Opknappen, "Worth A Try?"

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
BigFuzz

Hoi

FF vraagje;
Als je zelf niet erg veel van techniek afweet (maar wel wilt leren (hoe?)), is het dan "slim" om een auto op te knappen?

Ik bedoel meer, in welke schaal (ik hoef het niet binnen een bepaalde tijd af te hebben (het opknappen))is het moeilijk, en waar kan ik het het beste leren, als ik geenopleiding er voor wil volgen?

http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... gory=10001
Of nog meer?
Nenad1916v

ik denk dat je daarvan wel het meest leert
Ferdy
Über-Spammer

heb Haynes voor mn Mini en dat is helemaal geweldig,
als je het aandurft, gewoon beginnen !
je zegt zelf dat je geen bepaalde tijd hebt voor wanneer het af moet, dus dan ist nog lekkerder klussen, op je dooie gemakje !
TheoV
Contacteer:

als je geen tijdsdruk hebt is dat goed te doen, ja.. je zal ongetwijfeld een aantal kleine blunders maken, waar je dan ongetwijfeld enorm uit leert.. daardoor zal het ook wat extra kosten, maar tegelijkertijd bespaar je op werkuren, en heb je een enorm leerrijke ervaring...

ik ben als totale leek vorig jaar begonnen aan een cilinderkoprevisie, en dat heeft toen ongeveer een half jaar geduurd (k ben weliswaar 2 a 3 maand kwijt geraakt met wachten op de vlakker, en wachten op de dealer om compressie te meten enzo)

en nu heeft die volledige revisie me ietsje meer gekost dan bij een dealer de pakking vervangen kost...

met een werkplaatshandleiding (al dan niet op papier) en de hulp van dit forum ben ik redelijk goed vooruit gekomen :)
Nielz

gewoon beginnen
als je denkt dat je het kunt leren: DOEN!
hier op dit forum zijn altijd wel mensen bereid je te helpen wanneer je echt in de problemen komt denk ik
zorg wel dat wanneer je begint je een goede momentsleutel regelt (zeker bij werkzaamheden aan Motor/V-bak)
Tom
Moderator
Car: MB

Je kunt het beste gewoon beginnen denk ik. Een auto is net een doos lego.........eraf halen en in omgekeerde volgorde weer monteren. Ik denk dat het zo bij de meesten hier begonnen is. lampje vervangen...beurtje geven.....remblokjes vervangen.................................................................................................................................tot en met motorrevisie en ingrijpende laswerkzaamheden.

Wil je serieus aan de gang dan zou ik om te beginnen wel wat investeren in gereedschap. Koop voor een paar honderd euro gereedschap en je zult er nog veel plezier van hebben
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
TheoV
Contacteer:

Tom schreef:Koop voor een paar honderd euro gereedschap en je zult er nog veel plezier van hebben
en mits dat een beetje degelijk materiaal is, gaat het u nog een pak goedkoper uitkomen dan dat ge elke keer weer een nieuw setje rommel moet kopen...

maar let wel dat je ze altijd trouw weer op hun plaats legt, anders zit je op termijn met 2 setjes goed materiaal.. (en kan je nog steeds je setje torx niet vinden ...)
Roy
Moderator

En overal foto's van maken zodat je later nog eens kan kijken hoe het ook alweer zat. :) En net wat Tom zegt, goed gereedschap is het halve werk. (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
Tom
Moderator
Car: MB

uiteraard wel van voldoende kwaliteit. let een beetje op de aanbiedingen en je kunt van merken als Tengtools/kraftwerk/hazet/gedore/stahlwilhe hele leuke dingen kopen. ook tweedehands zie je nog wel eens goed spul voor weinig voorbij komen. En inderdaad zuinig op zijn en schoon houden, dan gaat het zowat een leven mee :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou, als je echt helemaal géén ervaring hebt, niet beginnen aan een opknapproject... Koop een auto en ga zelf het onderhoud zelf doen. Daar leer je al heel veel aan en zie je ook of het je goed afgaat en of je het wel echt leuk vind.

En als je dan toch een opknapper gaat kopen, koop dan in ieder geval een auto waarvan de basis goed is.
puddinkie

:) gewoon doen

overal foto's van maken en een soort boekwerk van maken :):)

zodat je weet waar welk boutje en moertje moet komen :)

ik zit ook aan te denken om een opknapper te kopen maar weet nog niet wat voor 1 :(

denk een schade bak ofzo
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik zou gewoon rustig beginnen, en rekening houden met tegenslagen.

je leert het meeste door het gewoon te doen. wellicht kan het je helpen door een auto te kopen met wat klusjes, maar niet meteen restaureren zoals bij een wrak.
Plaats reactie