Daag allen...
Ik moet mijn koppeling vervangen (dankzij een lekkende krukaskeerring) maar de vraag is of de bak eraf kan zonder 't blok eruit te halen.
Ik lees en hoor veel verschillende dingen op forums en van dealers, de ene zegt dat ik 't blok kan laten zittenn (subframe eraf halen), de ander zegt van niet, ABS heeft er ook mee te maken wordt mij verteld (?)...
De bak schakeld ook niet zo fris meer, rot van 3 naar 2 en tandjes poetsen van vrij naar achteruit. Als de bak er dan toch af is... ... ...
Iemand ervaring met synchromesh ringen van een 16v vervangen, moet ik nog ergens rekening mee houden?
Het gaat om 'n Clio 16v bj '91 (met ABS).
Alvast bedankt!
Bak eraf, blok eruit? Clio 16v
-
- Über-Spammer
ben je zelf erg handig met auto's, met name clio's?
je kunt het eventueel zelf doen.
voor je bak te reviseren kan je het beste met cannonbalman kontakt opnemen via het forum. hij kan dat met de ogen dicht
over de krukaskeerring. haal je motor er maar uit. die bak krijg je er niet vanaf naar de onderkant. pas op met takelen van de motor, je bak zal rakelings langs je remleidingen en abs pomp gaan.
succes alvast!
je kunt het eventueel zelf doen.
voor je bak te reviseren kan je het beste met cannonbalman kontakt opnemen via het forum. hij kan dat met de ogen dicht

over de krukaskeerring. haal je motor er maar uit. die bak krijg je er niet vanaf naar de onderkant. pas op met takelen van de motor, je bak zal rakelings langs je remleidingen en abs pomp gaan.
succes alvast!
je bak krijg je er wel uit hoor, onderlangs 
zeker als je GEEN stuurbekrachtiging hebt. Zo wel, is het iets meer werk ivm leidingen, maar zeker niet onoverkomelijk.
Wat betreft canonballman, ik weet niet of die zin heeft in werk op het moment, dus kijk niet raar op als hij eniet kan helpen..
Niets ten nadele van reinier btw.... 

zeker als je GEEN stuurbekrachtiging hebt. Zo wel, is het iets meer werk ivm leidingen, maar zeker niet onoverkomelijk.
Wat betreft canonballman, ik weet niet of die zin heeft in werk op het moment, dus kijk niet raar op als hij eniet kan helpen..

Tja, wat is handig? De ene vind je een prutser de ander een held... oordeel zelf...ben je zelf erg handig met auto's, met name clio's?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6151
Ik doe 't zowiezo zelf, ik ben alleen ffies opzoek naar de makkelijkste manier... heb geen zin (meer) in "grote klussen" nl...Wat betreft canonballman, ik weet niet of die zin heeft in werk op het moment
J-P-S zegt: "haal je motor er maar uit. die bak krijg je er niet vanaf naar de onderkant."
Haas zegt: "je bak krijg je er wel uit hoor, onderlangs "
Euh... wéér 2 verschillende verhalen...
Kan het nu wél of niet?!
De Clio heeft wél ABS én stuurbekrachtiging! (dat hebben toch alle 1800 16 kleppers?... dacht ik...)
Alvast bedankt!
gewoon stuurhuis los, uitlaatje los, subframe eronderuit, alle motorsteunen los behalve die aan de distributie, en dan motortje laten zakken, bakkie eraf...klaar...
die motor blijft wel hangen aan die distributiesteun hoor, geen probleem

die motor blijft wel hangen aan die distributiesteun hoor, geen probleem

-
- Über-Spammer
ja het is maar wat je prefereert. ik heb het nooit onderlangs uitgebouwd.
het is zo dat niet alle 16v's abs en stuurbekrachtiging hebben, dat was optioneel
het is zo dat niet alle 16v's abs en stuurbekrachtiging hebben, dat was optioneel

er is nooit DE manier om iets te doen, de een vind dit makkelijker, de ander vind dat weer beter/makkelijker.
Ik heb t bij dezelfde auto in 1 week 1x bovenlangs gedaan en 1x onderlangs... het gaat allebei.
Ik heb t bij dezelfde auto in 1 week 1x bovenlangs gedaan en 1x onderlangs... het gaat allebei.

Haas schreef: Ik heb t bij dezelfde auto in 1 week 1x bovenlangs gedaan en 1x onderlangs... het gaat allebei.

-
- Über-Spammer
hoe vang je hem dan op als je hem naar onder eruit laat? gewoon met de takel neem ik aan?
Nou... ik begrijp iig dat beide opties mogelijk zijn...
Ik was opzoek naar de eenvoudigste manier en dat is dus waarschijnlijk
(even mezelf indekken hoor) voor mijn versie, dus mét ABS én stuurbekrachtiging, via de onderzijde...
Ik was opzoek naar de eenvoudigste manier en dat is dus waarschijnlijk

Ik heb vorige week iemand onder moeders Punto gelegd om de bak "op te vangen"... (en er weer op te zetten...) ging perfect!hoe vang je hem dan op als je hem naar onder eruit laat? gewoon met de takel neem ik aan?
-
- Über-Spammer
dat is juist. omhoog heb je hooguit 2-3cm totale spelingsvrijheid tussen links en rechts. echt friemelwerk dan. ik heb het nu 3x gedaan op die manier, dan krijg je er wel wat routine in. maar het blijft lastig 
precies, gewoon iemand eronder en iemand erboven.
en tsja, soms moet je snel na mekaar, als de keering niet goed zit
en tsja, soms moet je snel na mekaar, als de keering niet goed zit

-
- Über-Spammer
had je die van de krukas niet goed dan?
-
- Über-Spammer
zijn d'r toch 2 he. eentje in de bak, en eentje op het blok? ofniet
?

jep... ééntje om de bakolie in de bak te houden en één om de motorolie in de motor te houden...
Motor heeft een uitgaande as waar 't vliegwiel op zit en de versnellingsbak heeft een ingaande as waar de koppeling op zit.
Op beide assen zit een oliekeerring...
Motor heeft een uitgaande as waar 't vliegwiel op zit en de versnellingsbak heeft een ingaande as waar de koppeling op zit.
Op beide assen zit een oliekeerring...
-
- Über-Spammer
ah had ik het toch goed in mn hoofd zitten 

keerring van de motor... 

-
- Über-Spammer
das zuur als hij net erin hangt 

vertel mij wat.... 2 x gebeurd, bij de clio van paul en de 19 van paul... 

-
- Über-Spammer
ik had een keer knijp toen ik ook een motor in had gebouwd in de clio. zag mn geest alweer kruipen
de drukgroep leek toen niet meer goed. maar na even rijden was het gelukig weg. mn keurstation zei dat het van het staan kwam. kan dat? leek wel alsof de koppeling wat plakte ofzo...

ja, plakt wel es. Soms ook hardnekkig. Dan gooi je er een fles cola langsaf leeg.