[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

-PAZ- schreef:@ luco. Je moet ook niet appels en peren vergelijken. RS remmen is echt wel voldoende voor op de weg. 4pots klauwen is echt over kill voor een straat 5. Voor een racer is dat weer een ander verhaal.
daarom stond er bij mijn eerste post ook

VOOR IEDER WAT WILS :D

maar ineens is het dus een waardeloze upgrade en is een rs upgrade net zo goed (Y) (Y) (Y) (Y)
ook prima als je dat denkt :p (Y)

en dan vooral ook tweedehands kopen, das nog beter, want dat is ingeremd, dus zal het wel beter remmen (Y) (Y)
ik zou ook gewoon schijven en blokken op de sloop halen, dan heb je een goede goedkope upgrade :beer: :beer: :worship:

maar goed als er mensen zijn die interesse hebben in de wilwood upgrade dan hoor ik het wel
dan zal ik zsm de kosten ervan berekenen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

-jo- schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:[
maar goed ik vind rs spul dus goedkope zooi, het blijft een enkele zuiger
dan geef ik liever 100 of 200 euro meer uit en koop ik (naar mijn mening) wat goeds, met minimaal 4 pots klauwen
Komop Luco, voor een straatwagen ben je goed voorzien met de RS remmen.

Trouwens, voor 500 koop je geen nieuwe 4pots set.
dat zal er om hangen JO (Y)
ik zeg ook niet dat het niet genoeg is voor een straatwagen
maar ga me niet vertellen dat een set rs remmen net zo goed remt als die wilwood set
en dat wordt beweerd :p
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef: ik zeg ook niet dat het niet genoeg is voor een straatwagen
maar ga me niet vertellen dat een set rs remmen net zo goed remt als die wilwood set
en dat wordt beweerd :p
De RS remmen hebben, evenals jouw wilwood remmen een overcapaciteit tov grip van de banden (je krijgt ze altijd aan het blokkeren) Hoe verklaar je dan dat jij er harder mee kan remmen, terwijl je dezelfde schijfdiameter, en dus hetzelfde remmoment genereert? Ga je de vergelijking nou toepassen op een zwaardere auto en/of groter bandoppervlak (meer wieldruk en/of een grotere wrijvingscoefficient) dan zouden jouw wilwoods wel eens als winnaar uit de bus kunnen komen, maar op een clio/5 met 15 inch ben je niet in het voordeel (afgezien van een lager onafgeveerd gewicht)

Hopelijk is het nu al wat duidelijker :)
Maus

Zou het voor velen niet verstandiger zijn om dmv bijvoorbeeld een racecursus eerst eens fatsoenlijk te leren remmen, in plaats van flink geld te investeren in een rem-upgrade? :~
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

met een 4 pots kan je gewoon veel beter op het maximum remmen dan een i zuiger klauw
gewoonweg omdat een 4 pots het remblokje veel gelijkmatiger met dezelfde druk op de schijf kan duwen (Y)

de enige reden dat er rs remmen werden gebruikt met de cliocup is omdat het MOEST
alle dtcc clio's hebben die meuk er gewoon afgegooid, waarschijnlijk omdat het zo goed remt (Y)
Bart V

Tuurlijk gooien ze die loodzware RS remmen eraf. Ze gebruiken schijven met een aluminium hart, en klauwen die ook 3x niks wegen. Dat levert een serieuze verlaging van het onafgeveerde gewicht op, terwijl er betere remmen voor terug komen. Dus een betere wegligging, en remmen die relatief minder hard slijten en wellicht beter doseerbaar zullen zijn.

Maar het verschil in remcapaciteit is wederom nihil :) zolang wederom het uitgangspunt 15 inch is, met een gelijke schijfdiameter. want daar ging het in de eerste instantie toch om?

