OBD diagnose interface

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Heino

Ik heb het al eens eerder gedropt maar probeer het nog maar eens:

Sinds de GTT weg is (U) hou ik mij wat bezig met meer modernere automobielen, zoals de megane.
Deze auto's zijn voorzien van een onboard diagnose systeem en zoals jullie wellicht weten komen electronische storingen nogal vaak voor, hoewel ik zelf probleemloos rijdt.
Ik wil zelf een interface aanschaffen voor het uitlezen van foutcodes enzovoort. Momenteel wordt er vrij veel aangeboden, voornamelijk op basis van de elm 327 chip. We hebben ooit een stagiare een interface op basis van de elm 323 laten bouwen die geschikt is voor iso 9141/2, het protocol waar Renault ook gebruik van maakt. Die werkte goed op software die zo van internet is te downloaden. Nu is de vraag: zijn hier mensen die een interface hebben en zo ja welke en wat zijn de ervaringen. Ik weet ondertussen dat een interface met usb niet goed werkt vanwege communicatieproblemen. (virtuele compoort).

Ik hoor graag ervaringen van jullie.

(en een GTT komt nog wel eens weer (L) )

Vriendelijke groet, Heino.
Bart V

Ik heb de ELM. Leuk dingetje maar vrij beperkte mogelijkheden, en de realtime data is vrij traag. Voor simpele storingsdiagnose werkt het overigens prima.

Let er wel op dat renault pas compatible is met OBDII vanaf zo rond 1999.
Riël
Über-Spammer

ODB tester vind je op ebay voor n paar tientjes. Echter ze geven alleen een code in het OBD systeem, mijn ervaring is dat je hier niet zo gek veel aan hebt, in veel gevallen.

http://cgi.ebay.de/OBD-2-Diagnose-Teste ... dZViewItem

OBD II

Zelf gebruik ik, wanneer t nodig is, de BOSCH KTM 5xx

Als je zo'n apparaat aangeslingert krijgt voor niet te veel geld, daar wordt je dan wel weer vrolijker van :)
Heino

Die tester op e-bay is een handheld, ik bedoel een interface die je aan de laptop knoopt. Zoals de elm xxx. Ook daarin zit verschil als ik zo zie, de 1 kan wel loggen en de ander weer niet. De elmscan lijkt mij op zich wel aardig. Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn met ervaringen.
Zo'n bosch testkast is denk ik veeeeeels te duur voor mij als hobbieist.
Heino

Die tester op e-bay is een handheld, ik bedoel een interface die je aan de laptop knoopt. Zoals de elm xxx. Ook daarin zit verschil als ik zo zie, de 1 kan wel loggen en de ander weer niet. De elmscan lijkt mij op zich wel aardig. Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn met ervaringen.
Zo'n bosch testkast is denk ik veeeeeels te duur voor mij als hobbieist.
Heino

Ships, das 2 keer.
Welke elm heb jij Bart?
En welke software gebruik je?
Heino

Ben trouwens ook bezig met nissan consult voor de skyline, maar daar zal hier wel niemand iets mee kunnen....
Bart V

Ik heb de ELM 232, en gebruik OBD scanmaster, Scantool.net en easyOBDII. Allemaal freeware, en voldoende voor goede storingsdiagnose.

Voor de VAG-groep heb ik vag-com, dat is helemaal mooi spul met veel meer mogelijkheden incl. datalogging met alles erop en aan. Dit gaat via een KKL interface.
Heino

OK dus, en naar het schijnt werkt veel software goed met een elm...
Plaats reactie