Twee vragen vanwege twee problemen. Het betreft een Mégane Coupé phase 1 1.6 E. De eerste is wanneer het regent er rechtsvoor (bij de accubak) een soort geluid als van een kabbelende beekje is te horen. De auto lekt verder niet van binnen en de afvoer bij de accubak is getest en goed. Enig idee waar het precies vandaan komt en hoe het op te lossen?
Vraag twee. Toen ik net deze auto kocht viel op dat de demping vrij stug is, maar het inveren en dan met name bij de lange slag deze juist slap is. Sinds kort is de auto voor 3 cm verlaagd en voorzien van nieuwe dempers. Ik moet bij hoge drempels echt bijzonder rustig (niet harder dan 20 km/u) over drempels. Anders zit ik meteen aan het einde van de veerweg en klap ik op de rubbers (bumpstops). Mijn vraag, is dit normaal bij dit type auto? Andere auto's kunnen twee keer zo hard over de drempels. Niet dat ik dat meteen wil, maar iets harder dan dit en zonder meteen in de rubbers te komen, zou toch wel prettig zijn. Misschien is er een bekende oorzaak, iemand?
Vering/demping
-
aller eerst je topic ff verplaatst naar nl.techniek.wegligging, daar past ie beter 
dat stromende water zou ik niet weten, lijkt me niet ernstig maar je kunt eens kijken met een tuinslang erop..
wat voor dempers heb je erop dan? orgineel of?

dat stromende water zou ik niet weten, lijkt me niet ernstig maar je kunt eens kijken met een tuinslang erop..
wat voor dempers heb je erop dan? orgineel of?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Car: R19.R
het lijkt me duidelijk dat je veren totaal niet op hun taak berekend zijn, anders zit je niet binnen no time op je bumpstops (dat is een heel eind!). Je dempers zijn het in elk geval niet, monroe reflex zijn prima dempers.
Ik weet niet of dat wel zo duidelijk is. Er zijn volgens de tuner goede veren onder gekomen. Ik zal deze tuner er nogmaals op aanspreken.
Toen de auto nog in originele staat was, was het probleem ook al aanwezig, maar minder door de langere veerweg. Ik heb veel soorten auto's gereden, maar zo snel als deze tegen de rubbers aankomt heb ik nooit meegemaakt.
Ik verneem graag ervaringen van anderen die ook hun Coupé hebben verlaagd.
Toen de auto nog in originele staat was, was het probleem ook al aanwezig, maar minder door de langere veerweg. Ik heb veel soorten auto's gereden, maar zo snel als deze tegen de rubbers aankomt heb ik nooit meegemaakt.
Ik verneem graag ervaringen van anderen die ook hun Coupé hebben verlaagd.
-
Als de monroe dempers voor jouw type auto bedoeld zijn, dan blijven alleen echt de veren over... je komt echt niet zomaar op je bumpstops... zeker niet als je met 20/30 over een drempel rijdt! Dan praat je eerder over 70/80...
Die dempers zijn zeker voor deze auto bedoeld. Met de verlaging van 3 CM zit ik binnen het bereik van de dempers. Dan hou ik het voorlopig op de veren en gaat een tuner van mij horen 
Ik vraag me alleen nog af wat de ervaringen van andere gebruikers hier zijn. 6000 geregistreerde gebruikers en volgens mij heel veel met een Coupé, maar geen ervaringen?

Ik vraag me alleen nog af wat de ervaringen van andere gebruikers hier zijn. 6000 geregistreerde gebruikers en volgens mij heel veel met een Coupé, maar geen ervaringen?
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
vraag het ook eens op het forum van de Renault Mégane Club 
daar zitten er zat met verlaagde coupeetjes (die hier volgens mij geen last van hebben..)
[brainstorm modus]vind dit wel een vaag verhaal trouwens... kan het niet zijn dat er iets aan de veerpoot niet goed is (misschien iets aangepast wat niet aangepast had moeten worden) of dat de schokdempers kapot zijn (er bestaat nog altijd zoiets als een fabrieksfout..)

