Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds 2001 een nieuwe Clio 2 1.6 16v.
Nu heb ik het volgende probleem.
Als ik de motor start (warm of koud maakt niet uit) gaat mijn lampje van een electrische storing branden (Hartfilm lampje met een spiraaltje eronder). Ook gaat dan mijn motolampje branden. Mijn motor slaat dan af. Als ik de motor de 2de keert start, blijven deze lampjes branden maar kan ik wel gewoon rijden en is er dan niets aan de hand, alleen ben ik alle vermogen kwijt. Ik kom dan niet meer boven de 3000 toeren. Nu ben ik er wel achter, dat de ECU dan in noodstand draaid.
Ik ben bij de dealer geweest en die hebben de volgende werkzaamheden al uitgevoerd:
- UIT-IN smoorklephuis (ze hadden het over schoonmaken)
- 2 micro relais 20amp vervangen
Na deze reparaties nog steed hetzelfde probleem.
Ik heb de computer uit laten lezen en de volgende foutcodes kwamen naar voren:
- DF0002 Smoorklepweerstand onderbroken
- DF258 Opname element gaspedaal
- DF254 Bediening smoorklephuis
- DF045 Opname element inlaatdruk
- DF126 Opname element gaspedaal
- DF118 Druksensor airco
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt,
H. Blokzijl
Motor slaat af
MAP sensor storing zou het kunnen veroorzaken, maar het kan ook goed gasklep positie opnemer zijn. Beide waarden kunnen realtime worden uitgelezen aan de pc, en dus worden gecontroleerd op hun werking. De gasklep positie opnemer zou je ook nog kunnen doormeten met de multimeter.
Dank voor de snelle reactie.
Nu ben ik een leek voor wat betreft de motor van een auto, dus kun je me vertellen hoe en waar ik de gasklep positie kan vinden en doormeten?
Welke waarden moeten worden gegeven als deze nog goed is?
Zit deze opnemer tegen het achterschot van de motor aan? ik zie daar een stekker met 6 polen.
Nu ben ik een leek voor wat betreft de motor van een auto, dus kun je me vertellen hoe en waar ik de gasklep positie kan vinden en doormeten?
Welke waarden moeten worden gegeven als deze nog goed is?
Zit deze opnemer tegen het achterschot van de motor aan? ik zie daar een stekker met 6 polen.
Hallo Rammi,
Zoals je in mijn post kunt lezen, hebben ze de computer uitgelezen. De meldingen in mijn post zijn bij het uitlezen naar voren gekomen.
Ik hoop dat het probleem bij jou opgelost kan worden.
Bij mijn dealer konden ze niet precies vertellen, waar het proleem in zit. Dit zouden ze verder moeten gaan onderzoeken en ik zou hier dan een behoorlijk (meer als 150 euro
) bedrag alleen aan onderzoeks kosten voor moet betalen. hierin zaten de reparatiekosten nog niet inbegrepen.

Zoals je in mijn post kunt lezen, hebben ze de computer uitgelezen. De meldingen in mijn post zijn bij het uitlezen naar voren gekomen.
Ik hoop dat het probleem bij jou opgelost kan worden.
Bij mijn dealer konden ze niet precies vertellen, waar het proleem in zit. Dit zouden ze verder moeten gaan onderzoeken en ik zou hier dan een behoorlijk (meer als 150 euro

Dat zijn wel erg veel foutmeldingen. Die zitten er vast niet allemaal nog in op dit moment. Beste zou zijn om alle foutcodes te resetten, en dan nog eens uit te lezen.
Heeft je auto nog een gaskabel, of is dat al elektronisch? In dat geval zou ik de sensor bij 't gaspedaal ernstig verdenken. Met een multimeter wel uit te vogelen of daar wat aan de hand is.
Heeft je auto nog een gaskabel, of is dat al elektronisch? In dat geval zou ik de sensor bij 't gaspedaal ernstig verdenken. Met een multimeter wel uit te vogelen of daar wat aan de hand is.
rev it like a rental
Hallo Menno,
Mijn auto heeft een elektronisch gaspedaal. Zoals in mijn eerdere reply op Bart V, heb ik niet zo heel veel verstand van dit soort zaken.
Kun je me op weg helpen door me te vertellen, welke stekker en welke aansluiting(en) op die stekker ik zou moeten doormeten en welke waarden moet er ongeveer uitkomen?
Alvast bedankt.
Mijn auto heeft een elektronisch gaspedaal. Zoals in mijn eerdere reply op Bart V, heb ik niet zo heel veel verstand van dit soort zaken.

Kun je me op weg helpen door me te vertellen, welke stekker en welke aansluiting(en) op die stekker ik zou moeten doormeten en welke waarden moet er ongeveer uitkomen?
Alvast bedankt.