Je hoeft me verder niet te geloven, aangezien je nogal eigenwijs bent geloof ik :) Het is enkel gebasseerd om simpele theorie (en praktijk)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ik geloof je inderdaad niet
we hebben het in de praktijk getest
en de 4 pots remden wel degelijk beter dan de 1 klauw remmen van de rs
en ja dezelfde diameter schijven en banden
en dezelfde blokken
scheelde toch echt wel een paar meter per bocht
diverse rtcers hebben het ook op de baan gezien tijdens de clubspecial toen ik met erwin aan het stoeien was (Y) (Y)

en als je logisch nadenkt is de drukverdeling van een 4 pots velen malen beter dan een 1 pots, afgezien van het gewicht

en de dtcc clios reden gewoon met stalen schijven met zware brembo 6 pots zuigers die zwaarder zijn dan de rs remklauw en konden toch later remmen (heb namelijk deze sets in mijn handen gehad)
Florus

Maus schreef:Zou het voor velen niet verstandiger zijn om dmv bijvoorbeeld een racecursus eerst eens fatsoenlijk te leren remmen, in plaats van flink geld te investeren in een rem-upgrade? :~

Volgens mij kan je beter eerst die rem-upgrade doen en daarna die cursus,maargoed..... :p
Riël
Über-Spammer

Een 5 krijg je met de deur open en een poot op de grond al stil :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Een 5 krijg je met de deur open en een poot op de grond al stil :p
mag jij de volgende keer met vrijrijden meerijden en mag jij bij de audi s met je voet op de grond remmen, ok :lol: :lol: :lol: :lol:
leeroy

nu heb ik zo'n big brake kit van k-tec op mijn williams met 285 schijven en nog orginele klauwen kan ik daar dan van die rs klauwen op zetten zonder verder nog adapter platen etc
Bart V

pm
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

leeroy schreef:nu heb ik zo'n big brake kit van k-tec op mijn williams met 285 schijven en nog orginele klauwen kan ik daar dan van die rs klauwen op zetten zonder verder nog adapter platen etc
jij moet gewoon even naar de remmenservice utrecht rijden voor een goed en onafhankelijk advies (Y)
of naar hierden
http://www.zoetracing.nl
Haas
Car: Megane RS

Luco/Alpine-racer schreef:ik geloof je inderdaad niet
we hebben het in de praktijk getest
en de 4 pots remden wel degelijk beter dan de 1 klauw remmen van de rs
en ja dezelfde diameter schijven en banden
en dezelfde blokken
scheelde toch echt wel een paar meter per bocht
diverse rtcers hebben het ook op de baan gezien tijdens de clubspecial toen ik met erwin aan het stoeien was (Y) (Y)

en als je logisch nadenkt is de drukverdeling van een 4 pots velen malen beter dan een 1 pots, afgezien van het gewicht

en de dtcc clios reden gewoon met stalen schijven met zware brembo 6 pots zuigers die zwaarder zijn dan de rs remklauw en konden toch later remmen (heb namelijk deze sets in mijn handen gehad)
ik ga de wijsneus niet uithangen, want heb geen verstand van zaken, maar een paar jaar terug toen ik net kwam kijken was het geloof ik Michel S. die de volgnede uitspraak deed, die redelijk omvattend is:

" Het maakt niet uit hoe je remt (met een betonblok, blokkeren van je aandrijflijn of met conventionele remmen, maar als je je wielen blokkeert, zit je aan de max "

Simpel lijkt me ;) Vier pots, 1 pots, geen pots.... who gives a fuck, je kunt nog zo hard kunnen remmen op je wiel, maar als je band het niet over kan brengen op het asfalt, heb je er geen drol aan :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

klopt helemaal haas
daarom moet je remmen hebben waarmee je dus net tegen het maximum aan kunt gaan zitten
des te meer oppervlakte, des te gedoseerder kan men remmen
en dat resulteert uiteindelijk in een kortere remweg en dus later remmen

dus des te meer zuigers, des te beter de kracht verdeeld wordt en des te gedoseerder kan je tegen de max aan zitten (Y)
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

ook ik heb er geen verstand van, maar is dit niet allemaal gelul in de marge luco?
ik denk niet dat je het echt kan vergelijken, tot je met 2 precies dezelfde wagens, met precies dezelfde coureur met precies dezelfde stijl tegelijkertijd kan testen, anders zitten er toch nog een hoop variabelen in je vergelijking
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Paul1916v schreef:ook ik heb er geen verstand van, maar is dit niet allemaal gelul in de marge luco?
ik denk niet dat je het echt kan vergelijken, tot je met 2 precies dezelfde wagens, met precies dezelfde coureur met precies dezelfde stijl tegelijkertijd kan testen, anders zitten er toch nog een hoop variabelen in je vergelijking
gooi er maar eens een berekening tegen aan
over oppervalakte, druk, wrijving en vertraging
zal je zien dat het scheelt

en niet zon klein beetje ook

voor op straat heb je dat misschien niet nodig
maar bij elke bocht (al is het maar 1 meter) later remmen resulteert op een totale ronde in heel wat tijd :D

