Advies gevraagd over distributieriem vervangen Clio 16v
De distributieriem van mijn Clio 1.8 16v, 1993 is binnenkort aan vervanging toe. Echter, de meeste kennissen die ik heb wat betreft automonteurs zeggen dat het een enorme klus is, vanwege de grote motor in een kleine ruimte. Zo wordt er genoemd dat de motor eruit zou moeten om erbij te kunnen. Daarnaast hebben ze geen ervaring met dit specifieke type.
De Renault dealer vraagt 1000 euro om het te vervangen en dat is mij net iets te veel. Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die bepaalde mensen/garages kunnen aanraden die ervaring en schappelijke prijzen hebben, of dat er misschien mensen hier op het forum zijn die het zelf al eens of meerdere malen hebben gedaan en bereid zijn deze klus uit te voeren..
Alvast bedankt voor de tips!
De Renault dealer vraagt 1000 euro om het te vervangen en dat is mij net iets te veel. Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die bepaalde mensen/garages kunnen aanraden die ervaring en schappelijke prijzen hebben, of dat er misschien mensen hier op het forum zijn die het zelf al eens of meerdere malen hebben gedaan en bereid zijn deze klus uit te voeren..
Alvast bedankt voor de tips!
-
- Über-Spammer
Als je de search gebruikt kan je al veel vinden.
Welkom op dit forum trouwens
Het is mogelijk om het te doen met de motor ingebouwd.
- in de takel hangen
- kappen en steunen weghalen
- vliegwiel blokeren
- riem eraf
- spanners eraf
- waterpomp vervangen
- nieuwe spanners
- nieuwe riem
- alles opbouwen
Waar woon je ergens?
Welkom op dit forum trouwens

Het is mogelijk om het te doen met de motor ingebouwd.
- in de takel hangen
- kappen en steunen weghalen
- vliegwiel blokeren
- riem eraf
- spanners eraf
- waterpomp vervangen
- nieuwe spanners
- nieuwe riem
- alles opbouwen
Waar woon je ergens?
Utrecht 
Probleem is, al die spullen hebben we niet en onze beunhazen ook niet..
Takel, brug etc..

Takel, brug etc..
Laatst gewijzigd door alexs op wo 21 nov 2007 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
Dat is me te ver en voor jou dus te duur om te rijden 

Zal altijd goedkoper zijn dan de rug die de dealer rekent..Jean-Paul-S schreef:Dat is me te ver en voor jou dus te duur om te rijden
-
- Über-Spammer
Brug heb je niet nodig, enkel een takel en een degelijk set gereedschapalexs schreef:Utrecht
Takel, brug etc..
Limburg is inderdaad een eind weg helaas.. Aangezien je ook niet in één dag klaar bent, zou het sowieso lastig worden.Jean-Paul-S schreef:Dat is me te ver en voor jou dus te duur om te rijden

Overigens woon ik ook in Leeuwarden... Dus alles tussen Utrecht en Leeuwarden in is ook prima.

-
- Über-Spammer
Daar heb je geen dag voor nodig als je weet hoe het zit. Wellicht kan iemand op het forum je komen helpen 

-
- Über-Spammer
Dat zal,
maar hier staan al genoeg renaults
ik pm je nog ff
maar hier staan al genoeg renaults
ik pm je nog ff

Ah, dat is inderdaad in de buurt.Bart V schreef:Ik kan hem eventueel wel doen voor je (blaricum, vlak bij hilversum)

Officieel hoeft hij pas over 10.000km, maar ik neem liever geen risico. Het zou natuurlijk erg zonde zijn als hij knapt en dat mijn kleppen niet meer goed zijn..
Wat schat je in qua tijd die je ervoor nodig hebt? En ben je beschikbaar in de weekenden of juist door week?
En ik heb begrepen dat áls hij knapt, dat flink wat kleppen beschadigd kunnen raken..
Ander vraagje tussendoor.. Laatst heb ik mijn auto laten repareren en de monteur zei dat ik mijn voorbanden moest laten vervangen en uitlijnen, omdat ze wat gekanteld stonden en dus één deel harder sleet. Dat heb ik dus gedaan, mijn banden waren inderdaad op de helft die aan die binnenkant zit (die je dus alleen ziet als je de wielen naar buiten draait) helemaal glad en profielloos. Echter konden ze de wielen niet uitlijnen, omdat ik speling in mijn stuurhuis zou hebben.. Klopt dit of hebben ze gewoon geen verstand van zaken? Overigens heb ik al op de search gezocht over de speling, echter is het niet iets wat ik even zelf doe..
Ander vraagje tussendoor.. Laatst heb ik mijn auto laten repareren en de monteur zei dat ik mijn voorbanden moest laten vervangen en uitlijnen, omdat ze wat gekanteld stonden en dus één deel harder sleet. Dat heb ik dus gedaan, mijn banden waren inderdaad op de helft die aan die binnenkant zit (die je dus alleen ziet als je de wielen naar buiten draait) helemaal glad en profielloos. Echter konden ze de wielen niet uitlijnen, omdat ik speling in mijn stuurhuis zou hebben.. Klopt dit of hebben ze gewoon geen verstand van zaken? Overigens heb ik al op de search gezocht over de speling, echter is het niet iets wat ik even zelf doe..
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Dat zou ongetwijfeld speling op de kruiskoppeling van de stuurkolom kunnen zijn of gewoon een brak stuurkogeltje.
Als je de speling echt in het stuur voelt (stuur wat een halve cm naar links wil en een halve cm naar rechts zonder dat er wat gebeurd) is het vrijwel zeker de kruiskoppeling, en die kun je vrij makkelijk vastlassen
Karren met dat ding !
Als je de speling echt in het stuur voelt (stuur wat een halve cm naar links wil en een halve cm naar rechts zonder dat er wat gebeurd) is het vrijwel zeker de kruiskoppeling, en die kun je vrij makkelijk vastlassen

Karren met dat ding !

Om recht te rijden, staat het stuur een beetje naar links, dus niet recht. Als je het stuur los laat, dan wijkt hij lichtelijk af naar rechts. Het is echter niet extreem. Bij alexs zijn RSi bijvoorbeeld, heeft het stuur 1cm speling naar links en rechts waarop hij dus niet reageert, je moet dan dus verder doorsturen. Bij mij is dat echter niet het geval. Ik vermoed dat mijn Clio een keer een stoeprandje heeft gepakt.. Wat betreft de wielen, als je van voren kijkt staan de wielen schuin, de bovenkant staat meer naar binnen gericht dan de onderkant..
-
Ik zou om te beginnen eens de voorkant van de auto opkrikken en kijken of er speling op de wielen zit. dus gewoon links en rechts het wiel beetpakken en schudden. speling op het stuurhuis komt ook wel eens voor maar dan had je dezelfde klacht gehad als de RSI van Alex 

