Om te beginnen ga ik zeggen dat ik nog een leek ben qua onderstel en motor, ik weet alles liggen maar kan niks zelf maken..
Dus kwam ik naar hier..
Ik heb een probleempje met mijn stuur, Ik heb een speling van meer als een centimeter m.a.w, ik moet eerst een centimeter of meer draaien voor mijn banden meedraaien, ik heb hier geen probleem mee voor in de bebouwde kom, maar op autostrade word het wel moeilijke hoge snelheid aan te houden ( en natuurlijk wil ik niet dat mijn karretje op drie wielen komt ofzo) Weet iemand wat ik hier aan kan doen maar wel in mensentaal pls
LotuzClioWilliams schreef:Speling op de stuurkolom? Komt vaker voor bij Clio's met stuurbekrachtiging.
Valt er dan niets aan te doen? want voor de belgische autokeuring mag er niets van speling opzitten en moet stabilisatorstang die rubbers ook nog vervangen dus jah
LotuzClioWilliams schreef:Nieuwe stuurkolom of de oude lassen.
Dus die stuurkolom, daar bedoel je mee die breekbouten die onder mijn dashbourd zitten of echt onder de auto? Of onder motor he, want motor zit er juist terug in Wat zou dit ongeveer kosten?
En hoeveel kosten die rubbers voor mijn stabilisatorstang?
Ik heb vandaag die stuurkolom stang van binnenuit van het stuurhuis los gehaald,ik heb toen met een accuboor machine er een gaatje doorgeboord,begon met 4 of 5mm toen 6mm boor,ik heb er toen een rvs m6 boutje door gedaan maar deze was te dun en te zwak en brak af (boutje kon de ovale omhulsel niet vastknijpen-indrukken) toen maar een 8mm boor erdoor en er een m8 bout ingezet deze was sterk genoeg om het omhulsel in te drukken.De speling is er nu af en het was een gemakkelijk klusje.wat een verschil weer met rijden!
Ik heb ook te maken met hetzelfde euvel. Speling op het stuur, ook ca 1 cm. Het betreft RSitje van 95. Hoe bepaal je nu waar de speling zit? Ik hoor door de wandelgangen dat het ook in het stuurhuis kan zitten. Oplossing: stuurhuis vervangen, luidt het advies.
Deze las-oplossing / 6M boutje lijkt velemalen makkelijker en goedkoper. Onze zuiderbuur beschrijft in het kort hoe hij het gefixt heeft. Kan iemand een uitgebreidere beschrijfing geven?
Het rubber bij de pedalen, waar de stuurstang door het schutbord gaat, wegschuiven. Vervolgens met je ene hand het stuur heen en weer bewegen, en met de andere hand voelen tot waar het meebeweegt.
Voor de zoveelste keer: Gewoon een hamer pakker en de huls waar het rubber inzit, weer ff wat verder indeuken. Blijf je het rubber gewoon houden zonder speling
Ik heb mijn stuurkolom ook laatst vervangen, vanwegen het zelfde probleem. Het rubber dat tussen de stang en het scharnier punt zit was helemaal weg gevreten. Inslaan was dus echt onmogelijk. Ook waren de zwarte scharnier dingen helemaal vervormd doordat er een tijdje gereden was met de speling. Dus als je repareerd, controleer dan ook ff of de scharnieren nog mooi soepel en onbeschadigd zijn.
Hallo Nu heb ik een vraag over de stuurkolom.
Ik weet zeker dat ik ook speling heb aldaar.
Maar nu hoe krijg ik die kolom los?
Er zit een grote rubber daar achter het gaspedaal moet ik die gewoon lostrekken of moet is er een andere trucje daarvoor?
En bij het stuurhuis heb je ook een rubber kan je die ook zo los trekken.
Heb een clio RL uit 1994 met stuurbekrachtiging.
die grote rubber zit tegen je schutbord en kan je zo opzij schuiven. daar zit een bout+moer die je ff los moet halen. als je je stuurhuis eruit wilt halen moet je ook je dash gedeeltelijk demonteren.
