Clio 16v start niet
Hallo gewaardeerde mede Renault experts,
Na bijna een jaar trouwe service heeft mijn Clio 16v mij deze week voor het eerst in de steek gelaten. Hij start niet meer. Iets met electronica, en dus niet mij sterkste punt. Wie kan mij van raad voorzien?
De symptomen:
Nadat de auto een ruime week stil had gestaan wilde ik hem op een koude ochtend starten. Dat gaat normaal ook al moeizaam, maar dit keer bleef het bij één keer sputteren. Daar ging hij nog wel rond, maar deed geen enkele poging meer om aan te slaan. Toen heb ik hem maar even laten staan en gewoon de fiets gepakt. Gister ben ik weer verder gaan kijken. Eerst de computer gereset, want ik had al eens eerder startproblemen gehad die op die manier opgelost waren. Dit keer hielp het echter niet. Toen heb ik eerst maar eens nagemeten of er wel spanning op de bobine stond. Dat is het geval. Verdelerkap en rotor gecontroleerd, gekeken of de bougies niet in olie staan te verdrinken. Allemaal in orde. Nog even als een vrouw aan alle stekkertjes staan friemelen, maar dat hielp natuurlijk ook niet. Uiteindelijk heb ik vandaag nog even de computer omgewisseld met een exemplaar uit de voorraad. Je weet maar nooit. Ondertussen was de accu wel zo'n beetje leeg gestart, dus die eerst even opgeladen.
Nu doet de motor in ieder geval weer pogingen aan te slaan, maar starten doet hij nog steeds niet.
Wie weet de oplossing?
Alvast bedankt,
Matijs
Na bijna een jaar trouwe service heeft mijn Clio 16v mij deze week voor het eerst in de steek gelaten. Hij start niet meer. Iets met electronica, en dus niet mij sterkste punt. Wie kan mij van raad voorzien?
De symptomen:
Nadat de auto een ruime week stil had gestaan wilde ik hem op een koude ochtend starten. Dat gaat normaal ook al moeizaam, maar dit keer bleef het bij één keer sputteren. Daar ging hij nog wel rond, maar deed geen enkele poging meer om aan te slaan. Toen heb ik hem maar even laten staan en gewoon de fiets gepakt. Gister ben ik weer verder gaan kijken. Eerst de computer gereset, want ik had al eens eerder startproblemen gehad die op die manier opgelost waren. Dit keer hielp het echter niet. Toen heb ik eerst maar eens nagemeten of er wel spanning op de bobine stond. Dat is het geval. Verdelerkap en rotor gecontroleerd, gekeken of de bougies niet in olie staan te verdrinken. Allemaal in orde. Nog even als een vrouw aan alle stekkertjes staan friemelen, maar dat hielp natuurlijk ook niet. Uiteindelijk heb ik vandaag nog even de computer omgewisseld met een exemplaar uit de voorraad. Je weet maar nooit. Ondertussen was de accu wel zo'n beetje leeg gestart, dus die eerst even opgeladen.
Nu doet de motor in ieder geval weer pogingen aan te slaan, maar starten doet hij nog steeds niet.
Wie weet de oplossing?
Alvast bedankt,
Matijs
-
- Berichten: 763
- Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
- Car: Laguna II 2.0 T 205
- Locatie: Nijverdal
Waarschijnlijk BDP sensor, ofwel de Toerental sensor....
Als deze geen signaal meet dan wordt er niet ingespoten.
Had 't laatst me de mijne ook, ff de stekker er af getrokken en er weer op met contact spray en voila! starten lopen.... Het probleem zit vaak in de stekker, daarom word er bij de nieuwe stekker die je koopt een nieuwe stekker bijgeleverd die je er aan moet solderen....
Als deze geen signaal meet dan wordt er niet ingespoten.
Had 't laatst me de mijne ook, ff de stekker er af getrokken en er weer op met contact spray en voila! starten lopen.... Het probleem zit vaak in de stekker, daarom word er bij de nieuwe stekker die je koopt een nieuwe stekker bijgeleverd die je er aan moet solderen....
Die had ik wel nog op het lijstje staan als verdachte. Dan ga ik die eens inspuiten met WD-40.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 763
- Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
- Car: Laguna II 2.0 T 205
- Locatie: Nijverdal
Ik had het laatst morgen's ook, ff na werk tijd de computer mee gehad van de zaak en nee geen toerental.... purken aan de stekker en inspuiten en klaar ben je, of hij is wél kapot dat kan natuurlijk ook....
Helaas, dat mocht niet baten. Ik heb meteen ook even een aantal andere stekkers van de ontsteking ingespoten, maar nog steeds alleen een pruttel.
Ik ben er echter wel uit dat het een ontstekingsprobleem is, want ik ruik behoorlijk wat benzine.
Heeft iemand nog andere ideeen, of moet ik een nieuwe BDP sensor gaan halen?
Ik ben er echter wel uit dat het een ontstekingsprobleem is, want ik ruik behoorlijk wat benzine.
Heeft iemand nog andere ideeen, of moet ik een nieuwe BDP sensor gaan halen?
-
- Berichten: 763
- Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
- Car: Laguna II 2.0 T 205
- Locatie: Nijverdal
De mijne stonk toen ook naar benzine, omdat dit wel opgepomt word door de opvoerpomp...
denk wel dat 't de sensor is, maar dat deze kapot is dan!
denk wel dat 't de sensor is, maar dat deze kapot is dan!
Okee dan ga ik maar eens een nieuwe BDP halen. Ik hoop dat dat het is, want fietsen in de regen met deze temperaturen is me niet zo goed bevallen 

