Baccara: afgekeurd wegens roest
Was met behoorlijk veel vertrouwen naar de keuring geweest, en technisch was alles 100%, enkel een opmerking over het olieverlies (zie vorig onderwerp).
Maar op de brug zagen ze een gat waar linksvoor de krik geplaatst moet worden.
Eigenaardig, ik dacht helemaal geen last van roest te hebben. Het gat, waar je net twee vingers in kunt duwen, is ook goed afgelijnd, rondom is er stevig metaal.
Voor ik het dichtlas, zou ik graag de oorzaak willen vinden. Is het een plaats waar vocht bleef staan? Dan moet ik vinden langs waar het binnen kwam. Ik zal zien of ik de kap rond het voorwiel kan verwijderen, misschien zie ik dan iets. Tussen de motorruimte en de voorruit is het vak waarin de krik zit. Daarin is een water-afvoer, maar ik weet niet waar die naartoe gaat (en hoe?).
Ideeën zijn welkom, want ik moet het voor 10 oktober oplossen.
Wat het lassen betreft: moet ik iets over, of in het gat lassen?
Maar op de brug zagen ze een gat waar linksvoor de krik geplaatst moet worden.
Eigenaardig, ik dacht helemaal geen last van roest te hebben. Het gat, waar je net twee vingers in kunt duwen, is ook goed afgelijnd, rondom is er stevig metaal.
Voor ik het dichtlas, zou ik graag de oorzaak willen vinden. Is het een plaats waar vocht bleef staan? Dan moet ik vinden langs waar het binnen kwam. Ik zal zien of ik de kap rond het voorwiel kan verwijderen, misschien zie ik dan iets. Tussen de motorruimte en de voorruit is het vak waarin de krik zit. Daarin is een water-afvoer, maar ik weet niet waar die naartoe gaat (en hoe?).
Ideeën zijn welkom, want ik moet het voor 10 oktober oplossen.
Wat het lassen betreft: moet ik iets over, of in het gat lassen?
-
- Contacteer:
die water afvoer bij je krik "valt" gewoon naar beneden achter je voorscherm als het goed is
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hier krijg je een beeld hoe het er ongeveer uitziet:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3405.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3410.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3405.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3410.jpg[/img]
Daar is bij mij toch een hoop roest uit gekomen, en rechts zie ik het (nog?!?) niet. Wil je eens een fotootje bezorgen van het gat dat er zou mogen zitten? Ik plaats er vanavond dan eentje van mijn "probleem".KoenGTT schreef:Dat gat zit er bij mij ook hoor dat hoort zo volgens mij. Bij mij was die stijl aan de dorpel wel doorgerot maar dat gat diameter van 2 cm ongeveer en precies rond dat hoort
Dan vergelijk ik dat ook eens met de foto's van Martijn.
Ik vrees van niet. Die gaatjes zitten volgens niet op een plaats waar de wagen onderstut mag worden.
Wat ik bij Martijn niet zie, is een opening in de zijrand, waarin de tong van de krik moet passen. Daarachter, maar behoorlijk dicht ertegen, heb ik een gat.
In de franse ETA heb ik schetsen van alle carrosserie-delen (en hoe ze te vervangen), maar zelfs daarin heb ik nog niet gevonden waar het mis gaat. Ik vermoed dat het in, of onder dat deel is wat de fransen de "longeron" noemen, "langsligger" (niet zoals hier waar je alleen maar dwarsliggers vindt
. Even geduld, een foto zegt meer dan duizend woorden.
Wat ik bij Martijn niet zie, is een opening in de zijrand, waarin de tong van de krik moet passen. Daarachter, maar behoorlijk dicht ertegen, heb ik een gat.
In de franse ETA heb ik schetsen van alle carrosserie-delen (en hoe ze te vervangen), maar zelfs daarin heb ik nog niet gevonden waar het mis gaat. Ik vermoed dat het in, of onder dat deel is wat de fransen de "longeron" noemen, "langsligger" (niet zoals hier waar je alleen maar dwarsliggers vindt

