waterkoeling turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
audacious

heb wederom gezocht naar andere topics, maar kan niet echt een specifiek antwoord vinden op m'n vraag.... :~

anyway, voor degene die ervaring hebben met de watergekoelde turbo, is het normaal of totaal abnormaal dat de koelvoeistof in het huis van de turbo na het rijden gaat koken? of moet ik langer uitrijden c.q. het blokje langer stationair laten lopen? merk namelijk dat het aanzienlijk minder tot nagenoeg niet gaat koken/borrelen als ik hem langer stationair laat lopen voordat ik hem uitzet.

heb laatst de thermostaat vervangen, oude was defect... misschien dan toch nog niet goed genoeg ontlucht? of toch nog ergens een verstopping door sludge?

groetjes.....
Riël
Über-Spammer

Beetje prutteldepruttelgeluid is wel normaal hoor :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer

En het is zowieso niet slecht om een gtt nog effe te laten draaien voordat je hem uitzet, komt de levensduur van de turbo zeker ten goede (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

turbo kan je roodgloeend rijden en dat is dus zon 1000 graden
dus ja de koelvloeistof in het turbohuis gat dan koken als het stil staat :worship:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:turbo kan je roodgloeend rijden en dat is dus zon 1000 graden
dus ja de koelvloeistof in het turbohuis gat dan koken als het stil staat :worship:

Een paar honderd, rond de 500 graden celcius :)

Het materiaal (eerst het aluminium) smelt bij circa 750 graden ;)

Ik geloof dat in extreme omstandigheden uitlaatgastemperaturen van ca. 900 graden bereikt kunnen worden, maar dit weet ik niet zeker. Het ijzer zelf smelt niet gauw, geloof dat je daarvoor naar ca. 1500+ graden moet.
Laatst gewijzigd door Riël op do 15 mar 2007 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:turbo kan je roodgloeend rijden en dat is dus zon 1000 graden

Een paar honderd ;)

Het materiaal smelt bij circa 750 graden ;)
uitlaatzijde is staal en dat smelt pas bij 1200 graden
temperatuurmeter in de gtt geeft regelmatig 900 graden aan
Riël
Über-Spammer

:)
check edit :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

(L) (L) (Y)

ijzer smelt bij 1535
en de temperatuur wordt een stukje voorbij de turbo gemeten

mij is altijd verteld dat die compleet roodgloeiend is bij zon 1100 graden (Y)
Riël
Über-Spammer

Mohja, gezien ijzer al snel gloeit, lijkt mij 1100 graden wat heftig onder de kap :D

Als je temp 900 graden wordt, en er ook koude lucth door gepompt wordt, denk ik dat ie hier sowieso wel onder blijft. Heter kan eigenlijk sowieso niet omdat de uitlaatgastemp zo hoog niet is :)

Maar, terugkomend op de vraag, koelvloeistof kookt bij n graadje of 120, dus die haal je gauw :)
Bart V

Oplossing is een simpele electrische bypass pomp maken die nog een kwartiertje na pompt door een deel van het koelcircuit (cilinderkop en turbo) als je de motor uit zet. Je kan simpel het pompje + tijdrelais van een 19 16V gebruiken.
audacious

Bart V schreef:Oplossing is een simpele electrische bypass pomp maken die nog een kwartiertje na pompt door een deel van het koelcircuit (cilinderkop en turbo) als je de motor uit zet. Je kan simpel het pompje + tijdrelais van een 19 16V gebruiken.
ok, dus het is toch vrij normaal... nadraaien doe ik altijd, tubbie moet een beetje gespaard blijven uiteraard.

dat van dat pompje, dat idee had ik al in m'n achterhoofd. volvo maakt hier standaard gebruik van in de 460 uitvoeringen. die pompjes zitten onder de motorkap aan bestuurderszijde (zijn vrij veel te vinden op de sloop). binnenkort maar even eentje op de sloop scoren en er ff tussen zetten.

thanx for the info!
MaartenRombout

Dat pompje zit op de gtt ook alleen een Garret 1 heeft alleen oliekoeling en pompt dat motortje alleen lucht een Garret 2 met vloeistofkoeling word door ditzelfde pompje na het afzetten van de motor nagekoeld dus loopt bij die modellen ook koelvloeistof door dat pompje bij die je kan er dus niet zomaar een Garrett 2 opzetten. Pompje zit boven rechtervooscherm en koelt je carb. loopt ook benzineslang doorheen is voor antidampbel,die Garret 2 gaat zonder dat pompje geheid naar de klte
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

sorry hoor maarten 80% hier rijd zonder die pomp en blijven gewoon heel
misschien een idee om je voor te stellen en gelijk eens te vertellen hoe je allemaal aan die "geheimen" komt :beer:

en dat pompje bij je scherm is de antiperculatiefan
Riël
Über-Spammer

Eeen gtt pomp geen koelvloeistof na, nooit :) En de turbo's van een phase 1 en 2 kun je gewoon uitwisselen, of je er water aan hangt of niet :p
MaartenRombout

Je heb Garrett 1 en Garrett 2 gehad, oliegekoeld(Garrett 1) en olie-en vloeistofgekoeld(Garrett)2. Bij de G1 is dat pompje boven je rechtervoorscherm dus alleen als ''ventilator'' richting je carb. Bij afzetten motor gaat vin uit. Bij Garrett 2 werkt deze pomp net als een standkachel en pompt ook koelvloeistof door de turbo en draait ook nog even door na het afzetten van de motor.Maar willen nog wel eens de geest geven waardoor het in je turbo nogal heet kan worden
Riël
Über-Spammer

Nou met alle respect, maar die koffiemolen rent weg als ie iets vochtigs ziet :lol:

Nee maarten, die blaast alleen maar. Daar zit nergens koelvoeistof op dat pompje, noch koelt het koelsysteem na bij het afzetten. Bij geen enkele GTT.
Bij een phase 2 zit daaronder wel nog een bellenvat dus daar komen wat extra slangen, misschien verwar je t daardoor.

