Hallo allemaal. Sinds kort heb ik er een twingo bij van 95 voor mijn wederhelft. Bevalt super maar heb nu een bonkend geluid rechts voor bij een bocht naar links.
Nou heb ik natuurlijk al veel gelezen. Het is of de homokineet (aandrijfas vervangen) of het is het wiellager of de vering.
Welnu. Auto staat nu op de krik. Ik heb speling in het rechter wiel. Geen vetverliesverschijnselen bij de stofhoes en de veren zijn heel.
Zit ik goed wanneer ik eerder denk aan het vervangen van het wiellager ??
Wanneer de homokineet de boosdoener zou zijn hoeft er toch géén voelbare speling in het wiel te zitten.
Wie help mij uit de brand, ik zou het zonde vinden wanneer ik voor 107 euro ex BTW een nieuwe as ophaal terwijl het een wiellager blijkt te zijn.
Homokineet of wiellager
-
Dat hoeft ook niet. Ik had ook een bonkende homokineet. Zag er van buiten 100% uit en geen voelbare speling. Vervangen en het gebonk was weg.jmnetje schreef:Geen vetverliesverschijnselen bij de stofhoes
Frank, dank voor je snelle reaktie.
Ik heb dus wel voelbare speling in het voorwiel. Je hoort dan ongeveer hetzelfde geluid als wanneer je door een bocht rijdt.
Speling is alleen horizontaal, Vertikaal kan ik geen speling waarnemen.
Vandaar dat ik eerder aan het wiellager dan aan de homokineet zat te denken. By the way, heb je enig idee wat een wiellagertje mag kosten voor de Twingo ?
groeten,
Johan
Ik heb dus wel voelbare speling in het voorwiel. Je hoort dan ongeveer hetzelfde geluid als wanneer je door een bocht rijdt.
Speling is alleen horizontaal, Vertikaal kan ik geen speling waarnemen.
Vandaar dat ik eerder aan het wiellager dan aan de homokineet zat te denken. By the way, heb je enig idee wat een wiellagertje mag kosten voor de Twingo ?
groeten,
Johan
-
ik zeg wiellager, vooral bij bochten naar links hoorde je bonken aan de rechterkant bij mij. Later zelf bij rechte stukken. Wiellager vervangen toen was het weg!
Ja, je zou inderdaad denken wiellager.
Maar dan zit er nog een addertje onder het gras. Ik heb speling wanneer ik het wiel horizontaal beweeg.
Beweeg ik het wiel verticaal, dan is er géén speling.
En voor een kapot wiellager lijkt dat weer niet te kloppen.
Dan moet je de speling ook verticaal kunnen waarnemen. (aldus informatie van een "deskundige")
Ik rij donderdag maar eens langs een garage hier in de buurt, vragen of die een diagnose kunnen stellen.
De reparatie wil ik toch graag zelf doen. Maar het zou jammer zijn van het geld wanneer ik zowel de aandrijfas als ook het wiellager ga vervangen terwijl er maar 1 van de 2 kapot is.
Bedankt voor het meedenken, ik kom er nog op terug wat het nu werkelijk is geweest.
gr, Johan
Maar dan zit er nog een addertje onder het gras. Ik heb speling wanneer ik het wiel horizontaal beweeg.
En voor een kapot wiellager lijkt dat weer niet te kloppen.
Dan moet je de speling ook verticaal kunnen waarnemen. (aldus informatie van een "deskundige")
Ik rij donderdag maar eens langs een garage hier in de buurt, vragen of die een diagnose kunnen stellen.
De reparatie wil ik toch graag zelf doen. Maar het zou jammer zijn van het geld wanneer ik zowel de aandrijfas als ook het wiellager ga vervangen terwijl er maar 1 van de 2 kapot is.
Bedankt voor het meedenken, ik kom er nog op terug wat het nu werkelijk is geweest.
gr, Johan
Ik heb ook eens voor het raadsel gestaan
Bij een wiellager hoor je het duidelijk zoemen, hoe meer snelheid hoe harder. Bij sturen naar links zoemen = rechtse wiellager, en zo ook omgekeerd.
Iemand die het al heeft meegemaakt kan het verschil veel sneller horen en plaatsen (garage bijv)
Misschien heb je er wat aan
Bij een wiellager hoor je het duidelijk zoemen, hoe meer snelheid hoe harder. Bij sturen naar links zoemen = rechtse wiellager, en zo ook omgekeerd.
Iemand die het al heeft meegemaakt kan het verschil veel sneller horen en plaatsen (garage bijv)
Misschien heb je er wat aan

-
- Car: Laguna II 2.0 T 205
Misschien ook een stuurkogeltje?Én een homokineetje, haal je er toch een van de sloop (voor pak 'm beet 3 tientjes?) wel verwarrend zo hoor....jmnetje schreef:Ja, je zou inderdaad denken wiellager.
Yep Ray heb je helemaal goed. De twingo is de auto van de vrouw, de T4 is mijn passie.R(ay)Si schreef:Wat moet je dan ook met een twingo als je een T4 hebt![]()
En Jeroen, ik wil morgen inderdaad effe naar de sloop. Haal gewoon "van alles" wat op. Dan maar rigoreus een aantal dingen vervangen.
Wordt vervolgt, en lui allemaal bedankt voor het meedenken.
Ben er blij mee

Een wiellager geeft idd een zoemend geluid,je geeft aan dat het een bonkend geluid is.jmnetje schreef:Thanks, geweldige link.![]()
Nu alleen nog hopen dat er iemand is die me kan zeggen of ik goed zit met de diagnose. Wiellager i.p.v. dat de oorzaak de homokineet is.
Denk dat je je fuseekogel moet gaan controleren op speling,
een wiellager geeft geen bonkend geluid.
Wiellager kun je zelf heel eenvoudig checken:
voorzijde auto opkrikken en leg een vinger op de veer van je schokbreker,
geef met je andere hand het wiel een draai,
voel je een duidelijke trilling is het je wiellager.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
-
- Über-Spammer
en je gaat door voor de babykamerAlpine schreef: Denk dat je je fuseekogel moet gaan controleren op speling,
een wiellager geeft geen bonkend geluid.
Komt dat ff mooi uitGabri van der Veen schreef:en je gaat door voor de babykamer

Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77