Martijn, ik ga me waarschijnlijk een halfautomaat aanschaffen, je kunt er blijkbaar al krijgen voor een goede 300. Wat gebruik jij voor je laswerk?Martijn schreef:Hier krijg je een beeld hoe het er ongeveer uitziet:
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Wat bedoel je met een ETA? En kan ik misschien een kopie/afdruk hiervan krijgen?ghp schreef: In de franse ETA heb ik schetsen van alle carrosserie-delen (en hoe ze te vervangen), maar zelfs daarin heb ik nog niet gevonden waar het mis gaat. Ik vermoed dat het in, of onder dat deel is wat de fransen de "longeron" noemen, "langsligger" (niet zoals hier waar je alleen maar dwarsliggers vindt. .
Gaat me vooral om de carrosseriedelen. en hoe te vervangen.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Wat betreft die afvoer onder je voorruit: die loopt achter je schutbord naar beneden aan de linkerkant.
De ruimte waar normaal de krik zit, is bij jou dan toch opgevuld met het aircosysteem? Je krik zit dan als het goed is bij je reservewiel. Ook van het aircosysteem loopt een afvoer langs je schutbord, deze komt onder aan de rechterkant uit.
Betreft dat gat: ben benieuwd, mijn 19 16V heeft zo'n zelfde gat. Precies tussen de dorpel en de opstaande rand naar beneden. Alleen kwam ie bij mij toen hiermee nog wel door de APK....
De ruimte waar normaal de krik zit, is bij jou dan toch opgevuld met het aircosysteem? Je krik zit dan als het goed is bij je reservewiel. Ook van het aircosysteem loopt een afvoer langs je schutbord, deze komt onder aan de rechterkant uit.
Betreft dat gat: ben benieuwd, mijn 19 16V heeft zo'n zelfde gat. Precies tussen de dorpel en de opstaande rand naar beneden. Alleen kwam ie bij mij toen hiermee nog wel door de APK....
19 16V u.c. + Hyundai Excel
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dat gat heb ik er niet meer in gemaakt. Op het grijze deel steunt normaal wel de krik.ghp schreef:Wat ik bij Martijn niet zie, is een opening in de zijrand, waarin de tong van de krik moet passen. Daarachter, maar behoorlijk dicht ertegen, heb ik een gat.
Doe inderdaad dus maar een foto.

