Clio Williams Olie / Tikkende kleppen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

hallo mede Renault liefhebbers,

Rijd nu sinds een paar maanden een Clio Williams en ben echt
zeer tevreden over dit prachtige autotje!

nou ben ik laatst langs de renault garage geweest om te vragen
wat voor olie in de williams moet. hij gaf mij toen Elf Solaris LLX 5W-30
(prijzig spul btw)

Is dit nu de goede olie of hebben jullie andere adviezen?
als ik het dat toch over olie heb.. welke versnellingsbak olie
zal ik in de williams doen..?

Motor heeft 170.000 gelopen is het dan normaal dat je de kleppen
een beetje hoort tikken? stoor me er aardig aan..

Ook hoor ik een raar geluid tijdens het rijden.. het is een zacht tikkend
geluid dat met de snelheid mee tikt zegmaar, hoe sneller ik rij hoe sneller
het gaat tikken.. maar het blijft wel zachtjes tikken. iemand een idee?

Alvast bedankt voor jullie advies :biertjuh:

Gr. Marco
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

motor: ELF Competition STI 10W40
bak: ELF Tranself TRJ 75W80

of van een ander merk :P
Trust me. I know what I'm doing.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

tikkende geluiden bij een warme motor toenemend met toerental denk ik al gauw aan een lagerprobleem, een klein lekje in uitlaatspruitstuk of wellicht loszittende bougie
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

hier ook een williams met bijna 170.000 (163.000) maar loopt nog als een naaimachientje. heeft zover ik weet altijd 10w40 gehad. ik gebruik alleen olie van kroon
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Xabre schreef:motor: ELF Competition STI 10W40
bak: ELF Tranself TRJ 75W80

of van een ander merk :P
heb jij dat in jou motor?

ik heb in mijn blok nu 10w60 van castrol is gemaakt voor hogetoeren :) op advies van patrick om het spul heel te houden :)
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Waarschijnlijk als hij blijft 'tikken' terwijl hij al warm is zal je loop/spanrol wel aan vervanging toezijn?
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Ik heb een tijd terug een topic geopend met hetzelfde probleem. IK heb een scheut ATF er bij gedaan, tijdje mee rond gereden en olie en filter ververst.
Zie topic http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... de+kleppen
CySt
Berichten: 243
Lid geworden op: do 23 aug 2007 10:49

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn 16v. Laatst naar MartijnB gebracht voor wat onderhoud en toen heeft hij ook meteen de olie ververst en oliefilter vervangen. Bij mij is er ook een scheutje "motorreiningingsspul" in gegaan, warm laten draaien en de olie eruit laten lopen. Pikzwart was de olie die eruit kwam.

Ik kan je vertellen dat de kleppen nu een stuk minder hard tikken. Bij een koude motor nog heel lichtjes, maar bij een warme motor hoor je het nauwelijks meer. Vooral bij het gas geven, hij klinkt nu niet meer als een oude rammelbak..
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

bedankt..

het tikkende geluid tikt met de snelheid mee en niet met het toerental..
miss de km kabel?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan zijn het iig niet de klepstoters. Km kabel lijkt me vreemd maar is makkelijk te controleren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Christian schreef:
Xabre schreef:motor: ELF Competition STI 10W40
bak: ELF Tranself TRJ 75W80

of van een ander merk :P
heb jij dat in jou motor?

ik heb in mijn blok nu 10w60 van castrol is gemaakt voor hogetoeren :) op advies van patrick om het spul heel te houden :)
ja met een ververs interval van 5000km + filter, die enkele keer dat ik 'm vol intrap kan ik toch op 1 hand tellen
Trust me. I know what I'm doing.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Je hebt zoveel variaties in tikken, wees een wat specifieker.. van welke kant komt het (wat voor soort tik,klinkt als)
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

nou het komt van de bestuurderskant af.. en het is een soor klik klik klik geluid..
naarmate je harder gaat rijden dan neemt de snelheid van de klikjes toe,
en het lijkt niet uit de motorruimte te komen maar meer ergens uit het
dashbord..
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

en Xabre jij hebt het over:

motor: ELF Competition STI 10W40
bak: ELF Tranself TRJ 75W80

of van een ander merk..

maar als ik van een ander merk neem, welke moet ik dan nemen?
half syntetisch of vol.. want heb die Elf Competition STI bekeken
maar dit is half syntetisch..
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wil je volsynteet is de 5 w 40 een goede vervanger
ik zou eerst eens vragen wat er altijd in heeft gezeten

trouwens is vaker verversen veel belangrijker
je kan wel goede olie nemen maar als je die er lang in laat zitten is het slechter dan een wat mindere olie die je met kortere intervallen ververst

ik zou voor goede olie gaan en een korte interval van verversen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Clio1_Williams schreef:nou het komt van de bestuurderskant af.. en het is een soor klik klik klik geluid..
naarmate je harder gaat rijden dan neemt de snelheid van de klikjes toe,
en het lijkt niet uit de motorruimte te komen maar meer ergens uit het
dashbord..
Jij hebt die van Lucien toch gekocht? Weet hij niet wat het is? Je kan altijd even het dashboard er uit halen, kijken of km-kabel slijtsporen heeft van het tikken, is niet zo heel veel werk... bovenkap er af halen en klok er uit
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

10.000 km is voor normaal gebruik best zat
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Luco/Alpine-racer schreef:wil je volsynteet is de 5 w 40 een goede vervanger
ik zou eerst eens vragen wat er altijd in heeft gezeten

trouwens is vaker verversen veel belangrijker
je kan wel goede olie nemen maar als je die er lang in laat zitten is het slechter dan een wat mindere olie die je met kortere intervallen ververst

ik zou voor goede olie gaan en een korte interval van verversen
ik zou dus echt geen volsyntheet in een blok met 1,5 ton mikken, lost al het vuil op en gaat zich dan verplaatsten naar al zwakke plekken
Clio1_Williams schreef:en Xabre jij hebt het over:

motor: ELF Competition STI 10W40
bak: ELF Tranself TRJ 75W80

of van een ander merk..

