hallo
als hobby sleutel ik graag aan autos, zelf rijdt ik geen renault maar me neefje heeft een renault express waarvan de koppeling vervangen moet worden.
ik heb gezocht maar kan nergens echt duidelijk vinden hoe je te werk moet gaan. vandaar dat ik me dus aangemeld heb op het renault forum in de hoop dat er hier kenners zijn die me op weg kunnen helpen
kan je de versnellingsbak losnemen of moet het blok eruit ? zijn er nog andere aandachtspunten ?
ik hoop dat er een paar renault liefhebbers zijn die mij en me neef kunnen helpen.
groeten Dennisv
koppeling van een renault express vervangen
ja sorry stom van mij
het gaat om een express 1.2 rl uit 1996
het gaat om een express 1.2 rl uit 1996
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
- Locatie: oude pekela
naar mijn idee , bak losdraaien( en randonderdelen ).
lostrekken en vervangen die zooi.
kan niet lastig zijn lijkt me.
lostrekken en vervangen die zooi.
kan niet lastig zijn lijkt me.
Idd, gewoon uitlaatje los, assen eruit, schakelstang loshalen (bij de bak, niet aan de pook).
Je kan em ook met subframe en al laten zaken en de auto eroverheen tillen als je dat handiger vind.
Als je vaker een blok gelift hebt, is dit gewoon een eitje.
Je kan em ook met subframe en al laten zaken en de auto eroverheen tillen als je dat handiger vind.
Als je vaker een blok gelift hebt, is dit gewoon een eitje.
heb tot nu toe geen blok uit een auto gehaald maar dat zal niet zo`n probleem zijn
heb je nog speciale renault gereedschap nodig ? of is het met normaal gereedschap te redden, zijn er nog bouten die met een bepaalt moment vast gezet moeten worden ? alle info is welkom
zoals ik het begrijp kunnen we het dus wel af zonder motor takel, anders moeten we die een dagje huren namelijk
heb je nog speciale renault gereedschap nodig ? of is het met normaal gereedschap te redden, zijn er nog bouten die met een bepaalt moment vast gezet moeten worden ? alle info is welkom
zoals ik het begrijp kunnen we het dus wel af zonder motor takel, anders moeten we die een dagje huren namelijk
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Speciaal gereedschap heb je niet echt nodig. Een motortakel is echter wel handig als je het blok er van boven uit wilt halen (aangezien je geen Jerommeke heet
). Bij het monteren van de nieuwe drukgroep is het wel slim om nieuwe boutjes te gebruiken. En als je het blok er toch naast hebt liggen is dat vaak een mooi moment wat andere dingen mee te nemen als die toch binnen aanzienlijke tijd moeten gebeuren (bijv. distr. riem, waterpomp, multiriem,.....).

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ach het is echt een auto die niet teveel mag kosten dus dat zal die wel niet doen de rest vervangen,zal het hem wel nog zeggen
bij een setje van de koppeling en de drukgroep zitten daar nieuwe boutjes bij ?
en als het zonder takel kan dan liever zonder anders moeten we die weer gaan halen, wordt zaterdag dus lekker op de rug liggen onder de auto
bij een setje van de koppeling en de drukgroep zitten daar nieuwe boutjes bij ?
en als het zonder takel kan dan liever zonder anders moeten we die weer gaan halen, wordt zaterdag dus lekker op de rug liggen onder de auto
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bij een koppelingsset zitten meestal geen nieuwe boutjes. Bij die van Valeo niet iig. Maar die hebben ze bij de dealer iig wel op voorraad normaal gesproken. En zonder takel zal het toch blokkie er onderuit worden denk ik maar dan moet je de auto er overheen tillen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik gebruik die bouten van de koppeling altijd gewoon weer opnieuw hoor, zolang die dingen niet raar ingesnoerd zijn kun je ze gewoon opnieuw gebruiken. Net als vliegwielbouten. Zelfs loctite vind ik daar overdreven. Kep ook nog nooit gehoord dat zoiets loskomt.
Verder als het een ouwe express is, dan zit er wes een C-blokkie in met distributieketting en waterpomp bovenop, dus dan hoeft de ketting nooit vervangen te worden en de waterpomp kan makkelijk als het blok erin zit.
Ik zou alleen wel ff een takel regelen, motor op subframe werkt ook kut als je de bak er nog af moet frotten.
Een takel met arm kun je gewoon huren bij de boels of je moet ff een kettingtakel scoren en die ergens aan ophangen, zo deed ik het ook altijd in het begin
Verder als het een ouwe express is, dan zit er wes een C-blokkie in met distributieketting en waterpomp bovenop, dus dan hoeft de ketting nooit vervangen te worden en de waterpomp kan makkelijk als het blok erin zit.
Ik zou alleen wel ff een takel regelen, motor op subframe werkt ook kut als je de bak er nog af moet frotten.
Een takel met arm kun je gewoon huren bij de boels of je moet ff een kettingtakel scoren en die ergens aan ophangen, zo deed ik het ook altijd in het begin

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Maar bijv in mijn geval draaiden er meen ik 2 bouten dol van de drukgroep. Dan is het toch lekker als je voor de zekerheid een paar hebt liggen (kost immers geen drol). Zeker als je in het weekend of in de avond sleutelt en niet snel effe wat kunt gaan halen.
Ga je overigens vaker sleutelen of een blokkie liften dan kun je beter een takel kopen. Die goedkopere exemplaren zoals op mp staan kosten geen drol meer (daar kun je amper nog 2 keer een takel voor huren) en voldoen prima.
Ga je overigens vaker sleutelen of een blokkie liften dan kun je beter een takel kopen. Die goedkopere exemplaren zoals op mp staan kosten geen drol meer (daar kun je amper nog 2 keer een takel voor huren) en voldoen prima.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
hallo
het zat een beetje tegen om de bak los te krijgen (dus het is nog niet gelukt)
maar hoeveel liter olie moet er in de versnellingsbak ? want die is er namelijk ook uit (vergeten af te tappen dus as eruit met de olie
)
het zat een beetje tegen om de bak los te krijgen (dus het is nog niet gelukt)
maar hoeveel liter olie moet er in de versnellingsbak ? want die is er namelijk ook uit (vergeten af te tappen dus as eruit met de olie


Laatst gewijzigd door dennisv op vr 22 feb 2008 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.