwaarder dan eerst, vooral het laatste stukje tot de bodem, dan kraakt en schiet hij los. De kabel ligt verder precies zoals hij er voorheen ook in lag, daar hadden we wel goed naar gekeken.Merijn schreef:Als je krak hoort, dan lijkt het me dat de tandjes over elkaar heen lopen en is het stelmechanisme naar de kl0te. Heb je die goed bekeken? Zijn alle tandjes nog aanwezig? Gaat het koppelen overdreven zwaar? Weet je 100% zeker dat je de kabel goed gelegd hebt?
Ik vind het hele mechanisme overigens ook wat gammel overkomen, het heeft ook een beetje speling van links naar rechts bewegend.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
ik heb nog een nieuwe (in de verpakking) liggen van een clio 1 Fase 1, is ter overname. Rest via PM? 

Project: GTT Blue Sport
Ik zou een nieuwe gaan halen bij de dealer, maar ik bedacht me net dat bij Akkie Stomphorst (de doe-het-zelf sloop) een rode 16v staat. Dus ik ga de koppelingspedaal daaruit halen. Straks bestel ik een nieuwe en is dat het niet.. Maar mocht die ook rot zijn, dan PM ik je nog! Thnx.Frits schreef:ik heb nog een nieuwe (in de verpakking) liggen van een clio 1 Fase 1, is ter overname. Rest via PM?
kabel schiet niet zomaar los, dus verkeerd gemonteerd, stelmechanisme is automatisch dus zelfstellend, niks aan af te stellen, dat het er gammel uitziet is normaal er hoort namelijk wat speling in te zitten.
echt duur is het niet.
echt duur is het niet.
Nou het zit zo, het grote halve tandwiel wat aan de koppeling zit en mee gaat met het pedaal die staat standaard op zn strakst door de veer die erin zit en is ook dan compleet van de andere afgelopen. Als je hem dan ook intrapt koppelt hij helemaal niet maar zit je dat halve tandwiel heen en weer te bewegen... Echter als ik die halve tandwiel helemaal op zn slapst zet (voor de kabel) pakt hij de andere en voel ik ook echt koppelweerstand, zodra ik hem helemaal doordruk schiet hij direct door en knalt hij weer los (het tandwiel, niet het draad).
Ik denk zelf toch echt dat het mechanisme kapot is maar ik weet niet 1000% zeker of de kabel goed ligt....
Ik denk zelf toch echt dat het mechanisme kapot is maar ik weet niet 1000% zeker of de kabel goed ligt....
Het is gelukt! Wat alex niet had gezien was dat veertje los zat. Dus na een grondige inspectie van zijn koppeling, wist ik hoe het zitten moest. Dus accu en luchtfilter er weer uit, koppelingskabel los en toen veertje en kabel vast gezet. Toen kabel weer op de koppeling en eureka, hij deed het weer. Zonder nieuwe onderdelen! Thnx voor de hulp in ieder geval!
Nou heb ik een vervolgprobleem. Sinds we de koppelingskabel hebben vervangen, gaat schakelen soms lastig.. Vooral in zijn 1 en achteruit. In zijn 1 wil hij gewoon niet, in zijn achteruit hoor ik tandwielen. Als ik dan de koppeling helemaal los laat, hoor ik een klikje. Als ik hem dan weer intrap dan koppelt hij weer gewoon normaal. Tijdens het rijden doet hij niet zo moeilijk, hoewel ik hem net tijdens het rijden in zijn 2 probeerde te schakelen en ik ook allemaal tandwielen hoorde gaan... Iemand een idee?
Voordat de kabel brak had ik overigens nooit, echt nooit, problemen met dit..
Voordat de kabel brak had ik overigens nooit, echt nooit, problemen met dit..