Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!
Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.
Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
Jean-Paul-S schreef:Ik ben er niet zo in thuis die ecu's, maar is het niet mogelijk om met software al die beveiligingen en electrische functies van airbags weg te schrijven?
Of is dat te kort door de bocht
Luco/Alpine-racer schreef:
@jps, dat heeft erwin dus allemaal omzeilt en dat was 80 uur uitzoekwerk
die software is er gewoonweg niet. Mssn bij renault intern maar niet aan te komen.
Als een megane van de band komt in Dieppe is de ecu eigen aan die specifieke wagen. Een rs -ecu is niet uitleverbaar ! Het is niet voor niks dat die dingen bij elke storing opnieuw moeten ingelezen worden.
Een nog straffer verhaal, Benny Raepers heeft vorig jaar 2 rs motoren verkocht aan een duitser die ze in een dacia heeft gehangen. Montage ging vanzelf...electronica een groot probleem.
Benny heeft zelfs gevraagd of Erwin zich zou kunnen uitleven op die dingen. Zoals je dus ziet, als zelfs benny er niet aan komt..wij zeker niet. Als het uberhaut dan al bestaat.
Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!
Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.
Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
klopt, maar hoeveel ben je dan kwijt aan een degelijk standalone / custom kabelboom / werkuren ?
Hardcore RS schreef:idd denk bijvoorbeeld maar eens aan de meldingen die je gaat krijgen van airbags die niet aangesloten zijn en alle overige electrische meuk
waar krijg je die dan? Je gooit de meuk er toch vanaf ? Weg met de ECU!!!!
Je hebt alleen een losse kabelboom en die moet je op je standalone aansluiten.
Er kán dan niks meer tussen zitten. In het ergste geval neem je een clio 16v kabelboom, volgens mij kom je daar voor 75% mee klaar. Sensoren, injectoren, etc zullen vast dezelfde stekkers hebben. elke mechanische motor is aan de praat te krijgen, desnoods zelf opnieuw bekabelen. Zó veel is enkel de motor niet.
nee en verlichting en alle andere dingen hoeven niet te werken?
die moet je dus ook allemaal custom made gaan maken en uitzoeken
je vergist je in de hoeveelheid werk en al het andere wat er bij komt kijken riel
het gaat hier om een clio 16V van 1991 (Zie startpost).
Alle verlichting, electrische ramen weet ik wat zullen echt prima werken als je de kabelboom v/d motor en ecu eraf haalt. Dit is niet gekoppeld.
(Dus als ik die motor+ecu uit de clio 16V haal, de accu laat zitten,
dan kan ik de lichten nog aan doen, ramen open/dicht etc. ).
Dat is allemaal apart, dus dat gaat allemaal prima werken.
Het enigste (niet dat het niks is;)) wat je hoeft te doen, is een programmeerbare ecu aansluiten op de RS motor.
Wat sensoren aansluiten op die ecu dus, de injectors
zoals riel al aangeeft, en uiteraard de onsteking.
Waarschijnlijk is dit gewoon pas te maken met de originele
kabelboom v/d motor, anders maak je zelf een nieuwe.
(opzich wel wat werk, maar niet heel veel, het alleen om de
dingen v/d motor).
Daarna moet je de programmeerbare ecu inleren, eventueel
m.b.v. een rollenbank. En dan ben je er ...
en daar zit hem dus het verschil tussen een moderne en oude renault
ook alle sensoren en dergelijke worden in de moderne auto door de ecu geregeld en aangestuurd
ook als je alles erafhaalt zul je de sensoren van de motor moeten gebruiken
en of die op een andere (vrije) ecu gaan werken is nogal de vraag, wat ik heb begrepen is het iig niet makkelijk
renault heeft altijd al van die ingewikkelde elektronikaconstructies gehad
bv dat niet alle renault ecu's te programmeren of te chippen zijn
Een sensor geeft een waarde, meer niet. Er zit echt geen cpu of wat dan ook in. Bij x temperatuur krijg je x weerstand, of bij x druk krijg je x weerstand.
Dat kan elke vrij programeerbare ecu uitlezen. Dan hoef je dus alleen te weten welke weerstand welke waarde is, oftewijl "ijken".
