versnellingsbak zit vast

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Martijn Kool

zit met een probleempje, mijn vader heeft hun megane 1.6 16v met jb3 bak bestuurd. Hij wou weg bij de supermarkt en wil hem in de achteruit zetten, dat ging niet echt en toen wou ie niks meer en stond ie alleen nog in de 1. hij naar huis(in zn 1 ja ;) ), ik kijken, ja hoor, schakelstang gescheurd(ik dacht door zijn groffe geweld ism een beschading = knik erin), dus zojuist heb ik deze vervangen.

leuk dat vervangen, maar het bracht niets op, staat nog steeds muurvast in zijn 1. wat kan dit zijn? er valt niets af te stellen aan die schakelstang (het vervangen deel)volgens mij en ook met de hand aan het schakelmechanisme van de bak trekken leidt tot niets.

iemand tips? betekent dit een andere bak of?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Andrews (supercinq)

staat hij niet alsnog in zn achteruit???

want dan kan je zonder stang trekken wat je wilt.
ff goed kijken hoe en wat ,en het zal vast wel een makkelijke oplossing zijn.
sucses
Riël
Über-Spammer

Lijkt erop dat dat ding gewoon kapot is (de bak dan) door het in de 1 blijven staan? Als j em aan de bak al niet bewogen krijgt ziet t er nie tgoed uit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman

Mm, vreemd.
Gebeurt wel eens ooit dat de achteruit roet in het eten gooit, waardoor er GEEN versnelling is in te schakelen.
Maar dat je m niet UIT de 1 krijgt is vreemd.

Zou eens goed snukken aan die bak.
Bart GTT

Zoiets dergelijks heb ik ook gehad. Maar dat was niet tijdens het rijden of stilstaan gebeurd. Maar misschien heb je hier iets aan.

Ik had mijn motor er uit gehaald om te laten reviseren en toen meteen de bak schoon gemaakt en gespoten. Het zwarte kapje wat aan de bak zit had ik er ook af gehaald om schoon te maken. Om het ons wat makkelijker te maken hadden we het blok op z'n kant gelegd. Op cilinder 4 zeg maar. Toen de bak er op laten zakken. Alles weer aangesloten, in vrij gezet en proberen te starten. Toen bleek ie in een versnelling te staan... :s Had toen alleen maar 1,2, en achteruit. Alleen met de koppeling intrappen had ik een "vrij".
Schakelstang los gemaakt maar ik kwam er maar niet achter wat het was. Uiteindelijk bleek dat ik (waarschijnlijk bij het opzetten van het zwarte kapje, of de zwaartekracht) de bak handmatig in z'n 5 had gezet...
Kapje er af, ring om tandwiel naar buiten getrokken en ik had weer 5 versnellingen én een vrij!

Het klinkt niet helemaal of jij het zelfde hebt maar wie weet heb je er wat aan. Veel succes!
canonballman

Bart GTT schreef:Zoiets dergelijks heb ik ook gehad. Maar dat was niet tijdens het rijden of stilstaan gebeurd. Maar misschien heb je hier iets aan.

Ik had mijn motor er uit gehaald om te laten reviseren en toen meteen de bak schoon gemaakt en gespoten. Het zwarte kapje wat aan de bak zit had ik er ook af gehaald om schoon te maken. Om het ons wat makkelijker te maken hadden we het blok op z'n kant gelegd. Op cilinder 4 zeg maar. Toen de bak er op laten zakken. Alles weer aangesloten, in vrij gezet en proberen te starten. Toen bleek ie in een versnelling te staan... :s Had toen alleen maar 1,2, en achteruit. Alleen met de koppeling intrappen had ik een "vrij".
Schakelstang los gemaakt maar ik kwam er maar niet achter wat het was. Uiteindelijk bleek dat ik (waarschijnlijk bij het opzetten van het zwarte kapje, of de zwaartekracht) de bak handmatig in z'n 5 had gezet...
Kapje er af, ring om tandwiel naar buiten getrokken en ik had weer 5 versnellingen én een vrij!

En hetzelfde gebeurt ook wel eens als de bak valt, of ergens tegenaan stoot, maar dan met de achteruitversnelling.
Het klinkt niet helemaal of jij het zelfde hebt maar wie weet heb je er wat aan. Veel succes!
Martijn Kool

het gekke is dat het gebeurde bij het in de achteruit zetten. ding heeft nog geen ton gelopen en heb nog nooit aan die bak gezeten. vrees dat de bak er dan maar uitgaat, zien w dan wel verder. is het te doen bij een megane 1.6 16v? denk ook blok eruit of subframe zakken of niet?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
canonballman

Laat die bak even zitten.

Tap de olie af, en demonteer het stalen kapje eens.
Maak vervolgens een goede close up van wat er onder het kapje zit, en plaats die foto hier. Misschien kan ik je helpen, en hoef je de bak niet uit te bouwen.
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

Mee eens! (Y) Kan heel goed inderdaad! Klinkt me wel bekend in de oren...
Martijn Kool

canonballman schreef:Laat die bak even zitten.

Tap de olie af, en demonteer het stalen kapje eens.
Maak vervolgens een goede close up van wat er onder het kapje zit, en plaats die foto hier. Misschien kan ik je helpen, en hoef je de bak niet uit te bouwen.
ok dat ga ik zaterdag even doen dan! jullie zien de foto's wel verschijnen!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
canonballman

mm, net de laatste foto heb ik nodig, maar dan zonder de belemmering (subframe/draagarm) aan de onderkant....

Kan haast wel met zekerheid zeggen dat de achteruitas op zn plek zit, maar dat wist je al wel, want hij rijdt in zn 1 gewoon heb ik begrepen.
Martijn Kool

canonballman schreef:mm, net de laatste foto heb ik nodig, maar dan zonder de belemmering (subframe/draagarm) aan de onderkant....

Kan haast wel met zekerheid zeggen dat de achteruitas op zn plek zit, maar dat wist je al wel, want hij rijdt in zn 1 gewoon heb ik begrepen.
klopt, hij staat in zn 1. ik zal zo nog een paar fotos van de onderkant maken vanuit verschillende hoeken.

het zal haast wel een gevalletje bak eruit worden of niet?

heeft iemand enig idee of dat wil zonder het subframe te laten zakken of het blok eruit te halen? denk zelf dat dat niet wil, aangezien de ruimte niet veel groeter is als bij mijn 19..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-PAZ-
Über-Spammer

En rijd ie weeral?? :) :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Plaats reactie