Ik heb een aantal vraagjes over een recent aangeschafte Renault Twingo met betrekking tot de centrale vergrendeling. Volgens de verkoper (autohandelaar) zat dit er niet op en, inderdaad, als je de portier op slot draait gaat de andere portier niet op slot.
Toch zit er bij de spiegel:
- Een drukknop met daarop een afbeelding van een auto met portieren open: druk je daarop dan vergrendelen alle deuren tegelijk (dus toch centrale vergrendeling?);
- Een zwart ovaal bolletje, van ongeveer 5 x 3 centimeter (even uit m'n hoofd), wat mij een ontvangertje lijkt voor een afstandsbediening.
Als je als bestuurder de deur van de bijrijder op slot doet van binnenuit, dan hoor je bij het naar beneden drukken van het pennetje niet echt een ferme klik, maar meer een mechanisme wat je naar beneden duwt. Ook dat bevestigt ons vermoeden dat er centrale vergrendeling op zit.
Er is een sleutel meegeleverd die ooit een knopje heeft gehad, deze is er echter af en de sleutel is gelijmd (sleutel kan wel gebruikt worden voor handmatig openen en voor starten, maar er zit verder geen leven meer in). Dit zou een knopje kunnen zijn van centrale vergrendeling (?).
Mijn vragen aan jullie:
- Hebben wij centrale vergrendeling?
- Zo ja, waarom werkt dit dan niet bij de andere deuren als ik de sleutel in het portier omdraai?
- Hebben wij ook centrale vergrendeling met afstandsbediening?
- Zo ja, waar kan ik goedkoop een nieuwe sleutel krijgen? Renault wil daar dik 150,- voor hebben

Ik hoop dat jullie hier meer over kunnen zeggen. Alvast bedankt!!!