Cup of gewoon RS onderstel
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 18 mei 2007 19:33
- Locatie: Ridderkerk The Netherlands
Ik krijg volgende week mijn Clio 2 Rs3 bouwjaar 2005. Nu lees ik dat deze auto af fabriek geleverd is met een standaard of een cup onderstel. Als je het cup onderstel bestelde kreeg je er 17 inch bij. Nu ben ik benieuwd hoe je kan zien of je een gewoon of cup onderstel hebt. De auto heeft namelijk wel de 17 inch van de cup, de wegligging was erg strak maar de demping was niet nierverplaatsend keihard.
De Clio II RS ph3 was leverbaar met het optionele sportchassis. Ik heb dat, ook 2005.
Echter zowel standaard, als met sportchassis had de auto 16" wielen met 8 spaken. Het enige verschil was de kleur: zilver=normaal, anthraciet=sport. De auto die je op het oog hebt heeft dus niet de standaard wielen. Dan wordt het lastig te zien.
De vering/demping is slechts een tandje stugger, dus niet niervergruizend.
Belangrijker is dat de voorwielophanging verstevigd is bij de de auto's met sportchassis, waardoor de wielstanden beter bewaard blijven in bochten, hard accelereren of beide.
Er zijn slechts heel weinig auto's geleverd die deze optie hadden.
Echter zowel standaard, als met sportchassis had de auto 16" wielen met 8 spaken. Het enige verschil was de kleur: zilver=normaal, anthraciet=sport. De auto die je op het oog hebt heeft dus niet de standaard wielen. Dan wordt het lastig te zien.
De vering/demping is slechts een tandje stugger, dus niet niervergruizend.
Belangrijker is dat de voorwielophanging verstevigd is bij de de auto's met sportchassis, waardoor de wielstanden beter bewaard blijven in bochten, hard accelereren of beide.
Er zijn slechts heel weinig auto's geleverd die deze optie hadden.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 18 mei 2007 19:33
- Locatie: Ridderkerk The Netherlands
Het bleken dus de gewone 16 inch wielen te zijn ipv 17 maar lijkt groot. Ik ben nog even verder gaan zoeken en kwam het volgende tegen.
In autovisie is de facelift van de RS in 2004 getest in deze test wordt melding gemaakt dat alle rsŽen voorzien zijn van een nieuwe voorwielophanging met een grotere spoorbreedte voor.
In de H&R catagolus dit ook opgezocht en ook deze geeft aan dat het 2004 model met 132 kw een afwijkende veerpoot heeft tov ph 1 en ph 2. De afstand tussen de bouten is bij 2004 model 60 mm en bij de andere 54 mm. Bij nameten op mijn eigen auto kom ik ook op een afstand van 60 mm uit.
Mijn conclusie: het verschil tussen het sportchassis en de gewone ph 3 zit alleen in de veren, misschien verklaart dit ook de bescheiden prijs van destijds, 595 incl andere kleur velgen. Maar misschien dat er anderen zijn op dit forum die dit al verder hebben uitgeplozen.
In autovisie is de facelift van de RS in 2004 getest in deze test wordt melding gemaakt dat alle rsŽen voorzien zijn van een nieuwe voorwielophanging met een grotere spoorbreedte voor.
In de H&R catagolus dit ook opgezocht en ook deze geeft aan dat het 2004 model met 132 kw een afwijkende veerpoot heeft tov ph 1 en ph 2. De afstand tussen de bouten is bij 2004 model 60 mm en bij de andere 54 mm. Bij nameten op mijn eigen auto kom ik ook op een afstand van 60 mm uit.
Mijn conclusie: het verschil tussen het sportchassis en de gewone ph 3 zit alleen in de veren, misschien verklaart dit ook de bescheiden prijs van destijds, 595 incl andere kleur velgen. Maar misschien dat er anderen zijn op dit forum die dit al verder hebben uitgeplozen.
Volgens officiele Renault pers-bericht(in het engels helaas):
-front wheel hub carriers are equiped with larger diameter bearings. The rigourous maintenance of the wheel in its correct plane, when subjected to cornering forces as well as during acceleration and braking, and the traction provide by this strenghtend suspension.
-the steering arm attachment points on the wheel hub carriers have been positioned lower.This adjustment to the suspension favours reactiveness and quicker steering response. Spring rates increased bij 20% with matching damper settings.
-rear spring rates have been stiffened by 15% and the dampers settings increased by 10%.
-charcoal-coloured wheels.
-front wheel hub carriers are equiped with larger diameter bearings. The rigourous maintenance of the wheel in its correct plane, when subjected to cornering forces as well as during acceleration and braking, and the traction provide by this strenghtend suspension.
-the steering arm attachment points on the wheel hub carriers have been positioned lower.This adjustment to the suspension favours reactiveness and quicker steering response. Spring rates increased bij 20% with matching damper settings.
-rear spring rates have been stiffened by 15% and the dampers settings increased by 10%.
-charcoal-coloured wheels.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 18 mei 2007 19:33
- Locatie: Ridderkerk The Netherlands
Misschien leuk om tijdens een meeting eens te kijken en te vergelijken. Worden er regelmatig meetings georganiseerd?