Overigens, het zijn beide Garret T2 turbo's, een die gebruikt werd op de Phase 1 (de oliegekoelde) en één die op beide gebruikt werd (de olie-watergekoelde).
MaartenRombout

Ik heb het niet over een phase van de gtt maar over een uitvoering van de turbo oliegekoeld of olie en vloeistofgekoeld Garrett 1 en Garrett 2
Riël
Über-Spammer

Zucht

Heb je die turbo's zelf die labeltjes gegeven?

Maarja, maak jij me een foto van de koelvloeistofaansluiting op die pomp, krijg je van mij 50 euro.
MaartenRombout

En wat betreft die pot tegen je schutbord, die is onderdeel van het drukverloop in je inlaatsysteem, op het circuit heb je te maken met restricties en een wastegate die word gezegeld. in die pot zit een mechaniek waar je de wastegatewerking kan beinvloeden zonder dat de druk extreem oploopt
MaartenRombout

Bovenaan deze pagina stelt iemand de vraag over een vloeistofgekoelde turbo dus lijkt het me stug dat ik de enige ben die weet wat een garrett 1 en 2 is
MaartenRombout

Die vloeistofkoeling is in latere modellen gebruikt om ze wat minder gevoelig te maken voor oververhitting en belasting maar hebben een minder aggressief karakter(schop in je rug) zelfde auto, motor, alleen de koeling en blijven relatief langer heel
MaartenRombout

Maar dan moet je mij en die jongen boven aan de pagina toch is uitleggen hoe je die stilstaande kvs in die turbo gaat oplossen want hoe lang je die turbo ook laat afkoelen en die motor laat "bijkomen" motor af en hetis daar toch zeker 350 bij je kvs wat dan stilstaat
MaartenRombout

En wil voor de rest niemand beledigen maar ijzer is een element en is dus gecombineerd met een ander metaal, standaard spruitstukken en huizen van het turbinewiel zijn van gietijzer en worden wel tegen de 1000 graden en het smelt pas rond de 2000 graden ijzer is daar een bestanddeel van en is de veroorzaker van roest.Ik kan mensen die willen wel filmpjes sturen van een handgemaakt spruitstuk dat doorzichtig word op een testbank van een Williams formule 1 blok. Waar temp. van 1500 gr normaal zijn. Bij het vlamfront word het toch ook 2500 graden!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja een T2 vergelijken met een F1 uitlaatlijn, dat zet zoden aan de dijk

ik vind dat je redelijk veel onzin typt
stel je eerst eens voor en vertel gelijk even waar je al die kennis vandaan hebt,of is da ook geheim |: |:
Riël
Über-Spammer

Maarten, er zit een vernauwing in de toevoer van het water naar de turbo om de stroomsnelheid te verhogen. Dat is alles wat er daaraan gedaan is. Ik zeg niet dat het slecht zou zijn om hem extra te koelen door middel van een extra waterpompje, zoals een 19 16v dit heeft, maar een gtt heeft dit niet. Bovendien worden ze al 20 jaar uitgezet met hete turbo, als ie effe nadraaid is de turbo voldoende gekoeld. Ze worden er doorgaans oud mee.

Ik zou me als ik jou was gewoon eens verdiepen in de GTT, en kijken hoe het nu écht werkt, voordat je hier mensen dingen verteld die niet waar zijn ;)
Riël
Über-Spammer

MaartenRombout schreef:Die vloeistofkoeling is in latere modellen gebruikt om ze wat minder gevoelig te maken voor oververhitting en belasting maar hebben een minder aggressief karakter(schop in je rug) zelfde auto, motor, alleen de koeling en blijven relatief langer heel
Wil je een lijst hebben van aanpassingen van de phase 2 waardoor deze, onder andere, wat minder agressief is? Doe een search op dit forum :)
Maar de turbokoeling heeft er in ieder geval nou eens helemaal niets mee te maken :p
Riël
Über-Spammer

MaartenRombout schreef:En wat betreft die pot tegen je schutbord, die is onderdeel van het drukverloop in je inlaatsysteem, op het circuit heb je te maken met restricties en een wastegate die word gezegeld. in die pot zit een mechaniek waar je de wastegatewerking kan beinvloeden zonder dat de druk extreem oploopt
Ook niet waar. Het enige wat daarop zit is de carterontluchting. De wastegatewerking gaat enkel met de slangetjes op carborateurvoet, klep achter de turbo, en de elleboog bovenop de carb.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee hier, en leer wat bij! Dat kan je veel plezier van je GTT geven ! :biertjuh:
audacious

heren bedankt voor de reacties. het ging ook verder niet om te weten hoe het systeem in elkaar zit, maar puur en alleen om te weten of die klacht die ik had bij meerderen mensen voor komt.

heb nu m'n eigen blok in en uit elkaar getrokken, een aantal zaken gerepareerd en alles loopt weer velen malen beter. ook de turbo wordt veel beter gekoelt, kookt lang niet zo erg in het huis van de turbo dan voorheen. is trouwens te volgen bij topic audacious (projecten).
Plaats reactie