problemen schakelen renault 5 gt turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
BlackEagle

Misschien dat iemand mij kan vertellen wat de oorzaak van het volgende probleem kan geven.

De auto is in stilstand niet meer in een versnelling te zetten.
Koppeling in, proberen in de 1 te zetten en de auto loopt al iets weg.

In de achteruit krijg ik een schrapend geluid.

Ik zelf denk dat de koppelingsplaten versleten zijn, echter is dit eerder niet opgevallen door slippen of iets dergelijks.

Als de auto uitstaat is hij wel gewoon in alle versnellingen te zetten.

De koppeling geeft zelf wel gewoon weerstand en de kabel zit er gewoon op, en is niet kapot.

Moet ik me zorgen gaan maken over de wisselbak zelf, of zal dit echt een koppelingsplaten probleem zijn.

Niet dat ik deze vervang, waar idd alles er weer uit moet, dat als alles weer in elkaar zit toch de bak niet goed blijkt te zijn.
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik denk dit eerder een probleem is met de koppeling die niet goed vrij komt, een 5 GT Turbo heeft toch ook gewoon een stelmechanisme achter het pedaal zitten ? controleer eens of die nog "tandjes" heeft, zoniet dan komt de koppeling niet ver genoeg vrij en is schakelen niet mogelijk.

Het wegrollen als je hem in de versnelling drukt is de synchronisatieinrichting in de bak die de kracht over brengt..

Dus even controleren of de koppeling wel goed bediend wordt, anders mogelijk de drukgroep of plaat die blijft kleven..
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik ben benieuwd... Dit probleem heb ik ook sinds ik de koppelingskabel heb laten vernieuwen. Ik vermoed dat het stelmechanisme niet helemaal goed meer werkt. Omdat ik een halve dag kan rijden zonder problemen, dan hoor ik klik en krijg hem niet meer in zijn 1 of achteruit. Na een aantal keer op de koppeling te trappen, doet alles het weer.
BlackEagle

Ronald1916V schreef:Ik denk dit eerder een probleem is met de koppeling die niet goed vrij komt, een 5 GT Turbo heeft toch ook gewoon een stelmechanisme achter het pedaal zitten ? controleer eens of die nog "tandjes" heeft, zoniet dan komt de koppeling niet ver genoeg vrij en is schakelen niet mogelijk.

Het wegrollen als je hem in de versnelling drukt is de synchronisatieinrichting in de bak die de kracht over brengt..

Dus even controleren of de koppeling wel goed bediend wordt, anders mogelijk de drukgroep of plaat die blijft kleven..
stelmechanisme ?

Dit is nieuw voor me.

Zoals ik al aangaf heb ik gekeken op de bak, en de kabel wordt netjes aangetrokken.
Blue Renault 5 1.4 GTT Combat , Grey Renault 5 1.8i 16v tuned Combat ( still building ).
Ronald1916V

Direct achter/op het pedaal waar de kabel aan bevestigd zit zitten 2 halve maantjes met tanden er op, deze zorgen er voor dat de kabel strak komt te staan.. als er een aantal tandjes van missen gaat de kabel los hangen en ontkoppelt de koppeling niet meer volledig, komt nog wel eens voor.. heb het bij mijn R19 16V ook gehad.

Stelmechanisme met pedaal (is 1 geheel) kun je bij de dealer bestellen, koste mij toen (vorig jaar ergens) zo'n 30 euro, zal voor een 5 GTT niet veel duurder zijn..
Steven
Car: M536

Of je zorgt dattie in het goeie tandje ligt en trekt er een tie-wrap omheen, net zo functioneel... (Y)
Ronald1916V

Steven schreef:Of je zorgt dattie in het goeie tandje ligt en trekt er een tie-wrap omheen, net zo functioneel... (Y)
Niet eens zo'n hele slechte oplossing :p
Steven
Car: M536

Tis gewoon een beetje boutsysteem, vooral omdat het van plastic is. Stalen tanden slijten niet zo snel.

Beter gewoon een systeem zoals het grote gros van de automerken, met een draadeind en wat schroefdraad eraan, dan kun je em pas netjes afstellen. Maargoed de tie-wrap will do :p
BlackEagle

ik zal het mechanisme eens bekijken.