Ja daar ben ik weer. Met slecht nieuws. Ik heb gisteren de BDP sensor vervangen, maar het heeft niet mogen helpen. De symptomen blijven precies zoals eerder beschreven. Ik ben zelfs nog even benzine gaan halen om uit te sluiten dat het zoiets doms is, maar dat is het niet.
Ik ben nu echt wel door mijn ideeën heen. Wie kan mij nog eens op weg helpen, want ik wordt er ernstig claustrofobisch van om geen auto te hebben
Wie heeft de oplossing?
Ik ben nu echt wel door mijn ideeën heen. Wie kan mij nog eens op weg helpen, want ik wordt er ernstig claustrofobisch van om geen auto te hebben

Wie heeft de oplossing?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
nieuw benzinefiltertje?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Zo heb ik ook eens een half uur zitten prutsen voordat ik zag dat de bobine kabel niet goed vastzat



Moeilijk te zien overdag, maar ik heb nog geen vonken gezien.
Ik heb net even in de Haynes zitten studeren waar alle relais van de injectie zitten en wat de weerstanden van alle sensors moeten zijn, dus dat ga ik nog maar eens allemaal nalopen denk ik.
Ik heb net even in de Haynes zitten studeren waar alle relais van de injectie zitten en wat de weerstanden van alle sensors moeten zijn, dus dat ga ik nog maar eens allemaal nalopen denk ik.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Je kan ook even de bougiekabels losgooien en een bougie eruitdraaien. dan starten en in de buurt van de carros houden. dan zie je wel/geen vonk overspringen.
Tenminste ik meen dat het op die manier ging. Wellicht kan iemand anders dat even bevestigen?
Tenminste ik meen dat het op die manier ging. Wellicht kan iemand anders dat even bevestigen?
Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.
Nou jongens ik kom hier echt niet uit hoor 
Net nog even in de regen staan prutsen, maar ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. In die relais doos zitten vijf relais, en ik weet niet wat het allemaal is. Ik hoor dat het benzinepomp relais het doet, want die gaat netjes even aan als ik het contact aanzet, maar verder kom ik met mijn R5 kennis niet.
Is er iemand die mij kan helpen of moet ik de dealer maar gaan bellen om het op te komen lossen?

Net nog even in de regen staan prutsen, maar ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. In die relais doos zitten vijf relais, en ik weet niet wat het allemaal is. Ik hoor dat het benzinepomp relais het doet, want die gaat netjes even aan als ik het contact aanzet, maar verder kom ik met mijn R5 kennis niet.
Is er iemand die mij kan helpen of moet ik de dealer maar gaan bellen om het op te komen lossen?
Niet de bobinekabel maar de bougiekabel bedoel je?Matijs schreef:Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.

Gewoon ff alle 4 de bougies testen kabel erop en tegen het blok aanhouden, je moet duidelijk een vonk kunnen zien er horen, zelfs overdag

Nee gewoon de bobinekabel. Dat is dezelfde spanning he, en dan hoef ik niet vanalles los te trekken.Niels-16v schreef:Niet de bobinekabel maar de bougiekabel bedoel je?Matijs schreef:Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.![]()
Gewoon ff alle 4 de bougies testen kabel erop en tegen het blok aanhouden, je moet duidelijk een vonk kunnen zien er horen, zelfs overdag
Maar dat 'ie niet vonkt daar ben ik wel uit, anders zou hij wel starten...
Das niet zo handig, dan weet je nog niet of je bobine kapot is..Matijs schreef:Nee gewoon de bobinekabel. Dat is dezelfde spanning he, en dan hoef ik niet vanalles los te trekken.Niels-16v schreef:Niet de bobinekabel maar de bougiekabel bedoel je?Matijs schreef:Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.![]()
Gewoon ff alle 4 de bougies testen kabel erop en tegen het blok aanhouden, je moet duidelijk een vonk kunnen zien er horen, zelfs overdag
Maar dat 'ie niet vonkt daar ben ik wel uit, anders zou hij wel starten...

