Zoiets dergelijks heb ik ook gehad. Maar dat was niet tijdens het rijden of stilstaan gebeurd. Maar misschien heb je hier iets aan.
Ik had mijn motor er uit gehaald om te laten reviseren en toen meteen de bak schoon gemaakt en gespoten. Het zwarte kapje wat aan de bak zit had ik er ook af gehaald om schoon te maken. Om het ons wat makkelijker te maken hadden we het blok op z'n kant gelegd. Op cilinder 4 zeg maar. Toen de bak er op laten zakken. Alles weer aangesloten, in vrij gezet en proberen te starten. Toen bleek ie in een versnelling te staan...

Had toen alleen maar 1,2, en achteruit. Alleen met de koppeling intrappen had ik een "vrij".
Schakelstang los gemaakt maar ik kwam er maar niet achter wat het was. Uiteindelijk bleek dat ik (waarschijnlijk bij het opzetten van het zwarte kapje, of de zwaartekracht) de bak handmatig in z'n 5 had gezet...
Kapje er af, ring om tandwiel naar buiten getrokken en ik had weer 5 versnellingen én een vrij!
Het klinkt niet helemaal of jij het zelfde hebt maar wie weet heb je er wat aan. Veel succes!