F4r turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!

Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.

Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gast

Jean-Paul-S schreef:Ik ben er niet zo in thuis die ecu's, maar is het niet mogelijk om met software al die beveiligingen en electrische functies van airbags weg te schrijven?

Of is dat te kort door de bocht :p
Luco/Alpine-racer schreef: @jps, dat heeft erwin dus allemaal omzeilt en dat was 80 uur uitzoekwerk
die software is er gewoonweg niet. Mssn bij renault intern maar niet aan te komen.

Als een megane van de band komt in Dieppe is de ecu eigen aan die specifieke wagen. Een rs -ecu is niet uitleverbaar ! Het is niet voor niks dat die dingen bij elke storing opnieuw moeten ingelezen worden.

Een nog straffer verhaal, Benny Raepers heeft vorig jaar 2 rs motoren verkocht aan een duitser die ze in een dacia heeft gehangen. Montage ging vanzelf...electronica een groot probleem.

Benny heeft zelfs gevraagd of Erwin zich zou kunnen uitleven op die dingen. Zoals je dus ziet, als zelfs benny er niet aan komt..wij zeker niet. Als het uberhaut dan al bestaat.
Gast

Riël Notermans schreef:
Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!

Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.

Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
klopt, maar hoeveel ben je dan kwijt aan een degelijk standalone / custom kabelboom / werkuren ?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!

Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.

Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
nee en verlichting en alle andere dingen hoeven niet te werken?
die moet je dus ook allemaal custom made gaan maken en uitzoeken
je vergist je in de hoeveelheid werk en al het andere wat er bij komt kijken riel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

het gaat hier om een clio 16V van 1991 (Zie startpost).
Alle verlichting, electrische ramen weet ik wat zullen echt prima werken als je de kabelboom v/d motor en ecu eraf haalt. Dit is niet gekoppeld.
(Dus als ik die motor+ecu uit de clio 16V haal, de accu laat zitten,
dan kan ik de lichten nog aan doen, ramen open/dicht etc. ).

Dat is allemaal apart, dus dat gaat allemaal prima werken.

Het enigste (niet dat het niks is;)) wat je hoeft te doen, is een programmeerbare ecu aansluiten op de RS motor.
Wat sensoren aansluiten op die ecu dus, de injectors
zoals riel al aangeeft, en uiteraard de onsteking.

Waarschijnlijk is dit gewoon pas te maken met de originele
kabelboom v/d motor, anders maak je zelf een nieuwe.
(opzich wel wat werk, maar niet heel veel, het alleen om de
dingen v/d motor).

Daarna moet je de programmeerbare ecu inleren, eventueel
m.b.v. een rollenbank. En dan ben je er ...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en daar zit hem dus het verschil tussen een moderne en oude renault
ook alle sensoren en dergelijke worden in de moderne auto door de ecu geregeld en aangestuurd
ook als je alles erafhaalt zul je de sensoren van de motor moeten gebruiken
en of die op een andere (vrije) ecu gaan werken is nogal de vraag, wat ik heb begrepen is het iig niet makkelijk :@

renault heeft altijd al van die ingewikkelde elektronikaconstructies gehad
bv dat niet alle renault ecu's te programmeren of te chippen zijn (N)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

het vast aantal sensoren is vrij standaard. Zo niet draai je er ene andere tempsensortje in.

Dat is het probleem écht niet. Ik zal t zo zeggen, ik kreeg het aangesloten. Iemand anders moest mij de ecu programmeren.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Een sensor geeft een waarde, meer niet. Er zit echt geen cpu of wat dan ook in. Bij x temperatuur krijg je x weerstand, of bij x druk krijg je x weerstand.
Dat kan elke vrij programeerbare ecu uitlezen. Dan hoef je dus alleen te weten welke weerstand welke waarde is, oftewijl "ijken".
martijnclio
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 5 jun 2005 13:05
Locatie: Lunteren

