niet zuinig

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
hyilmaz85
Berichten: 12
Lid geworden op: do 14 sep 2006 17:11

Hallo mensen, ik heb een Renault 19 bouwjaar '95 met een 1.4 Energy motortype E7J.. Hij start altijd doet verder alles goed behalve dat hij 1 op 10 rijdt bij rustig rijgedrag, als ik af en toe doortrek is dit ongeveer 1 op 7/8. (U) Is dit normaal voor een E7J motor? Waar kan het allemaal aan liggen?

Ook schokt hij weleens in koude motorstand. En bij lage toerental houdt hij ook in. Bij warme motor iets minder maar het blijft inhouden op lage toeren. Bij hoge toerental rijd hij wel gewoon lekker door..

Iemand enig idee of ervaring?

Alvast bedankt! :worship:
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

oude bougies, versleten verdelerkap met rotor, sterk vervuild luchtfilter, kortom doe eens een kleine beurt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Laat ook je kleppen eens stellen... Als dat kan bij dit blok. ;)
ryClio16v
Berichten: 75
Lid geworden op: do 8 mar 2007 20:52
Locatie: Arnhem

een motor die te rijk loopt stottert tog ook bij lage toeren? en verbruikt (duh! :p) ook wat meer tog?

maar bij bijv. een vervuild luchtfilter is het lucht/benzine megsel 'rijk' maar hij gebruikt tog niet meer benzine (mits het gas niet verder wordt ingedrukt voor de gewenste vooruitgan t.o.v normaal) dus hoe zit dat?

ik probeer maar iets te leren hoor :p
hyilmaz85
Berichten: 12
Lid geworden op: do 14 sep 2006 17:11

luchtfilter heb ik afgelopen zaterdag vervangen.. rotor is ong 3 maanden geleden vervangen.. bougies? uuhm 4 maanden geleden.. wat ik nog niet heb vervangen in de 2 jaar dat ik in deze auto rij is de verdelerkap. :)

Kleppenstellen weet ik helaas niks van.. En weet ook niet of het bij deze blok kan zoals hier gezegt werdt.. Maar denk dat het ook niet lang meer duurt dat deze eruit gaat..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kleppen stellen kan en moet zeker!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

als je de auto gebruikt in de stad en steeds korte stukjes rijdt is het verbruik heel gewoon, niks aan de hand.
Pascal-X
Berichten: 247
Lid geworden op: di 6 mar 2007 13:28
Locatie: Nuenen
Contacteer:

nou ik rij ook korte stukjes elke dag en ik zit nu op 2 streepjes onder de helft en heb al 198km erop zitten! dat met een clio rsi en 35 liter tank!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Pascal-X schreef:nou ik rij ook korte stukjes elke dag en ik zit nu op 2 streepjes onder de helft en heb al 198km erop zitten! dat met een clio rsi en 35 liter tank!
Even wachten tot je weer gaat tanken, en dan exact uitrekenen wat je gereden hebt. De meters in de clio's zijn berucht om hun afwijkingen.

met mn 1.8 RT kan ik tussen de 400 en 450 km rijden, gemiddeld komt dat op ruim 1:12 :wink:
Pascal-X
Berichten: 247
Lid geworden op: di 6 mar 2007 13:28
Locatie: Nuenen
Contacteer:

ik heb laatst met flink gassen tussendoor (auto net eerste week :bang: ) 1:10 mee gereden, dus ik denk dat ik nou wel rond de 1:12 uitkom :worship:
MaartenRombout
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 18:44

Motor blijft verrijken want denkt dat hij nog koud is, wat je moet doen is de koelvloeistoftemp. sensor vervangen gaan veel kapot zit rechts in je cilinderkop met vierkante stekker en twee draden
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Eerst even doormeten lijkt me niet slecht.
Die motoren kun je heel fijn aan n testkast hangen, maar goed moet je net hebben :S Voor zo'n grapjes is het helemaal niet zo'n gek idee een universele garage te zoeken die een Bosch KTS of vergelijkbare testkast hebben.

Daar steek je de pennen in de diagnose aansluiting, en voila op het scherm de waarden realtime:

- Inlaatlucht, koelvloeistoftemp, gasklepstationairschakelaar, gaskleppositie, mapsensorwaarde, toerental, en nog wat grapjes.

Dan zie je in 1x welke sensor niet klopt. Je kan ze ook stuk voor stuk doormeten.
Plaats reactie