Alvast hartelijk dank voor de vele reacties
pierre

stelmechanisme geeft zelden een probleem, platen lijken me versleten omdat ie niet vrij komt, en met motor uit wel vrij komt.
BlackEagle

pierre schreef:stelmechanisme geeft zelden een probleem, platen lijken me versleten omdat ie niet vrij komt, en met motor uit wel vrij komt.
Platen verslijten niet van de een op de andere dag, dat moet je merken...
Dan zouden ze nu ineens helemaal versleten zijn...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Stelmechanisme zelden een probleem? Kom op, pierre... :) Dat systeem is zo gaar als de t***s. Zeker bij auto's van 15+ jaar oud. Ik verdenk in ieder geval het mechanisme wel en het is het makkelijkst te checken. Als dat het niet is, kun je de koppeling verdenken, maar die geeft niet van de ene op de andere dag de geest.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Zal idd het stelgebeuren zijn ....als de kabel los is geweest wil ie zichzelf nog weleens verkeerd stellen.

Tip : met 2 man zijn ....1 trapt ff de koppeling in dan houd de ander de vork op spanning ( dit valt niet mee dus ff met een touwtje oid) en dan het stelmechanisme ff opspannen ( tandjes in ekaar ) na 1 of 2 pogingen zit ie meestal wel weer goed en dan komt de koppelingsplaat weer goed vrij .
Ivo
Über-Spammer

Zo Haas, dat klinkt goed..., ik heb ook nog zo'n soort probleem... :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Tja bij jou is het wat anders :lol:
Riël
Über-Spammer

BlackEagle schreef:
pierre schreef:stelmechanisme geeft zelden een probleem, platen lijken me versleten omdat ie niet vrij komt, en met motor uit wel vrij komt.
Platen verslijten niet van de een op de andere dag, dat moet je merken...
Dan zouden ze nu ineens helemaal versleten zijn...
Nee, de platen zijn het niet, dan zou ie slippen.

Eerder dat het druklager defect is gegaan óf te ver in de drukgroep gesleten is óf de drukgroep is versleten. Dit merk je, doordaat ie steeds slechter gaat schakelen.

Maar dat pedaal is keuze 1. Als ie nog niet goed vrij komt moet de boel toch uit mekaar. In het gekste geval -> check die rubber eens van je koppelingsvork, ik heb daar eens dopje tussen geklemd gehad :~ met alle schakelmalheures van dien :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BlackEagle

heb ff gekeken in de auto, zit idd een veertje aan die met een trekbandje verder is aangeklemd...kan dat het probleem zijn dan...

Je kunt er ook geen ruk van zien,.

Geen idee wat ik voor de rest kan doen hier voor het huis, dan mot ik hem maar weer ff verslepen naar de garage van me ouders..
BlackEagle

ff zitten morren met het koppelingspedaal, toch maar afgesleept..

Nadat we waren aangekomen, nog maar eens geprobeerd, en kregen hem in de versnelling, echter maakte hij wel een beetje een schrapend geluid..

Omdat er water via de motorkap binnen is gekomen, lijkt het wel of er water tussen is gekomen..

We zullen zien..

Kabeltje tussen kerst en oud en nieuw eens checken van voor tot achter..
Met een beetje pech dus koppeling vervangen.

Tevens tijd dan om een nieuwe kachel in te bouwen, en al die vocht eens uit de auto zien te krijgen..

Stoelen eruit, bekleding eruit, en de bodem eens grondig checken..
Zou geen overbodige luxe zijn...

Misschien gelijk ook maar ff dan een grote beurt geven...
Heino

Als het het stelmechanisme niet is dan waarschijnlijk de drukgroep.
Kun je eventueel testen door achter de kabel op de schakelvork een grote ring of moer te leggen zodat ie een grotere slag kan maken.
BlackEagle

omdat er in de motorkap zo'n grote luchthapper zit, ben ik bang dat er toch water naar binnen is gesijpeld, misschien dat hij daarom is blijven plakken en zo raar doet..

Maar bedankt voro de tip, we gaan het eens bekijken.

Maar we gaan tussen kerst en oud en nieuw die 2 daagjes eens ff loeren.
Tevens proberen om alle vocht uit de auto te krijgen.

Met dit slechte weer wat we in nederland hebben gehad is er veel vocht binnen gekomen, ook via de rubbers van het open dakje.

Er zal waarschijnlijk nu een goedkoop autootje bij komen voor de winter van een euro of 300 max, en dan de renault lekker warm binnen zetten in de winter..
BlackEagle

inmiddels weer ff een halve middag bezig geweest.

Koppelpedaal losgehaald, tandjes waren nog in orde, echter was hij een paar tandjes verschoven.

Nader onderzoek zag ik dat deze niet op spanning stond waardoor hij elke keer een andere stand aannam.

Bij de wisselbak was de kabel met niet al te veel moeite uit de gaffel te halen.

Dikke moer genomen, uitgeslepen en ertussen gezet, de kabel strakker gesteld bij het pedaal, en het geheel weer aangesloten.

Duidelijk zichtbaar de kabel nu iets verder aantrekt.
Hij schakeld weer prima, wel bij het eerst hoorde je de platen iets suizen bij het schakelen.

