Aandrijfriem garantie??

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Bunkerdorp

Hallo lezers,
Ik heb vorig jaar februari een Twingo gekocht bij de dealer met een jaar garantie.
Nu tijdens de APK werdt de auto op twee banden en een lampje afgekeurd.
Dat zat er in dus geen probleem.
Wat ik eigenlijk wel een probleem vindt dat ik nu na een jaar rijden in de Twingo volgens de dealer de aandrijfriem en waterpomp moet vervangen.
Is om de 5 jaar volgens de dealer.
De twingo wordt op 88 belangrijke punten gecontroleerd voor verkoop.
Raar dat de riem hier niet bij zit.
Ik baal eigenlijk omdat vorig jaar door de verkoop geen woord is gerept over de aandrijfriem en waterpomp en nu de auto met 77.000 op de teller heeft ineens deze dure reparatie komt.
Wist men bij de dealer vorig jaar niet dat in 2008 de riem moest worden vervangen? Er bestaat toch zoiets als een auto pas?
Graag uw mening en / of advies
Bedankt voor het lezen.
André
Tom
Moderator
Car: MB

In mijn ogen is er niets aan de hand en doet dealer netjes zijn werk. je had er destijds zelf om kunnen vragen? Je had zelf even kunnen navragen wat de vervangingstermijnen zijn icm de bijbehorende kosten? Dergelijk onderhoud is ook nooit garantie (tenzij er iets kapot gaat oid.).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Car: Lexus IS250

Een distributieriem gaat altijd maar een bepaalde tijd mee, dat staat ook in het onderhoudsboekje.
Dat zijn normale onderhoudspunten, dus de dealer valt niets te verwijten vind ik.
Riël
Über-Spammer

Ze hadden wel even kunnen zeggen dat de riem erbij komt volgend jaar, da's waar. Maar of dat voor hun rekening is ? Denk er aan: je hoeft nu óók 5 jaar niet meer eraan te denken.

Stel het was pas 3 jaar geleden en je hebt nog 2 jaar, wil je dat dan ook weten ? Moeten ze het dan ook bij de verkoop in orde maken? Nee. Ik vind dit nog wel redelijk, zeker na een jaar rijden. En het is doodnormaal onderhoud, en duur? Dat valt toch wel mee?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator

Bunkerdorp schreef: Wist men bij de dealer vorig jaar niet dat in 2008 de riem moest worden vervangen? Er bestaat toch zoiets als een auto pas?
Tuurlijk wisten ze dat wel. Ze weten van iedere auto die ze verkopen wanneer de riem uiterlijk (na x jaar) vervangen moet worden. Moeten ze dat altijd doen dan bij een tweedehandsje? Daarnaast weet de dealer niet hoeveel de klant er mee gaat rijden en dus is de vervangingstermijn vaak voor ieder anders. bij kleinere auto's die weinig km's maken komt het echter wat vaker voor dat de max termijn in jaren gehaald wordt en dus het riempje vanwege ouderdom eens vervangen moet worden.
cupido

bij mijn twingo is het ding vervangen 65.000km 4 jaar geleden en gekocht december met 90.000 km ik rijdt dus lekker door tot 150.000 km.

waarom naar de dealer, die is te duur, probeer elders.
Ollie

Een jaar van te voren gaat de dealer geen rekening houden met de distributieriem. Of je moet hierover al specifieke afspraken hebben gemaakt bij de verkoop.
Je zult dus gewoon de distributieriem moeten vervangen, of je dat nu bij de dealer doet of elders. Je zou alleen eens met ze in gesprek kunnen gaan over een eventuele bijdrage in de kosten.
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Bunkerdorp, heb jij de auto met Renault Top Garantie gekocht?

Als dit zo is en de waterpomp is lek, dan zouden die kosten geclaimd moeten worden bij Renault Top Garantie. De kosten van het vervangen van de riem moet je wel altijd zelf betalen omdat dit onder het regulier onderhoud valt (Y)

Ik werk bij een Renault dealer en ik weet dat het zo werkt (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Ollie

Waterpomp zal wel advies zijn van de dealer als ik het zo lees. Grootste kostenpost is in dit geval voor hem toch de riem, maar zeer goede tip om dat via Top te doen (Y)
Bunkerdorp

Lezers bedankt voor jullie reacties.
Natuurlijk weet ik dat zo.n riem bij het normale onderhoud hoort.
Maar vondt het toch een beetje jammer om al zo.n kosten post te hebben en nog zo kort die auto.
Maar goed dat was mijn eerste post.
Nu tweede en dat is dat ik van de Renault kreeg te horen dat ze het ook een beetje sneu vonden om na zo.n korte tijd dat al te moeten vervangen dat ik een korting krijg van rond de 140 euro.
Dit was natuurlijk goed nieuws.
En 1 ding geleerd bij de aanschaf van de volgende Twingo vraag ik hoe het zit met de aandrijfriem.
Bedankt voor de reacties.
André
Ollie

