ACT: 5 GT Turbo.
Persoonlijk zou ik me daar niet aan wagen, als je geen idee hebt waar je mee bezig bent... Misschien een ideetje om iemand het te laten doen die er meer ervaring mee heeft? Het zou trouwens kunnen dat het wel in de Haynes manual staat of zo, maar die heb ik niet bij de hand.
Echt noodzakelijk is het dat het inlaatgedeelte van de motor lekvrij is. Indien je last hebt van valse lucht heeft CO afstellen geen enkele zin. Ook vacuumslangen mogen nergens lekken. Laatste voorwaarde is dat de motor warm moet zijn.
Voor het afstellen zijn 2 schroeven van belang: de stationair toerental schroef [A], en de CO schroef
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtturbo/carb1.jpg[/img]
Eerst laat je met de toerentalschroef de motor wat harder draaien. Je voorkomt daarmee dat bij de eerste de beste klap verkeerd tijdens het afstellen de motor afslaat. Ongeveer 1100 toeren is mooi. Als je geen toerenteller hebt: zet m op gehoor een fractie sneller dan normaal. Je kunt nu langzaam aan de CO schroef gaan draaien. Het motortoerental zal hier op reageren. Door langzaam te draaien kan je de stand vinden waarbij het toerental maximaal is. Met de andere schroef mag het toerental dan weer wat omlaag, en met de CO schroef eventueel nog even zoeken of ie nog harder kan. De afstelling die je nu gevonden hebt is de afstelling voor maximaal vermogen. (stationair, geen vermogen waar je wat aan hebt). Dit is dus zon 15% rijk, en zal ongeveer 6% CO opleveren Met de Als je nu de CO schroef zon anderhalve slag terug draait, heb je een correcte afstelling te pakken. De motor zal nog steeds soepel draaien, en de uitstoot blijft binnen de perken. Als laatste kan je met de toerentalschroef het toerental weer terugzetten op een prettige of voorgeschreven waarde.
Dit is dat stukje van Menno
Voor het afstellen zijn 2 schroeven van belang: de stationair toerental schroef [A], en de CO schroef
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtturbo/carb1.jpg[/img]
Eerst laat je met de toerentalschroef de motor wat harder draaien. Je voorkomt daarmee dat bij de eerste de beste klap verkeerd tijdens het afstellen de motor afslaat. Ongeveer 1100 toeren is mooi. Als je geen toerenteller hebt: zet m op gehoor een fractie sneller dan normaal. Je kunt nu langzaam aan de CO schroef gaan draaien. Het motortoerental zal hier op reageren. Door langzaam te draaien kan je de stand vinden waarbij het toerental maximaal is. Met de andere schroef mag het toerental dan weer wat omlaag, en met de CO schroef eventueel nog even zoeken of ie nog harder kan. De afstelling die je nu gevonden hebt is de afstelling voor maximaal vermogen. (stationair, geen vermogen waar je wat aan hebt). Dit is dus zon 15% rijk, en zal ongeveer 6% CO opleveren Met de Als je nu de CO schroef zon anderhalve slag terug draait, heb je een correcte afstelling te pakken. De motor zal nog steeds soepel draaien, en de uitstoot blijft binnen de perken. Als laatste kan je met de toerentalschroef het toerental weer terugzetten op een prettige of voorgeschreven waarde.
Dit is dat stukje van Menno
Korte vraag...
Op de remleidingen zit net onder de bodemplaat, onder een plastic berschermkapje, een koppelstuk. Waar is dit voor? Of is dat niet origineel? Ik zit te twijfelen of ik de oude remleidingen zal hergebruiken, maar wil wel graag weten of dit erop hoort of dat dit 'prutswerk' is van 1 van de vorige eigenaars.
Iemand een idee?
Op de remleidingen zit net onder de bodemplaat, onder een plastic berschermkapje, een koppelstuk. Waar is dit voor? Of is dat niet origineel? Ik zit te twijfelen of ik de oude remleidingen zal hergebruiken, maar wil wel graag weten of dit erop hoort of dat dit 'prutswerk' is van 1 van de vorige eigenaars.
Iemand een idee?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ik weet dat er bij een clio, gewoon en 16v, een koppel stuk zit ergens halverwege de auto. Bij het demonteren van mn 5 diesel ben ik deze niet tegen gekomen.Merijn schreef:Korte vraag...
Op de remleidingen zit net onder de bodemplaat, onder een plastic berschermkapje, een koppelstuk. Waar is dit voor? Of is dat niet origineel? Ik zit te twijfelen of ik de oude remleidingen zal hergebruiken, maar wil wel graag weten of dit erop hoort of dat dit 'prutswerk' is van 1 van de vorige eigenaars.
Iemand een idee?
Wat is/was de kleur van je remleidingen? zijn ze niet groen gecoat kan je er vanuit gaan dat ze niet meer origineel zijn.
Als ik jou was had ik de remleidingen vervangen. Ze staan nu minstens 3 jaar (?) stil...

