Hallo idereen,
Ben nieuw op de site. Zal de komende tijd geregeld vragen komen stellen over mijn pas gekochte R19 1.4 Beverly.
1. Hoe kan ik de koelvloeistof vervangen?
2. Hoe kan ik de versnellingsbakolie vervangen?
Het bereft de C3J motor (1.4 8v 60pk)
Alvast dank,
Gr Mark
Versnellingbakolie en koelvloeistof vervangen
Welkom! 
De koelvloeistof kun je gewoon vervangen door het er aan de onderkant (radiateur) eruit te laten lopen en het er boven weer in te gooien.
Volgens mij stelt dat vrij weinig voor...
Bakolie komt op hetzelfde neer, maar heb ik nooit zelf gedaan. Het komt er bij een versnellingsbak op neer dat je 'm nooit te vol kan gooien, want het loopt er vanzelf uit...
Misschien een tip: koop een Haynes service & repair manual. Daar staan dit soort dingen inclusief plaatjes in uitgelegd. Erg handig!

De koelvloeistof kun je gewoon vervangen door het er aan de onderkant (radiateur) eruit te laten lopen en het er boven weer in te gooien.

Bakolie komt op hetzelfde neer, maar heb ik nooit zelf gedaan. Het komt er bij een versnellingsbak op neer dat je 'm nooit te vol kan gooien, want het loopt er vanzelf uit...
Misschien een tip: koop een Haynes service & repair manual. Daar staan dit soort dingen inclusief plaatjes in uitgelegd. Erg handig!

Bedankt voor je snelle reactie.
De koelvloeistof vervangen verschilt geloof ik per motortype.
Dus vraag me af hoe deze zaken moeten bij de C3J.
Waar jan ik dat Haynes boek kopen, bol.com heeft um niet...
De koelvloeistof vervangen verschilt geloof ik per motortype.
Dus vraag me af hoe deze zaken moeten bij de C3J.
Waar jan ik dat Haynes boek kopen, bol.com heeft um niet...
Merijn schreef:Welkom!
De koelvloeistof kun je gewoon vervangen door het er aan de onderkant (radiateur) eruit te laten lopen en het er boven weer in te gooien.Volgens mij stelt dat vrij weinig voor...
Bakolie komt op hetzelfde neer, maar heb ik nooit zelf gedaan. Het komt er bij een versnellingsbak op neer dat je 'm nooit te vol kan gooien, want het loopt er vanzelf uit...
Misschien een tip: koop een Haynes service & repair manual. Daar staan dit soort dingen inclusief plaatjes in uitgelegd. Erg handig!
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
autoboek.net, en er was nog zo'n site..
geloof dat het boekenverkoop gedeelte op de site van de autoweek met die andere samenwerkte..
je kunt dan kiezen uit de Haynes en de Kluwer (Olving oid) boeken.
staan dit soort dingetjes overigens ook niet gewoon in het instructieboekje?
geloof dat het boekenverkoop gedeelte op de site van de autoweek met die andere samenwerkte..
je kunt dan kiezen uit de Haynes en de Kluwer (Olving oid) boeken.
staan dit soort dingetjes overigens ook niet gewoon in het instructieboekje?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
versnellingspak heeft als het goed is aan de onderkant een plug waarmee je alle olie eruit laat lopen, en dan aan de voorkant gewoon een dop die je eraf kan draaien en die je dan tot het randje moet vullen
niet veel moeite 


Laatst gewijzigd door Petertje5 op zo 17 jun 2007 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
er kan ook een bout zitten met een vierkant erin. draai deze eruit en de olie loopt weg. tip van martijnG: gebruik een deurklink haha
verder wat petertje zegt!

Ok,
nou heb in de bibliotheek even rondgeneust en een boekje gevonden.
Men zegt onderste slang van radiator los en ontluchtinsnippels los.
Nu is mijn vraag, is het wel raadzaam deze los te draaien?
Breken ze niet af of gaan ze lekker? Het zijn toch de twee witte plastic schroeven die naar de kachel radiateur gaan?
Hoever moeten ze los?
gr mark
nou heb in de bibliotheek even rondgeneust en een boekje gevonden.
Men zegt onderste slang van radiator los en ontluchtinsnippels los.
Nu is mijn vraag, is het wel raadzaam deze los te draaien?
Breken ze niet af of gaan ze lekker? Het zijn toch de twee witte plastic schroeven die naar de kachel radiateur gaan?
Hoever moeten ze los?
gr mark
Is een dop 13 met een vierkant erinPetertje5 schreef:oh bij mij was het gewoon een dop 16

Nee, de nippels zijn zwart, zitten in/op de slangen als eht goed is.markieboy schreef:Ok,
nou heb in de bibliotheek even rondgeneust en een boekje gevonden.
Men zegt onderste slang van radiator los en ontluchtinsnippels los.
Nu is mijn vraag, is het wel raadzaam deze los te draaien?
Breken ze niet af of gaan ze lekker? Het zijn toch de twee witte plastic schroeven die naar de kachel radiateur gaan?
Hoever moeten ze los?
gr mark
Met vullen moet er alleen water uitkomen, dan dichtdraaien.
Ok, ik zie eigenlijk maar 1 zwarte nippel en die zit bij de pomp. Waar zijn de 2 witte nippels voor dan? Viel me wel op dat er heel lichte oliefilm op het water dreef. Vloeistof is volgens mij in geen tijden vervangen. Of zou het de koppakking zijn?
heb je verdere klachten?
verbruik koelvloeistof, moeilijk starten, witte rook, te hoge temperatuur.
Beetje viezigheid in koelvloeistof kan wel, gewoon verversen en in de gaten houden. Koppakkinghoeft niet altijd stuk te zijn
Beetje viezigheid in koelvloeistof kan wel, gewoon verversen en in de gaten houden. Koppakkinghoeft niet altijd stuk te zijn

-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11
ik zou gewoon slang los maaken leeg laaten loopen en doorspoelen. heb ik ook gedaan. werkt prima bijvullen en het potje gewoon open laaten dan de moter laaten draaien. zodat de lucht er weer uit kan en dan bijvullen als het koelvloeistof nivo zakt. dan dicht draaien en na een paar ritten afchecken of de koelvloestof gezakt is. en eventueel weer bijvullen 

tja, kan ook, maar je kan t ook in 1x goed doen 
