Hoi,
Er komt de laatste tijd een duidelijke tik uit mijn cilinderkop, ook als de motor goed op temperatuur is, dus ik vermoed dat het aan een versleten klepstoter ligt. Aan de frequentie van de tik (+/- 10 tikken per seconde bij 1000 tpm) te horen vermoed ik dat bij één van cilinders één of beide klepstoters defect zijn. Gelukkig heb ik hier nog wat goeie klestoters liggen alleen nu vroeg ik me af, als ik zo het kleppendeksel eraf pak, hoe kan ik dan herkennen welke van de klepstoters defect is/zijn? Alvast bedankt voor de reacties.
Hoe zijn versleten klepstoters te herkennen?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Je hebt een 16V neem ik aan?
Tikkende klepstoters komt meestal door een verkeerde of te oude/vervuilde olie, en niet doordat ze versleten zijn, dit gebeurt namelijk niet zo snel, zeg maar gerust bij hoge uitzondering.
Tikkende klepstoters komt meestal door een verkeerde of te oude/vervuilde olie, en niet doordat ze versleten zijn, dit gebeurt namelijk niet zo snel, zeg maar gerust bij hoge uitzondering.
zeer waarschijnlijk dat je drijfstanglagers kompleet versleten zijn dan zit er ook zo een tik in die 16vs
staan er bekend om dus beter even je carter er onder vandaan halen en alles goed checken.
zo niet dan loopt ie vanzelf stuk helaas
staan er bekend om dus beter even je carter er onder vandaan halen en alles goed checken.
zo niet dan loopt ie vanzelf stuk helaas

-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
De laatste tijd, dus het geluid was er opeens?Kipi schreef:Er komt de laatste tijd een duidelijke tik uit mijn cilinderkop, ook als de motor goed op temperatuur is, dus ik vermoed dat het aan een versleten klepstoter ligt.
En blijft ookal is de motor warm?
Dan lijkt het me geen vervuilde klepstoter.
Weet je zeker dat het uit de cilinderkop komt, en niet uit het onderblok?
Hoeveel atf heb je bij de olie gegooid, en hoelang zit dat er al in?
Gr, Frits.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Het verschil tussen een defect/versleten drijfstanglager of een tikkende klepstoter is wel goed te herkennen, een drijfstanglager "tokt" echt en klinkt heel verschrikkelijk als je gas geeft.. en echt onder uit het blokmark 5t schreef:zeer waarschijnlijk dat je drijfstanglagers kompleet versleten zijn dan zit er ook zo een tik in die 16vs
staan er bekend om dus beter even je carter er onder vandaan halen en alles goed checken.
zo niet dan loopt ie vanzelf stuk helaas
Een klepstotertje "tikt" echt duidelijk in de kop.. mijn blauwe 16V met iets meer dan 170.000 km op de klok tikt koud ook wel wat, soms de ene keer erger dan de andere keer, diverse goedjes er bij in gegooit maar dat helpt maar even, nu ik er al een jaar niets meer aan gedaan heb en alleen elke 10.000 km nieuwe olie er in doe lijkt het steeds minder te worden, daarintegen hoor ik het blokje in mijn rode 16V met 257.000 km op de klok nooit.. hoe koud het ook is..
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dan nog, als je klepstoters tikken maakt verder ook weinig uit, hij zal er prima om blijven lopen....
gezien de km stand is het ook redelijk normaal als ze een beetje tikken
gezien de km stand is het ook redelijk normaal als ze een beetje tikken

ik heb al heel veel 16vs horen lopen en allemaal gaan ze rond de 2 ton lager geluid maken hier mee doorrijden is vragen om een defecte motor.
een tikkende klepstoter maakt niet zo heel erg veel uit daar heb je zo niet 123 een defect blok van.
dus wat ik zeg beter het carter er onder vandaan halen en gelijk alles inspecteren cq vervangen die lagers kosten geen drol!
een tikkende klepstoter maakt niet zo heel erg veel uit daar heb je zo niet 123 een defect blok van.
dus wat ik zeg beter het carter er onder vandaan halen en gelijk alles inspecteren cq vervangen die lagers kosten geen drol!
De tik komt echt duidelijk uit de kop en het is duidelijk dezelfde tik als normaal gesproken bij een koude motor, dus ik weet zeker dat het een klepstoter is. Ik ben maar een amateur sleuteraar dus heb niet de beschikking over een brug of iets dergelijks. Wat kan ik hier nu het beste aan doen?
als je zeker weet dat het een klepstoter is vervangen dan als je je er aan ergert.
anders gewoon doorrijden.
wat voor olie heb je er trouwens ingemikt?
anders gewoon doorrijden.
wat voor olie heb je er trouwens ingemikt?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik ook, ook met 3 ton, maar die lager geluiden heb ik nog nooit gehoord...mark 5t schreef:ik heb al heel veel 16vs horen lopen en allemaal gaan ze rond de 2 ton lager geluid maken hier mee doorrijden is vragen om een defecte motor.
een tikkende klepstoter maakt niet zo heel erg veel uit daar heb je zo niet 123 een defect blok van.
dus wat ik zeg beter het carter er onder vandaan halen en gelijk alles inspecteren cq vervangen die lagers kosten geen drol!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, is te doen hoor. Kötklusje, maar mogelijk