daar zitten er zat met verlaagde coupeetjes (die hier volgens mij geen last van hebben..)
[brainstorm modus]vind dit wel een vaag verhaal trouwens... kan het niet zijn dat er iets aan de veerpoot niet goed is (misschien iets aangepast wat niet aangepast had moeten worden) of dat de schokdempers kapot zijn (er bestaat nog altijd zoiets als een fabrieksfout..)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Contacteer:
kijk eens naar je accu bak, demonteer de accu eens
Het wil wel eens gebeuren als de accu in het verleden heeft gelekt dat
daar dan roest zit of in het ergste geval er plaatmateriaal weggerot is en daar dan het water kan wegstromen en het geluid veroorzaakt
Het wil wel eens gebeuren als de accu in het verleden heeft gelekt dat
daar dan roest zit of in het ergste geval er plaatmateriaal weggerot is en daar dan het water kan wegstromen en het geluid veroorzaakt
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Hij deed het voor de verlaging al. Er zijn geen aanpassingen aan de veerpoot verricht. Met de nieuwe dempers is het een stuk minder geworden, aangezien die ook een deel van het inveren voor hun rekening nemen. Dus ik sluit de dempers uit.
De accubak is hard en roestvrij, dus daar ligt het niet aan. Er zit wel een opening in de parafan boven de accu. Aan de andere kant zit er een roostertje op. Moet het gedeelte boven de accubak afgesloten zijn of altijd open?
De accubak is hard en roestvrij, dus daar ligt het niet aan. Er zit wel een opening in de parafan boven de accu. Aan de andere kant zit er een roostertje op. Moet het gedeelte boven de accubak afgesloten zijn of altijd open?
-
je bedoeld waar normaal de klep in de parafaan zit boven de accu?
Die wil nog wel eens afbreken maar hoort idd afgedekt te zijn ...
In elk geval hoor je met drempels echt geen moeite te hebben!
Zeker niet met zo'n kleine verlaging, het zou natuurlijk wel kunnen dat je langzaam over drempels moet omdat anders je voorbumper op straat blijft liggen
maar je hoort niet op je bumpstops te komen bij zo'n lage snelheid, je weet 100 % zeker dat het je bumpstops zijn?
Zet het ding eens op een schokdemper testbank, dan kom je er denk ik snel genoeg achter waar het probleem inzit.
Die wil nog wel eens afbreken maar hoort idd afgedekt te zijn ...
In elk geval hoor je met drempels echt geen moeite te hebben!
Zeker niet met zo'n kleine verlaging, het zou natuurlijk wel kunnen dat je langzaam over drempels moet omdat anders je voorbumper op straat blijft liggen
Zet het ding eens op een schokdemper testbank, dan kom je er denk ik snel genoeg achter waar het probleem inzit.
Zit daar normaal een klep dan? Bij mij kun je, als je de motorkap opent, direkt bij de accu. Dan zal ik daar een klep voor bestellen, mogelijk dat het geluid daar door komt.
Er zitten geen aangepaste bumpers op
Ik weet het voor 99% zeker, maar gezien het geluid en de manier waarop het gaat, kan ik me niet voorstellen dat het door iets anders wordt veroorzaakt.
Ik heb de tuner vandaag gebeld en uitleg gegeven. Vrijdag kan ik er langs voor een controle. Vandaag nog eens extra op de teller gelet. Ik dien met 15 km/u een hoge drempel te nemen, anders raak ik ze meteen. Je voelt ook dat er een lange veerweg wordt afgelegd, dus ik denk nog steeds dat het de bumpstops zijn. Heel goed mogelijk dat de tuner compleet verkeerde veren heeft gemonteerd. Wordt vervolgd...
Er zitten geen aangepaste bumpers op

Ik heb de tuner vandaag gebeld en uitleg gegeven. Vrijdag kan ik er langs voor een controle. Vandaag nog eens extra op de teller gelet. Ik dien met 15 km/u een hoge drempel te nemen, anders raak ik ze meteen. Je voelt ook dat er een lange veerweg wordt afgelegd, dus ik denk nog steeds dat het de bumpstops zijn. Heel goed mogelijk dat de tuner compleet verkeerde veren heeft gemonteerd. Wordt vervolgd...
-
volgens mij wel, maar pin me er niet op vast
15 km/h over een drempel en dan je bumpstops raken dat klopt echt niet! Als je met zo'n snelheid je hele veerweg aflegt dan heb je hele slappe veren!
15 km/h over een drempel en dan je bumpstops raken dat klopt echt niet! Als je met zo'n snelheid je hele veerweg aflegt dan heb je hele slappe veren!
Dussss, vandaag langs gereden en een proefrit gemaakt. Volgens de tuner is het goed zo. Toch heb ik nog mijn twijfels. Misschien is er iemand in Utrecht met een Coupé die 3 cm is verlaagd met standaard dempers waar ik een keer kan meerijden om een vergelijk te maken?
De auto wordt niet beladen. Ik rij vrijwel altijd alleen en weeg 88 KG (nee, ik ben lang
). Niet heel licht, maar ik denk niet dat dat een dergelijke invloed kan hebben.
Eigenlijk had ik wat meer reacties verwacht op de meerijvraag. Of is het een enge vraag?

Eigenlijk had ik wat meer reacties verwacht op de meerijvraag. Of is het een enge vraag?

-
- Contacteer:
Heb je het al op het forum van de Mégane Club gevraagd?Lacor schreef:Euh...is er niemand zo hulpvaardig?
Het aandeel Méganes hiero is niet zo heel groot..
Veel zul je er niet aan hebben, want ik zeker dat er iets niet klopt in jouw verlaging, er rijden hier zat verlaagde auto's in de club, vaak ook wel meer dan 3 cm en voor zover ik weet hebben die deze klachten niet (hoop ik toch voor ze

Aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat er veren van een Smart ofzo onder je coupé zitten

oh ja, vlieg eens langs een Kwikfit (of iets dergelijks) met een schokdempertestapparaat...
-
- Contacteer:
Zal best goed zijn, maar je hele veersysteem wordt getest
Niet alleen de schokdempers
Dus misschien kom je er op die manier wel achter waar je probleem zit..
En, ik heb het een tijdje geleden ook laten testen (ik weet niet meer precies waarom, maar ik vertrouwde de dempers niet zo, geloof ik) en dat kostte me niks

Dus misschien kom je er op die manier wel achter waar je probleem zit..
En, ik heb het een tijdje geleden ook laten testen (ik weet niet meer precies waarom, maar ik vertrouwde de dempers niet zo, geloof ik) en dat kostte me niks

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)