ik heb er bij mijn clio rsi last van dat ie nogal snel warm wordt. van mijn huis naar de snel weg is +/- 500 meter. en als ik de snelweg op draai en (met 150 km/u) invoeg staat ie al op driekwart van het metertje. sta ik voor een verkeerslicht dan gaat ie tegen het eind aan (geen rijwind).
nou heb ik hier al een keer wat gelezen over het koelsysteem doorspoelen. zou iemand mij dit stap voor stap kunnen uitleggen. ben namelijk niet zo'n techneut als het op auto's aankomt.
en moet ik nog rekening houden met ontluchten of iets dergelijks?
alvast bedankt.
koelsysteem doorspoelen
Hoe je het koelsysteem door moet spoelen weet ik niet.
één ding wat ik wel weet is dat als je amper 500 meter gereden hebt en dan met 150 km per uur gaan invoegen dat het niet echt overdreven goed is voor je blok... Zo'n ding komt als je zo hard rijdt wel snel op temperatuur maar goed is het niet...
één ding wat ik wel weet is dat als je amper 500 meter gereden hebt en dan met 150 km per uur gaan invoegen dat het niet echt overdreven goed is voor je blok... Zo'n ding komt als je zo hard rijdt wel snel op temperatuur maar goed is het niet...
Radiateur fan springt aan?renecliorsi schreef:ik heb er bij mijn clio rsi last van dat ie nogal snel warm wordt. van mijn huis naar de snel weg is +/- 500 meter. en als ik de snelweg op draai en (met 150 km/u) invoeg staat ie al op driekwart van het metertje. sta ik voor een verkeerslicht dan gaat ie tegen het eind aan (geen rijwind).
nou heb ik hier al een keer wat gelezen over het koelsysteem doorspoelen. zou iemand mij dit stap voor stap kunnen uitleggen. ben namelijk niet zo'n techneut als het op auto's aankomt.
en moet ik nog rekening houden met ontluchten of iets dergelijks?
alvast bedankt.
Thermostaat gaat goed open?
Radiateur is nog in goede staat (geen rotte?)
Waterpomp nog goed en niet lek (is wel eens het geval bij de rsi)
En koelsysteem uitspoelen.
Dit allemaal nakijken en/of repareren, dan heb je langer plezier van je clio.
En warmrijden!

RUSTIG warmrijden bedoel je 

-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
- Locatie: costa del veluwe
[/quote] Radiateur fan springt aan?
Thermostaat gaat goed open?
Radiateur is nog in goede staat (geen rotte?)
Waterpomp nog goed en niet lek (is wel eens het geval bij de rsi)
En koelsysteem uitspoelen.
Dit allemaal nakijken en/of repareren, dan heb je langer plezier van je clio.
En warmrijden!
[/quote]
radiateur fan springt wel aan. maar heel laat, vaak pas als ik hem van contact zet.
of de thermostaat open gaat. geen idee. hoe is dit te controleren?
radiateur ziet er nog goed uit.
waterpomp is een goeie 2000 kilometer geleden vervangen (koelvloeistoflekkage)
en dat koelsysteem uitspoelen was ik alvan plan. weet alleen niet hoe dat precies in zn werk gaat.
enne dat warmrijden doe ik meestal ook wel, maar soms heb je haast of moet je even iemand een lesje leren
vooral als ze een meter achter je bumper zitten
zou iemand mij kunnen uitleggen (het liefst stap voor stap) hoe je het koelsysteem moet doorspoelen ?
Thermostaat gaat goed open?
Radiateur is nog in goede staat (geen rotte?)
Waterpomp nog goed en niet lek (is wel eens het geval bij de rsi)
En koelsysteem uitspoelen.
Dit allemaal nakijken en/of repareren, dan heb je langer plezier van je clio.
En warmrijden!

radiateur fan springt wel aan. maar heel laat, vaak pas als ik hem van contact zet.
of de thermostaat open gaat. geen idee. hoe is dit te controleren?
radiateur ziet er nog goed uit.
waterpomp is een goeie 2000 kilometer geleden vervangen (koelvloeistoflekkage)
en dat koelsysteem uitspoelen was ik alvan plan. weet alleen niet hoe dat precies in zn werk gaat.
enne dat warmrijden doe ik meestal ook wel, maar soms heb je haast of moet je even iemand een lesje leren


zou iemand mij kunnen uitleggen (het liefst stap voor stap) hoe je het koelsysteem moet doorspoelen ?
-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
- Locatie: costa del veluwe
ik zal eens even de vraagbaak raadplegen. hoe kun je controleren of deze goed open gaat ?Roy schreef:Zeer waarschijnlijk gaat je thermostaat niet meer helemaal open. Een nieuwe is iets van 15 euro . Doorspoelen is helemaal niet nodig.
-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
- Locatie: costa del veluwe
dus werk heb je er toch mee. kan ik net zo makkelijk ipv de oude er weer inschroeven (als tie het goed doet) er een nieuwe voor in de plaats zetten.Roy schreef:Je kan hem in een pannetje water doen en dan het water koken. Dan zie je vanzelf wanneer die opengaat. Of gewoon een nieuwe halen.