Project: GTT Blue Sport
Het zijn groene inderdaad en dus niet meer origineel... Maar ze zien er wel als nieuw uit. Maar als ik nieuwe monteer wil ik ook wel zeker weten dat ik niet iets vergeet te monteren en straks met problemen kom te staan. 

450-500 als je rustig aan doet.
400-450 met veel binnendoor.
350-400 als je veel plankt en/of een groep A carb hebt.
Ik reed toch gemmideld tussen de 1:9 en 1:10 met flinke verbouwingen en stevig doorrije
Als je een rotte carb hebt kun je soms ook na 250 km al bij de pomp staan...
400-450 met veel binnendoor.
350-400 als je veel plankt en/of een groep A carb hebt.
Ik reed toch gemmideld tussen de 1:9 en 1:10 met flinke verbouwingen en stevig doorrije

Als je een rotte carb hebt kun je soms ook na 250 km al bij de pomp staan...
Ik heb hier een bekleder waar ik myn stoelen opnieuw heb laten bekleden met de orginele zwarte stof !Rianne Tinnemans schreef:Heeft iemand al een geprobeerd bekleding van de stoelen (ph2) nieuw te krijgen bij Renault? Het gaat mij eigelijk om een stoelwang, bestuurder, instapschade... Heeft iemans onderdeelnummers, ervaringen etc.
dus ziet er weer goed uit ,ook meteen ff de wnagen laten vernieuwen
kosten waren meen ik 90 per stoel maar weet dit niet meer zeker is alweer 2 jaar geleden .
Marcel
Solex 32 DIS hoop ok, BIS is niet voor gt turbo.Jackson schreef:Niemand??Jackson schreef:Vraagje jongens)
Heeft iemand tips hoe ik het beste mijn carburateur kan afstellen van mijn R5 GT Turbo. Het gaat om een Solex 32BIS.
Hij loopt namelijk zo onrustig stationair. Ook als ik bijv. gas los laat onder het rijden zo gaat schokken. Normaal gesproken als je je gas los laat, moet hij langzaam terugvallen in snelheid. Mijn autotje wil dan zeg maar af en toe nog door. Dus het komt een beetje neer op, wel niet wel niet.. Daarom schokt hij zo.
Ik weet dat ik dit kan afregelen doormiddel van het CO schroefje op de carburateur en misschien ook wel de stationair schroef.
Maar hoe kan ik dit het beste doen??
stationair schroef afregelen bij verlichting aan, bij onrustige loop ook eens verdelerkap nazien op corrosie van de contacten, bougies, bedrading etc.
Hee even een beetje late reactie, ik heb hem te koop staan en hij is nu al ruim 2 jaar bij ons in het bezit,
alleen nooit meer aantoe gekomen we hebben nu ook een nieuw carros erbij want de carros is kas verrot!
misschien dat iemand hier interesse heeft haha, maar ga er niet van uit:P

Nee, hoger. Heeft 1.1 gedraaid, met gtechmetingen 
Ding liep aardig goed, heeft veel in mstricht rondgereden, heb er nog aan gesleuteld. motorisch is deze erg goed in orde, tenminste, 2 á 3 jaar terug. Carroserie is volgens mij ook niet extreem slecht, deze lak is niet origineel.

Ding liep aardig goed, heeft veel in mstricht rondgereden, heb er nog aan gesleuteld. motorisch is deze erg goed in orde, tenminste, 2 á 3 jaar terug. Carroserie is volgens mij ook niet extreem slecht, deze lak is niet origineel.
Groen is origneel.Merijn schreef:Het zijn groene inderdaad en dus niet meer origineel... Maar ze zien er wel als nieuw uit. Maar als ik nieuwe monteer wil ik ook wel zeker weten dat ik niet iets vergeet te monteren en straks met problemen kom te staan.
Als ze geen oxidatie hebben zijn ze nog prima. Koppelstuk is gewoon praktisch met monteren, uit 1 stuk is ook klote.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14527
- Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
- Locatie: Nieuw Vennep
- Contacteer:
Ok Tubrodruk gaat nu niet verder dan 0,4. Niet goed dus.Riël Notermans schreef:Nee, hoger. Heeft 1.1 gedraaid, met gtechmetingen
Ding liep aardig goed, heeft veel in mstricht rondgereden, heb er nog aan gesleuteld. motorisch is deze erg goed in orde, tenminste, 2 á 3 jaar terug. Carroserie is volgens mij ook niet extreem slecht, deze lak is niet origineel.
Maar vertel eens over die lak?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
0,4 is niet goed, check eens voor lekkage?
Deze bordeaux-lak is de 2e lak, origineel was deze gewoon rood.
Was toendertijd redelijk overgespoten. Niet extreem slecht, maar kon beter, kon er goed mee door en oogde prima.
Achter bij de wielophanging was deze beginnend qua rot.
Deze bordeaux-lak is de 2e lak, origineel was deze gewoon rood.
Was toendertijd redelijk overgespoten. Niet extreem slecht, maar kon beter, kon er goed mee door en oogde prima.
Achter bij de wielophanging was deze beginnend qua rot.
Nog wat foto's ervan:
[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... %20038.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... %20040.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... %20038.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... %20040.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14527
- Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
- Locatie: Nieuw Vennep
- Contacteer:
Dat is een totaal andere, volgens mij heb je de verkeerde voor je.
Hij is wit en heeft geen zonnedakje.
Volgens de RDW is die ook wit;

