ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

willow schreef:[
wel zag ik gister mt gasgeven wat rook uit de uitlaat komen, witachtig..het was wel donker maar dacht dat het wit was.
Hoe koud was het gister??? :wink: Vind je het dan gek dat er rook/uitlaatgassen uit de uitlaat komen?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Mogelijk condens :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Willow,

Kijk eens overdag als hij echt warm is op de autoweg, en wel op de volgende manier: zorg dat je flink doorrijd (als hij warm is en alle condens weg is), gas helemaal loslaten en dan weer helemaal intrappen. als je dan ziet pluimen zijn het zeer waarschijnlijk je stoters. Je kunt dit het best controleren met wat hogere toeren, bij 3000 toeren valt er niks te zien :p
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

die rook gister was idd met koude motor en het brrrrrrrrr best koud :D

uhm me olie ziet er goed uit en mayonaise achtig ziet het er niet uit in mijn expansie vat.

hij verbruikt nog wel iets olie maargoed alles moet nog op elkaar inwerken, ik vul de vloeistof eigenlijk elke keer bij als die op minimum staat, misschien moet ik gewoon is niks bijvullen en kijken wat het systeem doet.

over het ontluchen hadden we het idd al gehad...dat is die nip erafhalen ofzo?
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

vergeet hem dan niet weer terug te plaatsen die nip......
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Je kunt hem opendraaien als je motor loopt, dan zie je snel genoeg of er lucht inzit :) Let wel op dat je niet schrikt als je fan aanslaat :wink: :lol:

Als hij het doet met koude motor is dat normaal, zoals anderen al zeiden is dat condens. zakt je koelvloeistofpeil steeds?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Jean-Paul-S schreef:Je kunt hem opendraaien als je motor loopt, dan zie je snel genoeg of er lucht inzit :) Let wel op dat je niet schrikt als je fan aanslaat :wink: :lol:

Als hij het doet met koude motor is dat normaal, zoals anderen al zeiden is dat condens. zakt je koelvloeistofpeil steeds?
ja zakt wel...garagehouder waar ik laatst was had een test gedaan of het de koppakking was, was het niet...en hij kon niks ontdekken. kan hem morgen weer ff neerzetten dan gaat ie nog ff het 1 en ander proberen
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Het kan ook zijn dat een van je slangen toch lekt onder druk. Of dat je koelvloeistof toch naar je zuigers lekt, ondanks het systeem onder druk gezeten heeft. Hoeveel koelvloeistof heb je al bijgevuld ondertussen?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

2 liter op 2000 km? maar volgens vulde ik hem soms te hoog bij waardoor het peil tehoog kwam en misschien dat die het dan uit de tank gooit?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

willow schreef:2 liter op 2000 km? maar volgens vulde ik hem soms te hoog bij waardoor het peil tehoog kwam en misschien dat die het dan uit de tank gooit?
Kan heel goed, ken meerdere 16v's die alle koelvloeistof boven het minimum peil er uit gooide waar verder NIETS mee aan de hand was.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Kan het niet zo zijn dat je thermostaat niet ver genoeg opengaat waardoor hij teveel druk opbouwt?
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

Mijn Clio GP uit '96 loopt bij ongeveer 130 km/h 4000 rpm. Hierbij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 120 graden. Zijn dit normale waardes? Ik vind de temperatuur namelijk wel erg hoog :~
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dat is hoog, maar komt wel eens vaker voor. Is je oliepeil goed?

Hoe is je koelvloeistof temperatuur?
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

temp sensor wel goed? metertje wel goed?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Jean-Paul-S schreef:Kan het niet zo zijn dat je thermostaat niet ver genoeg opengaat waardoor hij teveel druk opbouwt?
Don't know...
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Gooi hem eens in een pan kokend water en kijk wat hij doet (I)
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Als ik met mijn clio 16v van 15" naar 14" gaat is het km verschil dan groot? Ken je dat weer wat beter krijgen door dat dikkere banden bijv 195/50/14 ipv 195/45/14?
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

zijn wel sites waar je dat kan uitrekenen. ff search gebruiken. En ja, je kan door middel van de hoogte van het rubber te veranderen je tellerafwijking ook veranderen.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

je afwijking zal ongeveer 12 km per uur zijn,
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Niet alles voorkauwen he (0) :p
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Jean-Paul-S schreef:Kijk eens overdag als hij echt warm is op de autoweg, en wel op de volgende manier: zorg dat je flink doorrijd (als hij warm is en alle condens weg is), gas helemaal loslaten en dan weer helemaal intrappen. als je dan ziet pluimen zijn het zeer waarschijnlijk je stoters. Je kunt dit het best controleren met wat hogere toeren, bij 3000 toeren valt er niks te zien :p
Je hebt het nu over oliepluimen lijkt me?
Dan bedoel je niet de klepstoters maar klepseals.
Die lekken als ze gaar zijn olie bij gas los / afremmen op de motor (hoog vacuum in de cilinders).
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

Jean-Paul-S schreef:Dat is hoog, maar komt wel eens vaker voor. Is je oliepeil goed?

