Lekkage langs oliekoeler?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Olfiel

Volgens de garage, auto is er wel APK op goedgekeurd, lekt mijn R 21 olie langs de oliekoeler. Het is een B48E, F3N C 722 [1700 motor met injectie uit 1991].

Mijn vraag is hoe je de oliekoeler los haalt. Zitten de bevestigingsbouten onder het oliefilter? Het is zo'n smerige toestand dat ik niets meer zie.

Omdat-ie tussen het oliefilter en de oliekoeler lekte had ik oliefilter al vervangen, zat zo vast als een huis terwijl het oliefilter toch echt met de hand was vastgedraaid. Pakkingen van de oliekoeler vervangen lijkt me een fluitje van een cent verder.
-PAZ-
Über-Spammer

Dat draadeind waar je oliefilter op vast zit, die moet je losdraaien en dan kan je die plaat er af pakken met de leidingen naar de olie koeler. Er zal waarschijnlijk daar zo een zelfde ring tussen zitten als dat er op je oliefilter zit.
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator
Car: MB

ik vind het eigenlijk meer een warmte-wisselaar (olie/koelvloeistof) dan een oliekoeler, maar ok. draadeind is dop 27 meen ik en er zit een grote ring. niet exact dezelfde maat als je oliefilter waarschijnlijk maar gewoon effe nieuwe bestellen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques

Bij mij zat er locktide op schroefdraad, zodat je niet perongeluk het draadeind uit je carter draaid bij het verwisselen van je oliefilter. Ik heb zo'n warmtewisselaar op de sloop van een Nevada F3N gehaald en op mijn 19 16V gezet.
Olfiel

Is inmiddels gemonteerd. De oude ring was tamelijk hard geworden. Dop 27 paste wel, maar het leek me meer een 26œ. Draadeind met Locktite vastzetten was (achteraf) inderdaad een idee geweest. Maar goed, hopelijk ben ik nu van alle ellende af. Omdat het thermocontact van de fan dol was heb ik het expansievat moeten loshalen van de radiateur, en van twee onderste waterslangen (waarom snijden ze die altijd stuk bij de sloop???) en een stuk stofzuigerpijp één slang gemaakt. Je wilt niet weten hoeveel troep je uit je radiateur spoelt, zelfs na in korte tijd iets van 4 keer de koelvloeistof (lees: water) te hebben ververst. Hij lijkt nu weer te koelen als de ziekte. Voor alle zekerheid (dat gelazer met dat thermocontact was ik ook zat) nog een draad getrokken naar een in/onder het dashboard geplaatste schakelaar zodat ik eerder kan reageren dan de techiek -) Op naar de 400.000 km.
[En, voor ik opmerkingen krijg: er zat altijd koelvloeistof in en die gaat er binnenkort weer in].
Tom
Moderator
Car: MB

naar mijn weten paste dop 27 toch gewoon goed, alleen doordat de bout nogal plat is moet je zorgen dat hij goed aangeduwt blijft.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie