Hallo,
Ik heb een Clio uit '99 dat tot voor kort goed functioneerde.
Sinds kort wil de auto moeilijker starten (de accu en startmotor zijn goed).
De auto heeft daarnaast nog een paar mankementen, ik denk dat dit allemaal met elkaar te maken heeft.
Onder het rijden vallen de toeren soms ineens weg, waardoor de auto hapert.
Daarnaast als de auto stationair loopt, zit de auto altijd rond de 800 toeren. Wanneer ik kort of pompend de rem in druk, dan gaan de toeren omhoog. Wanneer ik stop met kort pompen van de rem, dan vallen de toeren weer terug onder de 800 toeren en herstelt de auto zichzelf weer naar de 800 toeren.
Ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn, heeft iemand een idee?
Alvast bedankt!
Startproblemen+wisselvallige toeren
-
- Contacteer:
of een scheurtje in de slang van de rembekrachtiger naar het inlaat spruitstuk
Is dat niet aan een kant weer normaal, dat als je pompt, de toeren omhoog gaan? Hij krijgt de bekrachtiger dan niet vacuum omdat je blijft pompen en zuigt zo extra lucht aan. 800 toeren stationair lopen lijkt me verder ok.
Valt hij onder het rijden gewoon weg? Of pas als je stil staat? Dat is wel een verschik. Ik trek de verbondenheid van beide verschijnselen in twijfel
De onsteking/bobines al eens gechecked? Kan het stotteren verklaren hoor.
Valt hij onder het rijden gewoon weg? Of pas als je stil staat? Dat is wel een verschik. Ik trek de verbondenheid van beide verschijnselen in twijfel

De onsteking/bobines al eens gechecked? Kan het stotteren verklaren hoor.
-
- Car: Laguna II 2.0 T 205
In combinatie met smerig gasklephuis, dat is vaak de boosdoener van laagtoerig stationair draaien en/of uitvallen bij afremmen....Riël Notermans schreef: De onsteking/bobines al eens gechecked? Kan het stotteren verklaren hoor.
Dat klopt wel, maar ik kan nergens in zijn tekst terug vinden dat hij ofwel te laat stationair draait, of uitvalt bij afremmen 

