Woofer dood???
-
hey, even een vraagje
ik heb pas een set overgekocht van ronnie hier op het forum
Ground zero woofer 12 inch enkelspoels 500w rms
ground zero 2 kanaals versterker 500w rms gebrugd
nu had ik alle bekabeling perfect aangelegd 200% goed, alles netjes op safe afgesteld(gain half open 80HZ afgefilterd)
versterker ging ineens in protect.. power knipperde/protect knipperde
dus ging ik uitzoeken wat er mis kon zijn heb dus eerst alle bekabeling gecontroleerd zat goed aan beide kanten
toen geprobeerd de woofer eraf te halen... bleef aan... andere woofer eraan die ik nog had liggen... werkt
toen heb ik de GZ woofer doorgemeten met de ohm meter en hij komt nu uit op 0,6 ohm tot max 1,2 ohm af en toe.... klopt dus niet want dit zou 4 ohm moeten zijn lijkt me....
toen even de andere woofer gemeten netjes 4 ohm
het lijkt dus dat de woofer de versterker op 1 ohm wil laten spelen terwijl de versterker dat niet trekt en daarom in protect gaat...
weten jullie nog iets wat ik kan testen of is de woofer gewoon dood?
ik heb pas een set overgekocht van ronnie hier op het forum
Ground zero woofer 12 inch enkelspoels 500w rms
ground zero 2 kanaals versterker 500w rms gebrugd
nu had ik alle bekabeling perfect aangelegd 200% goed, alles netjes op safe afgesteld(gain half open 80HZ afgefilterd)
versterker ging ineens in protect.. power knipperde/protect knipperde
dus ging ik uitzoeken wat er mis kon zijn heb dus eerst alle bekabeling gecontroleerd zat goed aan beide kanten
toen geprobeerd de woofer eraf te halen... bleef aan... andere woofer eraan die ik nog had liggen... werkt
toen heb ik de GZ woofer doorgemeten met de ohm meter en hij komt nu uit op 0,6 ohm tot max 1,2 ohm af en toe.... klopt dus niet want dit zou 4 ohm moeten zijn lijkt me....
toen even de andere woofer gemeten netjes 4 ohm
het lijkt dus dat de woofer de versterker op 1 ohm wil laten spelen terwijl de versterker dat niet trekt en daarom in protect gaat...
weten jullie nog iets wat ik kan testen of is de woofer gewoon dood?
-
snap er idd ook niks van weet zeker dat ik niets verkeerd gedaan heb... gain in kleine stapjes verhoogd tot de helft omdat ik zeker wilde zijn dat ik niet s opblies totdat ik hem pro kon laten afstellen heb hem zelfs een stukje terug gedraaid...
Een versterker afstellen moet je natuurlijk op het oor doen, niet lukraak maar wat aan de knopjes draaien.
Als hij opgeblazen is, geeft hij een oneindige weerstand, niet lager dan normaal.
Als er nog garantie op de woofer zit, zou ik ermee naar de winkel gaan.
Als hij opgeblazen is, geeft hij een oneindige weerstand, niet lager dan normaal.
Als er nog garantie op de woofer zit, zou ik ermee naar de winkel gaan.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
bekabeling nog es nakijken?
heb deze woofer en versterker een half jaar, 3/4 jaar gehad en daarna aan ronnie verkocht, en speelde altijd perfect. Vraag me toch af wat je ermee gedaan hebt, als je em echt kapot hebt gespeeld?
heb deze woofer en versterker een half jaar, 3/4 jaar gehad en daarna aan ronnie verkocht, en speelde altijd perfect. Vraag me toch af wat je ermee gedaan hebt, als je em echt kapot hebt gespeeld?
-
weet jij nog ongeveer hoe je de gain had staan?
ik weet zeker dat ik alles goed aangesloten had en spoel is idd doorgefikt....
snap dr nix van
ik weet zeker dat ik alles goed aangesloten had en spoel is idd doorgefikt....
snap dr nix van
kist te klein? of is het de kist van ronnie?
(ik doe een gooi...
)
(ik doe een gooi...