Als ik het allemaal zo lees is het mogelijk mbv een rollenbank en iemand die verstand heeft van ECU's. Dan moet het lukken. ( winterproject, ben al ruim twee jaar bezig met de clio opknappen. :p )
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

als je dit wilt kan je bijvoorbeeld met een systeem als K.M.S uit de voeten
is niet heel ingewikkeld
je kan nog eens veel meer dan als met een originele ecu
ik begrijp tot op een zekere hoogte die punten van jo en luco wel maar je moet gewoon echt die originele ecu de bak in mieteren !
mensen hier met verstand van dit soort shit ....
menno
boneless (jeroen vd belt)
genoeg leuk resultaat mee te behalen

ja riel ben het een keer met je eens
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:pompom:

:lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gast

en ik spreek het tegen... sorry :beer:

Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.

Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?

En wat blijkt...hij had gelijk.

In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

alles kan he jo
maar het is niet zomaar gedaan en kost een hele berg geld en weinig mensen kunnen het echt goed

daarom heeft erwin ook alles uitgezocht voor de originele ecu en de kabelboom aangepast
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-jo- schreef:en ik spreek het tegen... sorry :beer:

Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.

Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?

En wat blijkt...hij had gelijk.

In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Dat is waar, de originele is zeker beter, maar zonder de kennis van Henk lukt je dat niet.

Heb je met een KMS of iets dergelijks zeker kans op succes! Waarom zou ik een andere onsteking nodig hebben dan? Misschien is dat een zwakte van MS en niet zozeer van het feit 'standalone' op zich?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
-jo- schreef:en ik spreek het tegen... sorry :beer:

Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.

Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?

En wat blijkt...hij had gelijk.

In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Dat is waar, de originele is zeker beter, maar zonder de kennis van Henk lukt je dat niet.

Heb je met een KMS of iets dergelijks zeker kans op succes! Waarom zou ik een andere onsteking nodig hebben dan? Misschien is dat een zwakte van MS en niet zozeer van het feit 'standalone' op zich?
er zijn er meer die het kunnen hoor met de originele(niet alleen henk)
maar de kern van het probleem blijven de kosten, veel mensen hebben er het geld niet voor over
en een stand alone kost minimaal net zoveel als alles op de originele ecu uitzoeken omzeilen en doorlussen
en je praat dan al gauw over tussen de 2 e 3 duizend euro
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Voor dat geld koop je zowat 2 kms systemen :lol: .

*edit* En dan bedoel ik ook echt complete systemen. Dus met ecu, lambdasonde, kabels, en dis bobine *edit*
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

catrinus schreef:Voor dat geld koop je zowat 2 kms systemen :lol: .

*edit* En dan bedoel ik ook echt complete systemen. Dus met ecu, lambdasonde, kabels, en dis bobine *edit*
ow en die moeten niet ingeregeld en afgesteld worden?
das ook al gauw een dag afstellen en banken?

edit: en je kabelboom aanpassen gebeurd ook automatisch :lol: :beer:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

jeroen v/d belt even bellen dus

die maakt KMS werkend zelfs op volvo850 5tr 5 cilinder blokken wat nog niemand gelukt was en ik moet zeggen met verbluffend resultaat.
en niet het duurste ook nog dus wat wil je nog meer?
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Luco/Alpine-racer schreef:
catrinus schreef:Voor dat geld koop je zowat 2 kms systemen :lol: .

*edit* En dan bedoel ik ook echt complete systemen. Dus met ecu, lambdasonde, kabels, en dis bobine *edit*
ow en die moeten niet ingeregeld en afgesteld worden?
das ook al gauw een dag afstellen en banken?

edit: en je kabelboom aanpassen gebeurd ook automatisch :lol: :beer:
Dan is het alsnog goedkoper dan wat jullie willen. En om een kms computer af te stellen hoef je echt niet op een rollenbank. Dat kan ook wel op straat aangezien alle gegevens op je beeldscherm staan die je nodig bent. Als je het onderste uit de kan wilt hebben moet je wel op een rollenbank. Maar dat moet je ook als je de originele ecu behoud :beer:

En ik weet niet wat voor kabelboom je wilt aanpassen? Met een complete set hoef je dus 0,0 aan te passen. Het is plug and play.