Na een paar km's rondgereden te hebben was het over, misschien dat er toch wat vocht tussen was gekomen.

Al met al weer een geslaagde middag

Misschien dat met de zomer toch eens de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen moet worden.
Ronald1916V

Het strakker zetten van de koppelingsbediening op deze manier is inderdaad even een lapmiddeltje, dan moet het nu de drukgroep wel zijn of je hebt een veel te lange kabel gemonteerd, maargoed dat laatste lijkt me sterk aangezien het stelmechanisme nog wel aardig wat tandjes kan spannen voor ie aan zijn eind zit..

Zo kun je wel even de winter door inderdaad.. :)
BlackEagle

Ronald1916V schreef:Het strakker zetten van de koppelingsbediening op deze manier is inderdaad even een lapmiddeltje, dan moet het nu de drukgroep wel zijn of je hebt een veel te lange kabel gemonteerd, maargoed dat laatste lijkt me sterk aangezien het stelmechanisme nog wel aardig wat tandjes kan spannen voor ie aan zijn eind zit..

zou vreemd zijn als er een te lange kabel opzat, dan had ik een jaar geleden toen we hem kochten al last moeten hebben.

Drukgroep gaat niet van de een op de andere dag kapot.
Kopelt prima, slipt niet, dus ik ben er van overtuigd dat dit niet het probleem is geweest.

Ik denk, aangezien ook bij het pedaal trekbandjes waren geplaatst over de veer dat dit een probleem is geweest met stellen.

anyway, hij rijdt weer super.
ennuh, zonder bumper was wel ff lachen, mega intercooler, menig koppie in die "getunede" golfjes zag ik zover mogelijk omdraaien toen ik er blazend langs ging :smoke:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Mega intercooler die er voor de sier op zit ?( restant 1.4 T blok )
of heb je inmiddels de turbo er aan hangen
BlackEagle

Jochem de Haas schreef:Mega intercooler die er voor de sier op zit ?( restant 1.4 T blok )
die zit er zeker niet voor de sier op..

alles functioneel, al vanaf het begin..

niet de grijze en de blauwe door elkaar halen he :P
Ronald1916V

BlackEagle schreef:
Ronald1916V schreef:Het strakker zetten van de koppelingsbediening op deze manier is inderdaad even een lapmiddeltje, dan moet het nu de drukgroep wel zijn of je hebt een veel te lange kabel gemonteerd, maargoed dat laatste lijkt me sterk aangezien het stelmechanisme nog wel aardig wat tandjes kan spannen voor ie aan zijn eind zit..

zou vreemd zijn als er een te lange kabel opzat, dan had ik een jaar geleden toen we hem kochten al last moeten hebben.

Kopelt prima, slipt niet, dus ik ben er van overtuigd dat dit niet het probleem is geweest.

Ik denk, aangezien ook bij het pedaal trekbandjes waren geplaatst over de veer dat dit een probleem is geweest met stellen.

ennuh, zonder bumper was wel ff lachen, mega intercooler, menig koppie in die "getunede" golfjes zag ik zover mogelijk omdraaien toen ik er blazend langs ging :smoke:
De vorige eigenaar is nog met die blauwe 5GTT meegereden met ons naar de Jaarafsluting in De Meern zonder voorbumper :) Dat zag er inderdaad wel bruut uit.. ik heb daar nog een filmpje van maar toen haalde ik hem in geloof ik :lol:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

BlackEagle schreef:
Jochem de Haas schreef:Mega intercooler die er voor de sier op zit ?( restant 1.4 T blok )

Oja foutje |:
BlackEagle

Ronald1916V schreef:
BlackEagle schreef:

De vorige eigenaar is nog met die blauwe 5GTT meegereden met ons naar de Jaarafsluting in De Meern zonder voorbumper :) Dat zag er inderdaad wel bruut uit.. ik heb daar nog een filmpje van maar toen haalde ik hem in geloof ik :lol:

Kom maar op met die filmpies :D ff youtubben :P

Jochem de Haas schreef:
BlackEagle schreef:

Oja foutje |:
hehe, ken gebeuren, die grijze duurt nog wel ff voordat ie loopt..

Met zoveel auto's in en om het huis heen heb je ook weinig tijd..

eens zien, 2 x renault 5 gt turbo, Renaultje 5 1.8i16v (getuned) 1 x bedrijfs golfje 5 TDI 145pk, en 1x peugeotje XSi 106 1992 voor de winter :P
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Foto's zeggen meer :D
BlackEagle

Jochem de Haas schreef:Foto's zeggen meer :D
foto's zat hier van me car's
Plaats reactie