[GTT]Lyts & ûndogens, back alive [09-05-2015]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Over 1,5 weken gooi ik de GTT maar weer in de stalling.
Ik rij er toch te weinig mee, en staat nu toch maar buiten (nog) meer roest te verzamelen
Ik rij er toch te weinig mee, en staat nu toch maar buiten (nog) meer roest te verzamelen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ik had zoiets eronder, en het stond gewoon heel erg net
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Na meer dan 2 jaar even dit topic uit het stof opgedoken
Alweer een tijdje geleden
Ik weet niet of jullie mijn GTT nog kunnen herinneren...
Maar ik zit al tijden af te vragen wat nu te doen. Óf dat ding verkopen en een reeds gerestaureerde te kopen óf de Coupé wegdoen, een goedkope auto ervoor in plaats te nemen en dan de GTT ( deels laten ) opknappen óf dat ding nog een tijdje in de stalling houden.
Ik weet dat het nodige eraan gelast moet worden, maar ben zelf van mening dat het in principe haalbaar is om er nog wat van te maken. Het rechter zijpaneel moet zowieso volledig worden vervangen en wie weet wat erachter verborgen zit.
Graag jullie mening...

Alweer een tijdje geleden
Maar ik zit al tijden af te vragen wat nu te doen. Óf dat ding verkopen en een reeds gerestaureerde te kopen óf de Coupé wegdoen, een goedkope auto ervoor in plaats te nemen en dan de GTT ( deels laten ) opknappen óf dat ding nog een tijdje in de stalling houden.
Ik weet dat het nodige eraan gelast moet worden, maar ben zelf van mening dat het in principe haalbaar is om er nog wat van te maken. Het rechter zijpaneel moet zowieso volledig worden vervangen en wie weet wat erachter verborgen zit.
Graag jullie mening...
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Zover ik het me nog kan herinneren van je grijze 5, kom jij nog voor verrassingen te staan met demonteren.
- achterbumper ophanging
- krikpunten voor
- scheurtjes veerkokers voorzijde
- dorpels binnenzijde
- achterbumper ophanging
- krikpunten voor
- scheurtjes veerkokers voorzijde
- dorpels binnenzijde
Laatst gewijzigd door Arco op di 2 okt 2007 6:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
niet zo oppervlakkig
Wieso?

Wieso?
Ik zou de afweging maken of je de auto wel wilt blijven rijden... Zo ja, doe het dan ineens goed en trek er flink wat geld voor uit. Heb je daar twijfels over, dan zou ik ervoor kiezen om de auto eruit te doen. Een restauratieprojectje (waar het uiteindelijk wel op neer gaat komen) kost handen vol geld. Vind je het dat waard? 

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Dat is een afweging die je zowiezo moet maken.
Maarre. back in business Erik ??
Maarre. back in business Erik ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het is ook een moeilijke afweging.
In principe zou het een lang-termijn opknap project moeten gaan worden, we spreken over jaren om de kosten uit te smeren.
Voorwaarde is een eigen garage. Ik hoop volgend jaar een woning te kunnen kopen met als het meezit een dubbele garage. Let wel; dit is de bedoeling.
Ik zit nu nog in de verenigde staten tot het einde van het jaar en zodra ik thuis ben in Nederland gaan we op zoek naar een eigen stekkie.
Één ding staat vast; en dat is dat er zowieso een GTT bij moet blijven. Of dat de TR blijft of een andere.
Het waard vinden: ja. Ieder mens zijn eigen hobby en de mijne is nu eenmaal auto's.
Ik heb deze al 4 jaar, en blijf het liefst natuurlijk bij deze.
Ik ben zelf van mening dat de mijne nog te redden valt. Onder de voorraam is de parafan nog hard. Het enige wat mij er zo bij inschiet is dat de rechterzijpaneel verrot is, en onder de koplampen is het ook minder.
Volgens mij moeten de achterbumper ophangbeugels ook opnieuw.
@Arco; altijd wel geweest, alleen wat meer op de achtergrond
In principe zou het een lang-termijn opknap project moeten gaan worden, we spreken over jaren om de kosten uit te smeren.
Voorwaarde is een eigen garage. Ik hoop volgend jaar een woning te kunnen kopen met als het meezit een dubbele garage. Let wel; dit is de bedoeling.
Ik zit nu nog in de verenigde staten tot het einde van het jaar en zodra ik thuis ben in Nederland gaan we op zoek naar een eigen stekkie.
Één ding staat vast; en dat is dat er zowieso een GTT bij moet blijven. Of dat de TR blijft of een andere.
Het waard vinden: ja. Ieder mens zijn eigen hobby en de mijne is nu eenmaal auto's.
Ik heb deze al 4 jaar, en blijf het liefst natuurlijk bij deze.
Ik ben zelf van mening dat de mijne nog te redden valt. Onder de voorraam is de parafan nog hard. Het enige wat mij er zo bij inschiet is dat de rechterzijpaneel verrot is, en onder de koplampen is het ook minder.
Volgens mij moeten de achterbumper ophangbeugels ook opnieuw.
@Arco; altijd wel geweest, alleen wat meer op de achtergrond
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bij de mijne? ik ben niet bewust van scheuren
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik kan de slaap hier toch niet vatten, dus even door mijn foto-archiefje gegaan.
Bij toeval vond ik wat foto's van plekken die mij dus problemen gaan brengen.
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo001.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo002.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo003.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo004.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo005.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo006.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo007.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo008.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo009.jpg[/img]
Bij toeval vond ik wat foto's van plekken die mij dus problemen gaan brengen.
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo001.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo002.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo003.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo004.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo005.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo006.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo007.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo008.jpg[/img]
[img]http://www.maxtune-d.com/gtturbo009.jpg[/img]
Na het zien van de foto's denk ik dat je aardig wat moet investeren om 'm weer helemaal strak te maken. De vraag is dan direct of het dat wel waard is en, niet minder belangrijk, of je wel een (veel) betere cas kan aankomen. Ze zijn bijna allemaal rijp voor de sloop namelijk... 
Als ik jou was zou ik deze eruit doen of als donor houden en naar een gerestaureerde, originele op zoek gaan. Dat is 10 keer goedkoper dan het zelf doen, weet ik uit ervaring.
Bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... turbo.html

