Lagune 1.9DTi RXT break '99 turbo- / gasdruk

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
mleijsse
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 18:24

In 2005 de originele motor opgeblazen. Daarna identiek motorblok laten plaatsen, maar sindsdien heeft de auto er niet zo veel zin meer in.
Bij op laten komen van de koppeling valt druk weg. Als ik handmatig onder de motorkop de gashendel gebruik, reageert de motor ook traag.
Heb me laten vertellen dat de wastegate wellicht open blijft staan, maar na controle twijfel ik hierover, begrijp de werking vd wastegate nl. niet helemaal. Tijdens het optrekkend rijden laat de motor pas 'n beetje power merken als je hoge toeren draait, bijv. vanaf 50 km/u in de 2e versnelling, of vanaf 80 km/u in de 3e versnelling. Maar dit beetje power is nog steeds ruimschoots minder dan dat ik destijds oorspronkelijk gewend was met het originele nog goed-werkende motorblok.
Wie helpt me? Ik wil nl nog lang niet van deze prachtauto af...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

turbo zelf nog in orde??, vucuum slangen van de turbo regeling goed aangesloten??. ergens lucht lekkage
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

mleijsse schreef:In 2005 de originele motor opgeblazen. Daarna identiek motorblok laten plaatsen, maar sindsdien heeft de auto er niet zo veel zin meer in.
Bij op laten komen van de koppeling valt druk weg. Als ik handmatig onder de motorkop de gashendel gebruik, reageert de motor ook traag.
Heb me laten vertellen dat de wastegate wellicht open blijft staan, maar na controle twijfel ik hierover, begrijp de werking vd wastegate nl. niet helemaal. Tijdens het optrekkend rijden laat de motor pas 'n beetje power merken als je hoge toeren draait, bijv. vanaf 50 km/u in de 2e versnelling, of vanaf 80 km/u in de 3e versnelling. Maar dit beetje power is nog steeds ruimschoots minder dan dat ik destijds oorspronkelijk gewend was met het originele nog goed-werkende motorblok.
Wie helpt me? Ik wil nl nog lang niet van deze prachtauto af...

Eerst eens een diagnose laten uitlezen, er klopt iets niet met het motormanagement zo te horen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mleijsse
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 18:24

Turbodruk schijnt goed te zijn, slangen ook goed aangesloten.
Weet niet hoe de werking van de wastegate te controleren.
Via wat verder struinen op het internet kwam ik een zelfde probleem bij
een andere tegen waarbij werkt opgemerkt dat de luchtmassameter wellicht schoon zou moeten worden gemaakt, klinkt dit bekend?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kan zeker mogelijk zijn.

Daarom had ik het over aan de laptop hangen, dan kun je meteen alle waarden zien en kijken waar t een beetje mis is.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mleijsse
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 18:24

schijnt overigens dat motormanagement geen óf een verkeerd signaal van de luchtmassameter ontvangt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, dan heb je het toch al heel aardig gevonden, als je dat al weet?

Het verklaart wel hoe de motor loopt, dus als je zeker bent dat deze foute waardes geeft, dan vervang m maar gewoon.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

luchtmassa meters gaan bij de niewere generatie diesels regelmatig kapot, dus zou idd goed kunnen dat deze je probleem veroorzaakt
R5GTT. Drive it like you stole it
mleijsse
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 18:24

Heb de afgelopen 2 jaar ivm vervanging al genoegd duizenden euro's aan deze auto uitgegeven en heb eigenlijk niet zoveel trek om d'r nog meer kosten aan te spenderen. Uit enig speurwerk op het internet heb ik begrepen dat schoonmaken ook een optie is, vraag is waar zit dat ding en hoe maak ik hem het beste schoon? Of als het niet anders mogelijk is, wat zijn de kosten van aanschaf van een (nieuwe) luchtmassameter?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij renault wel duur.

Sloop?

En volgens mij krijg je die ook universeel.

Schooonmaken heeft weinig zin ben ik bang.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

meestal net na je luchtfilter. Kon je zo'n ding niet reiningen door hem een tijd in de diesel te leggen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mleijsse
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 18:24

Heren bedankt, we duiken d'r morgen verder in...the story continues
Plaats reactie