Ik heb merendeels een MIG-lasapparaat van Ferm gebruikt.
[img]http://ec1.images-amazon.com/images/I/4 ... AA280_.jpg[/img]
En voor dat ETA-ding hou ik me ook aanbevolen!
Ik zou me willen excuseren wat de ETA betreft, maar ik ben geen liefhebber van illegale copieën, ik ben zelf een programmeur, gebruik ook 100% linux. Als ik zelf een copie in handen krijg, probeer ik zo snel mogelijk een origineel te kopen, het mag een computerspel of een handboek van Haynes zijn. Van m'n R5 kreeg ik een pdf versie wat ik bijzonder apprecieerde, maar kort daarna ben ik naar Birmingham gereisd waar ik via E-bay een origineel gevonden had (voor minder dan 3 pond, de reis heeft wat meer gekost). De ETA is een knoeft van een goeie 270 pagina's. Et en plus, mes chers amis, il n'est pas en néerlandais! Maar het is een zeer waardevol boek, het staat tov een RTA zoals de Haynes "Owners Workshop Manual" staat tegenover het dunne afgietsel "Service and Repair Manual". De twee Haynes versies verschillen niet in prijs, maar de SRM is van het niveau van de nederlandse vaagbaken. Je moet deze eens lezen: http://www.dooyoo.co.uk/archive-motors/ ... ir/165180/.
Als ik voor jullie iets specifieks kan opzoeken in de ETA, zal ik het niet laten, en ik wil zelfs helpen met de moeilijke woorden.
Maar ze zijn ook nog te vinden, voor geen geld, dus opletten, geen RTA kopen, maar sommige verkopers zeggen een RTA te koop te hebben terwijl het een ETA is: niet laten liggen!
http://cgi.benl.ebay.be/RTA-Revue-techn ... dZViewItem
Maar blijkbaar heeft niet iedereen zoveel scrupules als ik:
even registreren op f2n.org en dan
http://f2n.org/forum/viewtopic.php?t=195
Als ik voor jullie iets specifieks kan opzoeken in de ETA, zal ik het niet laten, en ik wil zelfs helpen met de moeilijke woorden.
Maar ze zijn ook nog te vinden, voor geen geld, dus opletten, geen RTA kopen, maar sommige verkopers zeggen een RTA te koop te hebben terwijl het een ETA is: niet laten liggen!
http://cgi.benl.ebay.be/RTA-Revue-techn ... dZViewItem
Maar blijkbaar heeft niet iedereen zoveel scrupules als ik:
even registreren op f2n.org en dan
http://f2n.org/forum/viewtopic.php?t=195
Laatst gewijzigd door ghp op vr 28 sep 2007 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus, ik dacht dat ik een pessimist was, maar blijkbaar ben ik een optimist tot in de kist.
In het gat kunnen geen twee, maar vier vingers.
[img]http://users.skynet.be/ghp/R5_verroest_small.jpg[/img]
Martijn, wat raad je me aan? Kan ik dit nog oplappen of wordt het een serieuze ingreep zoals bij jou? Is dit de langsligger die doorgeroest is?
In het vak tegen de voorruit zit bij mij geen luchtbehandeling, maar een krik (vind ik veel handiger). Rechts heeft het batterijvak ook een afvoer, maar met een pijpje wat onderaan de wielkast te voorschijn komt. Links heb ik dat pijpje (nog?) niet gezien. Ik zal moeten zoeken hoe hier water in terecht gekomen is, maar als ik het niet vind dan laat ik een opening langs waar het weg kan.
Sinds gisteravond ben ik de trotse eigenaar van een DELFORGE Welcomatic 115+
[img]http://users.skynet.be/ghp/welcomatic.jpg[/img]
Zal die het gat kunnen dichten? Come and see next week for a thrilling episode: ghp versus the rustdevil.
In het gat kunnen geen twee, maar vier vingers.
[img]http://users.skynet.be/ghp/R5_verroest_small.jpg[/img]
Martijn, wat raad je me aan? Kan ik dit nog oplappen of wordt het een serieuze ingreep zoals bij jou? Is dit de langsligger die doorgeroest is?
In het vak tegen de voorruit zit bij mij geen luchtbehandeling, maar een krik (vind ik veel handiger). Rechts heeft het batterijvak ook een afvoer, maar met een pijpje wat onderaan de wielkast te voorschijn komt. Links heb ik dat pijpje (nog?) niet gezien. Ik zal moeten zoeken hoe hier water in terecht gekomen is, maar als ik het niet vind dan laat ik een opening langs waar het weg kan.
Sinds gisteravond ben ik de trotse eigenaar van een DELFORGE Welcomatic 115+
[img]http://users.skynet.be/ghp/welcomatic.jpg[/img]
Zal die het gat kunnen dichten? Come and see next week for a thrilling episode: ghp versus the rustdevil.
Weer eens naar Martijn's beeldverhaal gaan zien, ik vind het nog altijd adembenemend. Het zal geen lolletje zijn om dit zonder brug te fiksen.
Martijn, de plaat die jij gebruikt hebt voor de herstelling, heeft geen opstaande rand. Heeft die nu nog voldoende draagkracht om de wagen op te kunnen krikken?
Martijn, de plaat die jij gebruikt hebt voor de herstelling, heeft geen opstaande rand. Heeft die nu nog voldoende draagkracht om de wagen op te kunnen krikken?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
De binnedorpel lijkt ook iets aangetast, zie het gat voor de krik. Het gat wat er nu ingeroest is, is prima te repareren, zeker met zo'n mooi lasapparaat
. De opstaande rand heb ik weggelaten, omdat dat makkelijker was. Met een garagekrik is de auto nog goed op te tillen, dus het is stevig genoeg. Het gewone krikje is smaller, dus dat zal meer kracht uitoefenen.
Zoals ik het nu zie, kan je dit zelf nog repareren. Auto stukje bij beetje opkrikken en met de wielen op een stapel stoeptegels zetten. Beetje hobbiën, maar wel effectief. Voor je gaat lassen zou ik ook de binnenbekleding weghalen.
De accubak heeft een apart slangetje, door een tweede gat. Dat is voor evt. lekkend accuuzuur, dat wil je niet op het blik hebben. Het andere gat zit in de uiterste hoek en komt achter het voorscherm uit. Bij de krik net zo. De luchtinlaat zit in het midden onder de voorruit, onder die zwarte kap.