mijn dank voor jullie hulp is zeer groot

stel nu dat het alleen aan de thermostaat ligt, dan kan het toch niet dat hij al na 500m aan 3/4 van het metertje zit ?
Eigenlijk zou dat idd wat snel zijn.
Is t systeem goed ontlucht?
Is t systeem goed ontlucht?
Ik had precies hetzelfde met mijn rsi. Thermostaat vervangen en geen last meer van gehad. De oude thermostaat zat helemaal vastgerot.Johan_16v schreef:stel nu dat het alleen aan de thermostaat ligt, dan kan het toch niet dat hij al na 500m aan 3/4 van het metertje zit ?
-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
- Locatie: costa del veluwe
tijdje geleden de waterpomp vervangen. en dus ook de koelvloeistof ververst. en als het goed is ook de boel ontlucht.Riël Notermans schreef:Eigenlijk zou dat idd wat snel zijn.
Is t systeem goed ontlucht?
. de vraagbaak zegt wel hoe je de thermostaat moet vervangen, maar niet waar ik deze precies moet zoeken. zou iemand mij dit kunnen vertellen?
Vervang eerst eens de temperatuur sensor
kost een paar knaken en dan weet je meteen of het iets anders is.
Vervang tevens gelijk de thermostaat, die dingen willen weleens vastrotten. koelsysteem doorspoelen doe je als vlolgt. Zoek een dunne water aansluiting op het blok, schroef deze los (Eerst al je koelwater aftappen) deze aansluiting op het blok moet ongeveer de diameter van een tuinslang hebben. die losse slang verlengen met een buisje en een stuk tuinslang naar een straatput
thermostaat verweideren en het huis weer monteren. Draai je water kraan open, niet helemaal, maar wel zover open dat je water er uitspuit, inplaats van loopt nogmaals niet te ver open die kraan, want met teveel druk zou een slang kunnen barsten of je kachtel radiator zou kunnen gaan lekken.
laat een paar minutjes lopen en knijp af en toe een radiator slang dicht, zo bevorder je de stroming door je blok en kachel radiator.
Kraan dicht, slang los radiator onderste slang los en in de andere uiteinde blazen tot dat er geen water meer uitkomt van onder de radiator. dan zoek je je aftapschroef op je blok op, en ik meen dat die ergens achter op de blok zit bij je oliepomp haakse overbrenging (ronde verdikking als je voor de auto staat aan de linker achterzijde op het blok) die schroef draai je uit het blok, klein schroefje met speciaal fijn en konisch schroefdraad daar loopt dan je laatste water uit je blok.
Nu draai je die schroef er weer in en monteerd de koelslangen weer op hun plek, monteerd de nieuwe thermostaat en je vult het koelsysteem weer met verse koelvloeistof. gewoon de goede van de halfords (rose)
neem gelijk maar 10 liter mee, er gaat minstens 7 liter in je systeem dacht ik. Goed ontluchten met eerst niet lopende motor, maar zo gouw je motor loop en je thermostaat open gaat(als je radiator opeens warm begint te worden)aven laten lopen, halve minut ofzo, of je ziet dat je resevoir leeg is, auto uit en bijvullen en weer ontluchten.
suc6
(en niemand je laten gekmaken zodat je je zogenaamd moet bewijzen dat je een vlotte auto hebt. Het is jammer als je motor daar zo van moet leiden, en dat doe hij zeker als je met koude motor zo snel hard gaat rijden en lang gaat doortrekken in lage versnellingen)

Vervang tevens gelijk de thermostaat, die dingen willen weleens vastrotten. koelsysteem doorspoelen doe je als vlolgt. Zoek een dunne water aansluiting op het blok, schroef deze los (Eerst al je koelwater aftappen) deze aansluiting op het blok moet ongeveer de diameter van een tuinslang hebben. die losse slang verlengen met een buisje en een stuk tuinslang naar een straatput

thermostaat verweideren en het huis weer monteren. Draai je water kraan open, niet helemaal, maar wel zover open dat je water er uitspuit, inplaats van loopt nogmaals niet te ver open die kraan, want met teveel druk zou een slang kunnen barsten of je kachtel radiator zou kunnen gaan lekken.
laat een paar minutjes lopen en knijp af en toe een radiator slang dicht, zo bevorder je de stroming door je blok en kachel radiator.
Kraan dicht, slang los radiator onderste slang los en in de andere uiteinde blazen tot dat er geen water meer uitkomt van onder de radiator. dan zoek je je aftapschroef op je blok op, en ik meen dat die ergens achter op de blok zit bij je oliepomp haakse overbrenging (ronde verdikking als je voor de auto staat aan de linker achterzijde op het blok) die schroef draai je uit het blok, klein schroefje met speciaal fijn en konisch schroefdraad daar loopt dan je laatste water uit je blok.
Nu draai je die schroef er weer in en monteerd de koelslangen weer op hun plek, monteerd de nieuwe thermostaat en je vult het koelsysteem weer met verse koelvloeistof. gewoon de goede van de halfords (rose)
neem gelijk maar 10 liter mee, er gaat minstens 7 liter in je systeem dacht ik. Goed ontluchten met eerst niet lopende motor, maar zo gouw je motor loop en je thermostaat open gaat(als je radiator opeens warm begint te worden)aven laten lopen, halve minut ofzo, of je ziet dat je resevoir leeg is, auto uit en bijvullen en weer ontluchten.
suc6

-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
- Locatie: costa del veluwe
thnx
een maatje van me heeft hetzelfde probleem met zn golf.
die is toevallig ook automonteur. dus die wou wel een handje helpen.
sta ik tenminste niet de halve dag in de vraagbaak te turen

een maatje van me heeft hetzelfde probleem met zn golf.
die is toevallig ook automonteur. dus die wou wel een handje helpen.
sta ik tenminste niet de halve dag in de vraagbaak te turen