Nou ik heb de stuur kolom los gehaald en dit is het resultaat.
Ik heb hier 2 foto's waarbij je de speling ziet ik ga ervanuit dat dit dus de speling aan het stuurkolom is.
Aan het stuurhuis zelf had ik geen speling.
Als ie in de auto blijft zitten, kun je m dan ook lassen, of fikt je dan de hele boel af...
Ik verbeeld me namelijk ook dat ik dit zelfde probleem heb, als ik op rechte weg rijd, heb ik een bepaalde speling die ik niet echt thuis kan brengen en het lijkt net of er dan een stukje "niets" gebeurt.... als ik in ga sturen...
Is dit misschien het zelfde probleem, of is uitlijning in mijn geval beter...
moet kunnen maar ik zou hem er effe uit halen. Anders een paar natte doeken in de buurt leggen een emmer water neerzetten.
Maar trek je rubber een keer los bij je pedalen en je kunt voelen of er speling zit
het zou best wel eens hetzelfde probleem kunnen wezen.
Ik heb bv dat waneer ik naar rechts stuur dat hij direct reageert en naar links zit ik ff in niemands land voordat hij begint met sturen.
Mn stuur zit daardoor ook niet meer recht maar 9 vd 10 keer iets naar links omdat ik ook in dat gebied meer speling heb.
Als je zou willen lassen moet de stuurkolom er echt uit je kan het niet zo lassen in de auto.
het dashboard moet er gedeetelijk uit dus je bent wel ffkes bezig maar tis wel te doen.
Heb wel een vraagje ter ondersteuning van dit probleem.
Als ik de koppeling vastlas hoever moet ik dan de koppeling trekken om te lassen?want je kan hem ook in de lentge richting iets bewegen.
Sergio schreef:het zou best wel eens hetzelfde probleem kunnen wezen.
Ik heb bv dat waneer ik naar rechts stuur dat hij direct reageert en naar links zit ik ff in niemands land voordat hij begint met sturen.
Mn stuur zit daardoor ook niet meer recht maar 9 vd 10 keer iets naar links omdat ik ook in dat gebied meer speling heb.
Jup dit heb ik ook, en begon me er toch een beetje aan te ergeren, Zondag was ik ff stukje bochtenwerk aan 't pakken en als je dan uit bijv een linkse bocht komt, en rechts daarna wilt pakken gebeurt er idd ook ff niets...
Gewoon loos stukje lijkt het wel...
Zwaar irritant! Ga morgen direct kijken en voelen
Ja hoor, de mijne heeft ook dit bewuste probleem.... Deze week direct ff lostrekken en lassen...
Zit er veel tijd in om 'm los te halen trouwens? Lijkt me niet echt...
had tm in 1 een uurtje los nou kan dat natuurlijk sneller onder de pro's alhiermaar hou wel rekening dat je dashboard bij de bestuurderskant los geschroeft moet worden.
Met name aan de onderkant natuurlijk
Vandaag na werktijd ff op de brug, omhoog gehad...
Bekleding goed weggehaald (en rubber!), en luchtpistool binnen handbereik om af te koelen... En lassen maar Zéér goed te doen in de auto......
Moet zeggen dat ie weer zo scherp als een scheermes stuurt! Ken 'm niet weer zeg....
Ben ongeveer drie kwartier bezig geweest...
Vandaag na werktijd ff op de brug, omhoog gehad...
Bekleding goed weggehaald (en rubber!), en luchtpistool binnen handbereik om af te koelen... En lassen maar Zéér goed te doen in de auto......
Moet zeggen dat ie weer zo scherp als een scheermes stuurt! Ken 'm niet weer zeg....
Ben ongeveer drie kwartier bezig geweest...
Ook bij mij stuurt hij zeer strak.
hadden ze toch kunnen weten tijdens de fabricage van dit model dat je de stuurkolom beter had kunnen vastmaken maarja,
Je moet toch ergens geld aan verdienen toch