-
Bedankt voor jullie reacties!
Ik verbind deze verschijnselen aan elkaar, omdat het allemaal tegelijkertijd plaats vond. Het kan best zijn dat het los van elkaar staat, maar ik vond het heel toevalig.
Ik zal nog wat informatie geven naar aanleiding van jullie reacties.
Het wegvallen van de toeren: De auto valt niet uit als ik rem, het verschijnsel komt eerder voor wanneer ik op de snelweg rij ofzo. De auto rijdt bijna altijd goed, maar soms schokt de auto. Wanneer ik dan naar de toerenteller kijk, zie ik dat de auto zijn toeren verliest en daarna direct weer oppakt.
Starten: De auto start soms niet goed. Vaak start hij gewoon in een keer, maar een enkele keer moet ik heel lang of meerdere malen starten wil de auto aan slaan.
Pompen met de remmen: Ik heb geen idee of dit zo hoort wanneer ik pomp met de remmen. Ik zal morgen testen hoe het zit met de druk als ik de auto uitzet. Wat mij ook nog is opgevallen, wanneer ik op de rem trap, is dat heel licht het lampje van de achtermistlamp op het dashboard gaat branden. Dit was eerder nooit het geval.
Ik verbind deze verschijnselen aan elkaar, omdat het allemaal tegelijkertijd plaats vond. Het kan best zijn dat het los van elkaar staat, maar ik vond het heel toevalig.
Ik zal nog wat informatie geven naar aanleiding van jullie reacties.
Het wegvallen van de toeren: De auto valt niet uit als ik rem, het verschijnsel komt eerder voor wanneer ik op de snelweg rij ofzo. De auto rijdt bijna altijd goed, maar soms schokt de auto. Wanneer ik dan naar de toerenteller kijk, zie ik dat de auto zijn toeren verliest en daarna direct weer oppakt.
Starten: De auto start soms niet goed. Vaak start hij gewoon in een keer, maar een enkele keer moet ik heel lang of meerdere malen starten wil de auto aan slaan.
Pompen met de remmen: Ik heb geen idee of dit zo hoort wanneer ik pomp met de remmen. Ik zal morgen testen hoe het zit met de druk als ik de auto uitzet. Wat mij ook nog is opgevallen, wanneer ik op de rem trap, is dat heel licht het lampje van de achtermistlamp op het dashboard gaat branden. Dit was eerder nooit het geval.
-
Ik had ook een tijd last van slecht starten.
Natuurlijk ANWB paar keer erbij gehaald.
Toen zeiden ze ook van de accu te weinig
power had, dus advies om te vervangen
en dat de krukas-sensor wel eens brak zou
kunnen zijn, wat volgens hem ook (blijkbaar)
wel eens regelmatig voor kwam bij Renault.
Heb dus van het weekend de krukas-sensor
vervangen en tot op heden het probleem
niet meer terug gekomen. Die sensor hoeft
niet veel te kosten en is binnen een kwartiertje
vervangen. Hoop dat je wat hier aan hebt en
hoor graag of het nog gelukt is.
Natuurlijk ANWB paar keer erbij gehaald.
Toen zeiden ze ook van de accu te weinig
power had, dus advies om te vervangen
en dat de krukas-sensor wel eens brak zou
kunnen zijn, wat volgens hem ook (blijkbaar)
wel eens regelmatig voor kwam bij Renault.
Heb dus van het weekend de krukas-sensor
vervangen en tot op heden het probleem
niet meer terug gekomen. Die sensor hoeft
niet veel te kosten en is binnen een kwartiertje
vervangen. Hoop dat je wat hier aan hebt en
hoor graag of het nog gelukt is.
ik heb ook eerder een dergelijk probleem gehad met slecht starten. de
accu was het niet en de startmotor ook niet. Toen was
het hoofdschakelrelais de oorzaak hiervan. na deze vervangen te hebben
heb ik nooit geen problemen meer gehad.
accu was het niet en de startmotor ook niet. Toen was
het hoofdschakelrelais de oorzaak hiervan. na deze vervangen te hebben
heb ik nooit geen problemen meer gehad.
klinkt idd als krukas-sensor..
maar doet je watertemp-meter wel eens raar ? de koelwatersensor wil ook vaak voor stotteren en wisselend toerental zorgen.. clio's en hun sensoren ; veel over problemen gelezen , ze gaan vaak stuk en vaak beetje zoekwerk..
Misschien eerst eens alleen laten uitlezen , wanneer sensor rot is moet het uit de bus komen..
vuil in inlaatspruitstuk is wat ze bij Reno gaan zeggen denk ik
maar doet je watertemp-meter wel eens raar ? de koelwatersensor wil ook vaak voor stotteren en wisselend toerental zorgen.. clio's en hun sensoren ; veel over problemen gelezen , ze gaan vaak stuk en vaak beetje zoekwerk..
Misschien eerst eens alleen laten uitlezen , wanneer sensor rot is moet het uit de bus komen..
vuil in inlaatspruitstuk is wat ze bij Reno gaan zeggen denk ik
-
hmmz, bedankt voor jullie reacties.
Ik zal er is naar kijken. Ik denk zelf dat het ook een soort sensor is, maar welke he
Maar wat betreft de toerental, kan het hier ook iets mee te maken hebben (sensorprobleem?). Ik merk namelijk wanneer ik de auto start (in de meeste gevallen start de auto goed), dat de auto eerst 1200 toeren heeft. Na even rijden, staan de toeren weer op 800 (stationair). Hoort dit zo, of wijst dit ook op problemen?
Ik zal er is naar kijken. Ik denk zelf dat het ook een soort sensor is, maar welke he

Maar wat betreft de toerental, kan het hier ook iets mee te maken hebben (sensorprobleem?). Ik merk namelijk wanneer ik de auto start (in de meeste gevallen start de auto goed), dat de auto eerst 1200 toeren heeft. Na even rijden, staan de toeren weer op 800 (stationair). Hoort dit zo, of wijst dit ook op problemen?