maar als ik van een ander merk neem, welke moet ik dan nemen?
half syntetisch of vol.. want heb die Elf Competition STI bekeken
maar dit is half syntetisch..
dat moet je ook hebben, half.
Trust me. I know what I'm doing.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

helemaal mee eens Xabre. Als je lekkende keringen wil dan is dat de ideale manier.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Xabre schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:wil je volsynteet is de 5 w 40 een goede vervanger
ik zou eerst eens vragen wat er altijd in heeft gezeten

trouwens is vaker verversen veel belangrijker
je kan wel goede olie nemen maar als je die er lang in laat zitten is het slechter dan een wat mindere olie die je met kortere intervallen ververst

ik zou voor goede olie gaan en een korte interval van verversen
ik zou dus echt geen volsyntheet in een blok met 1,5 ton mikken, lost al het vuil op en gaat zich dan verplaatsten naar al zwakke plekken
daarom moet die ook eerst vragen/weten wat er altijd gebruikt is
is dat altijd volsyntheet gewwest, geen probleem
zo niet, dan niet doen :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

tja wat denk je zelf, een clio van begin jaren '90 die liep vast op ecoline
Trust me. I know what I'm doing.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Xabre schreef:tja wat denk je zelf, een clio van begin jaren '90 die liep vast op ecoline
misschien zijn ze heel vroeg overgestapt op volsynteet, of zijn al een keer alle keerringen en dergelijke vervangen
je weet het nooit
dus navragen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Is het niet de dagteller die lekker de hele rit zit te tikken? :) Reset de teller eens en luister dan nog eens.
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

zijn het niet de injectoren, die kunnen ook een hard tikkend geluid maken.


bij mijn 16v doet hij dat wel.
maar, dat is alleen ff bij de koude start
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Heb vandaag mijn olie ververst.. op advies van mijn oom die bij
de shell werkt heb ik er Shell Helix Ultra 5W-40 in gedaan en olie filter
vervangen.

ook wel leuk om te weten is de site van shell:
http://www.shell.com/home/PlainPageServ ... match.html
dan klik je op het soort voertuig en dan kun je het merk en type
auto selecteren.. wel interessant :)

heb vanavond ook mijn dashbord losgehaald om te kijken naar
het getik.. het komt idd uit mijn km teller, toen ik de kabel had
losgekoppeld en ging rijden hoorde ik geen tik meer. Heb toen
de tellerbak voorzichtig uitelkaar gehaald en de tandwieltjes ingevet..
geen getik meer :D

moet nu even naar me remklauwen kijken want af en toe als ik rem
dan piept ie en dan is het weer weg en dan piept ie weer.. heeft iemand
daar ook wel eens last van gehad? heb de remblokken al gecheckt maar
deze zit nog genoeg op.. remklauwen zijn wel aardig verroest.. moet
ze denk ik ff goed schoonmaken en de ophanging van de remklauwen
invetten zodat ze weer wat speling hebben.
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

Clio1_Williams schreef:Heb vandaag mijn olie ververst.. op advies van mijn oom die bij
de shell werkt heb ik er Shell Helix Ultra 5W-40 in gedaan en olie filter
vervangen.

ook wel leuk om te weten is de site van shell:
http://www.shell.com/home/PlainPageServ ... match.html
dan klik je op het soort voertuig en dan kun je het merk en type
auto selecteren.. wel interessant :)
mooi man, kun je er weer een tijdje tegen aan met je olie. :)
die shell site is volgens mijn boekje wat tegenstrijdig, volgens boekje gaat er 10w40 in en volgens shell 5w40, lekker hoor :wink:
Clio1_Williams schreef:heb vanavond ook mijn dashbord losgehaald om te kijken naar
het getik.. het komt idd uit mijn km teller, toen ik de kabel had
losgekoppeld en ging rijden hoorde ik geen tik meer. Heb toen
de tellerbak voorzichtig uitelkaar gehaald en de tandwieltjes ingevet..
geen getik meer :D .
mooi is dat ook weer opgelost, hoop ik teminste voor je. :wink:
Clio1_Williams schreef:moet nu even naar me remklauwen kijken want af en toe als ik rem
dan piept ie en dan is het weer weg en dan piept ie weer.. heeft iemand
daar ook wel eens last van gehad? heb de remblokken al gecheckt maar
deze zit nog genoeg op.. remklauwen zijn wel aardig verroest.. moet
ze denk ik ff goed schoonmaken en de ophanging van de remklauwen
invetten zodat ze weer wat speling hebben.
auto's worden ouder, de gebreken komen nu ook vaker en sneller bovendrijven.

je kunt kijken of de geleidebussen van de klauwen nog wel gangbaar zijn en je remzuigers ff naar binnen proberen te drukkenen kijken of dat nog wat soepel gaat.

roest op de klauwen???? wat dacht je van een leuk kleurtje. :worship:

tja, piepen doen eikenlijk meerdere auto's ( niet stiekum je remschijven invetten >-) )

ach je kan ook nog een keer je remvloeistof verversen, als die al wat langer zit kan dit ook problemen opleveren.
Clio1_Williams
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
Locatie: Flevoland
Contacteer:

hoezo niet me schijven invetten.. :(

:lol:
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

Clio1_Williams schreef:hoezo niet me schijven invetten.. :(

:lol:
na ja, houd hiet piepen wel op, kijk maar ff wat je met de info doet
Plaats reactie