en als het allemaal gelul in de marge is waarom zou je dan rs remmen nemen
dan merk je dat verschil ook nauwelijks
daarom gebruikt ook niemand 1 pots remklauwen (tenzij de klasse dat vereist) omdat het niks scheelt??
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

ja ok, maar de oppervlakte van je blokken, die in zn geheel tegen de schijf aanduwen, zijn toch gelijk? (vergelijkend 1pods tegen 4pods, zelfde schijf, blok)

zo ja, klinkt het verhaal van BartV mij logisch in de oren, maar nogmaals, ik ben niet geremd door enige vorm van kennis van de materie :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Paul1916v schreef:ja ok, maar de oppervlakte van je blokken, die in zn geheel tegen de schijf aanduwen, zijn toch gelijk? (vergelijkend 1pods tegen 4pods, zelfde schijf, blok)

zo ja, klinkt het verhaal van BartV mij logisch in de oren, maar nogmaals, ik ben niet geremd door enige vorm van kennis van de materie :D
daar zit nu juist de clou paul

bij een 1 pots is de druk in het midden het grootst, naar buiten toe wordt die druk minder, is marginaal maar wordt minder en dus druk en remverlies

bij meerdere zuigers is dat verlies (vervorming van je blokken) dus minder
des te meer zuigers, des te minder de vervorming

daardoor is de druk op je schijf/blokken gelijkmatiger waardoor je dus gedoseerder/ beter kunt remmen

tevens is de opwarming van schijf en blokken dus gelijkmatiger waardoor ze langer en beter constanter remmen
Riël
Über-Spammer

RS remmen neem je omdat je met die standaardingen gewoon niet stilkomt. Die remmen niet meer na 3x goed doorpezen.
Haas

@Luco, het gaat niet om de krachtsverdeling van het blok op schijf, maar de krachtsoverdracht band/wegdek :)

zoals ik al zie, waar je ook mee remt, al is het met een elastiek om de aandrijfas, boeit geen drol. Je contact met de weg is bepalend voor de MAX vertraging en daar ging het om geloof ik?

doseerbaarheid of hoeveelheid fading zijn andere discusies...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Haas schreef:@Luco, het gaat niet om de krachtsverdeling van het blok op schijf, maar de krachtsoverdracht band/wegdek :)

zoals ik al zie, waar je ook mee remt, al is het met een elastiek om de aandrijfas, boeit geen drol. Je contact met de weg is bepalend voor de MAX vertraging en daar ging het om geloof ik?

nog 1 keer
des te beter je kan doseren, des te dichter kan je tegen de grens van de band aan gaan zitten wat betreft blokkeren

leg me ander ff uit waarom iedereen dan het liefst 6 of 8 pots remmen wil hebben?????
niet omdat het hetzelfde remt als 1 pots (S) (S) (S) (S)
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef:gooi er maar eens een berekening tegen aan
Hee leuk, berekeningen!

Nou laat eens zien dan dat het zoveel scheelt met een berekening. En vergeet niet de wrijvingscoefficient van je band/wegdek mee te nemen in je berekening.

Ik zal je vast op weg helpen.
zet 2 gelijke berekeningen neer. In berekening 1 gebruik je de remkracht die de zuiger uitofoefent op de remschijf (x * 1, want we hebben 1 zuiger) In de berekening en deel in berekening 2 deel je de remkracht x door 4, en vermenigvuldig dat dan met 4 remzuigers :wink:

vergeet niet aan het einde alles te vermenigvuldigen met de wrijvingscoefficient (hee die is ook al gelijk), wat eveneels geld voor de arm (schijfdiameter blijfgt eveneens gelijk)

Dan ben ik benieuwd welk gigantisch verschil jij krijgt.

Waarom 8 pots, simpel. Beter doseerbaar, ja inderdaad. Dat heb ik wel geleerd sinds ik bij een porsche tuner rondloop.
Waarom nog meer, omdat 8 pots niet op schijven zitten van 285 mm.
Waarom nog meer, omdat 8 pots op auto's zitten die meer dan 1500 kilo wegen, en niet op een boodschappenkar.
waarom nog meer.....etc etc
Laatst gewijzigd door Bart V op di 11 dec 2007 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas

ik zal me onthouden van reactie; ik heb de discussie niet helemaal gevolgd, dacht alleen met mijn post wat te verduidelijken :)