Eh... de bobinekabel komt uit bij de verdeler en dus de bougiekabels he, dus je doet precies hetzelfde. Sterker nog, je sluit op deze manier ook nog het falen van de rotor en de verdelerkap en de bougiekabel uit. Maargoed.Niels-16v schreef:Das niet zo handig, dan weet je nog niet of je bobine kapot is..Matijs schreef:Nee gewoon de bobinekabel. Dat is dezelfde spanning he, en dan hoef ik niet vanalles los te trekken.Niels-16v schreef:Niet de bobinekabel maar de bougiekabel bedoel je?Matijs schreef:Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.![]()
Gewoon ff alle 4 de bougies testen kabel erop en tegen het blok aanhouden, je moet duidelijk een vonk kunnen zien er horen, zelfs overdag
Maar dat 'ie niet vonkt daar ben ik wel uit, anders zou hij wel starten...
Bovendien mag iemand mij uitleggen wat er stuk kan gaan aan een bobine, dat is niks meer dan een spoel. De fout zou dan eerder in de ontsteking zitten waar de bobine op zit. Of ergens anders in de tientallen draden van het injectiesysteem.
Ik ben er wel uit. Zoals de Haynes ook al aangeeft kom je hier zonder testkast niet uit. Dus tenzij iemand zo lief is daarmee bij mij langs te komen zit er niks anders op dan de dealer er bij te halen ben ik bang. Ach eens moet de eerste keer zijn...
Tuurlijk kan een bobine kapot. Onderbreking of kortsluiting in de spoel, eindtrap defect, kan van alles zijn.
Gewoon ff kijken of ie vonkt is toch wel het minimale wat je zelf moet checken hoor!!! Dat lukt makkelijk in je eentje.
En met een voltmeter en een schema kan je erg veel controleren aan het systeem, daar heb je echt geen dealer met z'n testkastje voor nodig.
Gewoon ff kijken of ie vonkt is toch wel het minimale wat je zelf moet checken hoor!!! Dat lukt makkelijk in je eentje.
En met een voltmeter en een schema kan je erg veel controleren aan het systeem, daar heb je echt geen dealer met z'n testkastje voor nodig.
rev it like a rental
Slimmerd, tuurlijk kan je bobine wel kapot gaan, het is maar een spoel ja, maar ze gaan wel kapotMatijs schreef:Eh... de bobinekabel komt uit bij de verdeler en dus de bougiekabels he, dus je doet precies hetzelfde. Sterker nog, je sluit op deze manier ook nog het falen van de rotor en de verdelerkap en de bougiekabel uit. Maargoed.Niels-16v schreef:Das niet zo handig, dan weet je nog niet of je bobine kapot is..Matijs schreef:Nee gewoon de bobinekabel. Dat is dezelfde spanning he, en dan hoef ik niet vanalles los te trekken.Niels-16v schreef:Niet de bobinekabel maar de bougiekabel bedoel je?Matijs schreef:Heb ik gedaan. bobinekabel los gehaald, oude bougie erin en dan starten met de bougie tegen de bovenkant van de veerpoot. Geen vonk. Maar in je eentje is het lastig te zien omdat je niet van dichtbij kan kijken tewijl je de auto start.![]()
Gewoon ff alle 4 de bougies testen kabel erop en tegen het blok aanhouden, je moet duidelijk een vonk kunnen zien er horen, zelfs overdag
Maar dat 'ie niet vonkt daar ben ik wel uit, anders zou hij wel starten...
Bovendien mag iemand mij uitleggen wat er stuk kan gaan aan een bobine, dat is niks meer dan een spoel. De fout zou dan eerder in de ontsteking zitten waar de bobine op zit. Of ergens anders in de tientallen draden van het injectiesysteem.
Ik ben er wel uit. Zoals de Haynes ook al aangeeft kom je hier zonder testkast niet uit. Dus tenzij iemand zo lief is daarmee bij mij langs te komen zit er niks anders op dan de dealer er bij te halen ben ik bang. Ach eens moet de eerste keer zijn...


