Ik heb hier op het forum eens rond gezocht maar zit nog met het volgende probleem met een clio16v.
Mijn clio rijdt tussen de 50 en 80 km/h erg hobbelig dat is ook goed voel baar aan het stuur.
Wiellager vervangen, velgkrom?
Boven de 80 km/h voelt het aan als of de voor wielen niet nodig uitgebalanceerd moeten worden.
Verder spoort de auto goed en trekt niet schuin bij optrekken of remmen.
Klopt dan hoor je een zoemend -suizend geluid en soms in het bochtenwerk een tik bij het uitsturen .
Maar aangezien de achter banden zogoed als glad zijn dacht ik dat het geluid daar vandaan kwam.
Ik wist trouwens niet dat de auto met slechte lagers zo hobbelig rijden is.
klopt ik heb net de proef op de som genomen en inderdaat als ik bij lagen toeren op trek in bijv: de 4de dan merk je het meer.
eeh hoe is dit op te lossen.
aandrijfassen vervangen?
Ik denk dat het niet alleen de aandrijfassen waren, heb ondertussen de wiellagers, fusees en rubbers vervangen van de stabilisatorstangen en moet zeggen dat het al een stuk prettiger aanvoelt met rijden alleen nog bij het optrekken zit en een raar geluid in.
Dat zal dan vast te maken hebben met een van de assen.
Heb trouwens nog nooit eerder meegemaakt dat het aan de kruiskoppeling ligt in plaats van de homokineet.
als je vibraties in het stuur voelt begin je gewoonlijk met balanceren. fuseekogels vervang je gewoonlijk als er voelbare speling in zit, dit geldt ook voor stuurkogels.
als de geluiden en vibraties blijven kan de as een oorzaak zijn, een kromme velg of onronde banden.
Aandrijfassen willen nogal eens kapot gaan en dan kunnen ze trillingen veroorzaken, dus lijkt me niet onlogisch dat ze de oorzaak zijn van jouw probleem. Dat je auto beter gaan rijden is na vervangen van die onderdelen die je opnoemde lijkt me logisch, deze waren ookal niet nieuw meer denk ik??
ik heb nooit gemerkt aan het rijden dat ik iets met mijn aandrijfassen had, en ik heb er al meerder moeten vervangen. Alleen tokken in bochten merkte ik het (uiteindelijk ook bij recht door)
Dus als ik jou was zette ik mijn auto op een krik en draaide ik de voor wielen er af, nu zou ik met mijn handen de schijf ronddraaien en dan zul je wel voelen of de schijf goed soepel rond gaat, of dat hij iets raast door een stukke lager.
En als je het dan nog niet zeker weet, laat 2 nieuwe voor banden monteren en die worden dan gelijk gebalanceerd.
ik had in onze twingo een krome velg (en trouwens ook bij mijn gt)
lage snelheden zeg maar stapvoets schudde de stuur nogal, iets sneller werd het trillen, en op de snelweg merkte je het aleen aan de binnespiegel, daar zag je zowat niets meer in door snelle trillling
Eehm ik heb het lagers dus al vervangen en wat betreft de fusees, die waren aan vervanging toe.
Maar nu vindt ik het raar dat als ik boven de 100km/h naar rechts stuur het zachte gezoem en licht te voelen op het stuur weer terug is!
Jullie zullen wel denken die gast lult maar wat omdat deze clio toch al hobbelt.
Een uur geleden reed ik terug van mijn werk en merkte na een 13km dat hij niet helemaal meer lekker schakelden. Eenmaal van de snelweg af en door de stad bijna thuis gekomen, merkte ik na het overgaan van een drempel dat hij niet meer in de 2 kwam stop!
Oké .terug in de 1..optrekken naar 2500 toeren en hup in de 2 geen probleem das mooi!? Nog een paar drempels en toen begon het weer.
zo te merken staar me nog heel wat voor de boeg te wachten
Ergens begin ik spijt te krijgen dat ik de rsi heb verkocht.
Ik heb gister de clio op de brug gezet en kwam tot de conclusie dat de aandrijfassen zeker aan vervanging toe zijn.. De rechter is echt verrot links is ook niet te best.
Nu heb ik clio 16vaandrijfassen zonde abs gevonden.
Zijn hier dingen om op te letten met denken aan:
type
Lengte
Toekomstig abs syteem
Heb vandaag de aandrijfassen vervangen.
Bak olie ververst.
Ik hoopte dat heb gedoe opgelost zou zijn maar
het gotverse doffe gekraak/gerommel blijft er maar inzitten bij het optrekken van 1 naar de 2.
Bij nader inspectie merkte ik dat het geluid ook soms bij stationair aan wezig is en als ik hem dan wat ligt op toeren laat komen (vrijstand) word het aanwezige geluit meer.
Ik begin bang te raken dat het wederom de koppelingsplaat is.. ik weet niet waarom maar dat had ik met de RSI ook.
Kort daar na was het zover.
Mocht iemand nog suggesties hebben ze zijn van harte welkom!!