Aangezien er toch nog wel wat dieselaars zijn hier op het forum
Gelijk even een technische vraag
Als je diesel rijdt, kan je dan zonder aanpassingen bv 50% lijnzaadolie erbij gooien, of misschien zelfs wel overstappen op 100%?
en en tweede, mag dat ook zomaar?
Gezien de huidige en stijgende dieselprijzen, kan dit misschien een interessante optie zijn
Dieseltechnieken en brandstofalternatieven
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
Het mag niet, op brandstoffen zit accijns, op sla olie niet 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
er mag zoveel niet
de vraag is of het kan zonder aanpassingen

de vraag is of het kan zonder aanpassingen
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja is dat nog wel zo?
de olieen worden steeds reukvrijer heb ik begrepen?
Ik vind de dieselprijzen echt de pan uit rijzen, er moeten toch meer mensen wel met het idee rondlopen om alternatieven te gaan gebruiken?
de olieen worden steeds reukvrijer heb ik begrepen?
Ik vind de dieselprijzen echt de pan uit rijzen, er moeten toch meer mensen wel met het idee rondlopen om alternatieven te gaan gebruiken?
doordat deze olien dikker zijn dan diesel krijgt je pomp het zwaarder te verduren. Om dit probleem te voorkomen is het normaal dat er voor wordt gezorgd dat de olie warm bij de pomp komt en warm in het blok. Er moet dus een verwarming systeem komen om de olie te verwarmen. Ook schijnt het dat je verstuivers het minder goed kunnen verstuiven.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
http://members.home.nl/johnmeilink/artElsbett.htm
mmm dus we hebben de TDi helemaal niet aan vw te danken
waarschijnlijk hebben dezelfde fabrikanten die nu veel geld aan het TDi concept verdienen, hem de nek omgedraaid
toch moet er wat gebeuren
de "normale" brandstoffen zullen alleen maar duurder en duurder worden
mmm dus we hebben de TDi helemaal niet aan vw te danken
waarschijnlijk hebben dezelfde fabrikanten die nu veel geld aan het TDi concept verdienen, hem de nek omgedraaid
toch moet er wat gebeuren
de "normale" brandstoffen zullen alleen maar duurder en duurder worden
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/ ... ijns_vanafJean-Paul-S schreef:Het mag niet, op brandstoffen zit accijns, op sla olie niet
en dit dan?
hieruit zou je dus op kunnen maken dat het wel mag?
in nederland is er echt weinig van te vinden
eens op zoek gaan

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Ik ben met een auto die op puur sla-olie/lijnzaadolie/alle andere plantaardige olien naar Dakar gereden
Wij hadden een extra tank, 2 kleppen om wisselen van tank(een retour, een toevoer) en een warmtewisselaar om de olie op te warmen en dus vloeibaarder te maken. Starten op 100% olie kan niet, is het te dik voor. In de zomer wil het net, maar in de winter is dat vrijwel onmogelijk.
Dus het is gewoon starten op diesel en dan bij ongeveer 70 graden omschakelen naar olie. Dit gebeurde door een simpele temperatuursensor.
Veel oudere diesels(waarschijnlijk jou Patrol ook wel
) kunnen gewoon zonder verdere aanpassingen op puur plantaardige olie(PPO) rijden. Sommige (nieuwere) brandstofpompen kunnen de PPO niet aan, dit zijn sowieso de pompen van PSA. Ook sommige typen rubberen slangen vallen uit elkaar door de olie.
Onze motor liep beter op PPO dan op diesel, vlotter op het gas en iets meer vermogen. Draaide ook mooier.
Wij reden met een oude Isuzu Trooper 2.2 Turbodiesel.
Check anders even onze site, http://www.hanzeracing.nl
*edit* rijden op sla-olie van bv, Appie Heijn mag niet door het accijnsverhaal met het schijnt vrij makkelijk te zijn om een accijnsvrijstelling te krijgen. En dan mag het wel

Wij hadden een extra tank, 2 kleppen om wisselen van tank(een retour, een toevoer) en een warmtewisselaar om de olie op te warmen en dus vloeibaarder te maken. Starten op 100% olie kan niet, is het te dik voor. In de zomer wil het net, maar in de winter is dat vrijwel onmogelijk.
Dus het is gewoon starten op diesel en dan bij ongeveer 70 graden omschakelen naar olie. Dit gebeurde door een simpele temperatuursensor.
Veel oudere diesels(waarschijnlijk jou Patrol ook wel

Onze motor liep beter op PPO dan op diesel, vlotter op het gas en iets meer vermogen. Draaide ook mooier.
Wij reden met een oude Isuzu Trooper 2.2 Turbodiesel.
Check anders even onze site, http://www.hanzeracing.nl
*edit* rijden op sla-olie van bv, Appie Heijn mag niet door het accijnsverhaal met het schijnt vrij makkelijk te zijn om een accijnsvrijstelling te krijgen. En dan mag het wel