Zoals ik het nu zie, kan je dit zelf nog repareren. Auto stukje bij beetje opkrikken en met de wielen op een stapel stoeptegels zetten. Beetje hobbiën, maar wel effectief. Voor je gaat lassen zou ik ook de binnenbekleding weghalen.
De accubak heeft een apart slangetje, door een tweede gat. Dat is voor evt. lekkend accuuzuur, dat wil je niet op het blik hebben. Het andere gat zit in de uiterste hoek en komt achter het voorscherm uit. Bij de krik net zo. De luchtinlaat zit in het midden onder de voorruit, onder die zwarte kap.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik zou dat graag van dichtbij bekijken. Kan ik de kunststof onderrand zonder beschadigen verwijderen? Idem voor de kap rond het wiel, daarachter wou ik ook nog eens kijken.Martijn schreef:De binnedorpel lijkt ook iets aangetast, zie het gat voor de krik.
Als het maar even goed als mooi is.Martijn schreef:Het gat wat er nu ingeroest is, is prima te repareren, zeker met zo'n mooi lasapparaat.
Wat voor plaat heb ik hiervoor nodig?Martijn schreef:Zoals ik het nu zie, kan je dit zelf nog repareren.
Nu je het zegt, dat is toch triestig wanneer je geen geheugen hebt.Martijn schreef:De accubak heeft een apart slangetje, door een tweede gat.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
De dorpel kan er vrij makkelijk vanaf. Popnagels doorboren en dan hopen dat de klemmetjes erachter niet kapot gaan. Kan je niet voorzichtig langs de rand gluren?
Welke kap rond het wile bedoel je? Dat zwarte kunstof? Dat kan er zo uit, een paar proppen losmaken en dan is het los.
Je hebt carrosserieplaat nodig (duh) Makkelijkst is om bij de sloop een spatbord oid te halen. Kies mooi dik staal uit, van een Mercedes bijvoorbeeld. Daar slijp je dan het stuk uit.
Welke kap rond het wile bedoel je? Dat zwarte kunstof? Dat kan er zo uit, een paar proppen losmaken en dan is het los.
Je hebt carrosserieplaat nodig (duh) Makkelijkst is om bij de sloop een spatbord oid te halen. Kies mooi dik staal uit, van een Mercedes bijvoorbeeld. Daar slijp je dan het stuk uit.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Het is niet de dorpel zelf, maar de "side-skirt" (bestaat er een nederlands woord voor?), waarschijnlijk bedoel jij ook dat.
Maar "hopen dat de klemmetjes erachter niet kapot gaan" vind ik nogal een twijfelachtige methode. Zelfs als ik een handleiding probeer te volgen gaan er bij mij dingen stuk. Zou Renault niets voorzien hebben om die op een deftige manier te demonteren?
Maar "hopen dat de klemmetjes erachter niet kapot gaan" vind ik nogal een twijfelachtige methode. Zelfs als ik een handleiding probeer te volgen gaan er bij mij dingen stuk. Zou Renault niets voorzien hebben om die op een deftige manier te demonteren?
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
man dit is lichte roest
dit zijn pas gaten
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... ium%29.JPG[/img]

dit zijn pas gaten
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... ium%29.JPG[/img]

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
tuurlijk
gisterenavond alles weer netjes zwart gemaakt
zal van ff fotos posten in het ragbaktopic

gisterenavond alles weer netjes zwart gemaakt
zal van ff fotos posten in het ragbaktopic

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn, zoals jij het gelast hebt, zou het niet voorbij de belgische controle geraken, lassen mogen niet doorlopend zijn, maximum 2/3de.Martijn schreef:Hier krijg je een beeld hoe het er ongeveer uitziet:
En is dat behoorlijk avontuurlijk, dat ondersteboven lassen?
sidescirt demonteren en de haakse slijper er in zetten gewoon plaat materiaal kopen bij een ijzerboer, of ff struinen bij een oud ijzerboer.
niet te zuinig wegslijpen ff een paarplaatjes op maat maken en vast lassen met de auto zovermogelijk op 1 kant gekrikt (let op de tankinhoud
)
en dan maar met je benen onder de auto zitten en lassen maar. moet goed kunnen. eerst ff goed oeffenen met wat dun plaat materiaal!!
en voor bescherming de lelijke lasplekken af slijpen met een haakse slijper, roestborstel er goed overheen en schoonmaken met een oude lap en remrijniger. zinkspay er er overheen en dan als laatse ml en dikke kwast tectiel
niet te zuinig wegslijpen ff een paarplaatjes op maat maken en vast lassen met de auto zovermogelijk op 1 kant gekrikt (let op de tankinhoud

