Hallo, ik heb weer een probleempje erbij met de clio.
Heb eergisteren de stationair regelklep vervangen, en ook de gasklep sensor.
Maar nu wil de auto niet meer stationair blijven lopen als de motor koud is.
Heb de stationair regeling al weer eens gedemonteerd en schoongemaakt, maar hier ligt het denk ikniet aan.
In de manual, die ik van deze site heb gedownload staat: de koude start injector moet het toerental boven een bepaald toerental houden als de motor koud is.
Nou gebeurt dit bij mij dus niet, hij loopt gewoon 900 a 1000 in koude toestand, waar dit voorheen 1200 was ongeveer.
Nou wil ik dus weten of die stationair regeling ook in koude toestand verder open moet staan?, of dat alleen die injector het toerental regelt.
De motor draait verder goed, en loopt ook mooi stationair als ie wam is, dus die regeling regelt wel wat.
Kan ik het signaal van die injector testen?, aangezien het hele korte puls signalen zijn, ik denk dat een mulitmeter niet zulke snelle pulsen kan meten.
en tot slot, waar kan ik aan zien welke ECU type ik heb, heel misschien ligt het daar wel aan, want de stekker van de stationait regeling heeft een tijdje kortsluiting gemaakt, misschien dat de ECU een oplawaaier heeft gehad.
Groeten
Koude start problemen
heb je al eventjes met de auto gereden?
jacker, rijd er nu al weer 2 dagen mee, maar het probleem blijft.
Groeten
Groeten
Ook is het raar dat als de motor loopt, bijv 1100 toeren, en ik klop met een schroevendraaier op de stationair omloop dan zakt het toerental steeds verder in, tot hij op een gegeven moment uitvalt.
Als ik hem dan weer probeer te starten, blijft ie niet lopen.
Ik moet dan het klepje in de omloop weer open zetten, en dan start ie weer en blijft ie lopen.
Ook geeft ie soms bij het starten dat extra beetje gas niet, hij start dan en komt niet hoger als 1100 toeren.
ik heb ondertussen al 3 van die omloop's geprobeerd, maar het probleem blijft.
Ik denk dus dat de ECU stuk is o.i.d.
Kan ik hier zo een andere ECU aanhangen, om even te proberen?.
Groeten
Als ik hem dan weer probeer te starten, blijft ie niet lopen.
Ik moet dan het klepje in de omloop weer open zetten, en dan start ie weer en blijft ie lopen.
Ook geeft ie soms bij het starten dat extra beetje gas niet, hij start dan en komt niet hoger als 1100 toeren.
ik heb ondertussen al 3 van die omloop's geprobeerd, maar het probleem blijft.
Ik denk dus dat de ECU stuk is o.i.d.
Kan ik hier zo een andere ECU aanhangen, om even te proberen?.
Groeten
-
- Contacteer:
Jerome16v schreef:Heb nu dus al een week of 2 last dat me motor niet stationair wil blijven lopen als de motor koud is.
Dit is gekomen nadat ik met de stappenmotor aan het piemelen ben geweest.
Deze stappenmotor maakte nog maar 1 stap, en dat is dicht.
Had al 2 andere 2de handse exemplaren gekocht, en met de 1 schoten de toeren zomaar naar 4000, en met de andere kreeg ik hem in warme toestand niet stationair.
Heb toen de knoop maar doorgehakt en een nieuwe stappenmotor bij Renault gekocht,,, en je raad het vast al, hij doet het nu weer niet.
Het klepje in de stappenmotor beweegt gewoon niet.
Heb de connector van de stappenmotor maar eens doorgemeten tijdens dat de motor draaide, en kon duidelijk zien dat de ECU wel probeerde de motor netjes te laten lopen.
Bijvoorbeeld als ik de motor op 3000 toeren laat draaien, en laat dan het gas los, dan zakt het toerental even onder de 850, op dat moment zag ik de waardes veranderen.
Ook zijn de waardes anders in koude toestand als met warme motor
Het klepje zou dus i.i.g moeten bewegen.
Heb de TPS sensor laten afstellen, aangezien die ook verkeerd stond, maar dit maakte ook niets uit.