Als ik jou was zou ik deze eruit doen of als donor houden en naar een gerestaureerde, originele op zoek gaan. Dat is 10 keer goedkoper dan het zelf doen, weet ik uit ervaring.
Bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... turbo.html
Bull, die eerste foto's heeft 90% van de GT's, die gaatjes in de wielkuip achter stellen niet veel voor, bovendien een ellende om te repareren. beter roest wegbikkelen, flink antiroest erop en dan met polyester dicht smeren zodat er geen water binnen komt
. Die bruine kitrandjes zijn echt niet door en door, dara zit vocht onder. Als je met een schroevedraaier stukken plaatwerk wegslaat is t erg, als je erop slaat en t is hard is het en kwestie van even goed behandelen en opnieuw dichtsmeren.
Het enige belangrijke is de bodem.
Je kan ook kiezen om het noodzakelijk te doen, en lekker rond te kretsen?

Het enige belangrijke is de bodem.
Je kan ook kiezen om het noodzakelijk te doen, en lekker rond te kretsen?
hehe... Ja, Riël, allemaal leuk en aardig, maar we hebben hier over GOED restaureren. Met alle respect, maar een beetje polyester blubberen en ander broddelwerk is in mijn ogen echt niks waard. Doe het goed, of doe het niet... En dat komt er dus op neer dat er geslepen moet worden en nieuwe stukken erin gezet moeten worden.
Dat 90% van alle GT's die problemen vertoont, wil niet zeggen dat het niet fatsoenlijk gemaakt moet worden.
Dat 90% van alle GT's die problemen vertoont, wil niet zeggen dat het niet fatsoenlijk gemaakt moet worden.

Je kan 1) de auto wegflikkeren en er geen lol aan hebben
of 2) zorgen dat je er nog 5 jaar plezier ana hebt en maken wat moet.
Alle respect voor volledige restauraties, super vet! maar zou er zelf nooit meer aan beginnen. Reparaties zijn ook goed, alleen je hebt een rijdende auto voor weinig, en natuurlijk geen nieuwe.
Elk plaatje wat hier getoont wordt is roest waar ie de komende 4 jaar echt niet op afgekeurd gata worden. Dus of hij moet met meer ellende op de proppen komen. Wat ik hier zie, zou ik zelfs een gt niet voor laten staan.
of 2) zorgen dat je er nog 5 jaar plezier ana hebt en maken wat moet.
Alle respect voor volledige restauraties, super vet! maar zou er zelf nooit meer aan beginnen. Reparaties zijn ook goed, alleen je hebt een rijdende auto voor weinig, en natuurlijk geen nieuwe.
Elk plaatje wat hier getoont wordt is roest waar ie de komende 4 jaar echt niet op afgekeurd gata worden. Dus of hij moet met meer ellende op de proppen komen. Wat ik hier zie, zou ik zelfs een gt niet voor laten staan.
Ben het met je eens Merijn, als je de auto echt nog langere tijd wil houden zou ik het gewoon goed doen. Jouw GT is wel erg extreem Merijn, maar ik zou toch zeker de roestige stukken eruit slijpen en er nieuwe delen in lassen 