en dan maar met je benen onder de auto zitten en lassen maar. moet goed kunnen. eerst ff goed oeffenen met wat dun plaat materiaal!!
en voor bescherming de lelijke lasplekken af slijpen met een haakse slijper, roestborstel er goed overheen en schoonmaken met een oude lap en remrijniger. zinkspay er er overheen en dan als laatse ml en dikke kwast tectiel
Gewoonlijk vind ik tamelijk snel de oorzaak van een probleem. Ik heb gekeken achter de wielkap, en gezien dat het niet goed was. Het was zelfs heel slecht. Voor het naar beneden vallende water is een kleine opening voorzien, maar als die dichtslibt, zorgt het roesten na een zekere tijd voor een veel groter gat. Oh my Gat, zoals de engelsen zeggen.Ad schreef:die water afvoer bij je krik "valt" gewoon naar beneden achter je voorscherm als het goed is
[img]http://users.skynet.be/ghp/R5_verroest_a.jpg[/img]
[img]http://users.skynet.be/ghp/R5_verroest_b.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Daar zit nog wel wat werk in. Spatbord eraf, kaalmaken en plaatje overheen lassen. Dit voorkom je niet door het gat erboven dicht te maken, hier komt altijd vocht (en modder!). Gewoon goed behandelen dus.
Hoezo is mijn laswerk niet goed voor de belgische keuring? Dan kan je dus roestschade nooit helemaal herstellen....!?
Hoezo is mijn laswerk niet goed voor de belgische keuring? Dan kan je dus roestschade nooit helemaal herstellen....!?
Moet je puntlassen.
Popnagels doorboord, en dan een halfuur gespendeerd om klemmetje per klemmetje los te maken. Eenmaal de side-skirt ervan, de klemmetjes eens goed bekeken en ttot de slotsom gekomen dat het ook in 5 seconden kan, eenmaal de popnagels wijlen zijn: de side-skirt één centimeter naar voren duwen, en hij valt er af.Martijn schreef:De dorpel kan er vrij makkelijk vanaf. Popnagels doorboren en dan hopen dat de klemmetjes erachter niet kapot gaan.
Het was dus nodig om de linkervleugel te verwijderen - heb net gezien dat dat onderdeel ook dikwijls als spatbord aangeduid wordt, dus nu begrijp ik wat Martijn bedoelde. Vooraan was die precies met één of ander kunststof gelast ofte gelijmd. Een soort verhardende silicone?
Morgen proberen of we al het roest weg krijgen. Foto's volgen op m'n websysteem.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Is het metaal met kunststof gerepareerd? Hmm...
De 'spijkers' en klemmen zijn nog nieuw verkrijgbaar. Klemmen zijn vrij duur, de bevestiging aan de dorpel zijn popnagels en goedkoop.
De 'spijkers' en klemmen zijn nog nieuw verkrijgbaar. Klemmen zijn vrij duur, de bevestiging aan de dorpel zijn popnagels en goedkoop.
Vandaag wagen laten herkeuren, en geslaagd, we kunnen weer een jaartje weg.
Als je wilt zien hoe ik het aangepakt heb, dat kan onderaan deze pagina:
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budget.html#Renault5
(tussen 6h30 en 23h)
Het was geen lacheding zo ondersteboven lassen, en nog veel minder als je vergeet de gasfles open te draaien. Nu morgen nog roestbehandeling van de holle ruimtes en de onderkant. En de ontbrekende rivetten vervangen door Rest'agraf's.
Als je wilt zien hoe ik het aangepakt heb, dat kan onderaan deze pagina:
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budget.html#Renault5
(tussen 6h30 en 23h)
Het was geen lacheding zo ondersteboven lassen, en nog veel minder als je vergeet de gasfles open te draaien. Nu morgen nog roestbehandeling van de holle ruimtes en de onderkant. En de ontbrekende rivetten vervangen door Rest'agraf's.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Gefeliciteerd! Dat is toch een mooi resultaat. Wat zijn rivetten?
Maar gaat lassen zonder gas niet goed dan?
Maar gaat lassen zonder gas niet goed dan?

Bedankt.
Het gaat te goed, precies vuurwerk, als zo'n spetter in je gehoorgang terechtkomt hou je toch even je adem in.
Meneer weet niet wat rivetten zijn? Leer maar vlug wat vlaams als je nog eens geld van de bank wilt halen.
Klinknagels bedoelde ik.
Het gaat te goed, precies vuurwerk, als zo'n spetter in je gehoorgang terechtkomt hou je toch even je adem in.
Meneer weet niet wat rivetten zijn? Leer maar vlug wat vlaams als je nog eens geld van de bank wilt halen.

Klinknagels bedoelde ik.