Dit had ik eerst ook, bij mij was een toplager van de veerpot kapot.CySt schreef:Om recht te rijden, staat het stuur een beetje naar links, dus niet recht. Als je het stuur los laat, dan wijkt hij lichtelijk af naar rechts. Het is echter niet extreem. Bij alexs zijn RSi bijvoorbeeld, heeft het stuur 1cm speling naar links en rechts waarop hij dus niet reageert, je moet dan dus verder doorsturen. Bij mij is dat echter niet het geval. Ik vermoed dat mijn Clio een keer een stoeprandje heeft gepakt.. Wat betreft de wielen, als je van voren kijkt staan de wielen schuin, de bovenkant staat meer naar binnen gericht dan de onderkant..
Dan komt de veerpoot verder naar boven en gaat het wiel scheef staan.
-
Bij zulke problemen zit er meestal ook wel speling op het wiel, evenals de fuseekogel die speling heeft.Niels-16v schreef:Dit had ik eerst ook, bij mij was een toplager van de veerpot kapot.CySt schreef:Om recht te rijden, staat het stuur een beetje naar links, dus niet recht. Als je het stuur los laat, dan wijkt hij lichtelijk af naar rechts. Het is echter niet extreem. Bij alexs zijn RSi bijvoorbeeld, heeft het stuur 1cm speling naar links en rechts waarop hij dus niet reageert, je moet dan dus verder doorsturen. Bij mij is dat echter niet het geval. Ik vermoed dat mijn Clio een keer een stoeprandje heeft gepakt.. Wat betreft de wielen, als je van voren kijkt staan de wielen schuin, de bovenkant staat meer naar binnen gericht dan de onderkant..
Dan komt de veerpoot verder naar boven en gaat het wiel scheef staan.
Maar als de uitlijning niet goed staat, in dit geval dus waarschijnlijk te veel uitspoor dan kost dat je ook vrij snel de binnenkant van de band, in het geval van flinke verlaging krijg je dat ook wel, bij mijn R19 16V slijten de voorbanden ook iets schuin af naar binnen, de wielvlucht wordt gewoon iets groter omdat de auto lager staat en de auto dus meer ingeveerd staat, als het links echt groter is dan rechts of andersom is er dus gewoon iets mis.
even de speling zoeken, oplossen, uitlijnen en gaan met dat ding

Setje camberbouten erin misschien?
-
Dat klopt, de zogenaamde "Camberbouten" die de bevestigingsbouten van de schokbreker aan het fusee vervangt lost dit op, die druk je er in en kun je verdraaien naar het juiste camber (ook wel wielvlucht genoemd) en draai je met de moer vast. schijnt wel goed te werken maar een beetje positief camber komt de wegligging ook wel weer ten goede, dan maar wat schuin afslijtenCySt schreef:Mijn Clio is voor ook verlaagd, jij stelt dus dat de reden is van het naar binnen staan van de wielen?

scheelde bij mij altijd 1 mm tussen binnen en buitenkant

-
idd negatief volgens mij ja 

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
negatief camber heeft inderdaad een positief effect op de wegligging 
-
- Moderator
- Car: MB
of je neemt de bocht niet hard genoegRonald1916V schreef: scheelde bij mij altijd 1 mm tussen binnen en buitenkanten dat is nog wel acceptabel, als de buitenkant op 2.5 zit is de binnenkant rond de 1.5 mm en dat was in ieder geval nog niet tot aan het canvas

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nou de riem is vervangen door MartijnB. Hij heeft het in 1 avond gedaan, maar ik was dan ook al de vijfde bij wie hij dit deed (en hij heeft een geheim recept om het sneller te doen.
.) Riem zag er op zich nog wel aardig uit, maar de lagers waren wel verrot, die zaten er al vanaf de fabriek in. Multiriem ook meteen meegenomen, olie ververst (die was zo zwart dat je ermee kon asfalteren, aldus Martijn) en hij ontdekte een motorsteun die afgebroken was, ook vervangen. Verder nog de stuurbekrachtigingsolie vervangen, die was ook niet lekker meer.
Hij heeft het allemaal lekker snel gedaan (vrijdag gebracht, zaterdag opgehaald) en mijn auto loopt weer als een zonnetje. Bedankt Martijn!
Oh, en het hoogtepunt was natuurlijk het ritje in de Rally 16v van Martijn!

Hij heeft het allemaal lekker snel gedaan (vrijdag gebracht, zaterdag opgehaald) en mijn auto loopt weer als een zonnetje. Bedankt Martijn!
Oh, en het hoogtepunt was natuurlijk het ritje in de Rally 16v van Martijn!
dank je voor het compliment.
p.s. het geen 16v maar een Willy
voor de liefhebbers die ooit ook hun distributie of ander onderhoud nodig hebben aan hun Renault.
http://www.midnightmotorsport.nl
p.s. het geen 16v maar een Willy

voor de liefhebbers die ooit ook hun distributie of ander onderhoud nodig hebben aan hun Renault.
http://www.midnightmotorsport.nl