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
50%-50% schijnt zonder aanpassingen te kunnen
accijnsvrijstelling?
leg eens uit?
accijnsvrijstelling?
leg eens uit?
-
lekker zo'n rijdende frietpan voor je

Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
- Willem-Jan
- Bestuurslid
50% is heel goed te doen inderdaad zonder aanpassingen. Geur valt ook wel mee, in de auto ruik je vrijwel niks.
Die accijnsvrijstelling is door de overheid ingevoerd om het rijden op PPO wat te bevorderen. Wij hebben onze auto om laten bouwen bij een MTS Autotechniek die ook die vrijstelling kon regelen. Als het goed is moet dit goed te doen zijn.
Volgens mij is de voorwaarde wel dat je auto op 100% PPO rijdt. Als je wil kan ik wel even proberen na te vragen waar die vrijstelling moet worden aangevraagd en wat de criteria zijn.
We hebben onze auto ook nog dus voor ons zelf is het ook wel interessant.
Op het moment rijden we gewoon op sla-olie van de C1000, die is in de actie 0,54. En hoe willen ze controleren of je sla-olie of PPO in je tank hebt?
Die accijnsvrijstelling is door de overheid ingevoerd om het rijden op PPO wat te bevorderen. Wij hebben onze auto om laten bouwen bij een MTS Autotechniek die ook die vrijstelling kon regelen. Als het goed is moet dit goed te doen zijn.
Volgens mij is de voorwaarde wel dat je auto op 100% PPO rijdt. Als je wil kan ik wel even proberen na te vragen waar die vrijstelling moet worden aangevraagd en wat de criteria zijn.
Op het moment rijden we gewoon op sla-olie van de C1000, die is in de actie 0,54. En hoe willen ze controleren of je sla-olie of PPO in je tank hebt?
een klasgenoot van mij reed ook op sla olie. Kocht per week 2 treetje bij de aldi. Hij reed in de winter op 50-50 en in de zomer op 25-75. Stonk wel als je er achter reed en hij rookte ook wat meer. Maar dat roken kan ook komen doordat het een corsa was met 4 ton op de teller.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
als jij dit na wilt vragen, graagWillem-Jan schreef:50% is heel goed te doen inderdaad zonder aanpassingen. Geur valt ook wel mee, in de auto ruik je vrijwel niks.

Juist, vriend van me deed dit ook met een Starslet Diezhell, die reed toen ook 25/75 en toen wassie dusdanig onzuinig aan het rijden dat het winstverschil al een stuk minder was.Siempie schreef:een klasgenoot van mij reed ook op sla olie. Kocht per week 2 treetje bij de aldi. Hij reed in de winter op 50-50 en in de zomer op 25-75. Stonk wel als je er achter reed en hij rookte ook wat meer. Maar dat roken kan ook komen doordat het een corsa was met 4 ton op de teller.
Stinken in de auto valt mee, alleen in de zomer in de file met je raampje open ga je echt kapot van de stank. Echt serieus misselijkmakend.
Daarbij sta je elke x een tray in te laden en fles voor fles erin te gieten en dan de troep nog weggooien, dat gaat ook snel vervelen.
Als je ff googled, voor verschillende motoren wordt de beste mengvehrouding vaak aangegeven.
Beter ga je gewoon G3 rijden

ik vondhet meuren deluxe in de golf. Snel mee gestopt...
dat roken....ach, viel niet op met die pompstand van mij
Ik had wel het negatieve effect dat mijn motorolie snel dunner werd

- Willem-Jan
- Bestuurslid
Je moet wel vaker je motorolie verversen inderdaad.Haas schreef:ik vondhet meuren deluxe in de golf. Snel mee gestopt...
Je kan er een lpg-installatie bij doen.
Rijd je op een mix van LPG en Diesel.
Volgens mij werkt dat gewoon met een oud venturisysteem. IPV lucht aanzuigen zuigt ie LPG aan, en spuit je nog maar een deel diesel bij.
http://www.gasotronic.nl/index.php?page=techniek
Maar voornamelijk op vrachtwagens gebruikt. Maarja, patrol is bijna een vrachtauto
Volgens mij werkt dat gewoon met een oud venturisysteem. IPV lucht aanzuigen zuigt ie LPG aan, en spuit je nog maar een deel diesel bij.
Maar voornamelijk op vrachtwagens gebruikt. Maarja, patrol is bijna een vrachtauto

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Riël Notermans schreef:Je kan er een lpg-installatie bij doen.

lekker hoor
al die luxe hokken gaan tenminste opzij

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
vraagje, waarom niet in het ACT:diesel gepost?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... l&start=70
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
omdat het niet alleen over diesel gaat, maar juist over de alternatieve brandstoffenPaul1916v schreef:vraagje, waarom niet in het ACT:diesel gepost?