Ik zie op de foto's nou niet echt schokkende dingen,als dat 't enige is,zou 'k in m'n handen klappen......
'T zijn zoiezo allemaal punten die niet in 't zicht zitten, spuitwerk(behalve tectyl e.d.) hoeft niet te gebeuren, dus scheelt aanzienlijk in de kosten

'T zijn zoiezo allemaal punten die niet in 't zicht zitten, spuitwerk(behalve tectyl e.d.) hoeft niet te gebeuren, dus scheelt aanzienlijk in de kosten

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dank voor de reacties tot dusver.
Het is de bedoeling inderdaad om de auto te conserveren voor een langere tijd. Ik zat me gisteren te bedenken of het verzinken van de carrosserie een idee is?
Wat ik me nog kan herinneren van de bodem is dat die in het algemeen nog goed is, er zat een gat bij de bestuurder linksvoor, maar dat is destijds al eens gelast.
De dorpelrand, die waar de krik in komt te hangen, is niet verrot. Maar wat er daadwerkelijk onder de skirts zit weet ik niet. Ik ga er in ieder geval vanuit dat de dorpels overnieuw moeten.
De lak van mijn GT is volledig op. Hij zal een nieuw jasje nodig hebben, maar dat mag ook wel na 18 jaar.
Het is de bedoeling inderdaad om de auto te conserveren voor een langere tijd. Ik zat me gisteren te bedenken of het verzinken van de carrosserie een idee is?
Wat ik me nog kan herinneren van de bodem is dat die in het algemeen nog goed is, er zat een gat bij de bestuurder linksvoor, maar dat is destijds al eens gelast.
De dorpelrand, die waar de krik in komt te hangen, is niet verrot. Maar wat er daadwerkelijk onder de skirts zit weet ik niet. Ik ga er in ieder geval vanuit dat de dorpels overnieuw moeten.
De lak van mijn GT is volledig op. Hij zal een nieuw jasje nodig hebben, maar dat mag ook wel na 18 jaar.
De dorpels is nog wel het minste om zorgen over te maken. Die zijn vast wel rot, maar ook weer relatief eenvoudig te repareren.
En verzinken? Tja ... t wordt allemaal wel flink wat zwaarder, en tot waar wil je gaan? Bovendien kun je er eens een kosten-baten analyse op loslaten, en het compleet kaal maken van de kas vooraf ... wat onbegonnen werk is ... succes
En verzinken? Tja ... t wordt allemaal wel flink wat zwaarder, en tot waar wil je gaan? Bovendien kun je er eens een kosten-baten analyse op loslaten, en het compleet kaal maken van de kas vooraf ... wat onbegonnen werk is ... succes

Jow erik, welcome back van nooit weggeweest
........Ik denk dat je de auto gewoon moet strippen en als ie gestript is moet gaan kijken wat er aan gelast moet worden. Zo te zien valt het aardig mee, de mijne was erger
. Gewoon aan beginnen dus en gaan met het ding......Uiteindelijk is het het allemaal waard, want een evt andere gtt wordt nooit deze gtt.....