Je krijgt dus al korting, mooi geregeld dus (Y) Probleem opgelost.
alexs
Contacteer:

Nou welkom bij Renault, en wereld vol onderhoud.. (Y)
Tom
Moderator

Wat een onzin. Dit is normaal onderhoud dat iedere auto moet hebben
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

alexs schreef:Nou welkom bij Renault, en wereld vol onderhoud.. (Y)
als je het onderhoud van renault zo kut vind .... ga dan een toyota kopen en daar op zo een forum lopen zeuren
Maarten-Jan
Car: R19.R

vreemde uitspraak inderdaad (N)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wat zegt ie verkeerd? :) Misschien had ie moeten zeggen "Nou welkom in de autobusiness, een wereld vol onderhoud', maar in principe klopt die zin perfect. :P
cupido

normale onderhoudsgevoelige slijtageonderdelen zoals banden, lampjes, bougies, nokkenasriem en andere kilometer gerelateerde onderdelen - afhankelijk van het gebruik- vallen niet onder garantie.

in feite ben je gematst met nieuwe banden en lampjes, na een gebruik van 1 jaar.
voor een riem geldt niet alleen een km termijn maar ook een intervaltermijn, dus theoretisch zou de riem onder garantie vallen maar je banden en lampje niet.

omdat je al gematst bent zou ik het hierbij laten.
Tom
Moderator

cupido schreef: voor een riem geldt niet alleen een km termijn maar ook een intervaltermijn, dus theoretisch zou de riem onder garantie vallen
Onzin. De riem is immers een normaal onderhoudsitem dat dus never onder garantie valt. Het was anders geweest als de riem gebroken was, maar dat is niet het geval
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

cupido schreef:normale onderhoudsgevoelige slijtageonderdelen zoals banden, lampjes, bougies, nokkenasriem en andere kilometer gerelateerde onderdelen - afhankelijk van het gebruik- vallen niet onder garantie.

in feite ben je gematst met nieuwe banden en lampjes, na een gebruik van 1 jaar.
voor een riem geldt niet alleen een km termijn maar ook een intervaltermijn, dus theoretisch zou de riem onder garantie vallen maar je banden en lampje niet.

omdat je al gematst bent zou ik het hierbij laten.
wat een pier opmerking :lol:
cupido

twingoriem = 5 jaar OF 120.000 km, wat eerst komt, dus koop je een auto waarbij de riem nog bv 1 jaar moet gaan zit er in principe eigenlijk garantie op, ligt eraan wanneer het ding gewisseld is.

als je 1 jaar complete garantie krijgt na aankoop en de riem moet vervangen worden wegens de termijnwissel ( niet wegens gemaakte kilometers ) binnen dit jaar valt dat onder garantie, de banden niet.

denk dat dit goed onderbouwd is.
Tom
Moderator

jij snapt het echt niet he. Die riem valt NOOIT onder de garantie als deze gewoon goed gemonteerd zit en netjes rond draait! Dit is een normaal slijtage onderdeel waar dus geen garantie op zit**

**Tenzij binnen garantie de riem breekt en schade ontstaat. Dan kan er sprake zijn van coulance.
**Tenzij anders expliciet is overeengekomen.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Merijn schreef:Wat zegt ie verkeerd? :) Misschien had ie moeten zeggen "Nou welkom in de autobusiness, een wereld vol onderhoud', maar in principe klopt die zin perfect. :P
vol onderhoud? een auto moet onderhouden worden ja, maar om nou zeggen dat dat zo veel en zo vaak moet (als in vol), nee vind ik niet. zelfs met een twingo kun je 10.000 km rijden voor je weer een beurtje moet, en 1 keer per jaar een apktje...
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Egon

ik had het wel netjes gevonden als ze het even hadden genoemd. Druk ik me zacht uit.
Als dealer mag je er niet vanuit gaan dat iedere consument die een auto koopt weet dat deze erin zit en om de zoveel jaar of om de zoveel km vervangen moet worden. ik vind dus wel degelijk dat het eigenlijk verplicht is om dergelijke nodige onderhoudswerkzaamheden te melden en dat dit al op korte termijn moet. een consument die een auto koopt zit er niet om te springen om na een jaar deze extra kosten te maken. Hij of zij koopt de auto om te kunnen rijden.