-
ben benieuwd heb nu de oude woofer in de kist gedaan
cerwin vega 12 inch 250w rms als deze niet doorfikt(zelfde gainwaarde en HZ) dan kan het niet anders ziujn als dat de woofer al rot was....
cerwin vega 12 inch 250w rms als deze niet doorfikt(zelfde gainwaarde en HZ) dan kan het niet anders ziujn als dat de woofer al rot was....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Op die laatste zin wil ik even reageren om misverstanden te voorkomen.
De instal heeft in Pauls 19 prima gespeeld, daarna hebben wij hem bij mij aangesloten en de instellingen niet verandert. Setje heeft gewoon mega goed gespeeld. Dus om nou te zeggen dat de sub ROT was?
De instal heeft in Pauls 19 prima gespeeld, daarna hebben wij hem bij mij aangesloten en de instellingen niet verandert. Setje heeft gewoon mega goed gespeeld. Dus om nou te zeggen dat de sub ROT was?
Verbrande spoel is altijd een geval van overbelasting, dus óf het filter staat niet goed, óf hij heeft teveel ermogen op z'n ballen gehad.
Je kunt een andere woofer niet vergelijken natuurlijk he, de gevoeligheid is sowieso al anders.
Er is natuurlijk ook geen enkele woofer fabrikant die garantie geeft als de spoel is verbrand.
Je kunt een andere woofer niet vergelijken natuurlijk he, de gevoeligheid is sowieso al anders.
Er is natuurlijk ook geen enkele woofer fabrikant die garantie geeft als de spoel is verbrand.
-
zo bedoel ik t ook niet ronnie maarja overbelasting kan ik niet geloven... ik weet het niet
was je vorige woofer niet ook stuk? 

-
haha ja klopt dat kwam doordat er condensators in de versterker stuk waren die stuurde verkeerd signaal uit naar de woofers
als die aan ging hoorde je altijd al een mug psssjtj
als die aan ging hoorde je altijd al een mug psssjtj
-
- Contacteer:
heb je de woofer op de versterker aangesloten, en gewoon de instellingen laten staan zoals ze bij ronnie stonden? toen deed ie t wel?
daarna ben je eraan gaan morren en nu is ie stuk?
daarna ben je eraan gaan morren en nu is ie stuk?
-
nee ik heb hem helemaal terug gezet naar 0 waarden en zelf op 80hz gezet en begonnen met de gain op 0 en daarna luisterend de gain opgeschroefd... hij vervormde totaal niet maar heb hem toch een stukje terug gezet zodat ik zeker wist dat hij niet te hoog stond
toen heeft die het btw 3 dagen goed gedaan en ineens pats boem nix meer
toen heeft die het btw 3 dagen goed gedaan en ineens pats boem nix meer
-
- Contacteer:
vreemd 
nergens sluiting of wat dan ook?