Hij is wit en heeft geen zonnedakje.
Volgens de RDW is die ook wit;
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... ium%29.jpg[/img]Voertuigsoort Personenauto
Merk RENAULT
Handelsbenaming 5 GT TURBO
Kleur(en) Wit
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1397 cm3
Vermogen 88 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Da's een andere.
Jij antwoord na de link van chris hoor
Jij antwoord na de link van chris hoor

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Krijg net een foto-boek van Ruud Spoon in m'n handen gedrukt. (collega van mij)
Heeft vroeger ook een GTT gehad, Z'n broer ook een GTT, tevens een GTT Samson cup-auto blauw met gele spiegels (geen kenteken), Turbo 2 en een baccara.....
YD-86-KY (rijd nu nog rond ergens vlgns mij...)
HX-VB-87
deze staan ook nog op enkele foto's
GTT
NP-61-RY
BY-52-NY
TL-86-ST
PH-67-RT
RL-92-XY
TURBO2
FN-NH-04
ZR-68-RH
HG-HH-51
RN-02-JK
SB-06-BH (rally-auto ??)
JR-99-FZ
Helaas kan ik ze niet scannen..... Heb geen scanner namelijk.
Heeft vroeger ook een GTT gehad, Z'n broer ook een GTT, tevens een GTT Samson cup-auto blauw met gele spiegels (geen kenteken), Turbo 2 en een baccara.....
YD-86-KY (rijd nu nog rond ergens vlgns mij...)
HX-VB-87
deze staan ook nog op enkele foto's
GTT
NP-61-RY
BY-52-NY
TL-86-ST
PH-67-RT
RL-92-XY
TURBO2
FN-NH-04
ZR-68-RH
HG-HH-51
RN-02-JK
SB-06-BH (rally-auto ??)
JR-99-FZ
Helaas kan ik ze niet scannen..... Heb geen scanner namelijk.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Zijn broer woont in Woerden. Hebben we nog wel eens wat spullen weggehaald. 

Aardig wat bekende GTT/Turbo kentekens trouwens!
FN-NH-04 -> Is van EJK uit Eindhoven.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SAAaDgMV ... %20066.jpg[/img]
De rest van die dikke Turbo's heb ik met regelmaat op meetings staan bekijken.
De SB-06-BH werd destijd gesponsoord door de (S)care family.

Die is van Oudewater maar Alphen a/d Rijn gegaan, en rijdt nu ergens in Lelystad. Is overigens compleet gespoten, en had slechts 40.000 km gereden bij verkoop door de Fam. Spoon.YD-86-KY (rijd nu nog rond ergens vlgns mij...)

Reed in Bodegraven, maar is gesloopt.HX-VB-87
Aardig wat bekende GTT/Turbo kentekens trouwens!
FN-NH-04 -> Is van EJK uit Eindhoven.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SAAaDgMV ... %20066.jpg[/img]
De rest van die dikke Turbo's heb ik met regelmaat op meetings staan bekijken.

-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr 19 jan 2007 17:34
http://www.youtube.com/watch?v=t_P8yuo5jmw
dit filmpje van deze renault 5 moest ik even laten zien vindt hem echt bruut geluid hebben die is denk ver getuned
dit filmpje van deze renault 5 moest ik even laten zien vindt hem echt bruut geluid hebben die is denk ver getuned
die polysport bussen die je MBCP kan kopen is dat voor op de torsiebaar of niet? rechts voor bij mij zit er speling op die bus en dank als ik morgen naar de keuring zal gaan dat ze het wel zullen zien natuurlijk 
het ziet er ook niet te moeilijk uit om deze uit te halen en te steken of vergis ik mij?

het ziet er ook niet te moeilijk uit om deze uit te halen en te steken of vergis ik mij?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Correct, die bussen zijn voor op de stabilisatorstang aan de voorkant en/of voor de draagarmen.LeOke schreef:die polysport bussen die je MBCP kan kopen is dat voor op de torsiebaar of niet? rechts voor bij mij zit er speling op die bus en dank als ik morgen naar de keuring zal gaan dat ze het wel zullen zien natuurlijk
het ziet er ook niet te moeilijk uit om deze uit te halen en te steken of vergis ik mij?
Project: GTT Blue Sport
JG-RR-15, een hele bekende GT voor een aantal mensen onder ons...
Mooi plaatje dit, al zeg ik hetzelf;
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... poster.JPG[/img]
Mooi plaatje dit, al zeg ik hetzelf;
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... poster.JPG[/img]
mooi plaatje ja! Heb nog een paar filmpjes van die gtt op de comp staan van diverse rallies...