R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het verzinken zoals ik gedacht had was alleen aan de kale carrosserie. Dus met zijpanelen achter, maar de voorste panelen niet. Die kun je gemakkelijk vervangen.
Hoeveel schat je dat het meer gaat wegen dan?
@Chris, ik ben wel al in tijden niet op het forum geweest, dus heb wat dat betreft geen idee wat er allemaal gaande is. Net gelezen dat Haas zijn Coupé total is... Lekker klote...
Hoest met jou dan?
Hoeveel schat je dat het meer gaat wegen dan?
@Chris, ik ben wel al in tijden niet op het forum geweest, dus heb wat dat betreft geen idee wat er allemaal gaande is. Net gelezen dat Haas zijn Coupé total is... Lekker klote...
Hoest met jou dan?
Verzinken zal qua gewichtstoename niet zo extreem zijn, wel qua gewicht van je portomonee.
Vergeet niet dattie eerst in een zuurbad moet om em goed kaal te krijgen en eigenlijk per direct over in het verzinkbad.
Gerry heeft de zijne laten zuren en dat alleen was al een rooie, laten verzinken was toen te duur of niet mogelijk vanwege kromtrekken oid.
Ik denk zelf dat je niet zover moet willen gaan, ik zou gewoon de roestplekken laten stralen en inlassen en een goeie paintjob+ML/tectyl.
Das ruim genoeg om er nog meer dan 10 jaar lol van te hebben en wie zegt dat je em dan nog hebt?
Vergeet niet dattie eerst in een zuurbad moet om em goed kaal te krijgen en eigenlijk per direct over in het verzinkbad.
Gerry heeft de zijne laten zuren en dat alleen was al een rooie, laten verzinken was toen te duur of niet mogelijk vanwege kromtrekken oid.
Ik denk zelf dat je niet zover moet willen gaan, ik zou gewoon de roestplekken laten stralen en inlassen en een goeie paintjob+ML/tectyl.
Das ruim genoeg om er nog meer dan 10 jaar lol van te hebben en wie zegt dat je em dan nog hebt?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik wist niet dat je hem ook moet verzuren, en de mogelijkheid van kromtrekken is nou ook weer niet zo uitnodigend.
Ik acht zelf de kans groot dat ik de GTT nog heb na 10 jaar. Ik ben al op weg om de 5 jaar te halen en dat is het langst voor 1 auto tot nu toe.
De vaste kosten van een GTT zijn lachwekkend laag. 170 per jaar aan wegenbelasting en 200 per jaar aan verzekering...Daar hoef je nooit een auto voor weg te doen.
Alles wat ik nu goed doe, daar heb ik op de lange termijn meer plezier van.
Voor de info zal ik Gerry nog verblijden met een PM, kijken wat de totale kosten waren geweest.
Ik acht zelf de kans groot dat ik de GTT nog heb na 10 jaar. Ik ben al op weg om de 5 jaar te halen en dat is het langst voor 1 auto tot nu toe.
De vaste kosten van een GTT zijn lachwekkend laag. 170 per jaar aan wegenbelasting en 200 per jaar aan verzekering...Daar hoef je nooit een auto voor weg te doen.
Alles wat ik nu goed doe, daar heb ik op de lange termijn meer plezier van.
Voor de info zal ik Gerry nog verblijden met een PM, kijken wat de totale kosten waren geweest.
Erik Olijnsma schreef: Voor de info zal ik Gerry nog verblijden met een PM, kijken wat de totale kosten waren geweest.
Zou wel ff een stoel pakken als je die PM leest

Nee, valt best mee. 1300 euri en dan istie in een zuurbad geweest en in een oliebad zodat tie niet weer gelijk gaat roesten. Succes met het eraf halen van die olie

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bedankt Gerry, ik zou je een pm sturen, maar nadat ik jouw topic nog eens doorgespit had was ik eigenlijk al klaar met mijn vragen.
Rest alleen nog deze: weet je zo nog wat de kosten waren van het koud verzinken? Dat zou op zich dus haalbaar moeten zijn.
@Merijn, vind ik eigenlijk nog meevallen
Ik ben alleen niet van plan het in 1 keer te betalen, en als je beetje bij beetje spaart is het te doen. Het lassen ga ik zelf doen, desnoods met hulp. ( gelukkig genoeg familie/vrienden die het als beroep doen ) daarnaast is het ook weer makkelijk als je wat connecties in de auto-wereld hebt.
5 ruggen is wat dat betreft een reeël bedrag en als dat nodig, so be it.
En ik heb alle tijd, dus geen gehaast. Is het geld even niet voorhanden? jammer dan, dan wachten we gerust nog een jaar.
De bedoeling is om het serieus op te pakken.
Rest alleen nog deze: weet je zo nog wat de kosten waren van het koud verzinken? Dat zou op zich dus haalbaar moeten zijn.
@Merijn, vind ik eigenlijk nog meevallen

5 ruggen is wat dat betreft een reeël bedrag en als dat nodig, so be it.
En ik heb alle tijd, dus geen gehaast. Is het geld even niet voorhanden? jammer dan, dan wachten we gerust nog een jaar.
De bedoeling is om het serieus op te pakken.
Mooi zo 
Ik kan je wel adviseren om 'm meteen te laten spuiten en behandelen als het laswerk gedaan is. Daar moet je geen jaar tussen laten zitten, want dan kun je echt opnieuw beginnen. Zou zonde zijn...
En als je aan de slag gaat en je gaat de auto demonteren: doe het netjes en geordend! Er kost niets zoveel geld als kleine rommel die je kwijt raakt tijdens zo'n project. Het heeft mij al 100'en euro's gekost in ieder geval... Zonde van het geld!