Ik weet nu even niet waar ik het nog moet zoeken....... had er g.v.d gewoon nooit aan moeten komen, ding deed het goed
Dit geintje heeft me nu al bijna 300 euro gekost, en nog loopt ie niet goed.
Iemand nog een idee?
Groeten Jeroen
-
Heb je de accu al eens los gehad?
Als je dat doet reset je de computer, geen idee of dat helpt maar je kunt het proberen.
Moet je de accupolen even een kwartiertje los leggen.
Ik weet dat de ECU de opening van de luchtschuif bepaald aan de hand van de temperatuur van de koelvloeistof (sensor), de stand van de gasklep (TPS sensor) en de rijsnelheid (speed sensor). De TPS sensor is daarvan het belangrijkste (signaalspanning bij gesloten gasklep moet tussen de 0,12 en 0,16 volt liggen).
Dus of 1 van deze waardes zijn niet goed, of de ECU stuurt een verkeerde puls naar de luchtschuif.
Moet zeggen dat ik hier niet echt verstand van heb, maar deze info komt uit een artikeltje van Fastchip / Henk Dijkstra
.
EDIT: Er staat ook nog in dat als de motor afslaat na koude start, dit ook kan komen door een defekte lambda sonde.
Gr, Frits.
Als je dat doet reset je de computer, geen idee of dat helpt maar je kunt het proberen.
Ik weet dat de ECU de opening van de luchtschuif bepaald aan de hand van de temperatuur van de koelvloeistof (sensor), de stand van de gasklep (TPS sensor) en de rijsnelheid (speed sensor). De TPS sensor is daarvan het belangrijkste (signaalspanning bij gesloten gasklep moet tussen de 0,12 en 0,16 volt liggen).
Dus of 1 van deze waardes zijn niet goed, of de ECU stuurt een verkeerde puls naar de luchtschuif.
Moet zeggen dat ik hier niet echt verstand van heb, maar deze info komt uit een artikeltje van Fastchip / Henk Dijkstra

EDIT: Er staat ook nog in dat als de motor afslaat na koude start, dit ook kan komen door een defekte lambda sonde.
Gr, Frits.
geloof dat deze 10 jaartjes ouder is 

Frits Clio 16v schreef:Heb je de accu al eens los gehad?
Moet zeggen dat ik hier niet echt verstand van heb, maar deze info komt uit een artikeltje van Fastchip / Henk Dijkstra.
Gr, Frits.
Hey Frits, bedankt voor de info, maaruh weet je ook waar ik die 0.12 tot 0.16 volt moet meten?.
Ik neem aan : één van de drie draden van de connector en de massa?
Of zit ik er nu helemaal naast.
Groeten Jeroen
Ben ondertussen al heel wat verder met het probleem, heb een leen ECU, TPS senor met gasklephuis, en stationair omloop ding kunnen regelen.
En nu zijn de start problemen verholpen, ook loopt de motor nu mooi 1200 toeren als ie koud is en 900 warm.
Wil in deze dagen, dus me eigen onderdelen één voor één terugbouwen en kijken waar het mis gaat.
Mocht het nou blijken dat de ECU stuk is, kan ik er dan zo een willekeurige ECU aanhangen?, De "leen" ECU heeft namelijk ook andere nummers als degene wat er op zat.
De motor draait gewoon netjes, en loopt ook hetzelfde als eerst, dus ik hoop eigenlijk dat het niet veel uitmaakt.
Beide auto zijn fase 1 clio 16V'ers
Greetz
En nu zijn de start problemen verholpen, ook loopt de motor nu mooi 1200 toeren als ie koud is en 900 warm.
Wil in deze dagen, dus me eigen onderdelen één voor één terugbouwen en kijken waar het mis gaat.
Mocht het nou blijken dat de ECU stuk is, kan ik er dan zo een willekeurige ECU aanhangen?, De "leen" ECU heeft namelijk ook andere nummers als degene wat er op zat.
De motor draait gewoon netjes, en loopt ook hetzelfde als eerst, dus ik hoop eigenlijk dat het niet veel uitmaakt.
Beide auto zijn fase 1 clio 16V'ers
Greetz
Niemand?