Sinds een maand lekt m'n Twingo (sept 1994, 148000km, handgeschakeld) merkbaar olie. Zag elke avond als ik vertrek op de grond van de parkeergarage op t werk wat drupjes liggen. Maar nu wordt het snel meer. Als in: vanmiddag ging ik even kijken en lagen er meerdere druppels en zelfs een plasje olie onder.
Na bestudering van alle vloeistoffen kan het eigenlijk alleen olie uit de motor zijn, alhoewel het verbruik daarvan wel meevalt.
Carterpan zit wel onder de olie en de rest van de motor (aan de rechterkant) is ook een beetje nat, zeker nadat ik er net wat km's mee gereden heb. Lijkt op een sproeier ergens tijdens het rijden.
Iemand een idee? Ik ben het spoor een beetje kwijt. Misschien carterpanpakking?
Twingo lekt olie
Kijk eens bij de stofhoes aan de bak. Die aan de kant van de bestuurder. Het kan ook bakolie zijn die door een lekke keerring komt. Stuur je wielen helemaal naar links en schijn een lampje op de hoes. Als die daar wat nattig is is het lager versleten. Het kan ook olie van boven zijn. als de kop erg zweet kan er een spoortje naar beneden komen en lekken. Het natte weer zorgt trouwens ook dat oude rommel week word en alles erger lijkt dan het is.
Laat maar weten wat je hebt gevonden, succes
Laat maar weten wat je hebt gevonden, succes

En het is (tromgeroffel): de carterpanpakking.
Nog nooit zoveel olie onder een auto zien hangen haha. Het is ook via het blok naar achteren gelopen tijdens het rijden, dus ziet er allemaal echt niet meer uit.
Iemand ervaring met het afschroeven van het carter en het vervangen van de pakking? Lijkt me niet zo'n ontzettend moeilijk klusje..
Nog nooit zoveel olie onder een auto zien hangen haha. Het is ook via het blok naar achteren gelopen tijdens het rijden, dus ziet er allemaal echt niet meer uit.
Iemand ervaring met het afschroeven van het carter en het vervangen van de pakking? Lijkt me niet zo'n ontzettend moeilijk klusje..
loshalen carter moet ge efkes een stang loshalen, da's goon echt probleem, carter zelf zit met veeeeeeeel 10mm boutjes vast, de ene iets makkelijker bereikbaar dan de andere..
altijd handig moest ge een brug hebben (of een put), en anders een zo stabiel mogelijke krik (of as-steunen) gebruiken.
altijd handig moest ge een brug hebben (of een put), en anders een zo stabiel mogelijke krik (of as-steunen) gebruiken.
Dat krijg je als leek: het is dus toch de oliekeerring. Had het blok wat schoongemaakt en na een ritje van 100km snelweg nog eens gekeken. Duidelijk verhaal nu.
Heeft er iemand tijd en zin in een leuk klusje dit weekend? Dit durf ik toch niet zo goed aan. Garages zitten ook vol
En wat is het risico als ik er een tijdje mee blijf rijden?
Heeft er iemand tijd en zin in een leuk klusje dit weekend? Dit durf ik toch niet zo goed aan. Garages zitten ook vol

En wat is het risico als ik er een tijdje mee blijf rijden?
Dat je er olie in blijft gieten 

en dat je naar een meeting gaat van een auto clubje, en dat iedereen u een half jaar later nog uitlacht met "dee twingo da gans een parking een schone schijn geeft"
(da's toch alleszins mijn ervaring ermee... )
voor de rest is dat voornamelijk schadelijk voor je portemonnee en het milieu...
(da's toch alleszins mijn ervaring ermee... )
voor de rest is dat voornamelijk schadelijk voor je portemonnee en het milieu...
De een zegt oliekeerring, de andere de koppakking (ergens aan de achterkant vh blok). Ik hou het in ieder geval voor gezien. Auto staat te koop en heb ondertussen een nieuwe gekocht.
In december een Megane leasen
of toch een Twingo II? 
In december een Megane leasen