Voor wie wel verstand heeft van een differentieel:
Ben bezig met een 369-01 bak (o.a. R30, R5Turbo, Alpine e.d.)
Deze ligt in de lengte in de auto.
Na revisie van de primaire en secundaire as vond ik het nodig om ook het differentieel te controleren.
Het diff. huis zelf heb ik nog niet losgehaald.
Maar het valt mij op dat als ik handmatig de assen bedien waaraan straks de aandrijfassen komen, de tanden in het diff. huis een grommend, lagerend geluid maken.
Trek ik aan die assen terwijl ik ze ronddraai, dan klinkt het oke.
De axiale speling op beide assen is zo op het oog ong. een millimeter.
Mijn vraag: is het normaal dat het differentieel zulk geluid maakt, en is het zo dat straks bij belasting de aandrijfassen iets aan de bak trekken?
Of moet een differentieel altijd zonder geluid draaien en mag de speling (die nodig is voor als de boel warm wwordt) helemaal geen millimeter zijn?
Dit wil ik graag weten voordat ik de boel dichtbouw.
Alvast bedankt!
Roel
Differentieel vraagje
-
- Über-Spammer
als je daar nu al speling ophebt zal dat zometeen gaan lekken langs je keerringen. normaal word dit zaakje vastgezet door die ringen op de zijkant van je bak meen ik, maar als ik je zo hoor zit hier speling op.
is het voor een 5 turbo toevallig
?
is het voor een 5 turbo toevallig
Nou, de differentieel lagers zelf heb ik gewoon kunnen vervangen, die lagers krijg je geleverd met de ringen die in de bakhelften zijn geperst. Da's dus geen probleem.
De voorspanning op die nieuwe lagers moet je afstellen met een ringmoer in de bakhelft inderdaad. Deze bakken stel je aan een zijde af, aan de andere kant zit het differentieel 'opgesloten' en kun je er dus niks aan doen.
Daarom is volgens het handboek de tandspeling niet afstelbaar, zoals dat bij de bak van een 5 Alpine wel mogelijk is.
Er zit inderdaad dus ca. een millimeter AXIALE speling op iedere as.
I.c.m. de geluiden die ik hoor maak ik me daarom een beetje zorgen...
En ja, het is inderdaad een 5 Turbo bak. Die goed was gebruikt zeg maar!
Verder alles netjes geleverd gekregen van meneer Renault, en zonder problemen kunnen maken. Maargoed, kleinigheidjes hou je toch
Roel

De voorspanning op die nieuwe lagers moet je afstellen met een ringmoer in de bakhelft inderdaad. Deze bakken stel je aan een zijde af, aan de andere kant zit het differentieel 'opgesloten' en kun je er dus niks aan doen.
Daarom is volgens het handboek de tandspeling niet afstelbaar, zoals dat bij de bak van een 5 Alpine wel mogelijk is.
Er zit inderdaad dus ca. een millimeter AXIALE speling op iedere as.
I.c.m. de geluiden die ik hoor maak ik me daarom een beetje zorgen...
En ja, het is inderdaad een 5 Turbo bak. Die goed was gebruikt zeg maar!
Verder alles netjes geleverd gekregen van meneer Renault, en zonder problemen kunnen maken. Maargoed, kleinigheidjes hou je toch
Roel
-
klinkt idd niet ok...1mm axiaal....
Oplossing durf ik zo echt niet te zeggen.....
alles dubbelchecken. nergens een shimring vergeten?
Anders opnieuw afstellen, maar weet zo al niet meer hoe, is al tijd geleden dat ik zon bak heb gedaan (R5alpine/r25, UN1?)
lagerspeling diff. is inderdaad met kanteelmoer aan 1 zijde.
Oplossing durf ik zo echt niet te zeggen.....
alles dubbelchecken. nergens een shimring vergeten?
Anders opnieuw afstellen, maar weet zo al niet meer hoe, is al tijd geleden dat ik zon bak heb gedaan (R5alpine/r25, UN1?)
lagerspeling diff. is inderdaad met kanteelmoer aan 1 zijde.
Heb inderdaad de boel opengemaakt, alle vulringen vervangen,
nieuwe bouten voor het differentieelhuis erin, etc.
Dus dat is klaar.
De bak zelf zit inmiddels in elkaar, maar is er iemand die kan vertellen
of het normaal is dat de prise-as zwaar draait in de versnellingen?
Na het vervangen van de differentieel lagers heb ik deze volgens voorschrift met ca. 20Nm voorspanning in het bakhuis gemonteerd.
Om een idee te geven; vooral in de hogere versnellingen krijg ik de priseas
met de hand haast niet rond. Voelt een beetje vreemd aan vind ik.
Komt dit nog 'los' na verloop van tijd, of zou er iets fout kunnen zitten?
In de vrij is er trouwens geen probleem, primaire as draait dan gewoon rond.
???
nieuwe bouten voor het differentieelhuis erin, etc.
Dus dat is klaar.
De bak zelf zit inmiddels in elkaar, maar is er iemand die kan vertellen
of het normaal is dat de prise-as zwaar draait in de versnellingen?
Na het vervangen van de differentieel lagers heb ik deze volgens voorschrift met ca. 20Nm voorspanning in het bakhuis gemonteerd.
Om een idee te geven; vooral in de hogere versnellingen krijg ik de priseas
met de hand haast niet rond. Voelt een beetje vreemd aan vind ik.
Komt dit nog 'los' na verloop van tijd, of zou er iets fout kunnen zitten?
In de vrij is er trouwens geen probleem, primaire as draait dan gewoon rond.
???
logisch dat ie zwaarder draait in de hogere versnellingen.
Naja de weerstand van de tandjes/olie en assen gaat natuurlijk voor je gevoel evenredig omhoog. Jij oefent zo weinig koppel uit met je handen, ik geloof niet dat je daar waarde aan moet hechten.
-
Roel79 schreef:Ja, vond ik in eerste instantie ook, maar als ie onbelast is zou het aantal omwentelingen toch niks uit moeten maken? Dus in elke versnelling even zwaar moeten draaien? Of maak ik een denkfout??
Nee, das nie waar, hoort zo.
Pak je mountainbike eens met het achterwiel van de grond (ook onbelast) en probeer de trappers in de hoogste versnelling rond te draaien. Doe hetzelfde in de laagste versnelling, en het draait een stuk lichter.
Waarom: omdat het achterwiel (in dit geval je diff) veel meer omwentelingen maakt als in een lagere versnelling.