Dus gewoon testen zoals al eerder gezegd is.
Met een universeelmeter doormeten:
primair ca 2 tot 4 Ohm,
secundair ca 5000 Ohm.
Meet eerst even secundair, die wikkeling heeft het dunste draad. Hoe doe je dat: contactslot uit. Een pen tegen de massa en een in het gaatje van je hoogspanningskabel. Hier moet je iets meten van 5 a 8 kOhm.
Als je secundair niets meet is de bobine dood. Als het nodig is kan ik de exacte waarde wel vinden.
primair ca 2 tot 4 Ohm,
secundair ca 5000 Ohm.
Meet eerst even secundair, die wikkeling heeft het dunste draad. Hoe doe je dat: contactslot uit. Een pen tegen de massa en een in het gaatje van je hoogspanningskabel. Hier moet je iets meten van 5 a 8 kOhm.
Als je secundair niets meet is de bobine dood. Als het nodig is kan ik de exacte waarde wel vinden.
Als ie niet start kun je met de testkast helemaal niks 

Nou lekker dan, kan ik nog fijn even verder pielen in de kou en in het donker. Leuke hobby hoor 

Iemand als jij die er verstand van heeft die komt daar wel uit ja, maar voor mij is dit echt het ergste dat bestaat...Menno schreef:En met een voltmeter en een schema kan je erg veel controleren aan het systeem, daar heb je echt geen dealer met z'n testkastje voor nodig.
Maargoed, ik doe mijn best. Geen auto hebben is erger, dus ik zal wel moeten.

Haha hobby master Steven! 
Nu alleen nog tijd om dit allemaal te doen

Nu alleen nog tijd om dit allemaal te doen

Matijs, ben elke dag in eindhoven.
Zal ik een dagje afkomen?
Na het weekend is er wel tijd...
Zal ik een dagje afkomen?

Als ik er dit weekend nog niet uit ben, dan zou ik je er graag bij hebben! Zou niet de eerste keer zijn dat mij uit de brand helpt met een auto die ik niet gestart krijgtRiël Notermans schreef:Matijs, ben elke dag in eindhoven.
Zal ik een dagje afkomen?Na het weekend is er wel tijd...

Ik ben zo slecht met een multimeter, ik weet niet waarom ik zo'n ding heb...

Alvast bedankt voor het aanbod!

Ik heb gisteren nog even de bobine doorgemeten, maar daar is helaas ook niks mis mee.
Wat ik inmiddels gecheckt heb:
- zekeringen zijn allemaal goed
- bougies zijn schoon en droog en staan niet in de olie (zijn ongeveer een half jaar geleden vervangen)
- rotor en verdelerkap zien er goed uit
- andere computer geprobeerd
- ontsteking heeft spanning
- benzinepomp relais werkt en pomp slaat aan op contact
- stationair toerental klep schoongemaakt
- BDP sensor vervangen
- koelvloeistof temperatuur sensor doorgemeten, is goed
- bobine doorgemeten, is goed
Wat ik inmiddels gecheckt heb:
- zekeringen zijn allemaal goed
- bougies zijn schoon en droog en staan niet in de olie (zijn ongeveer een half jaar geleden vervangen)
- rotor en verdelerkap zien er goed uit
- andere computer geprobeerd
- ontsteking heeft spanning
- benzinepomp relais werkt en pomp slaat aan op contact
- stationair toerental klep schoongemaakt
- BDP sensor vervangen
- koelvloeistof temperatuur sensor doorgemeten, is goed
- bobine doorgemeten, is goed
jup.
Matijs
moet vanmiddag naar de sterrenlaan, maar pas rond 15:00u daar zijn. Kan nu hier thuis vertrekken elk moment, dus bel me effe als je toevallig deze urutjes vrij hebt.
moet vanmiddag naar de sterrenlaan, maar pas rond 15:00u daar zijn. Kan nu hier thuis vertrekken elk moment, dus bel me effe als je toevallig deze urutjes vrij hebt.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
ooit eens iets gelezen in het grijze verleden over soortgelijk probleem bij een clio 16v,
als je de dashbord kap eraf haalt zit er een witte stekker bovenop of achter de tellerbak, als deze slechte verbinding maakt start ie ook niet. dat zou je dus ook ff kunnen controleren, mischien is de stekker losgetrild.
als je de dashbord kap eraf haalt zit er een witte stekker bovenop of achter de tellerbak, als deze slechte verbinding maakt start ie ook niet. dat zou je dus ook ff kunnen controleren, mischien is de stekker losgetrild.
Dat klinkt als iets dat ik nog kan proberen. Bedankt voor de tip Patrick!