(B)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:
Haas schreef:@Luco, het gaat niet om de krachtsverdeling van het blok op schijf, maar de krachtsoverdracht band/wegdek :)

nog 1 keer
des te beter je kan doseren, des te dichter kan je tegen de grens van de band aan gaan zitten wat betreft blokkeren

leg me ander ff uit waarom iedereen dan het liefst 6 of 8 pots remmen wil hebben?????
niet omdat het hetzelfde remt als 1 pots (S) (S) (S) (S)
Dat ook, maar ook omdat meerpotsremmen vaak grotere blokken hebben. Dus meer oppervlak om warmte af te voeren, dus constantere prestaties. Het grotere oppervlak levert ook een betere doseerbaarheid op, naast de verbetering die er al is door het aantal zuigers.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:gooi er maar eens een berekening tegen aan
Hee leuk, berekeningen!

Nou laat eens zien dan dat het zoveel scheelt met een berekening. En vergeet niet de wrijvingscoefficient van je band/wegdek mee te nemen in je berekening.

Ik zal je vast op weg helpen.
zet 2 gelijke berekeningen neer. In berekening 1 gebruik je de remkracht die de zuiger uitofoefent op de remschijf (x * 1, want we hebben 1 zuiger) In de berekening en deel in berekening 2 deel je de remkracht x door 4, en vermenigvuldig dat dan met 4 remzuigers :wink:

vergeet niet aan het einde alles te vermenigvuldigen met de wrijvingscoefficient (hee die is ook al gelijk), wat eveneels geld voor de arm (schijfdiameter blijfgt eveneens gelijk)

Dan ben ik benieuwd welk gigantisch verschil jij krijgt.
je hebt helemaal gelijk bart daarom wil ook iedereen die op het circuit rijd jouw rs remmenupgrade (Y) (Y) (Y)
wilwood is troep, rs remmen zijn beter
alleen rs spullen die moet je hebben (Y) (Y)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

@ Bart: De remkracht delen door 4 gaat niet op: de 4 zuigers hebben een ander oppervlak dan 1 grote.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Bart V

Jammer dat je denkt dat ik de discussie om mijn spullen aan te prijzen. Als je mij goed zou kennen, wist je ook dat het mij daar niet om te doen is.

Ik probeer je enkel wat technische feiten uit te leggen. Dat je te eigewijs bent, en enkel dingen roept die je ergens in een pitbox opvangt, of die je in een winkel te horen krijgt waar ze in de gaten hebben dat je geld uit wilt geven, so be it.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Jammer dat je denkt dat ik de discussie om mijn spullen aan te prijzen. Als je mij goed zou kennen, wist je ook dat het mij daar niet om te doen is.

Ik probeer je enkel wat technische feiten uit te leggen. Dat je te eigewijs bent, en enkel dingen roept die je ergens in een pitbox opvangt, of die je in een winkel te horen krijgt waar ze in de gaten hebben dat je geld uit wilt geven, so be it.
nee jij leest niet
in theorie is de remkracht hetzelfde
daar heb je gelijk in, je kan namelijk niet harder remmen dan net tegen blokkeren aan
alleen is NOGMAALS de doseerbaarheid bij meer zuigers veel beter waardoor je veel makkelijker dichter tegen het punt van blokkeren aan kan rijden en is dus je remweg korter
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op di 11 dec 2007 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... ght=remmen

De man met de paarse M5 is Mov'it-importeur.
heine hut
Contacteer:

waar gaat het nu over :evil:
ik snap er niks meer van.
is het om luco in de zeik te zetten of peter.
luco koopt een auto waar wilwood op zit.
nu wordt biesheuvel ook al er bij gehaald een (winkel)??
waar gaat het nu over???
peter en biesheuvel hebben dit samengesteld en het werkt heel goed (Y)
als het andere ook goed was geweest dan had peter dit wel gedaan.
Haas

wie is peter?
Martijn Kool

wat een gemiereneuk hier, vecht uit in pm en ga niet dit topic verzieken.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer

Ja nu snap ik het niet :D

Maar om een lang verhaal kort te maken: dat setje wilwoods van luco doet zijn werk perfect , dat is nu wel bewezen.

DE stelling is dat een setje RS remmen in luco's setup ook toereikend zouden zijn.
heine hut
Contacteer:

Haas schreef:wie is peter?
die heeft de auto van luco en van mij gebouwd.
en doet veel met biesheuvel en daar zijn ze ook niet dom :wink:
Plaats reactie