Ik zou zeggen, probeer het kms systeem eens en doe er ervaring mee op. Praten we dan weer verder :wink: :) . Maar niemand wil het proberen want het is onbekend dus eng :lol:
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Cat, heb je aandelen bij van Kronenburg? :wink: :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ikke wel hoor
maarja moet eerst de auto eromheen af hebben
tussen tijds ga ik ff stoeien met een fuel only kms op een ander blokkie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nee hoor ik heb al contact gehad met kms, en niet alleen over het systeem (0) (0) :beer:

maar als je alle uurtjes rekent die je nodig hebt dan is 2000 zo op
kijk kan je een hoop zelf wordt het goedkoper he (Y) , maar dat geld voor beide opties denk ik

kms doet vooral met vw en audi he, hebben ze wel plug and play voor renault?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

eikel :lol: je moet jeroen ook bellen
nie kms zelf

jeroen heeft een hoop ervaring op gedaan met renault
ding van jou krijgt ie ook wel vlotter
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

antoine schreef:Cat, heb je aandelen bij van Kronenburg? :wink: :)
Nee hoor, Ik rij zelf rond met een kms systeem op mijn 5 gt turbo. En met volle tevredenheid :) .
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:eikel :lol: je moet jeroen ook bellen
nie kms zelf

jeroen heeft een hoop ervaring op gedaan met renault
ding van jou krijgt ie ook wel vlotter
kan jeroen ook een motor bouwen dan (Y)
kms wel voor relatief normaal bedrag

de racevijf hoeft nog niet vlotter, er zit porrie zat in
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja hoor
hij bouwd juist motoren
maar chack dat ding van cat maar
1.7 t
alles aangepast
kop nokkenas
spruitstuk
top werk van jeroen en ook genoeg van onze ouwe kattie ook
Gast

sorry, maar na de ervaring onlangs met die nokkenas blijf ik van alles af wat Kronenburg noemt. En dat noemt zich specialisten ?

Ik weet dat Jeroen ervaring zat heeft en dit niks te maken heeft met Jeroen, laat dat even duidelijk zijn.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

mark 5t schreef:jeroen v/d belt even bellen dus

die maakt KMS werkend zelfs op volvo850 5tr 5 cilinder blokken wat nog niemand gelukt was en ik moet zeggen met verbluffend resultaat.
en niet het duurste ook nog dus wat wil je nog meer?
Als een motor het met een originele ecu doet, dan doet die het ook
met een programeerbare, dat kan niet anders :lol:

Het blijft eigenlijk allemaal gewoon natuurkunde :p
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

-jo- schreef:sorry, maar na de ervaring onlangs met die nokkenas blijf ik van alles af wat Kronenburg noemt. En dat noemt zich specialisten ?

Ik weet dat Jeroen ervaring zat heeft en dit niks te maken heeft met Jeroen, laat dat even duidelijk zijn.
een nokkenas verkeerd inschatten heeft niks te maken met een mooi en goed werkend motormanagement ontwikkelen

ik weet ook niet wat kms precies heeft uitgezocht en wat de zoekende partij als opdracht heeft gegeven

als ze daar alles wisten hadden er geen andere tuners meer bestaan
jij maakt toch ook wel eens een foutje?

jij had bijvoorbeeld ook wel kunnen snappen dat pvc te heet wordt in een koelvloeistof systeem ;)
Gast

klopt volkomen , maar ik sta dan ook niet aangeschreven als zijnde "specialist in tuning" :wink:

Verkeerde discussie in een verkeerd topic. :)
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

http://www.clio16valver.co.uk/forum/vie ... sc&start=0

F4R 172 RS motor in een clio 16v...
Plaats reactie