nergens sluiting of wat dan ook?
-
nope heb alle bekabeling heel netjes met krimpkous gedaan + massapunt bij de bout van het reservewiel gepakt
bekabeling wel dik genoeg ???
op hoeveel wat speel je ??
als je op 1000rms speelt ofzo heeft een dunne kabel niet echt zin
vind je versterker en woofer dus ook niet lekker
als die andere woofers mindere waardes hadden zouden die misschien spelen omdat ze niet alles sap uit je versterker trokken en deze woofer wel...
( t is maar een gooi )
als die andere woofers mindere waardes hadden zouden die misschien spelen omdat ze niet alles sap uit je versterker trokken en deze woofer wel...
( t is maar een gooi )
copy that !Ronnie schreef:Ik snap er niks van, ik heb de set ongeveer een 3/4 jaar in deze wagen gehad. Nooit geen problemen mee gehad (anders had ik het ook nooit verkocht) Ik denk dat menig persoon dat hier kan beamen.
spul wat je had kon echt wel wat hebben !
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hij heeft van mij de bekabeling erbij gekregen.puddinkie schreef:bekabeling wel dik genoeg ???
( t is maar een gooi )
Weet je héél zeker dat de - goed zat??
-
jep ik heb 2x 25mm naar achteren liggen
[img]http://imgdumper.com/file/img/2007/dec/ ... kgastv.jpg[/img]
[img]http://imgdumper.com/file/img/2007/dec/ ... 65hl2c.jpg[/img]
hier de bout waar ik de min pak van reservewiel dus
heb ook extra massa aangelegd ook 2x 25mm op t originele massapunt vastgezet.
[img]http://imgdumper.com/file/img/2007/dec/ ... kgastv.jpg[/img]
[img]http://imgdumper.com/file/img/2007/dec/ ... 65hl2c.jpg[/img]
hier de bout waar ik de min pak van reservewiel dus
heb ook extra massa aangelegd ook 2x 25mm op t originele massapunt vastgezet.
-
misschien een gooi maar kan het te maken hebben dat ronnie hem in een gesloten kist had spelen en ik in een gepoorte kist?
dat de woofer dus altijd druk heeft moeten zetten en ie nu bij mijn kist een beetje kan ademen en kapot klappert?
kist is btw pro gemaakt speciaal voor deze woofer 45 liter gepoort
en verder over de bekabeling.... allemaal nieuwe ogen gebruikt nieuw afgestript 2 kabels van 25mm in 1 50mm oog geknepen met bankschroef dus maakt perfect contact... overal krimpkous gebruikt waar ook maar iets kon aanraken....
dat de woofer dus altijd druk heeft moeten zetten en ie nu bij mijn kist een beetje kan ademen en kapot klappert?
en verder over de bekabeling.... allemaal nieuwe ogen gebruikt nieuw afgestript 2 kabels van 25mm in 1 50mm oog geknepen met bankschroef dus maakt perfect contact... overal krimpkous gebruikt waar ook maar iets kon aanraken....

-
- Contacteer:
Hardcore RS schreef:hey, even een vraagje
ik heb pas hier op het forum alle oude dingen terug gelezen,
en ik kwam steeds die amazing maik tegen.
leeft die nog ? of is de woofer gewoon dood?

Laatst gewijzigd door Sven 5 A T (VLIEGTEUG) op ma 31 dec 2007 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
nee, want ik had em ook in een gepoorte kist zitten, uit mn hoofd tegen de 50 literHardcore RS schreef:misschien een gooi maar kan het te maken hebben dat ronnie hem in een gesloten kist had spelen en ik in een gepoorte kist?
-
waarom zou dit geen goed massapunt zijn? uiteraard die bout kaalgeschuurd
De bout kaalschuren heeft geen zin, je moet het oppervlak waar het kabeloog het chassis raakt kaalschuren.
Het is geen goed massapunt omdat dat vrijwel altijd een puntgelast stukje blik is, waar de gordel vastzit is tenminste een stevig stuk staal, dus goede massa.
Het is geen goed massapunt omdat dat vrijwel altijd een puntgelast stukje blik is, waar de gordel vastzit is tenminste een stevig stuk staal, dus goede massa.
-
zit op 4 plaatsen per kant gepuntlast en het blik
heb gewoon 2 moeren met revetten op t kaalgeschuurd metaal gedraait en daartussen het kabeloog... en de andere versterker werkt ook gewoon goed op dit massapunt dus dat het dat zal zijn lijkt me sterk.
je hebt uiteraard wel gelijk dat het beter kan
heb gewoon 2 moeren met revetten op t kaalgeschuurd metaal gedraait en daartussen het kabeloog... en de andere versterker werkt ook gewoon goed op dit massapunt dus dat het dat zal zijn lijkt me sterk.
je hebt uiteraard wel gelijk dat het beter kan

-
- Contacteer:
probeer het eens, voor de gein!
250W RMS of 500W RMS scheelt nogal wat hè
250W RMS of 500W RMS scheelt nogal wat hè

-
ga ik zeker doen! alleen even tijd vinden laat het hier wel weten!
thx voor de reacties iig
thx voor de reacties iig