Als ik het allemaal zo lees is het mogelijk mbv een rollenbank en iemand die verstand heeft van ECU's. Dan moet het lukken. ( winterproject, ben al ruim twee jaar bezig met de clio opknappen. )
als je dit wilt kan je bijvoorbeeld met een systeem als K.M.S uit de voeten
is niet heel ingewikkeld
je kan nog eens veel meer dan als met een originele ecu
ik begrijp tot op een zekere hoogte die punten van jo en luco wel maar je moet gewoon echt die originele ecu de bak in mieteren !
mensen hier met verstand van dit soort shit ....
menno
boneless (jeroen vd belt)
genoeg leuk resultaat mee te behalen
Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.
Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?
En wat blijkt...hij had gelijk.
In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.
Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?
En wat blijkt...hij had gelijk.
In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Dat is waar, de originele is zeker beter, maar zonder de kennis van Henk lukt je dat niet.
Heb je met een KMS of iets dergelijks zeker kans op succes! Waarom zou ik een andere onsteking nodig hebben dan? Misschien is dat een zwakte van MS en niet zozeer van het feit 'standalone' op zich?
Ik wou op de 21 een standalone plaatsen en vroeg aan Henk (Dijkstra) of hij me daarbij kon helpen.
Het eerste wat ik mocht aanhoren is : waarom geld uitgeven aan een standalone als je met een originele ecu hetzelfde of zelfs meer resultaat kan halen ?
En wat blijkt...hij had gelijk.
In UK zijn een paar mensen (specialisten) al bijna een jaar bezig met een standalone voor de 21 (een MS systeem). Nadeel is dat je een andere ontstekings unit en dergelijke moet plaatsen om het standalone werkende te krijgen. Dus op de lange duur krijg je een immense mengelmoes van verschillende onderdelen om het standalone werkende te krijgen dat je van het ene probleem in het andere struikelt.
Dat is waar, de originele is zeker beter, maar zonder de kennis van Henk lukt je dat niet.
Heb je met een KMS of iets dergelijks zeker kans op succes! Waarom zou ik een andere onsteking nodig hebben dan? Misschien is dat een zwakte van MS en niet zozeer van het feit 'standalone' op zich?
er zijn er meer die het kunnen hoor met de originele(niet alleen henk)
maar de kern van het probleem blijven de kosten, veel mensen hebben er het geld niet voor over
en een stand alone kost minimaal net zoveel als alles op de originele ecu uitzoeken omzeilen en doorlussen
en je praat dan al gauw over tussen de 2 e 3 duizend euro
die maakt KMS werkend zelfs op volvo850 5tr 5 cilinder blokken wat nog niemand gelukt was en ik moet zeggen met verbluffend resultaat.
en niet het duurste ook nog dus wat wil je nog meer?
catrinus schreef:Voor dat geld koop je zowat 2 kms systemen .
*edit* En dan bedoel ik ook echt complete systemen. Dus met ecu, lambdasonde, kabels, en dis bobine *edit*
ow en die moeten niet ingeregeld en afgesteld worden?
das ook al gauw een dag afstellen en banken?
edit: en je kabelboom aanpassen gebeurd ook automatisch
Dan is het alsnog goedkoper dan wat jullie willen. En om een kms computer af te stellen hoef je echt niet op een rollenbank. Dat kan ook wel op straat aangezien alle gegevens op je beeldscherm staan die je nodig bent. Als je het onderste uit de kan wilt hebben moet je wel op een rollenbank. Maar dat moet je ook als je de originele ecu behoud
En ik weet niet wat voor kabelboom je wilt aanpassen? Met een complete set hoef je dus 0,0 aan te passen. Het is plug and play.
Ik zou zeggen, probeer het kms systeem eens en doe er ervaring mee op. Praten we dan weer verder . Maar niemand wil het proberen want het is onbekend dus eng
nee hoor ik heb al contact gehad met kms, en niet alleen over het systeem
maar als je alle uurtjes rekent die je nodig hebt dan is 2000 zo op
kijk kan je een hoop zelf wordt het goedkoper he , maar dat geld voor beide opties denk ik
kms doet vooral met vw en audi he, hebben ze wel plug and play voor renault?
ja hoor
hij bouwd juist motoren
maar chack dat ding van cat maar
1.7 t
alles aangepast
kop nokkenas
spruitstuk
top werk van jeroen en ook genoeg van onze ouwe kattie ook
die maakt KMS werkend zelfs op volvo850 5tr 5 cilinder blokken wat nog niemand gelukt was en ik moet zeggen met verbluffend resultaat.
en niet het duurste ook nog dus wat wil je nog meer?
Als een motor het met een originele ecu doet, dan doet die het ook
met een programeerbare, dat kan niet anders