Yup. mits je niet door de droogtescheuren het karkas kan zien. En natuurlijk je profiel boven de 1.6mm is.
(dacht ik)
** edit **
Artikel 5.2.27
(c) RDW
De wielen van personenauto's moeten zijn voorzien van luchtbanden. Visuele controle.
2.
3. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.De banden mogen geen uitstulpingen vertonen. Leden 2 en 3. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
5. De banden mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. De wijze van keuren bij het tweede en derde lid is van toepassing.
6. De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.ToelichtingArtikel 5.18.32 vermeldt het volgende:Personenauto's behoeven in geval van nood (bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast. Visuele controle.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Heb eventueel het APK-boek versie 12-2006 in ZIP voor je.
Arco schreef:Yup. mits je niet door de droogtescheuren het karkas kan zien. En natuurlijk je profiel boven de 1.6mm is.
(dacht ik)
** edit **
Artikel 5.2.27
(c) RDW
De wielen van personenauto's moeten zijn voorzien van luchtbanden. Visuele controle.
2.
3. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.De banden mogen geen uitstulpingen vertonen. Leden 2 en 3. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
5. De banden mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. De wijze van keuren bij het tweede en derde lid is van toepassing.
6. De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32.ToelichtingArtikel 5.18.32 vermeldt het volgende:Personenauto's behoeven in geval van nood (bijvoorbeeld bij gebruik van een reservewiel of noodwiel) niet te voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.27, zesde lid, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast. Visuele controle.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Heb eventueel het APK-boek versie 12-2006 in ZIP voor je.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
KoenGTT schreef:Ik heb een veerpootbrug voor... achter komt binnekort. En er zitten nu 4 maanden nieuwe toyo's op...
Achter doet het niets bij een 5, door de achterasconstructie. En die Toyo's verklaren waarom het in de regen erger is: dat zijn toch meer mooi-weerbanden.
achter moet je eigenlijk een kruis aan je achteras lassen, wordt die stukken stijver van, alleen moet je dat wel laten doen door iemand die er verstand van heeft
en dat heeft enkel nut als je het uiterste vergt van een auto
Nouja de betere kooien komen wel op achteras bevestigingen uit, bepaalde cliokooien hebben dat. (oa dat neefje van Boneless?).
Kruis in de achteras zelf klinkt mooi, maar is lastig te verwezelijken omdat het gietstaal is. En dat soort constructies wil je niet gebout hebben omdat het te makkelijk gaat schuiven.
Als je het zou doen zou ik er geen kruis van maken, maar het middendeel van de as waar de torsiestaaf doorheen loopt zogezegd verkokeren (dichtzetten met plaat) en beide 'draagarmen' afsteunen op het midden van die verkokerde middenas.
Steven schreef:Nouja de betere kooien komen wel op achteras bevestigingen uit, bepaalde cliokooien hebben dat. (oa dat neefje van Boneless?).
Kruis in de achteras zelf klinkt mooi, maar is lastig te verwezelijken omdat het gietstaal is. En dat soort constructies wil je niet gebout hebben omdat het te makkelijk gaat schuiven.
Als je het zou doen zou ik er geen kruis van maken, maar het middendeel van de as waar de torsiestaaf doorheen loopt zogezegd verkokeren (dichtzetten met plaat) en beide 'draagarmen' afsteunen op het midden van die verkokerde middenas.
zo bedoel ik het ook steven
twee staven vanuit het midden van de as naar twee stevige punten zover mogelijk aan de buitenkant van de auto, dus weer niet op de draagarmen
maar goed er schijnen een paar golfjes rond te rijden die dit hebben gedaan
schijnt echt veel te schelen
Steven schreef:Nouja de betere kooien komen wel op achteras bevestigingen uit, bepaalde cliokooien hebben dat. (oa dat neefje van Boneless?).
Kruis in de achteras zelf klinkt mooi, maar is lastig te verwezelijken omdat het gietstaal is. En dat soort constructies wil je niet gebout hebben omdat het te makkelijk gaat schuiven.
Als je het zou doen zou ik er geen kruis van maken, maar het middendeel van de as waar de torsiestaaf doorheen loopt zogezegd verkokeren (dichtzetten met plaat) en beide 'draagarmen' afsteunen op het midden van die verkokerde middenas.
Dan maak je d'r een starre achteras van, slecht plan. Wel kan je een kooi doortrekken naar de bevestigingspunten van de achteras. Maar das allemaal way too far voor het hier gestelde probleem. Gewoon een setje fijne bandjes, eventueel nieuwe dempers (niet te hard), en een beetje spelen op een afgelegen terreintje, en 't komt helemaal goed.
Ik ben begonnen met het verlagen van m'n 5. Ik heb apex -35 veren besteld en die zijn onderweg. Ondertussen alvast met met de achteras begonnen. Die zat natuurlijk ontzettend vastgerot (het M10 gat was nog maar een mm of 2 in doorsnede door de roest). Ik kreeg die torsieassen dus met geen mogelijkheid los, maar gelukkig heb ik nog een as waar de torsieassen al los van zijn. Ik heb nu de hele zooi los (as, schokbrekers remleidingen) van de week de andere as eronder, nieuwe remolie erin en daarna de voorkant onderhanden nemen. Weet iemand toevallig nog een handigheidje mbt ontluchten van de remmen, de vorige keer ging me dat vrij klote af...
De volgende stap wordt nieuwe achterbanden, maar dat is zo gebeurt.
Steven schreef:Nouja de betere kooien komen wel op achteras bevestigingen uit, bepaalde cliokooien hebben dat. (oa dat neefje van Boneless?).
Kruis in de achteras zelf klinkt mooi, maar is lastig te verwezelijken omdat het gietstaal is. En dat soort constructies wil je niet gebout hebben omdat het te makkelijk gaat schuiven.
Als je het zou doen zou ik er geen kruis van maken, maar het middendeel van de as waar de torsiestaaf doorheen loopt zogezegd verkokeren (dichtzetten met plaat) en beide 'draagarmen' afsteunen op het midden van die verkokerde middenas.
Dan maak je d'r een starre achteras van, slecht plan. Wel kan je een kooi doortrekken naar de bevestigingspunten van de achteras. Maar das allemaal way too far voor het hier gestelde probleem. Gewoon een setje fijne bandjes, eventueel nieuwe dempers (niet te hard), en een beetje spelen op een afgelegen terreintje, en 't komt helemaal goed.
Nouja ik denk dat het wel meevalt, je gebruikt in principe alleen axiaalstaven die je naar het midden toezet, echt moment opnemen uit het vlak zal dan nagenoeg nix zijn.
Als iemand gedetailleerde tekeningen van zo'n as heeft kan ik misschien wel es een modelletje bouwen. Al weet ik nu dat daar toch geen reet van komt
Verder zijn er nog een hoop kooien die heel onlogisch in elkaar zitten, die FIA keuren zijn ook duidelijk weer grotendeels papiergeneuzel. Die OMP en Sparco kooitjes zijn eigenlijk een lachtertje.