Hoe is je koelvloeistof temperatuur?
Oliepeil zou ik inderdaad eens kunnen controleren :) Koelvloeistoftemperatuur zit meestal in het midden tussen de 2 streepjes in, wat wel goed is in mijn ogen
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Oke bedankt want ik ben bezig met RSI velgies te scoren :) En dan verbrede dus moet zoiezo voor bande kijken.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Remon, 120 graden is normaal op de snelweg (maar inderdaad vrij warm).
Sinds ik een oliekoeler erop heb blijft hij 100 graden, daarvoor ook altijd rond de 120.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Volgens mij zit hem dat ook veelal in de meter. Mijne zit op 100 graden bij 120kmh, ook in de zomer.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Remon-CL10 schreef:Mijn Clio GP uit '96 loopt bij ongeveer 130 km/h 4000 rpm. Hierbij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 120 graden. Zijn dit normale waardes? Ik vind de temperatuur namelijk wel erg hoog :~
weet je zeker dat je je meter goed afleest? kijk ff goed naar de schaalverdeling.

mijne zit altijd zo rond de 100-110.
Immer wieder die verdammte Holländer
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

-Ray- schreef:
Remon-CL10 schreef:Mijn Clio GP uit '96 loopt bij ongeveer 130 km/h 4000 rpm. Hierbij loopt de olietemperatuur op tot ongeveer 120 graden. Zijn dit normale waardes? Ik vind de temperatuur namelijk wel erg hoog :~
weet je zeker dat je je meter goed afleest? kijk ff goed naar de schaalverdeling.

mijne zit altijd zo rond de 100-110.
Ja kan iemand mij die schaalverdeling een keer uitleggen aan de hand van een plaatje ofzo... ik weet nl. ook nooit hoe warm enzo. Hoe ik de verdeling interpreteer wordt mijn olie temp op de snelweg 110 graden en bij constant 130 km p/u wordt de olie 120 graden... als het goed is dus :~
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Frits schreef:
willow schreef:2 liter op 2000 km? maar volgens vulde ik hem soms te hoog bij waardoor het peil tehoog kwam en misschien dat die het dan uit de tank gooit?
Kan heel goed, ken meerdere 16v's die alle koelvloeistof boven het minimum peil er uit gooide waar verder NIETS mee aan de hand was.
interessant Frits....

ik zal hem ook gewoon is op dat minimale peil laten staan en kijken of die dan nóg verder zakt...

misschien is dr wel niks aan de hand en maak ik me voor niks zorgen...kan goed zijn dat ie het gewoon achter elkaar eruitgooide omdat het systeem vond dat er teveel koelvloeistof in het systeem zat.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Normaal kan dat niet aangezien de MIN en MAX er niet voor niks opstaat maargoed. Ik ben wel eens benieuwd hoe het verder gaat :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

willow schreef:
Frits schreef:
willow schreef:2 liter op 2000 km? maar volgens vulde ik hem soms te hoog bij waardoor het peil tehoog kwam en misschien dat die het dan uit de tank gooit?
Kan heel goed, ken meerdere 16v's die alle koelvloeistof boven het minimum peil er uit gooide waar verder NIETS mee aan de hand was.
interessant Frits....

ik zal hem ook gewoon is op dat minimale peil laten staan en kijken of die dan nóg verder zakt...

misschien is dr wel niks aan de hand en maak ik me voor niks zorgen...kan goed zijn dat ie het gewoon achter elkaar eruitgooide omdat het systeem vond dat er teveel koelvloeistof in het systeem zat.
mijn 19 blijft ook altijd op minimum haken, al 2 jaar :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Ken ik olie makkelijk zelf verversen? Heb wel is stage gelopen in zoon bedrijf wast eventjes schroefie losdraaie en er weer op (aantal liter olie) en oliefilter vervangen kan ik dat zelf doen bij me clio 16v of zit dat weer moeilijker in elkaar :lol:
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

ook bij een 16v is het een kwestie van carterplug er uit, leeg laten lopen, filter vervangen en nieuwe olie er in.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Cleaned_Clio_16v schreef:Ken ik olie makkelijk zelf verversen? Heb wel is stage gelopen in zoon bedrijf wast eventjes schroefie losdraaie en er weer op (aantal liter olie) en oliefilter vervangen kan ik dat zelf doen bij me clio 16v of zit dat weer moeilijker in elkaar :lol:
Alleen het filter kom je wat moeilijker aan. Het beste kom je er van onder bij vind ik persoonlijk.

Succes :)
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Bedankt :)
Gesloten