Ik kan je wel adviseren om 'm meteen te laten spuiten en behandelen als het laswerk gedaan is. Daar moet je geen jaar tussen laten zitten, want dan kun je echt opnieuw beginnen. Zou zonde zijn...
En als je aan de slag gaat en je gaat de auto demonteren: doe het netjes en geordend! Er kost niets zoveel geld als kleine rommel die je kwijt raakt tijdens zo'n project. Het heeft mij al 100'en euro's gekost in ieder geval... Zonde van het geld!
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ok, dus dat hele verhaal kan beter in één keer. Kwestie van uit elkaar trekken, lekker rustig aan. in de tussentijd de benodigde euro's achteruit zetten en dan het hele carrosserie verhaal in een slag doen.
Ik heb menig project-topic doorgeplozen en alhoewel ik nog geen huis met garage heb
, ( wat op zich de bedoeling is voor 2008 ) probeer ik het allemaal rustig uit te denken.
Dus verschillende stellingen, allen voor een bepaald gedeelte van de auto, veel foto's maken, en de bouten/moeren scheiden, in plastic zakjes, met benaming erop
Ik heb van de vorige keer geleerd, want ik mis een aantal onderdelen onder de motorkap van de motorswap en wil het gewoon grondig aanpakken.
Bedankt Merijn!
Ik heb menig project-topic doorgeplozen en alhoewel ik nog geen huis met garage heb

Dus verschillende stellingen, allen voor een bepaald gedeelte van de auto, veel foto's maken, en de bouten/moeren scheiden, in plastic zakjes, met benaming erop

Ik heb van de vorige keer geleerd, want ik mis een aantal onderdelen onder de motorkap van de motorswap en wil het gewoon grondig aanpakken.
Bedankt Merijn!
Idd probeer zoveel mogelijk te labelen........maar waar je kan, gebruik nieuwe bouten/boutjes en moeren/moertjes. Dat scheelt niet alleen voor áls het nog eens uit elkaar zou moeten (blijft toch renault he?), maar tis ook een stukkie afwerking. En laat je subframe, draagarmen, beugeltjes etc etc natuurlijk ff poedercoatenErik Olijnsma schreef:Ok, dus dat hele verhaal kan beter in één keer. Kwestie van uit elkaar trekken, lekker rustig aan. in de tussentijd de benodigde euro's achteruit zetten en dan het hele carrosserie verhaal in een slag doen.
Ik heb menig project-topic doorgeplozen en alhoewel ik nog geen huis met garage heb, ( wat op zich de bedoeling is voor 2008 ) probeer ik het allemaal rustig uit te denken.
Dus verschillende stellingen, allen voor een bepaald gedeelte van de auto, veel foto's maken, en de bouten/moeren scheiden, in plastic zakjes, met benaming erop![]()
Bedankt Merijn!

Verder is het veel foto's maken en hulp vragen aan mensen........(die het bijv. al eerder hebben gedaan). Als je het 1 keer compleet uit elkaar heb gehaald, weet je bijna ieder boutje wel de juiste plek te geven

R 5 Convertible Rulezz
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
euhja, ben niet echt continue met het project bezig. Zit nog in de states, dus het is nog wat een beetje-ver-van-mijn-bed geval.
Het labelen lijkt mij zelf erg belangrijk, ik weet hoe ik kan zijn. Zodra ik begin te sleutelen, moet alles in 1x en komt alles door elkaar.
Zijn de nieuwe boutjes/moertjes gemakkelijk te verkrijgen, of zijn het standaard maten/materiaal?
Poedercoaten kan een optie zijn, hangt een beetje van de staat af als ik het schoonheb.
En idd; we gaan niet overhaaste, ding heeft nu toch al meer dan 2 jaar in de stalling gestaan, dus wat is een paar jaar meer
Het labelen lijkt mij zelf erg belangrijk, ik weet hoe ik kan zijn. Zodra ik begin te sleutelen, moet alles in 1x en komt alles door elkaar.
Zijn de nieuwe boutjes/moertjes gemakkelijk te verkrijgen, of zijn het standaard maten/materiaal?
Poedercoaten kan een optie zijn, hangt een beetje van de staat af als ik het schoonheb.
En idd; we gaan niet overhaaste, ding heeft nu toch al meer dan 2 jaar in de stalling gestaan, dus wat is een paar jaar meer