nog beter zou zijn geweest als de garage die riem al preventief vervangen zou hebben voor verkoop. komt de auto misschien wel iets duurder uit, maar kun je wel weer heel wat jaartjes vooruit. :)
Egon

daar heb je niet zo veel aan.
uiteindelijk heb ik met mijn laguna heel wat kosten moeten maken omdat alle onderdelen die vervangen moesten worden niet in de top-occasion vielen. op de Turbo-relais na dan. uiteindelijk heb ik dus weinig aan die garantie gehad. de lijst van dingen die niet onder de garantie vallen is langer dan de lijst van zaken die er wel onder vallen. wat is die zekerheid dan waard voor de consument. en ga je met je auto binnen de garantietermijn naar een andere garage komt de garantie ook nog eens te vervallen als je pech hebt.
Is overigens niet bedoeld om alle renaultdealers af te kraken en zeker niet om ze allemaal over een kam te scheren. Wel heb ik in het verleden een aantal iets minder charmante acties meegemaakt
Ollie

Hoe verkoop ik auto's:

1) Mevrouw, over 1 jaar moet de distributieriem vervangen worden en dat kost aardig wat geld, maar dan weet u dat alvast.

2) Het kan zijn dat de remblokjes en schijven voor over 1,5 jaar aan vervanging toe zijn, ligt er aan hoeveel u rijdt, maar die kunnen dus op zijn dan

3) Heb profiel van de banden is nog 5 mm, maar als u veel rijdt moeten ze over 2 jaar vernieuwd worden.

4) De koplampen kunnen binnenkort kapot gaan, maar dan mag u blij zijn dat u geen Modus heeft, want dan moest de bumper eraf voordat we er een nieuwe lamp in kunnen doen.

5) Moet ik nog verdergaan? Nee? Ow, u koopt hem niet, wat vreemd...
Tom
Moderator

Het moet niet gekker worden. Dat ze een auto een beurtje geven (althans dat zeggen ze :wink: ) bij aflevering vind ik wel netjes/normaal voor een dealer. Maar om meteen alles te vervangen wat over EEN JAAR vervangen moet worden is in mijn ogen komplete waanzin.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

is ook zo,

koop dan een nieuwe (0) :~ :wink:

Wij hebben dat precies hetzelfde met fietsen, als iets na 1,5 jaar versleten is bij een occasion heb je ze op de stoep staan (N) (S)
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Egon schreef:
daar heb je niet zo veel aan.
uiteindelijk heb ik met mijn laguna heel wat kosten moeten maken omdat alle onderdelen die vervangen moesten worden niet in de top-occasion vielen. op de Turbo-relais na dan. uiteindelijk heb ik dus weinig aan die garantie gehad. de lijst van dingen die niet onder de garantie vallen is langer dan de lijst van zaken die er wel onder vallen. wat is die zekerheid dan waard voor de consument. en ga je met je auto binnen de garantietermijn naar een andere garage komt de garantie ook nog eens te vervallen als je pech hebt.
Is overigens niet bedoeld om alle renaultdealers af te kraken en zeker niet om ze allemaal over een kam te scheren. Wel heb ik in het verleden een aantal iets minder charmante acties meegemaakt
is duidelijk toch?, staat alles in! :)

@ Ollie ...5??
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
pierre

Als mensen over auto's praten is dat altijd nogal vol van emotie, begrijpelijk wellicht omdat mensen een auto als verlengstuk zien van hun ego.

Het is verstandiger autos, wasmachines, computers en andere gebruiksapparaten en hun garantievoorwaarden gewoon als hetzelfde te zien, dus te ontdoen van emotie, dan wordt het een stuk duidelijker.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Emoties moet je thuislaten :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Menno

En dan met z'n allen in een suffe kadett of toyota gaan rijden zeker?

Als 't dan toch geld kost, kun je d'r maar beter fun van hebben. Leve auto-emotie dus :D
rev it like a rental
Ollie

Wat bedoelde je met die opmerking Menno?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Menno, ik bedoelde meer dat je de Emoties thuis moet laten met aankoop of garantiedingen, je schiet er namelijk niks mee op.

Maar wat ik nou nooit snap is "gezeur" over onderhoud, als een auto geld kost of onderhoud moet hebben van bv 600 euro voor riem en spanrollen gaat men "zeuren"over evt garantie.

Terwijl als men een huis koopt en men moet na 1 jaar bv:
De tuin opknappen
Huis schilderen
Nieuwe ketel hangen
Nieuwe keuken monteren
enz
enz
Dan "zeurt" niemand

Zelfde als met een auto kopen, men betaald gerust 700 euro voor een aankoopkeuring van een auto van 20.000 euro
Maar een aankoopkeuring van 600 euro voor een huis van 450.000 euro is duur???????????
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Contacteer:

ik wil ook nog even discuzeuren :p

autorijden kost nu eenmaal geld.
ga anders lopen of fietsen :)
Plaats reactie